Pfftt.. wordt een beetje gek van de DA's hier !

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Pfftt.. wordt een beetje gek van de DA's hier !

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Nou, ik wil het ook best een keer uitleggen, daar ben ik niet te beroerd voor. Maar daar houdt het voor mij dan ook wel op. Dan weten ze wat ik voer en waarom, dat ik weet wat ik doe en ruimschoots voldoende onderlegd ben, en dan is het wat mij betreft klaar. Als ze vragen hebben wil ik die best beantwoorden maar mijn manier van voeren wordt nadrukkelijk niet meer ter discussie gesteld. Dat proberen ze 1 keer, en dan is het schluss  8)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Martine-tom, even offtopic, waar zit jouw dierenarts?

on-topic, omdat ik het wel herken, tenminste, de onwetendheid. En mijn eigen gebrek aan het vermogen om het uit te leggen (waar ik echt niet te beroerd voor ben als er geintereseerd naar gevraagd wordt, maar als het argwanend gevraags wordt, is het moeilijker)
Nu met Joep en elimineren had ik eigenlijk 2 weken na start van prednisonkuur terug moeten komen. Maar heb hier mijn eigen behandelplan gemaakt, waarvan ik denk dat ze daar echt iets anders adviseren (dat deden ze ook, hypo brok, toen ik zei dat ik geen brok voer, adviseerden ze gekookte lam, en gekookte rijst) en vooral omdat ze er geen verstand van hebben. Anders ga je niet adviseren dat lam gekookt moet worden.
Ik moest het stukje voer dus wel bespreken, want Joep en ik kwamen daar met het vermoeden voor een allergie.

Maar soms, is barf/kvv net iets waar je je voor moet schamen...terwijl ik persoonlijk vind dat het iets is om trots op te zijn, het lukt mij alleen niet om dat naar de buitenwereld uit te stralen (wordt dan weer snel als arrogant opgevat denk ik)
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

eelke schreef: Martine-tom, even offtopic, waar zit jouw dierenarts?

on-topic, omdat ik het wel herken, tenminste, de onwetendheid. En mijn eigen gebrek aan het vermogen om het uit te leggen (waar ik echt niet te beroerd voor ben als er geintereseerd naar gevraagd wordt, maar als het argwanend gevraags wordt, is het moeilijker)
Nu met Joep en elimineren had ik eigenlijk 2 weken na start van prednisonkuur terug moeten komen. Maar heb hier mijn eigen behandelplan gemaakt, waarvan ik denk dat ze daar echt iets anders adviseren (dat deden ze ook, hypo brok, toen ik zei dat ik geen brok voer, adviseerden ze gekookte lam, en gekookte rijst) en vooral omdat ze er geen verstand van hebben. Anders ga je niet adviseren dat lam gekookt moet worden.
Ik moest het stukje voer dus wel bespreken, want Joep en ik kwamen daar met het vermoeden voor een allergie.

Maar soms, is barf/kvv net iets waar je je voor moet schamen...terwijl ik persoonlijk vind dat het iets is om trots op te zijn, het lukt mij alleen niet om dat naar de buitenwereld uit te stralen (wordt dan weer snel als arrogant opgevat denk ik)
denk dat het inderdaad soms arrogant over kan komen, wat weer over kan komen als onzekerheid. dus dat de DA denkt dat je het zelf eigenlijk ook allemaal niet zo zeker weet, maar een heel stellig punt maakt om dat te verbergen. daarom opteer ik voor het rustig uit proberen te leggen, tot nu toe heeft dat prima gewerkt.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik heb het met Tessa meegemaakt , we werden doorgestuurt vanwege het  oorprobleem wat ze toen had  . Naar de Internist en naar de Dermatoloog . Tijdens het onderzoek vroeg de Internist welk voer ze kreeg .
Dus ik zei 100 % Barf , zijn reactie .... waarom Barf , dus ik vertelde waarom , daar ging hij nog wel even op in .... hij wilde achterhalen of ik ook vleesbot voerde . Ik vertelde hoe Tessa haar menu eruit zag
Toen hij dat had gehoord plaatste hij verder geen op of aanmerkingen meer . De Dermatoloog heeft het helemaal niet over Tessa haar voeding gehad .

Met Amber idem , ze is indertijd geopereerd aan haar kruisband in Sleeuwijk , in deze kliniek mag je als je dat wilt de gehele operatie volgen  achter glas , zodra de arts klaar is met opereren mag je gelijk mee naar de uitslaapruimte , en daar worden de operatiepatientjes in de gaten gehouden door een assistente . Amber kwam bij en de assistente aaide haar , waarop ze gelijk zei , wat een apart vachtje .... zo heerlijk zacht  :biggrin2: Wat voer je haar ? Nu zijn ze daar wel bekend met bv Carnibest .... dus ik zei 100 % Barf , nou daar ging ze even voor zitten . Er liepen meer assistentes , die werden door haar geroepen .... Kom eens , moeten jullie horen . Men vond het erg boeiend om te horen .

Met Noa een minder positieve ervaring , bij onze toenmalige d.a . Als een hond last heeft van zijn /haar rug dan moet hij maar meer bewegen . Alsof dat de enigste  een adequate oplossing is , Ortho-Manuele Dierenarts .... dat is onzin , dat zijn kwakzalvers , dat is niet wetenschappelijk etc etc ..... Barf dat is onzin , RC Mobility dat is DE oplossing . Samenwerken , communiceren ,overdracht met zo,n ""kwakzalver "" daar beginnen we niet aan . Barf is geen oplossing bij ontstoken anaalklieren , Barf is geen oplossing bij een oorprobleem , Kortom aan ""kwakzalverij  doen wij hier niet "" Wij werden het ook zat . En zijn dus opgestapt .
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

eelke schreef:

Dit gevoel krijg ik dus ook telkens .. daarnaast ben ik niet een ster in discussies en weet vaak niet zo gauw hoe
ik het allemaal uit moet leggen ...
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

*Yvje* schreef: Dit gevoel krijg ik dus ook telkens .. daarnaast ben ik niet een ster in discussies en weet vaak niet zo gauw hoe
ik het allemaal uit moet leggen ...
dan is het wellicht beter om gewoon te zeggen: ik voer vers, en dat blijf ik doen. of, als je dat makkelijker vindt, het hele brokken verhaal je ene oor in en je ander oor uit laten gaan. eindigen met: aha, ok, nou tot ziens!
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Dierenartsen en hondenvoeding, pff... (de goede dierenartsen daargelaten). De hond van een kennisje had nierproblemen (inderdaad, had...). Hond kreeg een dieet voorgeschreven van kattenvoer. Omdat ie zo mager werd, mocht ze ook vleeswaren en stroopwafels (!!! echt waar) geven want dat at ie tenminste en kreeg ie nog iets binnen. Mijn suggestie om vers vlees te gaan voeren werd niet serieus genomen onder het mom dat het al een oud hondje was wat toch niet lang meer te leven had gezien de ernst van de kwaal. Hondje is inmiddels overleden wat met goede voeding misschien niet nodig was geweest (weet je nooit natuurlijk, maar is puur gevoelsmatig). Eigenaresse is ook geen snuggere (wat de dierenarts zegt is waar, hij is wel heel aardig hé?) en de kwaal zal gerust zeer ernstig geweest zijn (ik weet geen bloedwaarde) maar om een menu van kattenvoer-vleeswaren-stroopwafels te verkiezen boven vers vlees door een dierenarts zal voor mij altijd een raadsel zijn... Echt bizar.
Overigens vindt collega van bovengenoemd dierenarts Royal Canin en Eukanuba de merken om te voeren aan je hond (samen met Hills) en veel beter en completer dan wat ik geef (Barf dus) waarop ik een verhaal afdraaide over chemische anti-oxydanten vertegenwoordigd in RC en Eukanuba (BHT, prophylgalaat, etoxyquine). Dat was afdoend. Haar enige reactie was nog ''Dat weet ik allemaal niet hoor''. Dat vond ik pas echt schokkend en onthutsend, dat ik als leek dat soort dingen wel wist en zij als dierenarts niet.
Ik geloof sindsdien echt dat dierenarts en voedingsdeskundige twee totaal verschillende dingen zijn, nogmaals afgezien van de dierenartsen die het wel weten dan wel er in elk geval voor openstaan. De kliniek waar ik nu met mijn dieren kom en ook meerdere dierenartsen kent, zijn positief en geïnteresseerd in wat ik mijn honden geef en sowieso over vers vlees. Maar als ik echt iets wil weten over barf/vers vlees vraag ik het gewoon hier! Veel kennis en informatie en geen commerciële belangen, super!
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

yazzie schreef: Dierenartsen en hondenvoeding, pff... (de goede dierenartsen daargelaten). De hond van een kennisje had nierproblemen (inderdaad, had...). Hond kreeg een dieet voorgeschreven van kattenvoer. Omdat ie zo mager werd, mocht ze ook vleeswaren en stroopwafels (!!! echt waar) geven want dat at ie tenminste en kreeg ie nog iets binnen. Mijn suggestie om vers vlees te gaan voeren werd niet serieus genomen onder het mom dat het al een oud hondje was wat toch niet lang meer te leven had gezien de ernst van de kwaal. Hondje is inmiddels overleden wat met goede voeding misschien niet nodig was geweest (weet je nooit natuurlijk, maar is puur gevoelsmatig). Eigenaresse is ook geen snuggere (wat de dierenarts zegt is waar, hij is wel heel aardig hé?) en de kwaal zal gerust zeer ernstig geweest zijn (ik weet geen bloedwaarde) maar om een menu van kattenvoer-vleeswaren-stroopwafels te verkiezen boven vers vlees door een dierenarts zal voor mij altijd een raadsel zijn... Echt bizar.
Overigens vindt collega van bovengenoemd dierenarts Royal Canin en Eukanuba de merken om te voeren aan je hond (samen met Hills) en veel beter en completer dan wat ik geef (Barf dus) waarop ik een verhaal afdraaide over chemische anti-oxydanten vertegenwoordigd in RC en Eukanuba (BHT, prophylgalaat, etoxyquine). Dat was afdoend. Haar enige reactie was nog ''Dat weet ik allemaal niet hoor''. Dat vond ik pas echt schokkend en onthutsend, dat ik als leek dat soort dingen wel wist en zij als dierenarts niet.
Ik geloof sindsdien echt dat dierenarts en voedingsdeskundige twee totaal verschillende dingen zijn, nogmaals afgezien van de dierenartsen die het wel weten dan wel er in elk geval voor openstaan. De kliniek waar ik nu met mijn dieren kom en ook meerdere dierenartsen kent, zijn positief en geïnteresseerd in wat ik mijn honden geef en sowieso over vers vlees. Maar als ik echt iets wil weten over barf/vers vlees vraag ik het gewoon hier! Veel kennis en informatie en geen commerciële belangen, super!
Tja hier een westie van 14 met chronische darm ontsteking, al jaren...Baasje heeft de da platgelopen alle brokken gehad niks hielp, uiteindelijk was het advies rijst met gekookte kip en koffiemelk  ???
Via via hoorde ze van mijn versvoeren en nadat ik haar de info gaf is ze op onderzoek uit gegaan, hondje staat nu een halfjaar op vers, in eerste instantie kvv maar dat lag niet zo lekker op de maag, toen gemalen pens geprobeerd en dat ging goed, zo goed dat er binnen een week geen bloed en darmslijm meer in de ontlasting zat!
Inmiddels eet het hondje 2 keer per dag gemalen runderpens, andere dingen toevoegen lukt helaas niet dan gaat ze gelijk weer aan de spuit...
Maar goed, vorig jaar stond ze op het punt haar in te laten slapen en als je de hond nu ziet!
Ze is levenslustig, ziet er geweldig uit, heeft niet meer 20 keer per loopje aandrang en de ontlasting is bijna normaal te noemen.

Zelfs met vers zal het nooit meer normaal worden denk ik maar de baas is er ook van overtuigd dat als ze nu brokken zou voeren de hond zo erg achteruit zou gaan dat ze zou overlijden...en dat denk ik ook.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

yazzie schreef: Dierenartsen en hondenvoeding, pff... (de goede dierenartsen daargelaten). De hond van een kennisje had nierproblemen (inderdaad, had...). Hond kreeg een dieet voorgeschreven van kattenvoer. Omdat ie zo mager werd, mocht ze ook vleeswaren en stroopwafels (!!! echt waar) geven want dat at ie tenminste en kreeg ie nog iets binnen.
Nou ja soms is het gewoon heel lastig met nierpatienten die niet willen eten. Je moet maar zien dat ze dan nog vers vlees willen eten. Willen ze echt niks eten, behalve kattenvoer met stroopwafels dan moet het maar. Van niet eten ga je dood.
Ik heb hier thuis een nierpatient, die vreet alleen nog maar rodiworst en menseneten. Ik vind het niet leuk, maar ben blij dat er tenminste nog iets is wat ze eet.
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Als ze niets anders meer willen eten, dan moet je inderdaad wat. Maar in bovengenoemd geval werd niets anders geprobeerd dan het kattenvoer van de dierenarts samen met vleeswaren en stroopwafels. Hondje dronk ook heel veel, waar hij dan weer pilletjes voor kreeg om dit te verminderen... Dit 'dieet' samen met de medicijnen van de dierenarts heeft het nog geen drie weken voor de hond gedaan (vanaf het moment van constatering van een nierprobleem) en de suggestie vers vlees bij een nierpatiënt lijkt mij helemaal geen gekke maar werd zo van tafel geveegd... In dit geval had ik 100% zeker vers vlees gaan proberen, bij niet-eten kan je dan altijd nog uitwijken naar iets anders zoals kattenbrokken-vleeswaren-stroopwafels. Maar waarom kattenbrokken? Is dat minder belastend voor hondennieren dan hondenbrokken zelf? Weet iemand dat???
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

yazzie schreef: Als ze niets anders meer willen eten, dan moet je inderdaad wat. Maar in bovengenoemd geval werd niets anders geprobeerd dan het kattenvoer van de dierenarts samen met vleeswaren en stroopwafels. Hondje dronk ook heel veel, waar hij dan weer pilletjes voor kreeg om dit te verminderen... Dit 'dieet' samen met de medicijnen van de dierenarts heeft het nog geen drie weken voor de hond gedaan (vanaf het moment van constatering van een nierprobleem) en de suggestie vers vlees bij een nierpatiënt lijkt mij helemaal geen gekke maar werd zo van tafel geveegd... In dit geval had ik 100% zeker vers vlees gaan proberen, bij niet-eten kan je dan altijd nog uitwijken naar iets anders zoals kattenbrokken-vleeswaren-stroopwafels. Maar waarom kattenbrokken? Is dat minder belastend voor hondennieren dan hondenbrokken zelf? Weet iemand dat???
Kattenbrokken smaken lekkerder dan hondenbrokken. De meeste honden vinden ze heerlijk.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

*Dorothea* schreef: Kattenbrokken smaken lekkerder dan hondenbrokken. De meeste honden vinden ze heerlijk.
in katbrok zit toch meer zout? Is dat voor een nierpatient dan niet juist extra belastend?
Ok alles beter dan echt niks natuurlijk...

Plaats reactie