Update: banoffee pie!

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Taart met blikje(s) gecondenseerde melk / incl. recept banoffee pie met foto's

koekje
5-sterren
5-sterren

Re: Taart met blikje(s) gecondenseerde melk / incl. recept banoffee pie met foto's

Bericht door koekje »

Ik heb 2 standaard-recepten gevonden voor karamelsaus, ze lijken best op elkaar.

Ons Bakboek van de Vlaamse Boerinnenbond (de bakbijbel zeg maar)
- 100 gram suiker
- klontje boter of 1/4 dl (25 ml) water
- 100 ml slagroom
Suiker met water of boter (ik gebruik dus meestal boter) in pannetje met zware bodem karameliseren. Doe de slagroom erbij tot de karamel opgelost is.

1 of ander vertaald taartenboek
- 200 gram kristalsuiker
- 6 el koud water
- 1,5 dl (150 ml) slagroom
Suiker met water in steelpannetje opzetten en al roerend suiker op laten lossen in water. Suikerwater aan de kook brengen en laten karameliseren. Pannetje van het vuur halen en slagroom roerend erbij voegen.

Ik maak karamelsaus meestal in mn gewone koekenpan en op een laag pitje. Bovenstaande recepten geven een redelijk lopende saus, ook al is deze afgekoeld natuurlijk wat steviger dan warm. Voor een dikkere saus dus minder slagroom toevoegen. Wat bindmiddel (bloem, aardappelzetmeel of maizena) zou wellicht ook kunnen, maar dat kan een melige smaak geven en kan ook rare reactie ontstaan of klonten. Bindmiddel toevoegen kan dus onveilig zijn.
Let er bij het karameliseren van de suiker op dat je dit echt niet te hard doet. Zwarte suiker smaakt ongelooflijk bitter en verneuk je de hele saus mee.
Dus goede koekenpan of sauspannetje. Handige houten lepel en room in gedeeltes beetje bijvoegen, meer kan altijd nog. Blijven roeren en vooral klein pitje en bij te warm de pan omhoog van vuur houden.
Afgekoelde karamelsaus kan je best even bewaren in de koelkast en ook bij andere dingen eten.
Veel mensen zeggen altijd dat karamelsaus moeilijk te maken is. Dat is niet, karamelsaus is 1 van de eerste sauzen geweest die ik zelf maakte en bij mij is dat nog nooit mislukt. Zorg dat je alles bij direct de hand hebt en alle ingrediënten op kamertemperatuur. Geef de saus ook je volledige concentratie en aandacht.
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

oke, ik ben niet zo goed met opslaan van topics, maar wil deze graag bewaren om later na te lezen.
mag die au.b sticky of ergens vastgezet worden :-* :please:
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Je kan onderaan op print klikken en het hele draadje uitprinten.
Dan kan je in je browser onder bestand 'pagina opslaan als' selecteren en dat ergens (je bureaublad of in een mapje) zetten.
Bepaalde posts (zoals recepten) kan je ook selecteren en plakken in een tekstbestandje op je bureaublad.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Bedankt koekje! Maar op gevoel dus... Want ik denk wel dat het de bedoeling is dat het stijver wordt dan een saus ga ik vanuit. Misschien weet Angelique dat??? Moet de karamel hard of zacht worden?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Jolly schreef: oke, ik ben niet zo goed met opslaan van topics, maar wil deze graag bewaren om later na te lezen.
mag die au.b sticky of ergens vastgezet worden :-* :please:
Hoe lang ben jij lid? 8 jaar.....ooit eerder een taartenrecept op sticky gezien...dach ut nie :biggrin2: Netjes doen wat Koek zegt, we zijn tegenwoordig niet meer zo baropruimerig, dus tijd genoeg om flink te oefenen :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Jantina schreef: Bedankt koekje! Maar op gevoel dus... Want ik denk wel dat het de bedoeling is dat het stijver wordt dan een saus ga ik vanuit. Misschien weet Angelique dat??? Moet de karamel hard of zacht worden?
Beetje in between, niet echt hard zoals in de vorm van een Caramac, maar het moet er ook niet tussen uitlopen. Beetje flink stroperig, beter kan ik het niet omschrijven :)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

De karamel als je die zelf maakt zal niet zo keihard worden als zo'n snoepje van de vieze reclame (werther's). Door er wat minder (ik weet niet hoeveel minder) slagroom bij te doen, zal de saus ook minder vloeibaar worden. Je moet de saus nog wel kunnen smeren. Afgekoeld is de saus ook steviger. Als je de saus in de pan hebt gemaakt, doe deze dan even in een (soep)kom. Dan koelt de saus ook meer af.

Als je nog wat saus over hebt na je banoffee, kan je het restje ook bij je appelflap serveren. Of gewoon partjes appel in dippen als tussendoortje in de middag.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nou geweldig! De bodem staat al in de koelkast, nu eerst de macaroni naar binnen schuiven en dan aan de karamelsaus!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zo. Mijn taart staat in de koelkast. Ik vond dat blikkie toch behoooorlijk caramellerig hoor! (ik zou het zo hebben leeg gelepeld :-[ :biggrin2:)
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

hier ook wat blikjes ingeslagen. Morgen maar s proberen.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Vorig jaar zijn we voor Koken met Koek op excursie naar Chinatown in A'dam gegaan. Misschien moeten we dit jaar maar eens een kookcursus doen. Dat past alleen niet in mijn keuken, tenzij er maar weer 2 deelnemers zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hoelang moet dat ding in de koelkast? (oftewel, kan ik er vanavond al van snacken?  :biggrin2:)
*loes*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *loes* »

:2funny: :2funny: :2funny: Ik ga morgen ook spullen kopen verdorrie :boxing: :argue2:
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nou, staat in koelkast! Maar zal wel mislukt zijn want mijn caramelsaus leek vloeibaar in de pan......... Maar nu het afgekoelt is in de pan is het keihard! Dat valt dadelijk niet te snijden natuurlijk... :-\
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Lizzy schreef: Hoelang moet dat ding in de koelkast? (oftewel, kan ik er vanavond al van snacken?  :biggrin2:)
uurtje in de koelkast en dan aanvallen
hangt een beetje van de caramel af, als die al behoorlijk stevig is dan hoeft ie niet zo lang in de koelkast.

Plaats reactie