Twijfel over castratie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Twijfel over castratie

Gittje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Gittje »

Fynn schreef:Fynn was minder opgewonden naar andere reuen doordat zijn hormonen hem minder in de weg zaten. Helemaal stoppen met lelijk doen naar bepaalde honden deed hij niet maar hij was er makkelijker uit te krijgen en was bereikbaar voor mij. Ook was hij niet meer zo gefocust op plasjes van andere honden en liep hij niet meer weg.
Scheelt al een slok op de borrel, want nu is Dario "hyper" ondanks regelmatige lichaamsbeweging. In de zomer wel een stuk minder omdat hij niet tegen de warmte kan, maar nu de temperaturen zakken, is hij helemaal terug.
Fynn schreef:Toen de implantaten waren uitgewerkt heb ik nog een driekwart jaar getwijfeld maar heb uiteindelijk de knoop doorgehakt. En nu ruim een half jaar later ben ik blij dat ik de stap gezet heb.
Ik zal het ook zo moelijk met het nemen van een definitieve beslissing, vandaar dat ik blij ben dat een tussenoplossing mogelijk is (chemische castratie of implantaat). Is het verschil minimaal, houden wij hem gewoon intact en hopen dat hij met ouder te worden wat zal kalmeren.

De DA is verwonderd dat ik zo twijfel mbt wat hij als een "standaardingreep" beschouwt dat ook op andere diersoorten wordt toegepast (fret, kat, paard).
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Ik snap wat je bedoeld hoor ik had de castratie besproken bij de da en een paar dagen voordat het plaats vond heb ik afgebeld omdat ik twijfelde.
De da had alle begrip en zei ook tegen mij dat ik er voor 100% achter moest staan en anders niet doen.
Dus heb ik nog een maand gewacht en toen wel doorgezet maar na de castratie heb ik me toch nog steeds wel de 1e week heel rot gevoeld.
Ik heb nog een reu en die is intact maar is anders van karakter en daar word dus niet in gesneden ;)

Groetjes Rian
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Gittje schreef: De DA is verwonderd dat ik zo twijfel mbt wat hij als een "standaardingreep" beschouwt dat ook op andere diersoorten wordt toegepast (fret, kat, paard).

Bij het fret is een implantaat eerste keus boven een echte castratie, zeg dat maar tegen je dierenarts.  ;)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

*Dorothea* schreef: Bij het fret is een implantaat eerste keus boven een echte castratie, zeg dat maar tegen je dierenarts.  ;)
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom is dat?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Mevroi Kruim schreef: Puur uit nieuwsgierigheid: waarom is dat?
Bij fretten is een verband aangetoond tussen castratie en het voorkomen van bijniertumoren. Deze worden geinduceerd door hoge LH spiegels (het hormoon uit de hypofyse). Door het wegvallen van testosteron valt de negatieve feedback op LH weg, waardoor castratie leidt tot 10 voudige stijging van LH spiegels in het bloed.
Bij het implantaat gebeurt dat niet, want dat werkt juist door het platleggen van LH.
Bij fretten is daarom het advies om een implantaat te zetten, en niet te castreren.
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

*Dorothea* schreef: Machogedrag zeker, maar uitvallen heeft niet altijd met status te maken. Het ligt er maar niet aan onder welke omstandigheid een hond uitvalt. Een hele zelfverzekerde hond zal niet uitvallen, die heeft genoeg aan machtsvertoon. Wat doet de andere hond? Waar valt de hond uit, alleen in eigen territorium of overal? Het is gewoon geen simpele kwestie waarbij voor iedere hond de oplossing hetzelfde is. Veel honden laten in het uitvallen ook onzekere trekjes zien.

Ja dat klopt iedere hond reageert anders op castratie en dus ook op het implantaat. Het is niet altijd de oplossing voor een gedragsprobleem, een probleem kan zelfs verergeren. Voordeel van een implantaat is dat het tijdelijk is en dat je met grote betrouwbaarheid kan voorspellen hoe een hond zal reageren op een castratie. Aan die tijdelijkheid zitten dus grote voordelen indien gedragsproblemen juist blijken te verergeren door het wegnemen van hormonen.
Als een hond uitvalt naar alleen andere ongecastreerde reuen dan is castratie vaak vrij succesvol mits je er bij gaat trainen, veel uitval gedrag komt voort uit onzekerheid dat verergerd vaak door castratie. Bij bezitsagressie is het resultaat vaak wat wisselend.

Als je puur wilt voorkomen dat hij lizzy bevrucht en je wilt zijn 'reuen aangezicht' gehouden dan zou ik sterillisatie overwegen.
Limbabnees
3-sterren
3-sterren

Bericht door Limbabnees »

IK heb een vraag over een kennis met een Stafford.
Hij is kort geleden gecastreerd en had voorheen al een slechte vacht.
Hij is ook van plan om over te stappen op Barf.
Nu is mijn vraag, wat heeft die hond nodig om weer een mooiere vacht te krijgen?

Is een nieuw topic gemaakt.
Laatst gewijzigd door Limbabnees op do 12 jan 2012, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

yvette_van_alert schreef:
Als je puur wilt voorkomen dat hij lizzy bevrucht en je wilt zijn 'reuen aangezicht' gehouden dan zou ik sterillisatie overwegen.
ja maar dan kan ie nog iedere keer op lizzy gaan...

Plaats reactie