dat doen die eikels van mij ook... alles wat echt gezond is (of zou moeten zijn) motten ze niet..Lizzy schreef: In de regel is het vlees van echt wild veel donkerder. En voor mij is het heel simpel. Als mijn honden het niet eten: dan is het echt wild. Vreselijke beesten, die honden van mij
Alle dieren die gekweekt worden voor vlees hebben het slecht. Tenzij het biologisch opgekweekt wordt. Dus ook parelhoen: stel je er niks van voor. Net zo erg als eendenkwekerijen en die zijn ook heel erg. Idem voor konijn.
Hoe wild, is wild?
Moderator: Lizzy
Re: Hoe wild, is wild?
-
labranwk
- 3-sterren

- Contacteer:
Wild wat in Nederland ter schadebestrijding geschoten mag worden, is ook echt wild. En hazen schieten naar vraag zou dom zijn, want hazen zijn honkvast, dus als een jager zijn veld helemaal leeg schiet, heeft hij het jaar erop geen hazen meer. Een NL jager zal dus als hij slim is, voor het hazenseizoen zijn hazen tellen, zodat hij weet wat er te schieten is. Schiet hij te weinig dan breken er ziektes uit en liggen de hazen ook dood, schiet hij er teveel; zie hierboven.
Dan de fazanten. Dit is louter wild. In Engeland worden ze wel gekweekt en opgefokt, maar voor de jacht losgelaten. Ook zij hebben dus een tijdje "vrij" geleefd, al is het minder dan in NL. Idem met de Franse/Engelse Patrijs trouwens. Maar ook hier: deze dieren zijn honkvast; net als de hazen.
Wat men wel meer kan schieten (mits binnen schot komt, want dat gebeurt meer niet dan wel kan ik je vertellen
) is ganzen, eenden, smienten en duiven. Deze trekken, dus die gaan de gebieden in en weer uit. In een duiventrek waar ik bij ben geweest, hebben we er zeker 500 over zien gaan, waarvan de jagers er zo'n 50 in schot kregen. Dat is dus 10% van de dieren die over trokken.
Wild is op zeker echt wild, als je ernaast staat met je hond als het geschoten wordt
Dan de fazanten. Dit is louter wild. In Engeland worden ze wel gekweekt en opgefokt, maar voor de jacht losgelaten. Ook zij hebben dus een tijdje "vrij" geleefd, al is het minder dan in NL. Idem met de Franse/Engelse Patrijs trouwens. Maar ook hier: deze dieren zijn honkvast; net als de hazen.
Wat men wel meer kan schieten (mits binnen schot komt, want dat gebeurt meer niet dan wel kan ik je vertellen
Wild is op zeker echt wild, als je ernaast staat met je hond als het geschoten wordt
En hoe zit het met kwartel?
- Meike en Daisy
- 5-sterren

- Contacteer:
Kwartel wordt gefokt.
Kennen jullie deze al? Wildwijzer van Kassa (vara)
http://kassa.vara.nl/fileadmin/user_upload/attachments/Wildwijzer.pdf
In Nederland (en ook in Belgie) worden nog steeds fazanten uitgezet, ook al is het verboden.labranwk schreef: Wild wat in Nederland ter schadebestrijding geschoten mag worden, is ook echt wild. En hazen schieten naar vraag zou dom zijn, want hazen zijn honkvast, dus als een jager zijn veld helemaal leeg schiet, heeft hij het jaar erop geen hazen meer. Een NL jager zal dus als hij slim is, voor het hazenseizoen zijn hazen tellen, zodat hij weet wat er te schieten is. Schiet hij te weinig dan breken er ziektes uit en liggen de hazen ook dood, schiet hij er teveel; zie hierboven.
Wat men wel meer kan schieten (mits binnen schot komt, want dat gebeurt meer niet dan wel kan ik je vertellen) is ganzen, eenden, smienten en duiven. Deze trekken, dus die gaan de gebieden in en weer uit. In een duiventrek waar ik bij ben geweest, hebben we er zeker 500 over zien gaan, waarvan de jagers er zo'n 50 in schot kregen. Dat is dus 10% van de dieren die over trokken.
Wild is op zeker echt wild, als je ernaast staat met je hond als het geschoten wordt![]()
-
labranwk
- 3-sterren

- Contacteer:
Ja dat zal vast, maar het mag niet. Het is dus wel van belang dat je weet waar je wild vandaan komtpike schreef: In Nederland (en ook in Belgie) worden nog steeds fazanten uitgezet, ook al is het verboden.
goeie Meike, dank voor de tip!Meike en Daisy schreef: Kwartel wordt gefokt.
Alleen dieren die een tof leven achter de rug hebben voer je aan je honden...dat is het toppunt van zwarte humor.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Waarom?wolfdolf schreef: Alleen dieren die een tof leven achter de rug hebben voer je aan je honden...dat is het toppunt van zwarte humor.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
wolfdolf schreef: Alleen dieren die een tof leven achter de rug hebben voer je aan je honden...dat is het toppunt van zwarte humor.
En tóch hecht ik er waarde aan dat - zolang het leven van het dier wat we eten duurt - dit een goed leven geweest is.
-
johanna25
Kaela schreef: Ik ben er voor mezelf ook nog niet uit wat ik van wild voeren vind.
Wat ik me afvraag is of het kopen van bijvoorbeeld hazenvlees de jacht stimuleerd. Zouden er minder hazen geschoten worden als geen Barfer dat nog aan zijn honden zou voeren? Of maakt het niets uit, omdat er een bepaald quotum is en dat toch wel geschoten wordt en geen haas meer of minder?
In dat laatste geval voer ik het met een beter gevoel. Want die haas was toch wel geschoten, of ik hem nou kopen wil of niet. Doen we er nog wat nuttigs mee en scheelt dan weer een dier dat een miserabel leven in de bioindustrie gehad heeft. Maar als er meer hazen geschoten worden om aan de Barf-industrie te voldoen, dan wordt het toch heel erg moeilijk kiezen. Wilde diersoorten overbejagen of dieren een vreselijk leven in de bioindustrie aandoen.
Laatst gewijzigd door johanna25 op zo 12 aug 2012, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrijp ik hier uit dat je haas gewoon kunt voeren maar de lever niet altijd?johanna25 schreef: Een jager hoort lid te zijn van een wbe, is wild beheereenheid, deze mensen weten hoeveel hazen er in hun gebied zijn en waar, er zijn bepaalde regels waarin het aantal te schieten hazen andere dieren bepaald zijn.
als er 3 hazen op een weiland zitten schiet je niks, (afh van de groote vh weiland, ik spreek voor mezelf), vanaf 5 of meer kan je 30% oogsten dus 6 hazen, 2 schieten.
bij grote aantallen, door jager te beoordelen kan hij besluiten het percentage te verhogen nadat hij heeft beoordeelt dat de aantallen hazen gevaar gaan opleveren voor het aanwezige vee.
hazen zijn enorme dragers van leverbot, welke ziekte hier nogal wat slachtoffers (acute leverbot) onder de schapen maakt.
leverbot een makkelijke ziekte om te zien, niet gevaarlijk voor de mens, lever weggooien/niet gebruiken is meestal voldoende, mits de haas niet sterk vermagert is of andere afwijkende kenmerken vertoond, gewoon geschikt voor menselijke en dus zeker hondelijke consumptie.
Kun je aan de lever zien of het dier leverbot heeft?
Wij hebben hier niet altijd het complete dier, dus als ik bijvoorbeeld alleen 10 kg haasorgaan besteld heb, met dus levers erbij, kan ik dan de levers bekijken op al dan niet leverbot?
En weet je ook wat er kan gebeuren als je wel een lever met leverbot voert?
Alvast bedankt voor je antwoord.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ik vind juist dat je daar wél heel lang en diep over moet nadenken. Wat wolfdolf in feite zegt is: het is belachelijk dat we bij het voeren van onze huisdieren letten op de levenskwaliteit van de prooidieren (om alle barfmateriaal even zo samen te vatten). Alsof die geen goed leven nodig hebben, aangezien ze "toch maar" als diervoeder eindigen. Waar is daar de logica? Bovendien voeren wij barfers hoofdzakelijk dierlijke onderdelen die de consument niet op zijn bordje wil hebben - het slachtafval, de resten, zeg maar. Maar dat zijn dus wel de resten van dieren die voor menselijke consumptie bestemd waren, en het is alleen maar toe te juichen dat die een goed leven krijgen voordat ze naar de slacht gaan. Als je de lijn doortrekt, zegt wolfdolf eigenlijk: het is ook belachelijk om dieren die voor menselijke consumptie bestemd zijn goed te behandelen, want uiteindelijk belanden ze tóch in een abbatoir. Oftewel, niets aan veranderen, die bio-industrie.Parelridder schreef:Ja, je moet er niet te lang over na denken...
En tóch hecht ik er waarde aan dat - zolang het leven van het dier wat we eten duurt - dit een goed leven geweest is.
Ik vraag me echt af waarom wolfdolf het zwarte humor vindt om prooidieren te voeren die zelf een goed leven hebben gehad, maar daar zal wel nooit een antwoord op komen. Wolfdolf trekt zich graag terug uit de discussie wanneer er lastige vragen worden gesteld, dat heb ik nu al bij een aantal topics vastgesteld.
-
johanna25
. 
Laatst gewijzigd door johanna25 op zo 12 aug 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet echt volgens mij, aangezien barfers toch wel redelijk wat lever voederen. Meestal probeer je dan ook biologish of wild orgaan te scoren. Zou leuk zijn als we daar zelf een oog op konden hebben. Zie je het aan de levers zelf ook en hoe?johanna25 schreef:
Gerustgesteld ??![]()