Ole wil geen vers...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Ole wil geen vers...

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

[quote="Bente en Ole"]
Dank jullie wel voor de reacties.

Dit is Renske:

Vers vlees menu, zacht gestoomd 80% vlees of vis uit 1 of 2 bronnen
100% compleet
100% natuurlijke hondenvoeding
Hypoallergeen
Glutenvrij
Bevat geen kunstmatige kleur-, geur- of smaakstoffen, conserveringsmiddelen, soja, rund, varken, pinda of melkproducten, dierlijke bijproducten, E-nummers of GMO
Met glucosamine en chondroïtine.
Met zalmolie, calcium en fosfor.

Dus niet vglb. met blikvoer want dat bestaat meestal slechts voor 4% uit vlees.
Haha, dat biedt in ieder geval perspectieven. Voer wisselen heb ik alleen in de eerste week gedaan. Daarna elke dag Renske en ga nu het mixen proberen. Ik hoop zo dat dat lukt! Ole is helaas nog niet aangekomen (ondanks meer voer) dus het eten weghalen vind ik wel riskant i.v.m. dat kleine lijfje. Zeker gezien dag 2 toen hij na een ontzettend intensieve dag letterlijk rammelde van de honger omdat hij de dag ervoor ook niet gegeten had en toch weigerde ook maar een hapje KVV te nemen. Maar als het mixen op niets uitloopt heb ik weinig keus. Hoeveel dagen zou hij zonder zorgen zonder eten kunnen (hij is dus aan de magere kant...)?

Ik ga er dan ook voor om Ole binnen 8 maanden op vers te hebben. :) Goede tip. Hoe droog ik KVV? Laten opdrogen in de buitenlucht? :biggrin2:
[/quote]
En al helemaal niet met Barf/kvv want het is verhit geweest.
suzanne 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door suzanne 1 »

Wat je ook kunt doen is: een droogmachine aanschaffen en goede kvv. De kvv in kleine brokjes drogen in de droogmachine en je hebt je eigen (gezonde) brokken. Die hij hoogstwaarschijnlijk wel eet. En zo krijgt hij toch hoogwaardige voedingsstoffen binnen. Waarschijnlijk snapt hij echt niet dat vers te eten is. En dan zou ik het steeds korter gaan drogen zodat het steeds rauwer wordt....totdat hij het gewoon helemaal rauw eet.
Succes
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Bericht door Bente Ole Kambi »

[quote="martine-tom"]
En al helemaal niet met Barf/kvv want het is verhit geweest.
[/quote]

Licht gestoomd, dus niet kapot verhit? Of wel?

Maar het gaat mij dus om de bestanddelen: ik ben heel blij dat hij dit in ieder geval al vanaf het begin eet (ook met moeite overigens) anders waren het brokken of blik geweest en daar moet ik al helemaal niet aan denken. Dan liever 80% vlees licht gestoomd, wat toch echt meer lijkt op KVV dan op zo'n goor blik met alles behalve vlees. Maar kan niet wachten tot íe gewoon op vers staat natuurlijk.
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

@Suzanne Ja precies die tip kreeg ik al, thanks!

Welk merk droogmachine raden jullie aan?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

[quote="Bente en Ole"]
Licht gestoomd, dus niet kapot verhit? Of wel?

Maar het gaat mij dus om de bestanddelen: ik ben heel blij dat hij dit in ieder geval al vanaf het begin eet (ook met moeite overigens) anders waren het brokken of blik geweest en daar moet ik al helemaal niet aan denken. Dan liever 80% vlees licht gestoomd, wat toch echt meer lijkt op KVV dan op zo'n goor blik met alles behalve vlees. Maar kan niet wachten tot íe gewoon op vers staat natuurlijk.
[/quote]
KLopt ik zou ook liever Renske dan brok voeren!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb niets specifieks tegen Renske, maar ze verkopen de grootste onzin in pakjes.
Eventjes op een andere manier verhitten en dan vertellen dat het zoveel gezonder is dan een goed blik (er zijn namelijk zat merken die ook enkel vlees bevatten, je moet maar wat rondkijken).  Dat is niet zo in mijn ogen. Misschien bewaard stomen nog iets meer voedingsstoffen, maar veel zal het niet zijn.  Dus voor  mij is het ook gewoon blik, ookal komt het niet in blikjes. Ik geloof dat ik de prijs niet moet weten, dus het zou me niet verbazen als je ook nog eens opgelicht word op deze manier. Maar ik weet het niet, ik voer het niet.

Nu, of je dan Renske of blik gebruikt om hem over te zetten, dat maakt dan niet veel uit, dat kies je zelf maar. Je moet toch met iets om hem over te krijgen. Zolang je maar weet dat het net hetzelfde is als een blik dat enkel uit vlees bestaat en niet gaat denken dat die niet zo erg is.  Gewoon voor over te zetten, omdat hij het eet. ;)
Ik hoop dat het je snel lukt!  :)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

ik verbaas me een beetje....
wat er allemaal niet doorheen gedaan wordt om het eten op te leuken....
als ze niet eten hebben ze geen honger, zijn ze ziek, pijnlijk gebit oid, eten te koud enz...
hier een hond gehad die een goed jaar op 1 kippenpoot per week leefde, hij viel echt niet om....dus ja ik weet hoe een maagje kan rammelen!
je moet niet te veel rommelen met het eten, neerzetten na 5 min niet op volgende keer weer aanbieden..
je geeft hem teveel aandacht met alles rondom het eten
hij wilde nog maar 1 ding schrijf je, eten.....die kans die kreeg ie toch..
niet uit de hand laten eten!
waarom kan je met een buitenlandse hond niet gaan fietsen?
Laatst gewijzigd door me and my boys op di 27 dec 2011, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Thea »

Fietsen moet je wel opbouwen.
Je kan niet met een hond die 1 dag bij je in huis is en je dus niet weet hoeveel beweging hij altijd heeft gehad. Gelijk maar 1 uur gaan fietsen, denk dat je veel stuk kan laten lopen dan.
En ja de een is voor niet eten dan pech en een ander geef wat meer tijd en kans.
Hier heb ik er ook denk 3 maanden over gedaan om Boy helemaal om te hebben. (nog is hij niet helemaal om.) Maar de mixen van Tammenga gaan er nu goed in. Daar ben ik al heel blij mee. En of hij ooit echt zo gaat barfen als Bency weet ik nog niet, maar ook al zal hij alleen maar de mixen met soms een kippennek eten is het mij best.
Maar ook ik heb het eten opgeleukt met bv wat gebakken vlees, beetje pasta of rijst of groente.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

ja he he, neem aan dat er hier geen zijn die gelijk een uur lang met een hond gaan fietsen..
Thea
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Thea »

Sorry dacht dat dit een citaat van jou was .

(ik zou gewoon 1 dag niks te eten geven en de volgende dag een uur gaan fietsen met de hond,zet daarna maar de voerbak maar voor zijn neus. )

Maar was van een ander
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Asielhonden zitten doorgaans heel veel stil en daarom raken de spieren ernstig verslapt. Lange wandelingen en zeker lopen naast de fiets is dus funest voor de gewrichten, dat moet je heel langzaam opbouwen.

In het begin liep Ole wandelingen van 20-25 min. en toen likte hij al aan zijn knieën en enkels. Toevallig heeft onze andere hond een knieblessure dus ik herkende het ook meteen. Maar dat is nu over en we lopen nu al langere wandelingen, fietsen nog niet.

*edit* Oh was al op geantwoord zie ik.
Laatst gewijzigd door Bente Ole Kambi op di 27 dec 2011, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

[quote="pearlsofpassion"]
Ik heb niets specifieks tegen Renske, maar ze verkopen de grootste onzin in pakjes.
Eventjes op een andere manier verhitten en dan vertellen dat het zoveel gezonder is dan een goed blik (er zijn namelijk zat merken die ook enkel vlees bevatten, je moet maar wat rondkijken).  Dat is niet zo in mijn ogen. Misschien bewaard stomen nog iets meer voedingsstoffen, maar veel zal het niet zijn.  Dus voor  mij is het ook gewoon blik, ookal komt het niet in blikjes. Ik geloof dat ik de prijs niet moet weten, dus het zou me niet verbazen als je ook nog eens opgelicht word op deze manier. Maar ik weet het niet, ik voer het niet. [/quote]

Ja, met zulke blikken is het dan wel vglb.
En Renske is zeker prijzig: EUR 1,90 per pakje voor een hond van 13 kg...
Ik denk ook zeker niet dat het goed is, kan niet wachten tot íe zover is dat íe kan genieten van zijn verse voer.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

[quote="vanaalst"]
ik verbaas me een beetje....
wat er allemaal niet doorheen gedaan wordt om het eten op te leuken....
als ze niet eten hebben ze geen honger, zijn ze ziek, pijnlijk gebit oid, eten te koud enz...
hier een hond gehad die een goed jaar op 1 kippenpoot per week leefde, hij viel echt niet om....dus ja ik weet hoe een maagje kan rammelen!

je moet niet te veel rommelen met het eten, neerzetten na 5 min niet op volgende keer weer aanbieden..
je geeft hem teveel aandacht met alles rondom het eten
hij wilde nog maar 1 ding schrijf je, eten.....die kans die kreeg ie toch..
niet uit de hand laten eten!
waarom kan je met een buitenlandse hond niet gaan fietsen?
[/quote]

Ik lees wel vaker dat ervaren barfers aanraden: laat je hond maar hongeren, uiteindelijk eet ie het echt wel, maar ik vind dat eerlijk gezegd een advies waar je als beginnende barfer helemaal niets mee kunt. Beginnen met barfen is al zo spannend: je bent bang dat je het niet goed doet, dat je hond in de botjes stikt of een maagperforatie of tekorten oploopt... Als je hond dan na drie dagen weigeren nog steeds geen vers spul wil eten (of het standaard weer uitkotst, wat onze Scotch weken heeft gedaan), dan zit je als beginnende barfer echt op het topje van je zenuwen, want zo had je je het barfen niet voorgesteld! Dan is er toch niets mis mee om het even op te leuken? Dat kun je later wel weer afbouwen. Maar als beginnende barfer moet je gewoon even zien dat het nieuwe voer wordt geaccepteerd.
En achteraf is het natuurlijk fijn als je hond een jaar lang op één kippenpoot per week heeft geleefd en niet is omgevallen, maar ik kan me niet voorstellen dat jijzelf daar blij mee was, en dat je je nooit hebt afgevraagd of hij wel voldoende voedingsstoffen binnenkreeg... Daar zul je toch ook wel eens wakker van hebben gelegen? Hoe dan ook, voor de meeste beginnende barfers is dat geen optie, stug en streng één kippenpoot per week voeren, net zolang tot je hond zijn bak leeg eet...
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Klopt, Anne. Ole eet overigens niet eens KVV, laat staan Barf.

Update: na een paar dagen 100g Carnibest mixen met 300 g Renske ben ik overgegaan op puur Carnibest. Bij het mixen at Ole namelijk alleen de Carnibest stukjes die goed besmeurd waren met de penetrante Renske op en losse stukjes Carnibest liet íe liggen. Dus na een paar dagen dacht ik: hij leert het zo niet eten, hij eet alleen de Renske en krijgt per ongeluk Carnibest binnen. En niet dusdanig dat ik dacht dat hij daardoor overstag zou gaan en de 'losse' Carnibest na verloop van tijd ineens zou gaan eten. Ik wilde toen echt stoppen met Renske, had al de halve Intratuin leeggekocht aan Renkse: wel zo'n 90 pakjes... dus het was echt mooi geweest.

Toen dagelijks CB voor zijn neus gezet 's-ochtends (mijn honden eten 1x per dag na de ochtendwandeling), maar hij at het niet, zoals verwacht. Hij was al op z'n magerst toen hij hier ruim 8 weken geleden kwam en we hebben hem in die 8 weken niet veel dikker gekregen. Na 1 dag niet eten zag je ook meteen al gewichtsverlies, dat hadden we niet verwacht. Na 2 dagen niet eten staken zijn achterste ribben helemaal uit en na 3 dagen niet eten zag hij er echt getergd uit. Buiten was hij niet meer te houden, ik was gewoon bang dat zijn tuig het zou begeven, zo hard trok hij de hele wandeling snuffelend over straat op zoek naar eten. De laatste 2 dagen vonden we na de wandeling ook bloed in de gang en we kwamen er achter dat hij zijn lipjes onder zijn neus kapot gesnuffeld had: waren 2 rode open streepjes geworden. Hij sliep ook niet echt meer, ook niet na een paar uur activiteit, hij lag de hele tijd waakzaam rechtop. Pure honger.

Dus eind dag 4 heb ik hem HaaksBarf Zalm gegeven, dat is het enige verse voer wat hij wil eten. En het ging er dus ook in als pap. Vandaag, op dag 5, heb ik HB rund en HB zalm gemixt en alles ging erin, weliswaar voorzichtig maar zijn bak was naderhand leeg. Nu ligt hij weer helemaal ontspannen te slapen, uitgestrekt op zijn zij met zijn ogen stijf dicht. Er gaat niet steeds meer een oog open als ik voorbij loop, hij is heerlijk aan het bijkomen. Daar word je echt gelukkig van hoor; als je je hond mager en gepijnigd ziet rondlopen op zoek naar eten dan voelt dat zoals Anne ook zegt niet goed. Als het mijn andere hond zou betreffen dan zou het wel anders zijn, die heeft genoeg vet om te verbranden, maar Ole niet.

Het nieuwe plan is de HB Zalm te mixen met andere soorten en langzamerhand te gaan afbouwen tot hij de andere soorten eet.

Nu vroeg ik me af: kan het kwaad om vis en vlees te mixen? In de rollen die verkocht worden worden vleessmaken namelijk wel gemixt (bijvoorbeeld kip en lam), maar vis niet. Is daar een goede reden voor?

En heeft iemand ervaring met blikjes vis op water (de meeste vis in blik is op oliebasis)? Bij Bente heeft dat allemaal een laxerende werking, maar Ole kan wat beter tegen vette vis/olie.
Laatst gewijzigd door Bente Ole Kambi op zo 08 jan 2012, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Vis en vlees kun je best mixen hoor.
Wellicht vond Ole de CB gewoon niet lekker en HB wel.

In visblikjes voor mensen zit meestal zout, dus vis afspoelen.
(sommige dierenwinkels hebben ook visblikjes voor katten, "snoezepoes", die gebruikte ik ook wel eens voor mn katten om dingen op te leuken)

Plaats reactie