Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?

Zev
4-sterren
4-sterren

Bericht door Zev »

Cizsel schreef: Is niet erg, dit is precies het soort advies dat ik eigenlijk nodig heb. ;)
Dat is best wel een goede optie, mocht het uiteindelijk nodig zijn.

Maar even alle adviezen op een rijtje gezet;
- de meesten zouden voor de teef kiezen
- bij voorkeur eerst kijken of het mogelijk is in een gemengde roedel
- bij voorkeur wachten tot de teef rond de 2-3 jaar is mocht het wel nodig zijn.

Ik denk dat dat is wat ik ga aanhouden.
Als je dit zou doen zou je de eerste loopsheid kunnen afwachten en kijken wat Storm doet en wat de invloed van die loopsheid op beide honden is. Dan zou de teef tussen 9 mnd en 1,5 jaar oud zijn gemiddeld? dan is Storm dus tegen die tijd ruim 3 jaar, en weet je wat zijn stabiele gedrag is en hoe hij reageert. Mocht zijn reactie niet leuk zijn kun je evt bij de 2e loopsheid proberen een implantaat te zetten bij Storm en als de 2e loopsheid over is de teef laten helpen als je dat zou willen. Maar nogmaals, dit is mijn lekenverstand.
Je zou dan in elk geval geprobeerd hebben een gemengde roedel getest hebben als beide honden intact zijn, en als Storm niks kan. Dan kun je het gedrag van Storm bekijken als hij het implantaat heeft en als dat geen leuk gedrag is kun je de keuze maken om de teef te laten helpen. Maar als het in het begin al geen problemen heeft gegeven hoef je natuurlijk ook geen implantaat te gebruiken, dan gaat het alleen om de keuze of je de teef laat helpen en daar kan je dan weer de voor- en nadelen van afwegen.
KarinM
3-sterren
3-sterren

Bericht door KarinM »

Toen Lina (dwergpinscher) voor het eerst loops werd had ik nog een reu in huis, toen 12 jaar oud. Ik wil het niemand laten beleven wat een ellende gejank etc. niet normaal meer. Van ellende heb ik de 1 in de gang moeten doen en de ander in de woonkamer en zo afwisselend. Ik wilde haar al voor dat ze loops zou worden steriliseren maar was te laat. Het artikel van WHG ken ik en ik ben ook wel verbaasd mn. het eindstuk. Ik kwam daar met Lina (WHG Rotterdam dus) en het eerste wat de arts tegen mij zij, wat jammer dat je niet eerder bent gekomen ik had haar liever voor de eerste loopsheid gehad, nu heeft ze 7% (geloof ik) meer kans op baarmoederhalsontsteking! Wat ik wel goed van van deze dierenartstenpraktijk, waar ik per toeval bij ben gekomen door te googlen omdat ander DA's in mijn omgeving absurde prijzen vroegen 450 euro voor een hondje van 5 kg zonder nazorg. Zij vroegen de helft 200 euro met nazorg, is dat zij mij een bloedonderzoek adviseerde. Dit om evt. afwijkingen uit te sluiten en natuurlijk dat er tijdens de operatie niet opeens besloten moest worden haar weer dicht te maken zonder te steriliseren. En je gelooft het niet maar bij die bloedtest kwam er een te hoge leverwaarde uit en zij wilde niet opereren. Het kon een onschuldige leverontsteking zijn die vanzelf wel weer weg zou gaan of als het na drie weken nog zo zou zijn iets ergers zijn. Dus toen ik drie weken later kwam werd er weer bloed afgenomen. Gelukkig nu was alles goed en kon de operatie doorgaan. Ik heb verder geen veranderingen met haar dus geen karakter verandering etc.
Mijn jongste wilde ik ook na de eerste loopsheid doen maar na 9 maanden was ze nog niet loops en toen heb ik toch besloten het te doen. Ik heb het toen in mijn vakantie in buitenland gedaan (= voor mij mijn tweede vaderland (van mijn man dus) dus ik ken de dierenarts daar ook ). Ook met haar verder geen problemen nergens last van...
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik heb nu 3 teefjes gehad. De loopsheid t/m de periode van schijndracht is voor hen nooit leuk geweest. De loopsheid zelf m.n. omdat ze dan weinig vrijheid konden krijgen. Indra is van de 2e loopsheid zo ziek geweest dat ik op het punt stond haar te laten castreren ondanks mijn wens een nestje met haar te fokken. De dierenarts heeft het uit m'n hoofd gepraat, haalde me over te kijken of het een volgende loopsheid milder zou verlopen, met het oog op de fokwens. Dat is gebeurd: na die 2e loopsheid geen melkklierontsteking, geen hevige buikpijn en geen misselijkheid meer als gevolg van loopsheid.
Wel altijd gedurende die maanden minder energiek en gevoeliger, toenemende gedurende die periode en iedere loopsheid sterker dan de vorige keer. Alle dingen waar ze normaal dus oneindig veel lol om hadden was dus gewoon minder.
Ik ken zó veel verhalen van mensen die werken met hun hond die dit herkennen: minder onuitputtelijk, gevoeliger, mutserig gedrag, dromerig (bijv. niet meer goed markeren)...
Als het allemaal wérkelijk klachtenvrij verloopt is dat natuurlijk prachtig! Maar al die teefjes die 2 x per jaar gedurende enkele maanden niet zo lekker in hun vel zitten, niet zo energiek, vrij & blij zijn als gebruikelijk, die doe je m.i. echt geen lol met 'de natuur'... Ik zou niet weten welk plezier zij daar zelf aan beleven.
Ik vind dat er vaak heel makkelijk gedaan wordt over deze veranderingen/invloed - het is geen ziekte, het gaat vanzelf weer over, het is natuurlijk - zonder ons af te vragen hoeveel tijd van haar leven het teefje daardoor minder plezier maakt, omwille van onze 'principes'.
Cizsel
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Cizsel »

Zev schreef: Als je dit zou doen zou je de eerste loopsheid kunnen afwachten en kijken wat Storm doet en wat de invloed van die loopsheid op beide honden is. Dan zou de teef tussen 9 mnd en 1,5 jaar oud zijn gemiddeld? dan is Storm dus tegen die tijd ruim 3 jaar, en weet je wat zijn stabiele gedrag is en hoe hij reageert. Mocht zijn reactie niet leuk zijn kun je evt bij de 2e loopsheid proberen een implantaat te zetten bij Storm en als de 2e loopsheid over is de teef laten helpen als je dat zou willen. Maar nogmaals, dit is mijn lekenverstand.
Je zou dan in elk geval geprobeerd hebben een gemengde roedel getest hebben als beide honden intact zijn, en als Storm niks kan. Dan kun je het gedrag van Storm bekijken als hij het implantaat heeft en als dat geen leuk gedrag is kun je de keuze maken om de teef te laten helpen. Maar als het in het begin al geen problemen heeft gegeven hoef je natuurlijk ook geen implantaat te gebruiken, dan gaat het alleen om de keuze of je de teef laat helpen en daar kan je dan weer de voor- en nadelen van afwegen.
Dat is inderdaad mijn gedachte een beetje!
vanaalst schreef: je kan niet iedere keer een implantaat laten zetten, 2/3 jr lang vindt ik..
De meeste border collie teefjes waar ik wat vanaf weet worden de eerste keer loops rond de 10 maanden.
Van een aantal volwassen teefjes weet ik dat ze ongeveer om de 11 maanden loops worden.
Als je kijkt naar hoe Zev het uitlegt, dat is ongeveer precies zoals ik het in gedachten heb. Dus de eerste keer geen implantaat, en evt. de tweede en derde keer wel. Dan is de teef zo'n 2,5 en behoorlijk richting volwassen.
Maar als de tweede keer een implantaat wordt gezet, zijn die niet zo'n 2 jaar werkzaam? Of is een implantaat wat anders dan een chemische castratie?
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Maar waarom nou toch niet gewoon een reutje kiezen?
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

en implantaat is een half jaar tot een jaar werkzaam maar bij iedere hond is dat anders!
en implantaat legt de mannelijke hormonen stil, een chemische castratie dan krijgt ie vrouwelijke hormonen en ook die werken geen 2 jr sterker nog volgens mij werkt dat veel korter dan het implantaat.....overigens na het zetten van het implantaat wordt het gedrag effe erger ook wel iets om rekening mee te houden..
en tja, als ik zo het topic door lees zou mijn keuze al heel snel gemaakt zijn.....een reu
Monoxxide
3-sterren
3-sterren

Bericht door Monoxxide »

Hier ook een teefje (2 jaar) en een reu (1 jaar). De tweede loopsheid van Indy laat nog altijd op zich wachten. Zij was voor de eerste keer loops op 11 maanden, Amadeus is erbij gekomen toen ze 14 maanden was. Ben geen voorstander van in één van de twee te laten snijden als het niet nodig is. Heb hier voldoende ruimte om ze uit mekaar te houden. Als Amadeus te gek wordt zal het een implantaat worden.
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Waarom zou je wachten tot 2,5 jaar?
Net als je vroeg castreert is de verandering in hormoonhuishouding minimaal en hoef je
ook geen verandering in gedrag te verwachten.Mijn teefjes zijn beide voor hun 1e jaar gecastreerd,nergens last van,
zowel uiterlijk(vacht) als karakter.
Mijn vorige teef heb ik pas met 6 jaar laten castreren,altijd spijt gehad dat ik het niet eerder heb laten doen.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Het idee achter later castreren is dat de hond dan volledig mentaal en fysiek volwassen is. Hormonen hebben een enorme invloed op karakter en gedrag, en trouwens ook op de groei van boten en spieren. Vroeg gecastreerde dieren groeien zowel fysiek als mentaal heel anders door dan op volwassen leeftijd gecastreerde dieren.
Of je dat al dan niet belangrijk vindt is natuurlijk aan jezelf, het is altijd een afweging van voors en tegens.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Jump schreef: Waarom zou je wachten tot 2,5 jaar?
Net als je vroeg castreert is de verandering in hormoonhuishouding minimaal en hoef je
ook geen verandering in gedrag te verwachten.Mijn teefjes zijn beide voor hun 1e jaar gecastreerd,nergens last van,
Mijn vorige teef heb ik pas met 6 jaar laten castreren,altijd spijt gehad dat ik het niet eerder heb laten doen.
Geen castratenvacht door vroeg castratie?
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Die van mij iig niet.Geen pluis,geen krul,mooie sluike vachten.(zie foto). :biggrin2:
Bij de vorige teef (met 6 jaar dus) veranderde de vacht wel.
Laatst gewijzigd door Jump op zo 08 jan 2012, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Cizsel
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Cizsel »

Borke schreef: Maar waarom nou toch niet gewoon een reutje kiezen?
Voor de zoveelste keer, die kans is dus het allerrootst. Ik wil een teefje gewoon niet uitsluiten en dit topic is niet omdat ik een teef zal kiezen, maar omdat ik wil weten waar ik aan begin mocht het wel een teefje worden!

Bedankt voor alle tips iig!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jump schreef: Waarom zou je wachten tot 2,5 jaar?

Ja, dit weet je dus niet, of jouw teefjes geen karakter veranderingen hebben ondergaan, omdat je te vroeg hun hormoon apparaat eruit hebt laten halen. Teefjes ontwikkelen zich in de regel qua karakter pas als ze een jaar of anderhalf a 3 zijn. Jouw teefjes hebben deze verandering dus, door het ontbreken van hormonen, niet doorgemaakt.

En dat is natuurlijk jouw keuze, ik zou 'm nooit maken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Borke schreef: Maar waarom nou toch niet gewoon een reutje kiezen?
Misschien worden er wel geen (geschikte) reutjes geboren.....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Cizsel schreef: Voor de zoveelste keer, die kans is dus het allerrootst. Ik wil een teefje gewoon niet uitsluiten en dit topic is niet omdat ik een teef zal kiezen, maar omdat ik wil weten waar ik aan begin mocht het wel een teefje worden!

Bedankt voor alle tips iig!
Ik vind dat wel cool, dat je daar nu al over nadenkt!

Plaats reactie