Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?
Moderator: Lizzy
-
Decibels
Re: Wat zouden jullie doen? Reu of teef castreren/steriliseren?
reuen die gedekt hebben en/of tussen teven gehouden worden, zijn lang niet zo vervelend. zij weten/hebben geleerd dat ze niet 'zomaar' een teef mogen of kunnen bespringen. Reuen die dat niet weten vinden alle luchtjes lekker, maar ervaren en opgevoedde reuen weten waar abraham de mosterd haalt en zijn dan alleen vervelend op die dagen....en da's echt maar een paar dagen.
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
nah hoor toch echt ook andere verhalen van fokkers.....waarbij de reu de post van de deur onderhand opvreet om bij de teef te komen...
of dat de teef constant om de reu aan het roepen is...
denk dat het heel verschillend is...
en wordt altijd een beetje moe van.....een opgevoede reu.....
niet iedere reu is strontvervelend en lang....
zimba lebbert wat en laat dan een keer of 2 zijn eten staan, dat is al...
vince is gecastreerd maar die is ook niet gek natuurlijk, maar enkel als er een teef gaat staan draaien dan wil ie wel, verders merk je niet veel..
gentle is een jonge god en die is van de week een paar dagen druk geweest van naar luchtje naar luchtje maar die eet gewoon en is binnen niet vervelend, met af en toe een hopcapsule(2 dagen) en wat afleiden met een speeltje, is ie het zo vergeten...
of dat de teef constant om de reu aan het roepen is...
denk dat het heel verschillend is...
en wordt altijd een beetje moe van.....een opgevoede reu.....
niet iedere reu is strontvervelend en lang....
zimba lebbert wat en laat dan een keer of 2 zijn eten staan, dat is al...
vince is gecastreerd maar die is ook niet gek natuurlijk, maar enkel als er een teef gaat staan draaien dan wil ie wel, verders merk je niet veel..
gentle is een jonge god en die is van de week een paar dagen druk geweest van naar luchtje naar luchtje maar die eet gewoon en is binnen niet vervelend, met af en toe een hopcapsule(2 dagen) en wat afleiden met een speeltje, is ie het zo vergeten...
-
Lil
Ik heb een intacte reu gehad die nooit ergens last van scheen te hebben. Ging met loopse teven wandelen met mijn intacte reu, geen probleem. Totdat hij behoorlijke chronische prostaatontsteking kreeg en ik hem na ruim een half jaar ellende (2 chemische castraties en 3 catheterisaties omdat hij niet kon plassen) heb laten castreren. Nu is hij dus al jaren gecastreerd en sinds een jaar of 3.... lebbert en klappertand hij bij alle lekkere luchtjes. Nou schiet mij maar lek! Hij is ook de laatste jaren ineens aantrekkelijk geworden voor andere reuen en wordt als ik er niet tussen spring ronduit verkracht.

Mijn teef is een kleine twee jaar geleden gecastreerd, omdat ze een heel heftige loopsheid had met veel agressie. De dierenarts meende dat ze veel buikpijn had en dat klopte. Er zat een cyste ter grote van een kleine sinaasappel op haar eierstok en de baarmoeder was ontaard. Ze is daarna opeens met opgehven poot gaan plassen, is wat dominanter. Voor een onzekere teef is dat geen probleem. Wel is ze er heeeeeeeeel fel op dat niemand aan haar kont mag komen (dat was voor de castratie veel minder).
En ik ken zowel fokkers waar de reuen door een hel gaan, omdat ze met teven samen wonen en ik ken fokkers waar de reuen geen interesse hebben, behalve op die paar dagen.
Moraal van het verhaal: je weet helaas nooit hoe het zal gaan verlopen...
Mijn teef is een kleine twee jaar geleden gecastreerd, omdat ze een heel heftige loopsheid had met veel agressie. De dierenarts meende dat ze veel buikpijn had en dat klopte. Er zat een cyste ter grote van een kleine sinaasappel op haar eierstok en de baarmoeder was ontaard. Ze is daarna opeens met opgehven poot gaan plassen, is wat dominanter. Voor een onzekere teef is dat geen probleem. Wel is ze er heeeeeeeeel fel op dat niemand aan haar kont mag komen (dat was voor de castratie veel minder).
En ik ken zowel fokkers waar de reuen door een hel gaan, omdat ze met teven samen wonen en ik ken fokkers waar de reuen geen interesse hebben, behalve op die paar dagen.
Moraal van het verhaal: je weet helaas nooit hoe het zal gaan verlopen...
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
ik ook :sleep1:vanaalst schreef: en wordt altijd een beetje moe van.....een opgevoede reu.....
Nou, die blijkbaar, daar ben ik dus nieuwschierig naar. Is dat echt zo? Bij merries wordt er ook vrij spastisch over baarmoederproblemen gedaan, maar in de praktijk blijkt dat enorm mee te vallen. Dus vandaar dat ik er nieuwschierig naar ben. Ik ken echt niemand die een hond heeft met een normaal sexleven (ik ken persoonlijk geen fokkers, ik doel op honden die als huisdier gehouden worden). Onze eigen reu ook niet hoor, die mag ook nooit.pearlsofpassion schreef: Maar meestal als je overgaat tot castratie, wil je toch net die sexuele drift wegnemen? Niet enkel onvruchtbaar maken. Zeker bij een intacte reu die 'er last van heeft'. Als je hem gewoon steriel wil hebben omdat je geen pups wil, maar er niets op tegen hebt dat ze 'het' doen, is dat wat anders. Maar blijkbaar geeft dat meer kans op baarmoederontstekingen, en dan is dat ook geen goed idee.
Ik doelde hier op paarden en honden. Je argumenten voor katten kan ik volgen en daarom zijn onze twee poezen ook geholpen.pearlsofpassion schreef: Bij honden zie ik in waarom er zoveel mogelijk vermeden wordt om te castreren. Maar bij katten is castratie gewoon het beste wat je kan doen. Dan kan je kat gewoon zijn leven onbezorgd genieten, luieren, spelen enz... En het is een stuk gezonder.
Dus stellen dat er teveel overgegaan wordt tot castratie ipv sterilisatie voor ons gemak, vind ik niet kloppen.
Ik vind het wel wonderlijk dat het zo'n alles of niets verhaal is. Of intact houden, of castreren.
Nou, die blijkbaar, daar ben ik dus nieuwschierig naar. Is dat echt zo? Bij merries wordt er ook vrij spastisch over baarmoederproblemen gedaan, maar in de praktijk blijkt dat enorm mee te vallen. Dus vandaar dat ik er nieuwschierig naar ben. Ik ken echt niemand die een hond heeft met een normaal sexleven (ik ken persoonlijk geen fokkers, ik doel op honden die als huisdier gehouden worden). Onze eigen reu ook niet hoor, die mag ook nooit.pearlsofpassion schreef: Maar meestal als je overgaat tot castratie, wil je toch net die sexuele drift wegnemen? Niet enkel onvruchtbaar maken. Zeker bij een intacte reu die 'er last van heeft'. Als je hem gewoon steriel wil hebben omdat je geen pups wil, maar er niets op tegen hebt dat ze 'het' doen, is dat wat anders. Maar blijkbaar geeft dat meer kans op baarmoederontstekingen, en dan is dat ook geen goed idee.
Ik doelde hier op paarden en honden. Je argumenten voor katten kan ik volgen en daarom zijn onze twee poezen ook geholpen.pearlsofpassion schreef: Bij honden zie ik in waarom er zoveel mogelijk vermeden wordt om te castreren. Maar bij katten is castratie gewoon het beste wat je kan doen. Dan kan je kat gewoon zijn leven onbezorgd genieten, luieren, spelen enz... En het is een stuk gezonder.
Dus stellen dat er teveel overgegaan wordt tot castratie ipv sterilisatie voor ons gemak, vind ik niet kloppen.
Ik vind het wel wonderlijk dat het zo'n alles of niets verhaal is. Of intact houden, of castreren.
- *Lia*
- 5-sterren

- Contacteer:
Decibels schreef: reuen die gedekt hebben en/of tussen teven gehouden worden, zijn lang niet zo vervelend. zij weten/hebben geleerd dat ze niet 'zomaar' een teef mogen of kunnen bespringen. Reuen die dat niet weten vinden alle luchtjes lekker, maar ervaren en opgevoedde reuen weten waar abraham de mosterd haalt en zijn dan alleen vervelend op die dagen....en da's echt maar een paar dagen.
Dat is hier precies zo. Die dagen moet hij even apart van de loopse meiden, voor de rest doet ie nooit een poging.