Jeukende plekken Joep
Moderator: Lizzy
-
flodder en dwarrel
- 5-sterren

Re: Jeukende plekken Joep, biopt gedaan, wachten op uitslag
weet je al wat?
Nee, ik ga zo de douche inspringen, en om half 10 moeten we er zijn. Lief dat je er naar vraagt! 
Ik vind het echt erg spannend... aan de ene kant hoop ik dat er wat uit komt zodat we eindelijk wat weten, maar ja, wat voor uitslag is dat dan...
Ik vind het echt erg spannend... aan de ene kant hoop ik dat er wat uit komt zodat we eindelijk wat weten, maar ja, wat voor uitslag is dat dan...
-
flodder en dwarrel
- 5-sterren

nog maar een half uurtje wachten; sterkte !!!
Nou....verdorie.

Er kwam weinig uit de uitslag, behalve dat het zeker te weten een allergie is, maar of dat nu een voedsel of contact allergie is, konden ze niet zien. De huid is in de verschillende lagen blijkbaar zo kapot door het krabben en likken van Joep dat ze dat niet konden zien. Joep zijn huid moet nu eerst herstellen, en dat heeft tijd nodig. Hij heeft dus nog steeds antibiotica, en zal met een kap op moeten gaan slapen als hij alleen is.
Dus, dan moeten we toch gaan uitsluiten wat voor allergie het is. De dierenarts respecteert mijn keuze van voeren, maar gaf me wel mee te denken dat brokjes wellicht wel kunnen zorgen dat eea uitgesloten kan worden. Zijn advies is, geef 6 weken hypo brok, zodat zijn huid en lijf rustig is, en ga dan elimineren met je diersoorten.
Hij gaf aan dat hij het respecteert als ik hier niet voor kies, en dat we het dan op 'mijn' manier doen. Maar goed, ik kan hem ook niet helemaal ongelijk geven.
Ik weet het, brok is rommel, maar aangezien Joep nu dan al bijna 4 maanden achter elkaar antibiotica moet, meerdere keren prednison heeft gehad etc, wat kan die brok dan nog voor kwaad, als het maar voor 6 weken is?
En als hij goed op de brok reageert, weet ik dus dat het aan de voeding ligt, en kan ik vanuit daar gaan zoeken wat hij wel kan verdragen.
En als hij op die brok nog wel last heeft, weet ik dat het niet aan de voeding ligt, en kan hij gewoon lekker blijven eten wat hij altijd al at.
Er kwam weinig uit de uitslag, behalve dat het zeker te weten een allergie is, maar of dat nu een voedsel of contact allergie is, konden ze niet zien. De huid is in de verschillende lagen blijkbaar zo kapot door het krabben en likken van Joep dat ze dat niet konden zien. Joep zijn huid moet nu eerst herstellen, en dat heeft tijd nodig. Hij heeft dus nog steeds antibiotica, en zal met een kap op moeten gaan slapen als hij alleen is.
Dus, dan moeten we toch gaan uitsluiten wat voor allergie het is. De dierenarts respecteert mijn keuze van voeren, maar gaf me wel mee te denken dat brokjes wellicht wel kunnen zorgen dat eea uitgesloten kan worden. Zijn advies is, geef 6 weken hypo brok, zodat zijn huid en lijf rustig is, en ga dan elimineren met je diersoorten.
Hij gaf aan dat hij het respecteert als ik hier niet voor kies, en dat we het dan op 'mijn' manier doen. Maar goed, ik kan hem ook niet helemaal ongelijk geven.
Ik weet het, brok is rommel, maar aangezien Joep nu dan al bijna 4 maanden achter elkaar antibiotica moet, meerdere keren prednison heeft gehad etc, wat kan die brok dan nog voor kwaad, als het maar voor 6 weken is?
En als hij goed op de brok reageert, weet ik dus dat het aan de voeding ligt, en kan ik vanuit daar gaan zoeken wat hij wel kan verdragen.
En als hij op die brok nog wel last heeft, weet ik dat het niet aan de voeding ligt, en kan hij gewoon lekker blijven eten wat hij altijd al at.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Tsja ik weet niet of je het zo kan stellen. Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat zelf "koken" nog altijd de gouden standaard is om een voedselallergie uit te sluiten. Nu spreken dermatologen elkaar tegen hoor, er zijn d'r ook die wel vinden dat je met brokken een voedselallergie uit kan sluiten. Maar goed ik heb in de afgelopen jaren nou net iets teveel honden gezien die slecht reageerden op hypoallergene brokken en opknapten op vers vlees. Maar ja dat stadium ben jij natuurlijk al gepasseerd.eelke schreef: Nou....verdorie.![]()
Had je nou al eens een eliminatiedieet gedaan?
Reageert hij goed op prednison? (honden met een atopie reageren in de regel beter op prednison dan honden met een voedselallergie)
Is een bloedtest op allergie geen optie?
Bedankt voor het meedenken.*Dorothea* schreef: Tsja ik weet niet of je het zo kan stellen. Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat zelf "koken" nog altijd de gouden standaard is om een voedselallergie uit te sluiten. Nu spreken dermatologen elkaar tegen hoor, er zijn d'r ook die wel vinden dat je met brokken een voedselallergie uit kan sluiten. Maar goed ik heb in de afgelopen jaren nou net iets teveel honden gezien die slecht reageerden op hypoallergene brokken en opknapten op vers vlees. Maar ja dat stadium ben jij natuurlijk al gepasseerd.
Had je nou al eens een eliminatiedieet gedaan?
Reageert hij goed op prednison? (honden met een atopie reageren in de regel beter op prednison dan honden met een voedselallergie)
Is een bloedtest op allergie geen optie?
Joep heeft 10 weken lang alleen maar eend gehad. Daar kreeg hij ook de plekken op terug.
Nu is eend wellicht niet de beste diersoort om te starten met elimineren omdat die graan gevoerd is, bedacht ik achteraf. Maar goed, dat werkte dus niet.
Op prednison reageert hij wel goed inderdaad, hij heeft nu ook weer een shotje gehad, want na 2 maanden antibiotica zijn de plekken nog niet weg.
De dierenarts had het ook over atopie's, en psoriasis oa. Maar dat zat in een heel verhaal verkapt wat ik nu een beetje kwijt ben.
Ik zal mij even inlezen over atopie, want ik weet even niet meer hoe dat zit, dat is een overgevoeligheid dan ofzo toch?
Een bloedtest is zeker een optie, en hij gaat de testkit al wel in huis halen, maar dat is erg duur. Hoewel het nu ook allemaal al erg duur is.
Hij wilde me ook nog een zalf geven, maar ik heb aagegeven dat mij dat niet zo leek werken, omdat ik niet door zijn vacht heen kan smeren. Om het op zijn huid te krijgen, moet ik erg gaan wrijven, en ben bang dat ik daardoor de jeuk weer opwek. Gaf ie mij gelijk in.
Zelf 'koken' had hij het ook nog over. Maar dan kan ik eigenlijk alleen maar spiervlees geven, en dat lijkt me ook weer niet optimaal. Als ik dan moet kiezen tussen 6 weken alleen gekookt spiervlees, en 6 weken een brok...
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik had koken even tussen aanhalingstekens gezet, je kunt natuurlijk ook prima zelf een eliminatiedieet samenstellen. Maar goed als 10 weken eend niet tot verbetering hebben geleid, dan zit ik toch eerder aan atopie te denken. Atopie is allergie voor dingen uit de omgeving, zoals huisstofmijt, meelmijt, pollen en grassen.eelke schreef: Bedankt voor het meedenken.
Joep heeft 10 weken lang alleen maar eend gehad. Daar kreeg hij ook de plekken op terug.
Nu is eend wellicht niet de beste diersoort om te starten met elimineren omdat die graan gevoerd is, bedacht ik achteraf. Maar goed, dat werkte dus niet.
Op prednison reageert hij wel goed inderdaad, hij heeft nu ook weer een shotje gehad, want na 2 maanden antibiotica zijn de plekken nog niet weg.
De dierenarts had het ook over atopie's, en psoriasis oa. Maar dat zat in een heel verhaal verkapt wat ik nu een beetje kwijt ben.
Ik zal mij even inlezen over atopie, want ik weet even niet meer hoe dat zit, dat is een overgevoeligheid dan ofzo toch?
Een bloedtest is zeker een optie, en hij gaat de testkit al wel in huis halen, maar dat is erg duur. Hoewel het nu ook allemaal al erg duur is.
Hij wilde me ook nog een zalf geven, maar ik heb aagegeven dat mij dat niet zo leek werken, omdat ik niet door zijn vacht heen kan smeren. Om het op zijn huid te krijgen, moet ik erg gaan wrijven, en ben bang dat ik daardoor de jeuk weer opwek. Gaf ie mij gelijk in.
Zelf 'koken' had hij het ook nog over. Maar dan kan ik eigenlijk alleen maar spiervlees geven, en dat lijkt me ook weer niet optimaal. Als ik dan moet kiezen tussen 6 weken alleen gekookt spiervlees, en 6 weken een brok...tis lastig zeg.
Wat voor testkit gaat jouw dierenarts bestellen dan? Je kunt ook gewoon bloed af laten nemen en dat opsturen. Dan worden antistoffen tegen de meest voorkomende allergenen in het bloed gemeten.
Is er al uitgesloten dat er geen gistinfectie bijzit?
Re: Jeukende plekken Joep, biopt gedaan, uitslag binnen
Ik heb geen idee wat voor kit... ik moet ook zeggen dat ik het allemaal even goed moest laten bezinken, want ik had best mijn hoop op de uitslag gezet...
Dus ik ga zeker over een paar dagen terug bellen met mijn bevindingen en vragen, en zal dat dan meenemen. Wellicht dat het in bepaalde buisjes moet, het bloed, ofzo? Want hij gaat het sowieso opsturen naar het lab.
Gistinfectie... hij heeft een infectie, dat sowieso. Daar krijgt hij antibiotica voor, maar of dat een gistinfectie is...? Maar dat zou dan toch al wel gezien moeten zijn, na een afkrabsel en een biopt?
Ah, een atopie is voor dingen uit de omgeving. Dus, als ik dan een voedselallergie heb uitgesloten, kan ik er vanuit gaan dat het dat is. En dan? Want huisstofmijt, sjee, dan hebben we ook wel een probleem...
Dus ik ga zeker over een paar dagen terug bellen met mijn bevindingen en vragen, en zal dat dan meenemen. Wellicht dat het in bepaalde buisjes moet, het bloed, ofzo? Want hij gaat het sowieso opsturen naar het lab.
Gistinfectie... hij heeft een infectie, dat sowieso. Daar krijgt hij antibiotica voor, maar of dat een gistinfectie is...? Maar dat zou dan toch al wel gezien moeten zijn, na een afkrabsel en een biopt?
Ah, een atopie is voor dingen uit de omgeving. Dus, als ik dan een voedselallergie heb uitgesloten, kan ik er vanuit gaan dat het dat is. En dan? Want huisstofmijt, sjee, dan hebben we ook wel een probleem...
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ligt er aan of het afkrabsel gekleurd is, of dat er alleen gekeken is naar mijten. Er is geen plakbandmonster van de huid genomen?eelke schreef: Ik heb geen idee wat voor kit... ik moet ook zeggen dat ik het allemaal even goed moest laten bezinken, want ik had best mijn hoop op de uitslag gezet...
bij atopie zijn er verschillende mogelijkheden:Ah, een atopie is voor dingen uit de omgeving. Dus, als ik dan een voedselallergie heb uitgesloten, kan ik er vanuit gaan dat het dat is. En dan? Want huisstofmijt, sjee, dan hebben we ook wel een probleem...
- desensibiliseren, dwz injecties geven om de hond over z'n allergie heen te helpen
- prednison of atopica
- of het alternatieve circuit (daar heb ik geen verstand van, dus kan ik je verder niet over adviseren)
Geef je trouwens al een goed visoliepreparaat?
Plakbandmonster niet mee, anders had ik dat woord al wel herkent denk ik.*Dorothea* schreef: Ligt er aan of het afkrabsel gekleurd is, of dat er alleen gekeken is naar mijten. Er is geen plakbandmonster van de huid genomen?
bij atopie zijn er verschillende mogelijkheden:
- desensibiliseren, dwz injecties geven om de hond over z'n allergie heen te helpen
- prednison of atopica
- of het alternatieve circuit (daar heb ik geen verstand van, dus kan ik je verder niet over adviseren)
Geef je trouwens al een goed visoliepreparaat?
Visolie preparaat ook niet, ik geef alleen probiotica bij. Heb je een advies voor een visolie?
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
ik zou Doils skin gaan geven.eelke schreef: Plakbandmonster niet mee, anders had ik dat woord al wel herkent denk ik.
Visolie preparaat ook niet, ik geef alleen probiotica bij. Heb je een advies voor een visolie?
Die ga ik ook noteren.*Dorothea* schreef: ik zou Doils skin gaan geven.
Maar kwa voedingsadvies weet je het ook niet echt? Ik ben echt geneigd naar die brok...
Eventueel elimineren met geit? Als je dan geen geitenribben kunt krijgen kun je nog altijd de gemalen ribben van Lupa bestellen. Dat is bijna puur gemalen bot. Hier kun je dan geitenvlees en geitenorgaan bij doen en heb je toch een complete maaltijd.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
welke brok is geadviseerd dan?eelke schreef: Die ga ik ook noteren.
Maar kwa voedingsadvies weet je het ook niet echt? Ik ben echt geneigd naar die brok...voor max 6 weken dan.
Royal Canine... de dierenarts is een belg, waardoor hij het echt als rojaal konijn uitsprak (en ik bijna had gegiegelt als ik daar niet zo serieus had gestaan)
@ tt-tje, ik heb hier een heel eliminatie dieet klaar liggen met konijn. Spiervlees, nieren, lever, long-hart, karkas, oren om te drogen, konijnenmix om te drogen als beloningskoekjes, en voor het eten 's avonds. Maar, als hij dan toch een reactie geeft, waarop dan? Bestaan de verschillende onderdelen van een dier ook uit verschillende stofjes? Dus kan hij wel allergisch zijn voor konijnen bot, en niet voor konijnenier, of is konijn gewoon konijn?
@ tt-tje, ik heb hier een heel eliminatie dieet klaar liggen met konijn. Spiervlees, nieren, lever, long-hart, karkas, oren om te drogen, konijnenmix om te drogen als beloningskoekjes, en voor het eten 's avonds. Maar, als hij dan toch een reactie geeft, waarop dan? Bestaan de verschillende onderdelen van een dier ook uit verschillende stofjes? Dus kan hij wel allergisch zijn voor konijnen bot, en niet voor konijnenier, of is konijn gewoon konijn?