verhoudingen orgaanvlees, hoe doen jullie dat?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: verhoudingen orgaanvlees, hoe doen jullie dat?

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

:) Dank je wel Lizzy!! Ik heb nu eigenlijk geen tijd om het met veel aandacht te lezen, maar desondanks is het heel helder. 'k Ga het straks even rustig overlezen.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik voer mn orgaandeel wel meer naar verhouding zoals het in een voedseldier voorkomt, maar niet exact op de gram of de procent.
Stel, je ontleedt een kip. Daarin zal je zien dat de lever het grootst is, dan de maag, dan het hartje en dan pas de nieren (ik voer geen pens, de katten moeten dat niet). Dus als ik 600 gram orgaan voer (1 deel orgaan voor Ottenmix van 3 kilo), voer ik wat meer lever. Hart vinden ze hier erg lekker, dus net zoveel bijna als maagjes. Nieren een beetje, als ik ze die maand op voorraad heb.

Ik doe dat zo, omdat het zo ook ongeveer in een voedseldier voorkomt. Ik ga er dan maar vanuit dat ze ook iets meer lever nodig zullen hebben.
Katten zijn vrij klein, dus eten kleine porties. Toch heeft 1 zo'n kleine portie meer invloed, omdat het door het formaat van de kat niet snel gecompenseerd zal worden door een andere grote portie.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb eens even gezocht naar het gewicht van de organen in een muis. Sorry als ik daarmee het topic vervuil, maar ik vroeg mij altijd al af waarom er bij katten meer orgaan dan bij honden wordt gevoerd.  Als men aan een kat 15-20% orgaan geeft is dat namelijk zonder pens, en al wordt er ook wel eens maagjes toegevoegd, het blijft veel meer dan bij de honden.  Ik geloof dat gemiddeld zo'n 5% lever gevoerd wordt, wat door Lizzy dus als het maximum voor een hond wordt aangegeven.
Ik vroeg mij dus af of kleine prooien misschien een hoger aandeel orgaan zouden bevatten. 
Ik heb even gezocht en in een wetenschappelijk artikel (sorry, ik kan het niet plaatsen want het is niet vrij toegankelijk) een onderzoek gevonden waarbij de lever 5-6% van het lichaamsgewicht van de muis inneemt. Het gaat hierbij natuurlijk wel om proefmuizen, maar geen hele dikke (vond ik ook een artikel van en daar is de lever maar 4%) en ze hebben er niet speciaal iets meer gedaan (wilden gewoon twee lijnen vergelijken waarbij ze trouwens geen verschil vonden).  Dus ik denk dat die 5% wel vergelijkbaar is met gewone, natuurlijke muizen.  Het gaat wel om erg jonge muizen, dus misschien maakt dat nog verschil?  :-\

Dit ligt dus wel beduidend hoger dan de 2,5% van de koe.  Mag ik daaruit dan besluiten dat een kat zeker 5% lever mag hebben? Of is dit te kort door de bocht?
Ik wil namelijk ook wel zeker zijn dat ik mijn katjes juist voer en dat ik ze niet te veel vit A zou geven...  :-\

Ik zal nog wat verder kijken, maar betrouwbare gewichten voor de andere organen heb ik nog niet gevonden.  Ik vond de lever wel het belangrijkste omdat daar die vit A in zit en je dat kan overdoseren.  Van nier weet je gewoon dat het minder voorkomt in een prooi en dat geef ik zowiezo al geen 5%. En hart kan niet veel kwaad als ik het goed heb, maar daarvan weet je ook dat het eigenlijk kleiner is in de prooi. 
Alleen die lever leek mij dus 'gevaarlijk'.

Edit: een ander artikel van onderzoek op volwassen muizen. De controle groep (niet behandeld) had daar een leveraandeel van 4%. 
Voor wie het wil weten, daar vinden ze: hart= 0,7%, nier= 1,5% en milt=0,4%.  Dit geldt dus wel voor muizen, het kan bij grazers en gevogelte helemaal anders zijn!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 08 feb 2012, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik zou er voor een werkzaam menu wel uit concluderen dat je daarom een kat meer orgaan geeft dan een hond. Een hond is van nature ook een andere eter, ook aaseter en kat vangt alleen zelf zeg maar. En ik geloof dat honden in het wild samen op jacht gaan en dan samen met de familie de buit eten. Bij katten gebeurt dat volgens mij alleen bij een moederpoes met kittens (ik heb het nu niet over leeuwen). Bij de hond heb ik gelezen dat de opperhond bepaalde dingen als eerste mag eten, katten kennen een dergelijke hierarchie niet. Dus het zou best wel eens zo kunnen zijn dat een hond daarmee ook anders/minder orgaan binnenkrijgt in zijn standaard gebruikelijke menu.
Overigens is het orgaandeel redelijk gelijk, alleen anders verdeeld, omdat katten dus geen pens eten. Honden voer je immers ook 15-20% orgaan.

Ik heb een keer (volgens mij hier, linkje van flin dacht ik) gelezen dat je lever wel kan overdoseren, maar dat zoiets in je menu eigenlijk nooit voor zal komen. Dan zou je lange tijd alleen maar lever moeten voeren en dat doet niemand en wordt ook totaal niet geadviseerd. Dus ja, lever kan je overdoseren, maar gebeurt in de praktijk niet.

Nu weet ik niet of min verhaal wel biologisch correct is, maar ik vind het zelf wel logisch klinken binnen mijn referentiekader en kennis (beperkt).
pearlsofpassion
Moderator

Ja, ik geloof ook wel dat katten alleen jagen en daardoor ook de gehele prooi opeten.  Terwijl honden in groep altijd maar een deel binnen krijgen.
En in die zin komt het bij honden gewoon minder nauw...

Omdat pens niet zo heel veel bevat (vooral de bacterien) telde ik dat niet mee als ik het vergeleek met het orgaan dat katten eten. Ik telde enkel met de hart-lever-nier. En dan geef je een hond hoogstens 10% daarvan en een kat vaak meer...

Maar goed, alles in acht genomen, zit ik wel vrij goed met de percentages. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 08 feb 2012, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Linsey
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Linsey »

Ik geef ze hier zo'n 15% orgaan, waarvan 6% hart, 6% lever en 3% nier (ongeveer, is niet altijd exact hetzelfde), dit is enkel berekend op de vleesmaaltijden, groenten tel ik er niet bij bv. Soms ook tong, strot, maag, long,...naargelang wat ik heb. Pens reken ik niet bij orgaan, daar krijgen ze per week 1 maaltijd van.
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Om toch even te reageren, heb de rest niet gelezen:
ik voer dus wel volgens het prooidiermodel en geef niet 1/3 nier/lever/hart.

Ik geef 20% orgaan, waarvan de helft pens.
van de andere 10% geef ik minstens 5 gram lever per kilo hond per week en 2.5 kilo gram nier per kilohond per week.

Dus stel ik geef 1300 gram orgaan per week
dan is 650 voor pens
en ongeveer 200 lever, 100 nier en de rest hart.
Zoiets..
pearlsofpassion
Moderator

Er klopt iets niet met je hoeveelheden per week per kg hond. ;)

En klopt het dan dat je ongeveer evenveel hart geeft als lever en nier samen? Das niet volgens de verhoudingen in een prooidier hoor.  Lever is dubbel zo groot als het hart.
<Karen>
1-ster
1-ster

Bericht door <Karen> »

Ik koop 3 kilo pens, 1 kilo hart, 1 kilo lever en 1 kilo nier. Hart, lever en nier mix ik. Ze krijgen 1x per week pens en 2x per week orgaanmix.
Als ze 100 gram pens krijgen, dan krijgen ze 2x 50 gram orgaanmix per week. Als het goed is, dan is na zoveel tijd alles tegelijk op  :D

Plaats reactie