Jeukende plekken Joep

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Jeukende plekken Joep, biopt gedaan, uitslag binnen

tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

*Dorothea* schreef: Vetmedlab heeft een test met amerikaanse allergenen, om die reden zou ik het daar niet naar toe sturen.
Oh, ik wist niet dat dat ook al kon. Wel vreemd dan dat ze met Amerikaanse allergenen werken.
Janie2
5-sterren
5-sterren

Bericht door Janie2 »

shit.
Zo'n atopie klinkt ook wel wat mijn hond heeft.
- likken liezen
- Rode huid
- Bruine verkleuring haren (ook tussen zijn tenen, al van pup af aan, zonder dat hij likt)
- Zwarte verkleuring huid
- Conjunctivitis
- Buitenoorontstekingen (mild, met zalf te behandelen).

Alleen een beetje jong, nog geen jaar oud.
En t iets positieve is, dat hij nu met die 4 diersoorten toch wat rustiger kwa huid lijkt te worden.
Wel flappert hij weer een aantal dagen met zijn hoofd, dus ff zijn oren laten checken.

Kan zo'n allergietest wel goed met bloed?
Niet beter met van de huidtestjes?
Laatst gewijzigd door Janie2 op wo 08 feb 2012, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nou, Joep was 1,5 toen hij er voor het eerst last van kreeg. Dus dat scheelt niet zo veel in leeftijd.

Ik heb het volgende voor hem geknutseld;

Afbeelding

Afbeelding

Hij wordt er niet heel gelukkig van, maar fijner dan een kap om denk ik... En die kap beschermde ook niet volledig. Een honden rompertje met een legging van mij.
Janie2
5-sterren
5-sterren

Bericht door Janie2 »

Lekker pakkie!

Ik vond de mijne om te zoenen, met zijn pyamaatje.
Vooral als hij op zijn rug lag... en je dan echt zo'n onderbroekie over zijn piemie ziet zitten.
Raar maar waar.. maar hij was écht heel knuffelbaar.  ;D
(De hond, niet zijn piem.)

Ik hoop dat hij snel weer MPS-vrij door het leven kan.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Janie2 schreef: shit.
Zo'n atopie klinkt ook wel wat mijn hond heeft.
- likken liezen
- Rode huid
- Bruine verkleuring haren (ook tussen zijn tenen, al van pup af aan, zonder dat hij likt)
- Zwarte verkleuring huid
- Conjunctivitis
- Buitenoorontstekingen (mild, met zalf te behandelen).
Deze symptomen kunnen net zo goed bij een voedselallergie passen.
Janie2
5-sterren
5-sterren

Bericht door Janie2 »

Dat klopt.
We zijn hard bezig dat uit te sluiten.

Dierenartsen vonden mijn hond alleen te jong voor een voedselallergie.
Hij was slechts 5 maanden toen het begon. Hij is nu 10 maanden.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kheb de dierenarts terug gebeld over de test, hij heeft een kit besteld, waar ook alle informatie bij in zit. Ze gaan uitzoeken voor me hoeveel het kost, en waar er precies op onderzocht wordt. Ik wil het alleen doen als zowel op omgevings allergieën en voedings allergieën getest wordt, en met een zekere soort garantie. Als ze me dat niet kunnen en willen geven, ga ik toch maar naar de dermatoloog denk ik. Want steeds dure testen doen, zonder een zekere uitslag ben ik wel beu. Joep wordt wel een erg duur hondje zo.

Een dermatoloog, daar kan je dan dus ook voor allergieën terecht?

Ze hebben alle info over 10 dagen pas binnen, dus dan kan ik terug bellen.

Rest nu de vraag, ondertussen konijn gaan geven of niet?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Verdorie...Joep kreeg er zelfs weer plekken bij, en ze werden ook weer rood. Hij heeft nu het pakje maar weer niet aan, en dat lijkt te helpen, en krauwt nu veel minder.
Ik zal blij zijn als ik volgende week kan gaan bellen voor info over die test... kunnen we weer verder tenminste.

Joep zelf is trouwens wel echt gelukkig. Die speelt en speelt en speelt...blije bakkes op zijn kop. En al spelende wordt zelfs ik in mijn tenen en vingers gebeten...zo dol issie. En niet 5 minuutjes, nee, ze hebben net zeker een half uur gespeeld...
eelke
Moderator

Re: Jeukende plekken Joep, vraag over onderzoeken

Bericht door eelke »

Hmmm...

Dierenarts gebeld, het voedingsallergie onderzoek kost €180,-. Wil ik daarbij op omgevingsallergie testen, komt er waarschijnlijk nog een €150,- bij... Dus zeg dat ik voor alle allergieen te testen tussen de 300 en 350 kwijt ben.
Dit is dan een bloedonderzoek.

En zak hypo brok kost 84 euro, dus voor 6 weken eliminatie zou ik 120 kwijt zijn, maar dan weet ik nog niet waar hij allergisch voor is.

Het is erg duur, ik ben even flink radeloos, en zou het fijn vinden als jullie met me meedenken...

Ik nijg nu, zeker gezien de kosten, naar een eliminatie dieet op konijn, maar... ik weet eigenlijk even niet meer waar ik goed aan  doe.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Feitelijk komt het hier op neer, jouw hond lijdt aan een voedsel allergie of een andere allergie (voor bijv. mijten, pollen, etc). Toch? En je moet dus weten of je hond een contact of voedsel allergie heeft....

Aangezien je al een paar weken eend hebt gegeven en dit niks heeft geholpen en aangezien jouw hond goed reageert op prednison (wat je meestal ziet bij een contact allergie, bij een voedsel allergie werkt pred. in de regel niet), is de kans erg groot (als je het mij vraagt) dat jouw hond een andere dan voedsel allergie heeft.

Dus kun je nu opnieuw een eliminatie dieet doen van konijn, de kans dat dit gaat werken is klein. Maar, als je nu naar een dermatoloog gaat en je wenst geen allergie-testen te doen, dan is de kans zeer groot dat ze zeggen "ga maar even 6 a 9 weken een eliminatie dieet doen". En in de regel stuurt een gemiddelde goede dermatoloog je dus niet weg met een zak brokken maar zeggen ze dat je zelf eten moet maken.

Dus, misschien niet verkeerd, om nu eerst 6 weken konijn en niks anders dan konijn te gaan geven. Koop gewoon hele konijnen (bijv. bij het Islam Centrum) en geef konijn. Ik zou zelf geen voorstander zijn van gemalen handel. Want je moet 100% zeker zijn dat er niks anders in zit dan konijn.

Als na 6 weken de problemen nog net zo groot zijn, neem dan maar van mij aan dat je hier te maken hebt met een allergie voor iets als mijt, pollen, stuifmeel, wasmiddelen of een combinatie van het hele zooitje. En dan kun je weer diverse dingen doen. Je kunt een allergie test laten doen zodat je weet waar je hond allergisch voor is. Je kunt je hond permanent op prednison zetten of atopica. Of je kunt het alternatieve circuit nog eerst een kans geven. Dat laatste kun je doen door naar een Holistisch DA te gaan. Of je gaat zelf eerst aan de slag. Ja, het is heel vervelend maar de keus is iedere keer opnieuw aan jou :(

Wil je eerst zelf aan de slag met alternatieve middelen, zou ik het volgende doen:

Vers/rauw dieet.
Aangevuld met een hoge dosering visolie (omega 3 vetzuren helpen bij allergieen)
Puur Jeuk
Puur Pollen
Puur Huid
En misschien iets van een Puur SME lotion, voor tijdelijke verplichting.

En nee, als je er zoveel middelen tegelijkertijd in gooit, weet je nooit wat precies wat doet. Maar je hond moet eerst van deze jeuk af. Dus who cares, zeg ik dan altijd maar. Puur Pollen is een middel dat je sowieso tijdelijk geeft. 
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja, behalve dan dat de grapjas, afgelopen keer, 4 dagen na de prednison spuit, weer extra jeuk kreeg...maar dat kwam vermoed ik, van het rompertje vandaan.

Ik heb hier meer dan 50 kg konijnenvlees in de vriezer liggen... (20 kg karkas, 8 kg spier, 4 kg lever, 4 kg nier, 10 kg hart/long, en 3 kg oren om te drogen) dit omdat ik na de eend door wilde gaan op konijn in zijn eliminatie dieet, en ik dat dus al allemaal besteld had. Ik kan de bij wijze van spreke vandaag beginnen, en ik heb nu al genoeg om dit 6 weken lang te geven... (en aan extra is altijd makkelijk aan te komen natuurlijk, konijn is niet zo moeilijk).
Sinds een week zit hij helemaal op vers, ik voer geen 'gemalen prak' meer. (eerst sochtends barf en savonds een beetje kvv)

Puur pollen....heeft dat nog een toegevoegde waarde, aangezien hij er vanaf juni last van heeft, en dus ook in de winter, terwijl er sneeuw lag etc.

Ik ga de naam van de dermatoloog een opzoeken, en mailen. Ik ga Tannetje ook eens mailen, zij zit volgens mij wel ver weg, maar is een goeie he?

Ik weet dat helaas de keuze steeds aan mij is, verschrikkelijk is dat...  ik heb er steeds ff een baal moment weer van...verdorie, ik voer al vanaf de puppy tijd vers, niks anders beter voor je hond wordt er dan gezegd, en nog heb ik zo'n kwakkel-woef...
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: Feitelijk komt het hier op neer, jouw hond lijdt aan een voedsel allergie of een andere allergie (voor bijv. mijten, pollen, etc). Toch? En je moet dus weten of je hond een contact of voedsel allergie heeft....
Of allebei, dat komt ook voor. Dus voedselallergie in combinatie met atopie.
En vaak worden die nog verergerd door een bijkomende gistinfectie. Ik heb in dit verhaal niet gelezen dat dat is uitgesloten.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

*Dorothea* schreef: Of allebei, dat komt ook voor. Dus voedselallergie in combinatie met atopie.
En vaak worden die nog verergerd door een bijkomende gistinfectie. Ik heb in dit verhaal niet gelezen dat dat is uitgesloten.
Ja, een combi ben ik wel bang voor. Daarom zou ik niet alleen de bloedtest op voedsel willen doen...want dan 180 euro, issie allergisch voor, bv graag en kip, en dan nog geen verbetering, want hij heeft waarschijnlijk ook nog een omgevingsallergie...
Dan kan ik net zo goed eerst konijn gaan geven...

Dorothea, volgens mij heb ik jou al vaker gehoord over een gist infectie. Kun je mij vertellen hoe daar normaal gesproken op onderzocht wordt?
Gaat dat niet over met antibiotica dan?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

eelke schreef: Ja, een combi ben ik wel bang voor. Daarom zou ik niet alleen de bloedtest op voedsel willen doen...want dan 180 euro, issie allergisch voor, bv graag en kip, en dan nog geen verbetering, want hij heeft waarschijnlijk ook nog een omgevingsallergie...
Dan kan ik net zo goed eerst konijn gaan geven...

Dorothea, volgens mij heb ik jou al vaker gehoord over een gist infectie. Kun je mij vertellen hoe daar normaal gesproken op onderzocht wordt?
Gaat dat niet over met antibiotica dan?
Gist sluit je uit door een plakbandmonster te nemen van de huid en dat te kleuren en onder de microscoop te bekijken.
Het kan ook met een afkrabsel, maar dan moet dat wel gekleurd zijn. Dus als een dierenarts een afkrabsel neemt om mijten uit te sluiten en het niet kleurt, dan wordt gist niet uitgesloten.
Gist gaat niet over met antibiotica aangezien dat alleen tegen bacterien werkt.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Aha, je hebt dus bacterie infectie's, virus-infectie's en gist-infectie's, allemaal verschillende dingen met een verschillende behandeling, zoals ik begrijp.
Maar, zou dat dan niet bij dat biopt eruit gekomen zijn?

Ik ga daar nog wel eens naar vragen inderdaad. Want, stel, hij heeft een voedselallergie voor, laten we zeggen rund. Ik geef hem 8 weken lang eend, maar de plekken gaan maar niet over...kan dat dan komen dat die plekken niet herstellen doordat hij ook een gistinfectie heeft?
Een ontsteking had/heeft hij wel, dat wees het afkrabsel en het bloedonderzoek wel uit.

Plaats reactie