yep, dat hebben we volgens mij van erwin gehoord, die had het erover nadat vince problemen had na de laparascopische castratiede Meiden schreef: En ik vraag mij af of een laparoscopische castratie zo zaligmakend is wat vaak wordt beweerd..buik bol van het gas wat er ingespoten wordt om werkruimte te verkrijgen, wat doet dit met de andere organen enz...
streriliseren, wel of niet in deze situatie
Moderator: Lizzy
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: streriliseren, wel of niet in deze situatie
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Nee dat is niet waar, dat hangt van de grote van de baarmoeder af, het is zeker mogelijk om die laparoscopisch te verwijderen.Sanyo schreef: Bij laparoscopische sterilisatie bekijken ze inderdaad ook de baarmoeder, en als die eruit moet wordt het alsnog een "normale" operatie heb ik begrepen.
Dat is wat ze me een aantal jaar geleden bij de Tweede Lijn hebben verteld.*Dorothea* schreef: Nee dat is niet waar, dat hangt van de grote van de baarmoeder af, het is zeker mogelijk om die laparoscopisch te verwijderen.
Ik weet niet of ik het een volgende keer weer laparoscopisch zou laten doen, ik heb geen verschil gemerkt met een normale sterilisatie.(behalve in mijn portemonnee)
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
even wat onzichtbare verschillen:Sanyo schreef: Dat is wat ze me een aantal jaar geleden bij de Tweede Lijn hebben verteld.
Ik weet niet of ik het een volgende keer weer laparoscopisch zou laten doen, ik heb geen verschil gemerkt met een normale sterilisatie.(behalve in mijn portemonnee)
- geen antibiotica nodig
- geen hechtmateriaal in de buik
- korter onder narcose
- lichtere narcose
Hier hebben ze ook een normale castratie ondergaan.. zoals ik al vertelde kon ik na 15/20 min ze weer ophalen en de volgende dag waren ze haast weer als vanouds, moest moeite doen om ze rustig te houden..
De wond in de gaten houden, dat was het enige.
En van binnen zal toch op dezelfde manier gaan het doorknippen van de eierstokjes e.d?
Ik denk dat er veel aan gelegen is welke narcose er wordt gebruikt, die is nu een stuk beter als 10/15 jaar geleden.
En van binnen zal toch op dezelfde manier gaan het doorknippen van de eierstokjes e.d?
Ik denk dat er veel aan gelegen is welke narcose er wordt gebruikt, die is nu een stuk beter als 10/15 jaar geleden.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Nee van binnen gaat het niet hetzelfde. Bij een operatie worden de eierstokken buiten de buik gebracht (is pijnlijk en geeft risico op infectie). De bloedvaten worden afgebonden met hechmateriaal wat in de buik moet oplossen.de Meiden schreef: Hier hebben ze ook een normale castratie ondergaan.. zoals ik al vertelde kon ik na 15/20 min ze weer ophalen en de volgende dag waren ze haast weer als vanouds, moest moeite doen om ze rustig te houden..
Bij een kijkoperatie wordt er niet aan de eierstokken getrokken. In de buik worden de bloedvaten dichtgebrand. Het risico op infectie is minder. Daarom is antibiotica niet nodig.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
hij had toch problemen omdat z'n testikel bovenop z'n blaas lag?vanaalst schreef: yep, dat hebben we volgens mij van erwin gehoord, die had het erover nadat vince problemen had na de laparascopische castratie
Bedankt voor de uitleg, weer iets om te onthouden !*Dorothea* schreef: Nee van binnen gaat het niet hetzelfde. Bij een operatie worden de eierstokken buiten de buik gebracht (is pijnlijk en geeft risico op infectie). De bloedvaten worden afgebonden met hechmateriaal wat in de buik moet oplossen.
Bij een kijkoperatie wordt er niet aan de eierstokken getrokken. In de buik worden de bloedvaten dichtgebrand. Het risico op infectie is minder. Daarom is antibiotica niet nodig.
Even over Vince, dat was toen nog niet bekend, we waren bij hem voor een osteopatische behandeling voor Inca en Vince..
Het kwam ter praat en Erwin gaf z`n mening over de twee soorten van casteren, maar mischien is hij van mening veranderd, het is al van een paar jaar geleden.
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
ja maar dat terzijde....*Dorothea* schreef: hij had toch problemen omdat z'n testikel bovenop z'n blaas lag?
ging over de manier van castreren en toen vondt ie het laparascopisch castreren niet zo super
nou ja net wat marjan schrijft
Er is ook een discussie op het hondenforum en daar wordt gezegd dat de buikpijn van het gas erg onderschat wordt.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
en hoe komen ze daar zo bij?JoyceW schreef: Er is ook een discussie op het hondenforum en daar wordt gezegd dat de buikpijn van het gas erg onderschat wordt.
er zijn nl meerdere studies die aantonen dat de napijn betrekkelijk minder is na laparoscopische castratie.
Omdat mensen diezelfde klachten hebben volgens mij.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
en zijn er ook mensen bij wie ze via een buiksnede de eierstokken naar buiten hebben getrokken?JoyceW schreef: Omdat mensen diezelfde klachten hebben volgens mij.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor. Ik vind het alleen interessant dat er een groep mensen is die de voordelen van laparoscopisch niet zien en voor een 'normale' operatie kiezen omdat de technologie zover is dat honden ook daar heel snel van herstellen.*Dorothea* schreef: en zijn er ook mensen bij wie ze via een buiksnede de eierstokken naar buiten hebben getrokken?