Pup, na 3 maanden ontlasting nog steeds wisselend

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Pup, na 3 maanden ontlasting nog steeds wisselend

Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Hé weer wat geleerd!!! Ik wist niet dat je zo'n test buiten de DA om kon laten doen. Ja probiotica ga ik zo snel mogelijk geven.
Hij krijgt trouwens wel al regelmatig Kefir.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Joke I schreef: Nee, hij is niet getest op Giardia. Ik heb denk ook die kant eigenlijk niet op, omdat de andere twee honden geen enkel verschijnsel van diarree of zo hebben. De ontlasting is qua kleur wisselend, de ene keer een wat bruine kleur en de andere keer grijs/groenig. Dit wijt ik dan aan de vuile pens die hij krijgt. Er zitten geen onverteerde stukjes in de ontlasting. Nu de sneeuw weer weg is, wil hij wel regelmatig een hap gras nemen. De geur........ja het kan wel heel erg ruiken, met name als het slap,dun is.
Ik heb hem een periode van 10 dagen helemaal geen rund gegeven. Alleen maar kip. Het werd niet anders, alleen de kleur van de ontlasting werd anders.
Wat ik geprobeerd heb, is dus zoals boven gezegd, een periode gemalen gegeven. Een periode geen rund. Een periode meer keren per dag, minder voer. En nu zitten we dus in d eperiode maar 2 x per dag , meer voer.
3 maanden is dan nog niet zolang. Maar ik merk verder ook niets aan hem. Hij komt goed aan, is speels en tierig en vrolijk, dus ziek ervan is hij niet.
Ik zou allereerst de ontlasting (bij bijv. Het Woud) laten testen op wormen en op giardia. Door de wormmiddelen en AB is de darmflora in ieder geval wel behoorlijk om zeep geholpen, en eigenlijk is een verzwakte darmflora ook de basis voor opnieuw worm/parasitaire besmettingen. Dat is mijn ervaring. Dus die darmflora moet sowieso opgekrikt worden.

Ik zou zelf een dagboekje bij gaan houden en opschrijven wat hij exact heeft gegeten en hoe de dag erop de ontlasting is. Verder zou ik voorlopig erg uitkijken met combinaties die je geeft. Dus bijv. geen eendennek + lams of geitenvlees want dat is beide vet. Liever eendennek met paard. Ofzo. Verder zou ik elke dag vleesbot geven en elke dag een beetje rauwe gepureerde groenten, niet meer dan 5% van het totaal. Ik zou 3 orgaanvlees maaltijden per week geven en 4 spiervleesmaaltijden. Zodat pup elke dag vleesbot + groenten + spier of orgaanvlees krijgt. Geef het liefst op zo'n orgaanvleesdag zowel pens als andere orgaan als lever, nier, hart. Verspreid dus ook je pens over de week (dus niet 1 pensdag). Geef verder geen rauwe vette vis of rauwe eieren op de dag dat je orgaanvlees geeft en ook niet op de dagen dat er al iets vettigs op het menu staat.

Nu ben ik niet zo van de zuivel, met kefir heb ik al helemaal geen goede ervaring maar in jouw geval zou ik elke dag een klein scheutje biologische yoghurt van de Albert Heijn (die zit tjokvol met goede bacterieen!) geven. En elke dag extra probiotica erbij. Van een goed merk zoals Solgar. Nu even het beste van het beste gebruiken.

Verder zou ik propolis tinctuur aanschaffen. Ik ben zelf erg tevreden over de EuroFlor Propolis tinctuur, 20%. Geef daarvan elke dag 3 druppels door zijn voer. Voorlopig. Verder zou ik 2 weken lang groene leem inwendig gaan geven. De Vertagil zeer fijn voor inwendig (en uitwendig) gebruik. Geef daarvan 1 theelepel (niet afgestreken maar iets voller) door z'n eten. En dan ben ik benieuwd naar hoe het over een week of 2 a 3 gaat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mochten er trouwens wormen of giardia in de ontlasting zitten, moet dit natuurlijk behandeld worden maar geldt bovenstaande nog steeds. Alleen moet je dan geen groene leem tegelijkertijd met ontwormmiddel/giardiagif geven.
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Ok :read:
De wormentest van het Woud is besteld, de hond +, zodat de giardia meegenomen wordt. Ik verwacht dat die er niet eerder dan maandag is dus. Dat is afwachten.

Dan heb ik direct een vraag over zijn voedingspatroon. Dat zou ik moeten wijzigen, omdat ze nu elke dag hun portie bot, orgaan en spiervlees krijgen. Normaal geef ik 2-3 x per week groenten.
Maar hoe zit dat op de dagen dat ik bot geef met orgaan? Per week zou hij 1400 gram orgaan moeten krijgen(gebaseerd op 1 kg per dag) Volgens mijn berekening moet ik dat dan aanvullen met spiervlees, om aan zijn portie per dag te komen. Wat is dan het voordeel van deze manier van voeren?

De probiotica zal ik gaan kopen. Welke van Solgar adviseer jij?
De groene leem heb ik ook besteld en die tinctuur waar je het over hebt, waar is die precies voor?
Is dit alleen via het internet te bestellen of zijn er ook winkels die dit verkopen?

Bedankt in ieder geval voor je advies. Ik zal mijn best doen om het zo goed mogelijk op te volgen en ik houd je uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.

Ik heb nog twee honden, is deze voedingsmethode altijd toe te passen? Wel zo makkelijk om het dan bij alle drie te doen. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk, vandaar dat ik het even vraag
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Inmiddels de wormenuitslag binnen
SPOELWORMEN :'( :'(
Ondanks dat hij de laatste 3 maanden ontwormt is.
Nou in ieder geval geen GIardia.
Zorgen dat de pillen in huis komen en dan maar hopen dat het afdoende is.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Joke I schreef: Inmiddels de wormenuitslag binnen
Mooie illustratie dat preventief ontwormen zinloos is...  :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Joke I schreef: Inmiddels de wormenuitslag binnen
Wees blij dat je het weet!

Mijn advies? Ontwormen met een middel dat alleen spoelwormen doodt! Bijv. Vitaminthe ontwormpasta. Er zijn niet meer wormen dus gebruik vooral geen breedspectrumontwormmiddel zoals het Woud (helaas) wel aanraad.

Geef verder, om de darmflora te boosten: probiotica (scheutje biologische AH yoghurt + capsules) en Propolis tinctuur en blijf dat zeker 2 weken geven, probiotica nog iets langer, liefst.
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Ja ben er ook blij om dat ik het nu weet. Maar neemt niet weg, dat ik het dus niet verwacht had.
Als ik de ontworming geef, dan mag ik geen groene leem geven, schreef jij Lizzy. Alleen die dag niet, en daarna wel weer, of helemaal niet meer?
De probiotica, het scheutje yoghurt en de groene leem krijgt hij al dagelijks. De propolis heb ik besteld, maar jammer genoeg nog niet binnen.
Welke capsules bedoel je LIzzy?
Helaas heb ik op basis van aanpassingen tot nu toe nog geen veranderingen bespeurt. Maar nu wel te verklaren dacht ik zo, toch?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Joke I schreef: Ja ben er ook blij om dat ik het nu weet. Maar neemt niet weg, dat ik het dus niet verwacht had.
Als ik de ontworming geef, dan mag ik geen groene leem geven, schreef jij Lizzy. Alleen die dag niet, en daarna wel weer, of helemaal niet meer?
De probiotica, het scheutje yoghurt en de groene leem krijgt hij al dagelijks. De propolis heb ik besteld, maar jammer genoeg nog niet binnen.
Welke capsules bedoel je LIzzy?
Helaas heb ik op basis van aanpassingen tot nu toe nog geen veranderingen bespeurt. Maar nu wel te verklaren dacht ik zo, toch?
Ik geef graag naast een scheutje yoghurt nog extra probiotica. Van bijv. Solgar (duur maar goed) of Arkopharma (goedkoper, minder goed maar ook goed). De darmflora moet namelijk echt verbeterd worden. Ik zou voorlopig even geen groene leem geven. Eerst die wormen eruit, darmflora opbouwen en dan even kijken hoe het gaat.

Ja, spoelwormen kunnen wisselende diarree geven.
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Ja dat krijgt hij nu, ik heb van Solgar gekocht, maar is in poedervorm.
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Vanochtend ontwormingsmiddel erin gemikt. Pfffffffff ik hoop dat het allemaal helpt.
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Op dit moment gaat het nog steeds goed. De ontlasting is redelijk stevig en wel wisselend van kleur.
Van groen/grijs tot gewoon bruin. De bruine poep is wel slapper. Kan ik daar verdere conclusie's uit trekken?
Ik mag toch hopen dat het wormen verhaal nu achter de rug is.
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

@ Lizzy,

Even een vraag. Vanochtend was het eerste deel van zijn ontlasting toch weer zacht, het tweede deel nog zachter en er zaten onverteerde stukjes in. Dat heb ik nog nooit eerder gezien. Ben ik wel op de goede weg? Misschien maak ik me nu te snel zorgen, maar wil het even weten
Joke I
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Joke I »

Vandaag was de ontlasting vanochtend redelijk zacht, vanmiddag was het helemaal weer mis. Het spoot eruit, zelfs in huis rondom de tafel in een paar seconde.
Wormendeel is nu toch uitgesloten? Wat kan ik nu nog doen?
Mijn man dringt aan om naar de DA te gaan, maar grote kans dat hij dan weer AB gaat krijgen. Dan ben ik nog weer verder van huis. Maar hij is echt niet lekker, hijgerig, kwijlt wat en drinkt veel. Ik begin er een beetje hopeloos van te worden.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Hm.. ik wil niet "te optimistich" zijn ;-) maar op dit moment "heerst" er kennelijk ook wat; die van mij waren ook aan het spoken een paar dagen.
Kun je eventueel Okugest toevoegen? Van VSM, kleine tabletten, gewone drogist ;-)

Suzanne

Plaats reactie