Groentemix/Fruitmix

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Groentemix/Fruitmix

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Nessa45 schreef: Hallo,

Ik ben toch nog even benieuwd naar het volgende...

Mijn hondjes krijgen uiteraard een groentemix bij hun eten, maar ik wil eigenlijk ook eens wat anders erbij geven??
Ze is bv gek op fruit, kan ik dit bv 1 keer in de week geven ipv groente. Vooral hele stukken vindt ze geweldig hihi

Vandeweek had ik geen botjes in huis (sorry sorry) maar wel een peen. Dus ik haar die gegeven en zij helemaal blij hahahah met dr peen. Mag dit wel?

Qua noten is het verstandig om erbij te geven of heeft dit geen extra waarde???

Graag hoor ik jullie mening hierover...
Ik maak een mix van pakweg 9 groentes voor 3-4 weken. Ze krijgen elke dag een portie hiervan (pakweg 10% van het weekmenu bestaat uit groenten, maar ik ben er ook wel royaler mee dan dat, omdat ze het graag eten en het m.i. geen kwaad kan daar lekker van te snoepen).
Fruit krijgen ze ook, maar dan bij wijze van 'snack': ik deel regelmatig een stukje fruit met hen.
miruske
3-sterren
3-sterren

Bericht door miruske »

jamie krijgt van mij vaak stukjes fruit en soms ook wel stukjes wortel

voor de groentenmix ga ik naar de markt en spaar de stukjes groente die ik zelf overhoud. Die gooi ik effe in de kookpan en dan afgieten en blenden. De ene keer is ie rood omdat er wat biet in zit. De andere keer oranje omdat er wat peen in zit en dan weer groen omdat het enkel groene groentes is. Wel zijn het vaak 6 verschillende groentes en dan varieer ik weer in de blokjes dus ze krijgt niet eerst een hele tijd bietmix en dan weer een hele tijd groene mix, maar elke dag een ander blokje. Het gaat dan ook maar om ongeveer 60 gr per keer maar toch.

Ik snijd de groente voor het in de kook gaat even klein zodat de blender er minder moeite mee heeftl.
Nessa45
1-ster
1-ster

Bericht door Nessa45 »

is t ook wat om de groente te mixen met de noten of doen jullie dit apart geven? En als je t apart geeft hoeveel gewicht hou je dan aan, hetzelfde als groente??
Wat ik natuurlijk in de groentemix ook doe is knoflook en eieren. Nou begreep ik ook dat yoghert goed is om erbij te doen.

Hmm, ik kom achter steeds meer dingen hahah
Ze gaan het nog goed krijgen bij mij!!!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Nessa45 schreef: is t ook wat om de groente te mixen met de noten of doen jullie dit apart geven? En als je t apart geeft hoeveel gewicht hou je dan aan, hetzelfde als groente??
Wat ik natuurlijk in de groentemix ook doe is knoflook en eieren. Nou begreep ik ook dat yoghert goed is om erbij te doen.

Hmm, ik kom achter steeds meer dingen hahah
Ze gaan het nog goed krijgen bij mij!!!
Ik maal de noten apart en doe ze door de mix voordat ik die invries. Daarbij let ik niet op de gewichten. Gewoon een handvol van dit, handvol van dat, nog een restje hiervan - zo maak ik de groentemix ook!

Yoghurt, zo heb ik begrepen, kun je beter niet samen met de mix invriezen. Mix dus apart invriezen en er een scheut yoghurt eroverheen doen als de boel in de voerbak zit.

Enne, als je barft, hebben je honden het al goed bij jou! :P :biggrin2:
faya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door faya »

qua noten geven, kan je dan ook zonnepitten malen of vallen deze niet onder de nootachtige?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

faya schreef: qua noten geven, kan je dan ook zonnepitten malen of vallen deze niet onder de nootachtige?
Die doe ik er ook gewoon door, gemalen. Noot of pit, ach... Als ´t maar gezond is! :D
ditte1988
1-ster
1-ster

Bericht door ditte1988 »

Nu ben ik nog niet heel erg thuis in de groentemixen. Nu is mijn vraag, moet je alles eerst kort koken of is dat overbodig?
En is het van belang dat ze elke dag het krijgen of is 2 keer in de week ook voldoende?

Ook leuk om je groentemix in te vriezen in een ijsblokje vorm  ;D

Afbeelding
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

ditte1988 schreef: Nu ben ik nog niet heel erg thuis in de groentemixen. Nu is mijn vraag, moet je alles eerst kort koken of is dat overbodig?
En is het van belang dat ze elke dag het krijgen of is 2 keer in de week ook voldoende?
Als het enigszins kan, NIET koken. Rauw blijven de meeste voedingsstoffen bewaard. Waar het om gaat is dat het goed tot pulp wordt vermalen, omdat het hondenlichaam de celwanden van de groente niet kan doorbreken. Door het fijnmalen gaan de wanden alsnog kapot. Met koken gebeurt dat ook, dus je kunt ook ongemalen gekookte groente geven, maar nogmaals, door het koken verlies je nogal wat pitamientjes.

Hoe vaak je groente geeft, mag je zelf weten. Je kiest gewoon voor een bepaald percentage van je totale menu (meestal 5-10%), en het gewicht aan groente dat daar uitkomt, voer je. Onze Max krijgt bv. 400 gram groente per week, die verdeel ik over twee keer, dus 2 dagen groente, 200 gram per keer. Maar ik zou net zo goed bv. iedere werkdag 80 gram kunnen geven (80 x 5 = 400). Een portie van 80 gram is me echter te veel gefoezel, dus verdeel ik de weekhoeveelheid over minder dagen, en dus grotere porties. Izza iisi!
ditte1988
1-ster
1-ster

Bericht door ditte1988 »

Anne in Duitsland schreef: Als het enigszins kan, NIET koken. Rauw blijven de meeste voedingsstoffen bewaard. Waar het om gaat is dat het goed tot pulp wordt vermalen, omdat het hondenlichaam de celwanden van de groente niet kan doorbreken. Door het fijnmalen gaan de wanden alsnog kapot. Met koken gebeurt dat ook, dus je kunt ook ongemalen gekookte groente geven, maar nogmaals, door het koken verlies je nogal wat pitamientjes.
Duidelijk! Maakt het ook nog makkelijker ;)

Ik lees dat mensen knoflook geven. Hoe doen jullie dat dan? Ik doe het wel door de mix heen, maar ze zullen niet zo een teentje eten.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

ditte1988 schreef: Duidelijk! Maakt het ook nog makkelijker ;)

Ik lees dat mensen knoflook geven. Hoe doen jullie dat dan? Ik doe het wel door de mix heen, maar ze zullen niet zo een teentje eten.
Geef ze eens ongelijk - ik zou ook niet zomaar een hele ongemalen knoflookteen naar binnen werken! ;D

Gewoon ook "kapotmaken" en in de mix mikken dus. Met de knoflookpers, of geraspt, of als je een heeeuuuule goeie blender hebt waar je de mix in maakt, dan kan het teentje er ook zo doorheen. Als je er na het blenden maar niets meer van terugvindt! :P
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

faya schreef: qua noten geven, kan je dan ook zonnepitten malen of vallen deze niet onder de nootachtige?
is t ook wat om de groente te mixen met de noten of doen jullie dit apart geven? En als je t apart geeft hoeveel gewicht hou je dan aan, hetzelfde als groente??
Ik maal meestal ,walnoten, amandels,pecan,hazelnoot, zonnebloem pitten, pumpkin pitten en sesame zaadjes.
Behalve de macademia noten,kan je alle andere soorten noten en zaadjes gebruik.
De gemalen nootjes/pitjes/zaadjes mix bewaar ik in glazen jampot in de koelkast,en geef 'n paar keer per week 'n eetlepel door de voerbak,
dat vind ik makkelijker dan door door groentenmix te doen en in te vriezen (en de nootjes smaken beter,en worden niet zacht in de bevroren groentenmix)
Tenzij je heel weinig groentenmix geeft, is de hoeveelheid gemalen nootjes dus NIET dezelfde hoeveelheid als groenten mix!!
hier wat meer over nootjes mix:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 748.0.html

Knoflook word gelijk met de groentenmix fijn gemalen
De yohurt en eieren vries ik nooit in,maar ik doe dat er ook vers in de bak bij.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

202Spots schreef: Ik maal meestal ,walnoten, amandels,pecan,hazelnoot, zonnebloem pitten, pumpkin pitten en sesame zaadjes.
Behalve de macademia noten,kan je alle andere soorten noten en zaadjes gebruik.
De gemalen nootjes/pitjes/zaadjes mix bewaar ik in glazen jampot in de koelkast,en geef 'n paar keer per week 'n eetlepel door de voerbak,
dat vind ik makkelijker dan door door groentenmix te doen en in te vriezen (en de nootjes smaken beter,en worden niet zacht in de bevroren groentenmix)
Tenzij je heel weinig groentenmix geeft, is de hoeveelheid gemalen nootjes dus NIET dezelfde hoeveelheid als groenten mix!!
hier wat meer over nootjes mix:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 748.0.html

Knoflook word gelijk met de groentenmix fijn gemalen
De yohurt en eieren vries ik nooit in,maar ik doe dat er ook vers in de bak bij.
Deze begrijp ik niet: de noten zijn al gemalen, en dus niet meer knapperig. Dan maakt het toch geen verschil of je ze mee invriest of niet?
Cizsel
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Cizsel »

Nu heb ik ook een paar vraagjes!

Storm heeft nog steeds enigzins moeite z'n groente mix te eten als het rauw is. Wat ik de vorige keer heb gedaan is alles malen en doen, en daarna alles in een grote pan en de moes 5 minuutjes gekookt. Toen at hij het al stukken beter! Gaan de vitamientjes dan ook verloren? Nee toch? Want ik had dus geen kookvocht enzo.

En, de ene keer hoor ik dat je geen of weinig zuivel mag geven en de andere keer is het geen probleem! Hoe zit dat nou precies? Kan ik gewoon een lepel yoghurt door Storm's mix doen zodat hij het beter eet, of niet? En moet dat dan magere yoghurt zijn of juist volle ofzo?
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Anne in Duitsland schreef: Deze begrijp ik niet: de noten zijn al gemalen, en dus niet meer knapperig. Dan maakt het toch geen verschil of je ze mee invriest of niet?
Ik vind dat er wel verschil is,dus ik vries de noten niet.
Ze krijgen hier trouwens elke dag groenten mix, en ik geef dan liever 2 x per week 'n lepel nootjes mix erbij, dan elke dag 'n paar korreltjes door de groentenmix.
Maar dat is dus mijn keus hoor. ;)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Cizsel schreef: Nu heb ik ook een paar vraagjes!

Storm heeft nog steeds enigzins moeite z'n groente mix te eten als het rauw is. Wat ik de vorige keer heb gedaan is alles malen en doen, en daarna alles in een grote pan en de moes 5 minuutjes gekookt. Toen at hij het al stukken beter! Gaan de vitamientjes dan ook verloren? Nee toch? Want ik had dus geen kookvocht enzo.

En, de ene keer hoor ik dat je geen of weinig zuivel mag geven en de andere keer is het geen probleem! Hoe zit dat nou precies? Kan ik gewoon een lepel yoghurt door Storm's mix doen zodat hij het beter eet, of niet? En moet dat dan magere yoghurt zijn of juist volle ofzo?
Ja, helaas wel. Het is de hitte die de mientjes de das om doet, en ik denk dat het zelfs nog meer het geval is als de groente al tot moes gemalen is wanneer hij gekookt wordt (hoe kleiner het spul, hoe meer hitte er tot de kern doordringt, zoiets). Andersom is dan misschien nog beter, dus dat je de groente in z´n geheel blancheert (dus een paar minuten in kokend water onderdompelen en dan meteen koud water eroverheen) en dan pas maalt. Ik geloof dat je dan nog meer voedingsstoffen overhoudt.

Qua zuivel ben ik de draad ook allang kwijt. :biggrin2: Ik heb begrepen dat het niet nodig is, dat het hoogstens een licht probiotische werking heeft en verder alleen maar voor de lekker is. Dus als Storm de groente mét yoghurt graag eet, dan vooral doen. In dat geval lijkt me dat de volle versie het beste is. Maar laat je daar vooral door iemand anders over voorlichten! ;D

Plaats reactie