koekje schreef:
Dat doen ze hier ook, zelfs Sien die soms nog wel eens een platte drol heeft. Na het kakken moet er trouwens ook geregeld lawaai gemaakt worden ('Ik ben klaar!').
Ot heeft ook wel eens een te harde drol. De drollen horen vallen is hier normaal bij Ot, maar als ze erbij hoorbaar zit te kreunen en piepje geeft, weet ik dat de drol te hard is.
Een versdrol, ook een gewone, vergeleken bij een brokdrol ziet er altijd wel uit alsof deze even heeft gelegen.
Dhjali heeft dit niet altijd gedaan vandaar dat ik het idee heb dat haar ontlasting te hard is. Gister vond ik ook wat naast de kattenbak met een duidelijk "sleetje rijden spoor", ze kon het nu dus ook niet goed kwijt raken.
Zijn Ot haar net gelegde drolletjes dan ook echt gewoon hard als je ze oppakt en er in knijpt?
Dhjali zit overigens al heel wat jaartjes op de Carnibest.
pearlsofpassion schreef:
Waarom niet gewoon spiervlees bij geven?
Of helemaal zelf malen? Dan kan je het vleesbot zelf regelen.
Voornamelijk omdat ik haar i.v.m. het spugen niet op ander voer durf te zetten. Met zelf samenstellen ben ik bang dat ze niet de juiste verhoudingen binnen krijgt omdat ze zo'n moeilijke eter is.
pearlsofpassion schreef:
Naar ik begrepen heb hebben oudere katten al sneller last van harde ontlasting en dan haalt men gewoon het percentage vleesbot naar beneden. Als je zelf samenstelt, kan je je percentage helemaal zelf regelen. Als je op kvv wil blijven, moet je gewoon wat spier bijvoegen.
Orgaan zit er vanzelf al vrij veel in de meeste kvv en dat belast de nieren meer dan spier, vandaar spier.
Af en toe een eitje kan je ook geven, dat helpt ook meer dan het stopt, denk ik, maar ik ben niet zeker. Als het niet zou helpen, zou je een tikkeltje lever extra kunnen geven omdat dat zo laxeert, maar dan moet ze het ook willen eten natuurlijk.
Spiervlees erbij geven kunnen we uiteraard proberen. Orgaan lijkt me inderdaad lastiger worden met zo'n kieskeurige eter
Zeker bij een kat waar je de nieren wil ontlasten, zou ik geen groenten geven om de ontlasting minder vast te maken. En blik bevat al eens erg veel eiwitten, tenzij je een erg vet blik neemt. Ik zou dat dus niet doen...
Zou je dat kunnen toelichten?
Desnoods kan je ook een merk kvv toevoegen waar minder vleesbot in zit, en meer vet. Ik geloof dat lotgering al eens slappe ontlasting kan geven omdat het zo vet is. Dat is niet zo'n goed merk natuurlijk, maar wel beter dan blik toevoegen als je het mij vraagt. En bij katten met nierproblemen wordt vetter gevoerd.
Zijn er nog meer merken waar minder vleesbot in zit? Uiteraard hou ik haar het liefst op de CB maar goed als dat ondanks de tips niet blijkt te werken moet je toch wat.