Runderhoeven; iemand hier ervaring mee?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Runderhoeven; iemand hier ervaring mee?

Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

robbiekomvoor schreef: Ik zou zelf ook nooit hoeven of mergpijpen voeren,ik heb genoeg ellende gelezen en gehoord.
Maar als jij er goede ervaringen mee hebt en het per se wel wil geven,dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten ;)
Dat kwam er nogal verwijtend uit en eerlijk gezegd vind ik dat niet prettig. Ik kom hier om naar ervaringen te vragen, maar heb nadien via andere bronnen ook al aardig wat informatie gekregen van mensen die er juist heel positief tegenover staan.
Ik ken mijn honden en weet dat onze teef nooit zal proberen een dergelijk bot te kraken; we hebben haar er gisteren even op laten 'knagen', volledig onder toezicht en dat ging prima. Ze schraapt eigenlijk alleen het vlees eraf, het bot heb ik weggegooid.
Ik zal de gezondheid van mijn honden nooit moedwillig in gevaar brengen, dus ik vind je stelling nogal misplaatst.
robbiekomvoor
5-sterren
5-sterren

Bericht door robbiekomvoor »

Zo vat jij het misschien op,maar is zeker niet zo bedoeld.
Ik zeg alleen dat ik het zelf nooit zou geven,omdat ik er hele nare dingen van gehoord en gelezen heb.
Bovendien wordt het hier afgeraden om te voeren,als jij het dan toch wil geven,is dat toch je eigen verantwoordelijkheid?
Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

Je zet het nu neer alsof ik enorm veel risico neem ten koste van mijn honden, terwijl ik ontzettend voorzichtig ben met dit soort dingen.
Het is sowieso mijn eigen verantwoordelijkheid, dat zou het ook zijn als iedereen het zou aanbevelen. Ik denk dat overal zowel positieve als negatieve ervaringen over bestaan; zo ken ik ook iemand die zijn hond met spoed naar de eerste hulp heeft moeten brengen, omdat deze te snel een kippennek naar binnen had gewerkt. Als ik dan bedenk hoeveel mensen kippennekken voeren zonder problemen...
Naar mijn mening is het belangrijk hoe verantwoordelijk je ermee omgaat en hoe je hond dergelijke dingen eet. ;)

En als ik nu enkel negatieve (ervarings)verhalen had gehoord, of ik een hond had die heel gulzig alle botten probeert te kraken, had ik ze direct in de vuilnisbak gegooid. Maar de negatieve reacties zijn puur gebaseerd op 'geen ervaring, maar ik zou het niet doen'; de echte ervaringsverhalen die ik meegekregen heb, zijn wel positief, vandaar mijn besluit om het toch eens te proberen.
Onze hond heeft enkel het vlees ervan afgeschraapt (en ze vond het heerlijk), daarna is het bot in de kliko verdwenen. :)
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Misschien heb je hier wat aan? Dat was 8 jaar geleden al in de bieb gezet, en de waarschuwing is nog steeds hetzefde.. :(
De link doet 't niet meer, dus nogmaals de hele article:

R A W H I D E S,  C O W  H O O V E S,  &  P I G S '  E A R S
These well-liked dog treats are purchased in large numbers, especially around holidays, by well-meaning dog owners hoping to give their pets something special. These toys are favorites for many dogs and are popular with owners because they keep their pets occupied and supposedly out of trouble during holiday activities. There are definite risks associated with these treats, however. All three types are supposedly made of digestible animal products. However, they are digested quite slowly and, if consumed rapidly, can cause either vomiting or diarrhea from the many pieces still sitting undigested in the GI tract. If the treats are swallowed whole or in large chunks, there are additional dangers. Rawhide chews can lodge in the throat and cause choking, or a large piece may be swallowed, scraping and irritating the throat and esophagus on the way down. Once in the stomach or intestinal tract, a large piece of rawhide can also create a physical obstruction. An additional danger that is less widely known is the practice, in some countries, of using an arsenic-based preservative in the processing of rawhide toys. We recommend that, if you do purchase these products, stick to brands processed in the U.S. There has also been a recent FDA alert about the risk of Salmonella accociated with dog chew products made from pork or beef-derived materials: refer to the FDA advisory or call 1-888-INFO-FDA. See below (discussion on pigs' ears) for more details.

Cow hooves are even more dangerous than rawhides. They are hard enough that a dog can actually break a tooth on one. They can also be chewed up into sharp fragments which may cause a partial intestinal obstruction. Partial obstructions are often difficult to diagnose until the point at which the fragment is ready to perforate the wall of the bowel from pressure against the sharp edges. If perforation has occured, the infection that ensues from leakage of intestinal contents can be fatal.

Pigs' ears can cause GI upset if overeaten, similar to the situation with rawhides, although obstructions are less common because the ears are not usually shaped into solid chunks. There is, whowever, a less widely known danger associated with pig ears: A recent FDA advisory published by the U.S. Dept. of Health and Human services on Oct.1, 1999, stated that there is "a nationwide public health warning alerting consumers about a number of recent cases in Canada of human illnesses apparently related to contact with dog chew products made from pork or beef-derived materials (e.g., pigs ears, beef jerky treats, smoked hooves, pigs skins, etc.)... FDA is urging pet owners... to handle them carefully. Anyone who comes in contact with these treats should wash their hands with hot water and soap. Initial reports of illnesses came from Canada and involved Canadian products, but subsequent examination of similar products produced in the U.S. indicate that all pet chew products of this type may pose a risk...."

Bing vertaling van de koe hoeven:
Koe hoeven zelfs gevaarlijker zijn dan rawhides. Ze zijn hard genoeg dat een hond eigenlijk een tand op een breken kan. Ze kunnen ook worden gekauwd in scherpe fragmenten die leiden een gedeeltelijke intestinale obstructie tot kunnen. Gedeeltelijke obstakels zijn vaak moeilijk te diagnosticeren tot het punt waarop het fragment klaar is om de muur van de darm van druk tegen de scherpe randen perforate. Als perforatie opgetreden is, kan de infectie die van lekkage van intestinale inhoud ontstaat kan fataal zijn.
Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

Bedankt voor de toevoeging! Ook al zijn onze honden er heel voorzichtig mee, ik heb ze toch maar weggegooid; ze hebben enkel het vlees eraf gegeten. We gaan over op lamskoteletjes. ;)
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Yundor schreef: Je zet het nu neer alsof ik enorm veel risico neem ten koste van mijn honden, terwijl ik ontzettend voorzichtig ben met dit soort dingen.
Het is sowieso mijn eigen verantwoordelijkheid, dat zou het ook zijn als iedereen het zou aanbevelen. Ik denk dat overal zowel positieve als negatieve ervaringen over bestaan; zo ken ik ook iemand die zijn hond met spoed naar de eerste hulp heeft moeten brengen, omdat deze te snel een kippennek naar binnen had gewerkt. Als ik dan bedenk hoeveel mensen kippennekken voeren zonder problemen...
Naar mijn mening is het belangrijk hoe verantwoordelijk je ermee omgaat en hoe je hond dergelijke dingen eet. ;)

En als ik nu enkel negatieve (ervarings)verhalen had gehoord, of ik een hond had die heel gulzig alle botten probeert te kraken, had ik ze direct in de vuilnisbak gegooid. Maar de negatieve reacties zijn puur gebaseerd op 'geen ervaring, maar ik zou het niet doen'; de echte ervaringsverhalen die ik meegekregen heb, zijn wel positief, vandaar mijn besluit om het toch eens te proberen.
Onze hond heeft enkel het vlees ervan afgeschraapt (en ze vond het heerlijk), daarna is het bot in de kliko verdwenen. :)
Weet je wat het is met zulke dingen?
Ze gaan 1000x goed...en dan gaat het eens goed mis.

Ik wil niemand kwetsen, maar hoe vaak worden er runderknieen/dinobotten gevoerd, gaat ook allemaal goed. En toch is er hier op BP iemand die, na de waarschuwing het niet te geven, toch zo'n runderbot had gevoerd met gevolg dat ze haar hond kwijt was.

De mensen hier op BP weten over het algemeen meer over voeding dan de gemiddelde hondeneigenaar (de kennis op BP is gewoon zoveel groter dan op veel andere fora, ook als het niet om voeding gaat). Ik zou het advies van BP zwaarder laten wegen dan het advies van brokvoerders, een brokverkoper of een slager. Maar goed, dat ben ik.

Zoals eerder gezegt moet je vooral doen wat je zelf wilt en ik hoop voor je dat het goed blijft gaan! (niet verwijtend bedoeld hoor!)
coby.p
5-sterren
5-sterren

Bericht door coby.p »

netjes verwoord, jolanda.
het kan 20 keer goed gaan, maar die ene keer
dat het misgaat kan wel fataal zijn.
hier dus ook een no-no
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

**Jolanda** schreef: Weet je wat het is met zulke dingen?
Ze gaan 1000x goed...en dan gaat het eens goed mis.

Ik wil niemand kwetsen, maar hoe vaak worden er runderknieen/dinobotten gevoerd, gaat ook allemaal goed. En toch is er hier op BP iemand die, na de waarschuwing het niet te geven, toch zo'n runderbot had gevoerd met gevolg dat ze haar hond kwijt was.

De mensen hier op BP weten over het algemeen meer over voeding dan de gemiddelde hondeneigenaar (de kennis op BP is gewoon zoveel groter dan op veel andere fora, ook als het niet om voeding gaat). Ik zou het advies van BP zwaarder laten wegen dan het advies van brokvoerders, een brokverkoper of een slager. Maar goed, dat ben ik.

Zoals eerder gezegt moet je vooral doen wat je zelf wilt en ik hoop voor je dat het goed blijft gaan! (niet verwijtend bedoeld hoor!)
Yep helemaal mee eens!
De hond van mijn ex is een paar jaar geleden overleden door een runderknie (verstopping).
Dit heb ik van dichtbij meegemaakt en dat wil je echt niet.

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk in dingen geven. Kalfsstaarten, schapenruggen enz. durf best te voeren.
Maar botten van rund of poten van schapen/geiten zal ik nooit meer geven, mij is dat risico te groot en dan vooral dat het als het mis gaat het ook goed misgaat.
Verstandig dat je het weggegooid hebt. Dat je honden er zo voorzichtig mee zijn zou ik ook sneller geneigd zijn zoiets te geven.
Maar bovenstaande hond die doodgegaan is, kreeg zijn hele leven al runderknieën enzo en toch ging dat 1x mis  ;)
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Ik ga er niet eens meer energie aan besteden als ze op een ander forum het hebben over runderknieen, ik heb het ooit eens gezegd dat het niet zo goed is, maar het zijn hele goeie tandenschoonmakers/zijn er lang mee bezig en zo goed , want de DA is erg tevreden over de tanden, dan denk ik laat maar....

Ze zijn gewaarschuwd en verder ga ik er niet meer op in..

Verstandig dat je ze hebt weggegooid.

Zo heb ik mijn lams koppen weggegooid durf het toch niet aan, ik dacht dat het jonge waren maar ze zijn bijna 2 kilo en dat voor een hondje van 12 kilo toch iets te groot en te hard .
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

helemaal met jolanda eens  :)
het zelfde vind ik ook met de aangeboden knars , het hoeft maar 1x fout te gaan ...
Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

May Linn schreef: Yep helemaal mee eens!
De hond van mijn ex is een paar jaar geleden overleden door een runderknie (verstopping).
Dit heb ik van dichtbij meegemaakt en dat wil je echt niet.

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk in dingen geven. Kalfsstaarten, schapenruggen enz. durf best te voeren.
Maar botten van rund of poten van schapen/geiten zal ik nooit meer geven, mij is dat risico te groot en dan vooral dat het als het mis gaat het ook goed misgaat.
Verstandig dat je het weggegooid hebt. Dat je honden er zo voorzichtig mee zijn zou ik ook sneller geneigd zijn zoiets te geven.
Maar bovenstaande hond die doodgegaan is, kreeg zijn hele leven al runderknieën enzo en toch ging dat 1x mis  ;)
Daar hebben jullie helemaal gelijk in; in dat geval ga ik dan ook zeker geen onnodig risico meer nemen.
Maar nog wel een vraagje... werkt dat bij (bijv.) een runderstrot hetzelfde?
robbiekomvoor
5-sterren
5-sterren

Bericht door robbiekomvoor »

Runderstrot bestaat voornamelijk uit kraakbeen en spiervlees,dat kun je gerust geven ;)
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Runderstrot is zo zacht, ze zijn er wel even leuk mee bezig maar dat vind ik echt anders dan knars. Mijn hond kauwt goed, dus die heeft aan een strotje een leuk werkje (het is net kauwgom ;D). Rauwe strot verteerd ze ook goed, zelf-gedroogde luchtpijp kan ze niet verteren.
Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

Bedankt! Dan gaan we dat binnenkort ook eens proberen. :)
miruske
3-sterren
3-sterren

Bericht door miruske »

Yundor schreef: Wij komen uit Eindhoven. :)
oh en waar zijn die hoeven gekocht als ik zo vrij mag zijn? Ik kom ook uit eindhoven (lievendaal) en ik doe de kong ook wel een bevriezen maar als je daar smeerbaar spul in doet wordt het een zootje. Zo n hoef vullen lijkt me wel wat. En idd. ook Jamie doet heel voorzichtig met die dingen. Ik had wat lamsbotjes besteld, maar vind die ook erg hard dus ik laat haar het vlees eraf halen, maar een mergpijp likt zij alleen leeg en eet het bot zelf niet op, dus met die hoeven zal dat vast ook goed gaan.

Plaats reactie