Hoe houd je je voorraad bij?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Hoe houd je je voorraad bij?

Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

Ik heb nog niet vele ruimte dus ik moet ook goed blijven kijken wat er wel en wat er niet is. Zo had ik eent ijdje terug ineens wel vleesbot en hopen orgaan, maar nog bijna geen spiervlees. Daar moet ik nu wel wat gerichter naar zoeken en kleinere partijtjes van verschillende soorten. Als je van alles makkelijk 10 kilo kwijt kunt ben je er niet zo gauw doorheen en heb je minder kans dat je te eenzijdig voert voor een poosje.

Kwa hoeveelheden ben ik ook nog een beetje aan het stoeien. Mijn honden zijn nu allebei wel goed op gewicht. dus de hoevelheid die ik nu voer kan ik wel aan blijven houden. Dat maakt het portioneren ook makkelijker.

Ik heb ook geen vast menu in de zin van maandag rund en dinsdag kip. Maar ik probeer wel eens chema aan te houden om te zorgen dat ik straks niet van 1 soort alles op heb en van een ander weel heel veel over.
BlissSpirit
5-sterren
5-sterren

Bericht door BlissSpirit »

Op de a la Nadia manier  :D
In elk vak zitten 1 a 2 diersoorten en daar bovenop 3 kratten en ik weet hoeveel porties er uit 10 kg gaan, dus hoe lang ik er ongeveer mee doe.
Deksel  van de vriezer open, blik werpen en dan zie ik zo wat er nog plenty is en wat op begint te raken.
Lege vriezers, daar doe ik niet aan  ::), daar krijg ik de zenuwen van  :D
rupa
4-sterren
4-sterren

Bericht door rupa »

zet het in een word bestand print het uit stop de a4 in een insteekhoes plak het op de deksel van de vriezer en als ik er wat uithaal dan turf ik een streepje weg dan weet ik wat ik nog heb liggen in de vriezer.
en 1 turfstreepje is bij mij 1 kilo.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Ik heb een excel bestand met mn voorraad, alles wat eruit gaat haal ik dr van af, rekent hij zelf uit.
Elke week maak ik een nieuw lijstje, zo weet ik precies wat er nog in mn vriezer zit.
En ook wat ik zo in de week heb gevoerd.

Maar ik kan ook zonder, want ik bestel elke 8 weken hetzelfde, al 3 jaar lang. Dan moet je het op een gegeven moment toch wel weten :)
Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

Maken jullie dag wel dagporties van je spiervlees, orgaan en vleesbot als je ene nieuwe partij in de vriezer doet?
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Nee ik maak geen porties, dat vind ik teveel werk.
BlissSpirit
5-sterren
5-sterren

Bericht door BlissSpirit »

Bertine schreef: Maken jullie dag wel dagporties van je spiervlees, orgaan en vleesbot als je ene nieuwe partij in de vriezer doet?
Yep, zodra er vlees binnenkomt, gaat het niet eerder de vriezer in dan waneer het verpakt is.
Manon
3-sterren
3-sterren

Bericht door Manon »

Ik heb 2 vriezes. ééntje hiervan is voor orgaan + kvv (deze vriezer is niet zo heel groot, zo'n 200liter). En dan nog een grotere vriezer (dikke 350 liter) met aan de ene kant spiervlees en aan de andere kant vleesbot. Pim lust 4 botsoorten (lam, geit, hert en haas) en veel meer spiervlees. Van het vleesbot heb ik dus 4 tassen staan en elke keer pak ik wat uit een andere tas en als een tas aardig opraakt (nog halfvol zit), dan ga ik weer opzoek naar dat product. Aan de spiervlees kant gaat het net zo, maar is het wat minder overzichtelijk, want ik denk dat er zo uit mijn hoofd een stuk of 12 verschillende diersoorten liggen. Dus ja, niet alles gaat netjes omstebeurt.  Maar ik weet zeker dat dat wel goed zit. meestal pak ik willekeurig wat en als ik denk; het is allang terug dat hij zebra opheeft, dan ga ik bijv. even zoeken....
Qua orgaan is het wat simpeler; ik heb alles in goede porties gehakt. Een voorbeeldje bij het hart: ik heb zakjes met; runderhart, geitenhart, lamshart, hertenhart en paardenhart. Dit zit allemaal samen in de 'hartzak' en dit is gewoon goed gemengd, ik weet dus wel dat ik de meeste keren wel steeds wat anders pak. (ook staat er nog opgeschreven wat het is).

Daarnaast gaat wat het langste er ligt, natuurlijk het eerste op....
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Ik heb een vrieskast voor orgaan. Een la met hart, een la met lever, een la met nier en een la met haasorgaan (mix) en een la divers orgaan. Ik heb een vriezertje met kip. Hele kip, kipkarkas, kiprug, kip vleugeltip, kippennek. Ik heb een vriezer met spiervlees. Dan heb ik een vriezer met diverse karkassen. En dan heb ik nog een vriezer waar de ene helft gevuld is met vis en de andere helft met van alles wat ik nergens meer kwijt kon. en dan heb ik nog een vriezer in reserve met van alles wat en ook wat kvv. Veel vriezers maar wel handig. Ik zie wat ik heb.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Ik had het helemaal leuk bedacht; 1 la voor Boon z'n vleesbot, 1 voor Liz d'r vleesbot en 1 voor gedeeld vleesbot (Liz mag niet alles, Boon lust niet alles. 2 lades voor spiervlees, 1 la voor pens, 1 la voor ander orgaan.
Helemaal leuk bedacht ja; nu ben ik gewoon heel erg blij dat ik precies weet wat wat is.... het is een zooitje....  :biggrin2:

Maar, optimist als ik ben; geen systeem is ook een soort van systeem  ;D
bordie
5-sterren
5-sterren

Bericht door bordie »

ik heb
2 lades voor bot
1 la voor orgaan
1 la voor spier
2 lades voor vis eigenlijk 3.

ik schrijf niks op want dat word een rommeltje
ik kijk welke la er leger word en ben altijd op jacht naar vleesjes...( welke bper  niet...)
bot kan ik goed aankomen
orgaan ook wel
spier is t moeilijkste want meneer lust alleen rund, lam, geit van spiervlees...
als ik eens lama heb maal ik dat ergens anders door... en dan eet ie t wel.
paard droog ik, maar niet helemaal gortdroog. dan eet ie t ook.
en als ik ergens niet aan kan komen haal ik kvv.
maar dat komt zelden voor.
ik heb de bomann vleesmolen waar ik goed orgaanmix mee kan maken.
want meneer lust geen lever, nier, long zo.  alleen gemalen met eventueel zalm erdoor.

hier gaat 1 kg vlees per dag door
en heb 8 lades voor de hond. maar dat wisselt wel eens als er iets in de aanbieding is van pizza ofzo.... :biggrin2:
Laatst gewijzigd door bordie op zo 27 mei 2012, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

creatief allemaal.

Hoeveel vriesruimte hebben jullie, in liters zeg maar en hoeveel vlees voer je per dag?

Ik heb zelf
1x +/- 98 li. kist
1x +/- 90 li. kast.

Ik voer 650 gram per dag.
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

1 vrieskist van 2 meter lang, ik denk iets van 850 liter of zo  8)

Ik voer 2 kilo per dag (Ozzy 1600 gram, Hooli 200 gram, Max 200 gram).
Anthraciet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anthraciet »

Ik heb ongeveer 1700-1800 liter ruimte en voer tussen de 3 en 4 kilo per dag 8)
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Ik maak de deksel open, grabbel en zie wel wat ik tegen kom. Met de tijd merk ik wel wat op begint te raken of waar ik nog veel van heb.
Als ik bijna geen niertjes meer heb, bestel ik de eerst volgende keer niertjes. Is mijn eend bijna op, hoop ik dat er VSE deze kant op komt en bestel dan gelijk 20kg. En zo gaat het met alles.
Geen echt systeem, maar het werkt wel want ik heb nog nooit echt gebrek aan iets gehad.

Plaats reactie