Bullepees drogen.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Bullepees drogen.

mary-jane
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door mary-jane »

johanna25 schreef: bij mij hangen ze in een tochtig stukje schuur wat ook nog aan een kant open is het was een probeersel maar het drogen lijkt te lukken.
kga kijken of ik een foto kan plaatsen vandaag ze hangen nu 3 weken en schieten lekker op volgens mij zou het voor de hond al kunnen.
:)
Ohw ben benieuwd
Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

johanna25 schreef: bij mij hangen ze in een tochtig stukje schuur wat ook nog aan een kant open is het was een probeersel maar het drogen lijkt te lukken.
kga kijken of ik een foto kan plaatsen vandaag ze hangen nu 3 weken en schieten lekker op volgens mij zou het voor de hond al kunnen.
:)
Mooi systeem als dat zo kan. Kost je niets alleen wat geduld, lijkt me. Maar ik vroeg me af of er geen ongedierte bij komt als het zo in de open lucht hangt?
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Kan het ook in de droger, dan in stukjes uiteraard ;-) of zou dat te hard worden of te snel gaan ofzo?

Suzanne
johanna25

Bericht door johanna25 »

Bertine schreef: Mooi systeem als dat zo kan. Kost je niets alleen wat geduld, lijkt me. Maar ik vroeg me af of er geen ongedierte bij komt als het zo in de open lucht hangt?
Nou dat vroeg ik me dus ook af maar hoewel je er af een toe een vlieg tegenkomt doen ze niets met de bullepees ze zijn nu keihard.
Foto nog even wachten batterij was leeg :D
Afbeelding

nou dat is gelukt, ik heb ze meteen even gemeten ca 85 cm , 95 cm, en 113 cm.
Snoeihard en vlgns mij kurkdroog.
Laatst gewijzigd door johanna25 op wo 30 mei 2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
mary-jane
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door mary-jane »

Gaaf, ga ik ook proberen scheelt een hoop knaken zo. Ff 1 vraagje stinkt dat heel erg?
Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

Gaaf zeg dat het zo kan!! En vooral dat er gene ongedierte bij komt. en geen maden dus erin?

Ik zit al te denken aan zo'n vliegenkapje van de Xenos ze daar onder hangen en dan een stuk horgaas met klitteband eromheen onderkant knoop erin en het is helemaal afgeschermd voor vliegen. Hier zitten ze nl enorm veel, vooral die dikke groene BRRRRRRRR.
Zo in de tuin merk je het niet, maar ik hoef maar vlees neer te zetten voor de honden en huppekee massaaaaal eten ze mee. Of als ik pens aan het drogen ben.
Toch maar eens nadenken ver een antivliegen hoekje in de schuur.
kaszi
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door kaszi »

miik schreef: maar ik zaag ze toch in 10 cm stukjes voor mn honden, dus dat maakt niet uit.
waarom niet eerst in stukken knippen voor het drogen? lijkt me handiger.
johanna25

Bericht door johanna25 »

kaszi schreef: waarom niet eerst in stukken knippen voor het drogen? lijkt me handiger.
dat kan natuurlijk ook zal het ook sneller drogen maar nu is het 1 bullepees aan 1 spijkertje das lekker snel, en zoals ik al zei voor mij was het een probeersel. :)
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

kaszi schreef: waarom niet eerst in stukken knippen voor het drogen? lijkt me handiger.
Hahaha duhuh... en dat na al die jaren niet zelf bedenken  ::)
Ik heb echt werkelijk geen idee... en ja ik vind het een goed plan !
ien
3-sterren
3-sterren

Bericht door ien »

omdat er bij ons flink wat vliegen zitten (wonen bij/op een boerderij) ben ik toch wel bang dat er vloegen op komen zitten daarom ben ik bezig om een vliegenvrije droogkast te maken.
Ik heb een oud kastje (soort aanrechtkastje) wat luchtiger gemaakt (dus aan alle 4 de kanten een rechthoekig gat in gezaagd). Deze gaten ga ik nog dichtmaken met horgaas.
Ik ben er nog even over aan het denken wat de meest geschikte plaats is om dit kastje neer te zetten. Bij ons achter op het erf staat een grote loods die aan een lange zijde helemaal open is. Ik denk dat dit wel een geschikte plaats is het enige nadeel is dat deze loods wel een stuk van ons huis af staat. Ik zou het liever iets dichterbij huis hebben zodat ik gemakkelijker effe snel een stukje vlees er in kan hangen/leggen wat over is (tja we hebben met tijd en wijle nogal een tutterkont met eten  ;)  en nu leg ik wat over is even in de droger omdat hij het wat gedroogd dan vaak wel lust).
Dichterbij huis is plek genoeg maar niet iets wat echt helemaal overdekt is. Zou het droog genoeg zijn als met gewoon een klein afdakje (met zijwandjes) over het kastje maken of zou dit toch te vochtig zijn?

En waar ik dan ook wel benieuwd naar ben: wat zou je in z'n vliegenvrij kastje nog meer kunnen drogen behalve bullepees en runderlippen?
Zou je op deze manier bijvoorbeeld ook eende- of kippenvoetjes kunnen drogen? Of eendevleugeltjes?

Ik droog deze nu in de bomandroger maar ben altijd een beetje bang dat de temperatuur te hoog oploopt in die droger..

Heeft er toevallig iemand ervaring met het drogen op deze manier van voetjes, vleugeltjes of ander vlees/bot?

En anders proberen we het allemaal maar uit als de kast helemaal klaar en op de juiste plek staat.
madeleine
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door madeleine »

Oeeh ben benieuwd naar jouw ervaringen Ien. Ik zelf had het idee van een kast ook in mijn hoofd zitten alleen moet even wachten tot ik op mezelf woon alvorens ik het kan uitproberen. :biggrin2:
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

omdat er bij ons flink wat vliegen zitten (wonen bij/op een boerderij) ben ik toch wel bang dat er vloegen op komen zitten daarom ben ik bezig om een vliegenvrije droogkast te maken.
Ik heb een oud kastje (soort aanrechtkastje) wat luchtiger gemaakt (dus aan alle 4 de kanten een rechthoekig gat in gezaagd). Deze gaten ga ik nog dichtmaken met horgaas.
Ik ben er nog even over aan het denken wat de meest geschikte plaats is om dit kastje neer te zetten. Bij ons achter op het erf staat een grote loods die aan een lange zijde helemaal open is. Ik denk dat dit wel een geschikte plaats is het enige nadeel is dat deze loods wel een stuk van ons huis af staat. Ik zou het liever iets dichterbij huis hebben zodat ik gemakkelijker effe snel een stukje vlees er in kan hangen/leggen wat over is (tja we hebben met tijd en wijle nogal een tutterkont met eten    en nu leg ik wat over is even in de droger omdat hij het wat gedroogd dan vaak wel lust).
Dichterbij huis is plek genoeg maar niet iets wat echt helemaal overdekt is. Zou het droog genoeg zijn als met gewoon een klein afdakje (met zijwandjes) over het kastje maken of zou dit toch te vochtig zijn?

En waar ik dan ook wel benieuwd naar ben: wat zou je in z'n vliegenvrij kastje nog meer kunnen drogen behalve bullepees en runderlippen?
Zou je op deze manier bijvoorbeeld ook eende- of kippenvoetjes kunnen drogen? Of eendevleugeltjes?

Ik droog deze nu in de bomandroger maar ben altijd een beetje bang dat de temperatuur te hoog oploopt in die droger..

Heeft er toevallig iemand ervaring met het drogen op deze manier van voetjes, vleugeltjes of ander vlees/bot?

En anders proberen we het allemaal maar uit als de kast helemaal klaar en op de juiste plek staat.
Ik heb daar ook wel eens over nagedacht maar ik denk dat zo drogen in een kast waar niet echt de volle wind op kan komen het al beschimmeld zal zijn voor het droog is?

De bullepezen moeten ook droog en tegen zon en regen beschermd opgehangen worden. Hierbij hoef je niet bang te zijn voor vliegen en hun eitjes want het is te glad om hun eitjes op af te zetten.
Dit wist ik niet zelf, ik typ de tekst van Job ff over ;)
madeleine
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door madeleine »

En als je dan zorgt voor ventilatie?
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Je kan het natuurlijk proberen maar ik vraag me af of het werkt.
Ik hoor graag van je of het gelukt is.
ien
3-sterren
3-sterren

Bericht door ien »

nou het kastje is klaar hoor.. we hebben zitten denken over een goede plaats om het neer te zetten. Ik wilde het eigenlijk dicht bij ons huis hebben dat leek me gemakkelijker. Mijn man was er niet zo kapot van dat het dichtbij stond (het denkbeeld van die piemels die daar hangen denk ik  :biggrin2: )

Maar goed het kastje is nu klaar en het ziet er zo aftands uit dat ik het echt niet dicht bij huis zet  ;D Maar goed het is afgeschermd tegen de vliegen. Er zitten aan alle 4 de kanten een soort van raampjes in met horgaas er in en daar over heen nog kippengaas (tegen de vele loslopende katten hier).

Het eerste beetje vlees hangt er in (stukje konijnenspiervlees waar onze tutterkont gisteren geen zin in had) Ook het konijnkarkas at hij gisteren niet op dus dat heb ik opengeknipt en opengevouwen er in gehangen ik denk niet dat dat gaat lukken maar ach het valt te proberen.

Ik had nog runderlippen uit de vriezer gehaald om er een paar van in te hangen maar ik zie ze niet meer dus ik vrees dat manlief die al in de droger heeft gedaan  ;)

Nu maar afwachten.

Plaats reactie