Eigen paard

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Eigen paard

**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Oef dat is een moeilijke.
Een logische keuze is indd slachten en aan de honden opvoeren. Je weet wat voor een leven het paard heeft gehad, dat het zuiver vlees is en dat het paard niet naar de distructie gaat waar weet ik wat met jouw paard gebeurd.
Maar....steeds als je paardenvlees voerd aan je honden, zul je wel denken 'daar gaat weer een stukje van...' Dat moet je kunnen.

Ik had voorheen voor Tanja geitenribjes gekocht, voor wanneer de BC's lamsribben kregen, en iedere keer als ik die geitenribben voerde dacht ik 'dat was eigenlijk voor Tan geweest', ik vond dat vaak al niet fijn :-[

Zelf zou ik een paard van mijn zus niet eens willen opvoeren aan mijn honden. Ik wil geen band hebben met het vlees wat in de vriezer ligt.
Stukjes vlees doorverkopen aan andere barfers...pff, steeds een stukje van jouw paard weg doen nadat je al afscheid hebt moeten nemen.
Maar misschien kun je wel die knop om zetten en denken 'een stukje vlees voor de honden'.

Ik denk dat je dit voor jezelf moet uitmaken, alleen jij kunt die keuze maken.
Heel veel sterkte en ik ga duimen dat er toch nog hoop is voor je paard!
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Wat moeilijk. Ik heb er 10 jaar over gedaan om mijn eigen kippen op te eten.  Je zal de beslissing zelf moeten nemen. Er zit niets verkeerds aan als je het paard aan je honden voert, maar gevoelsmatig lijkt het me moeilijk. Ben je nuchter genoeg en kan je met zulke emoties en gevoelens omgaan dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen. Maar je moet het zelf aankunnen. Ik hoop dat je inmiddels goed bericht hebt, maar vroeg of laat komt moet je toch een beslissing nemen.
malimaniac
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door malimaniac »

Ik zal nooit mijn eigen paarden opvoeren aan de honden. Heb niks tegen slachten en opeten, maar vind wel dat je tot op het laatste moment bij je paard moet blijven en aangezien ik niet mee durf naar het slachthuis is het voor mij geen optie. Daar komt nog bij dat mijn oudste paard een hoop stress heeft als hij op de trailer moet. Hij wordt gewoon op de manege ingeslapen. Ze maken dan een stalletje van strobalen met een dikke laag stro op de grond. Dan hoeven ze als de vrachtwagen komt om hem op te halen alleen de strobalen maar weg te halen. Maar zo ver is het gelukkig nog niet  :).
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik lees hier iets over dat inslapen een heel drama kan zijn: daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn echt nieuwe middelen op de markt, waar paarden echt niet onder lijden.
Dus laat je daar niet door tegenhouden! Mijn paard was dood voor het de grond raakte. Ik denk zelfs dat ze sneller dood was als met het schietmasker.
Want ja, als ze goed schieten is dat prima, maar ze zullen maar net mis schieten.

Ik heb haar laten inslapen bij de dierenarts. Daar op het terrein.
We hebben haar langs de kant van de weg een roesje gegeven en haar daarna het euthanasaat ingespoten. Ze was acuut dood en viel om.
Mijn vader en ik hebben haar zelf nog afgedekt met een zeiltje en zijn naar huis gereden. Niks geen gesleep met tractoren.
En hoe Rendac haar heeft opgehaald wil ik niet weten.

Mijn afscheid was goed. En daarmee is het voor mij klaar.
Ik wil niet iedere keer dat ik de vriezer open doe denken aan mijn dode paard. En ik wil ook niet iedere keer dat ik naar een hond kijk denken: zou hij vanmorgen een stuk van mijn paard hebben gegeten?

Het is en blijft heel erg moeilijk. Maar ik denk dat het zomaar veel moeilijker kan zijn als je denkt.
Nu misschien niet, maar wel als je haar de vrachtwagen op zet en de laatste kilometers met haar rijd. Ik vond mezelf al een beul dat ik haar uiterst vrolijk 'kom maar meisje, braaf hoor', de trailer in liet lopen terwijl ik wist dat het haar laatste ritje zou worden.

Hopelijk heb je goed nieuws gekregen vandaag.
Laatst gewijzigd door Hope op ma 04 jun 2012, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Daantje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Daantje »

Iedereen bedankt voor alle reakties !

De paardenarts en de speciale trekpaardenhoefsmid zijn net weg .

Ik heb  goed nieuws te melden : de plek en de kwaal is nu met zekerheid vastgesteld
We kunnen het zeker nog behandelen,
zodat ze binnen een paar weken weer vrolijk mee kan doen.

Met wat geluk en de juiste behandeling zou ze goed kunnen genezen 

Oeh ,wat een opluchting ,wij zijn echt meer dan blij  :D

De afgelopen dagen /weken en jullie reakties hebben ons wel aan het denken gezet over wat te doen als er een beslissing genomen moet worden als het afgelopen is.

Als het aan mij ligt en ze is dan nog steeds gezond dan zal ze naar de paardenslager gaan.
Of onze honden er dan van eten is een 2e  vraagstuk,maar dat zien we dan wel weer.
Ik vind het een mooi idee als een gezond paard toch opgegeten wordt.
Dan heb ik er wel vrede mee.

Als ze oud en ziek is en veel  medicijnen heeft,dan laten we haar inslapen en doen we verder niks.

Het allerbelangrijkste is nu dat onze grootste zorg wel weggenomen is
en dat ze op kan gaan knappen  :daisy:
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Wouw, gefeliciteerd! Dat jullie nog maar lang van haar mogen genieten!
tessa
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door tessa »

Gelukkig!!!! :D
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ttop dat is goed nieuws! ben heel blij voor je!
chamourel
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door chamourel »

wat een geweldig nieuws.
zo zie je maar wat een second opinion kan doen, goede keus geweest  :-* :-* :-*

ik wens je nog heel veel goede jaren met haar  8)
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Geweldig!
Marije Lei
4-sterren
4-sterren

Bericht door Marije Lei »

Zo dat is een opluchting :) Geweldig dat het te behandelen is!
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

ik vind slachten en het karkas gebruiken als voedsel  blijk van veeeel meer respect voor het dier dan destructie. Bij schapen en lammeren ben ik daar aan gewend natuurlijk, of ik het bij een paard ook zou doen, denk het wel.

Edit: toegevoegd ik lees net dat het voorlopig niet nodig is om over te beslissen. Wat goed! Dat is natuurlijk het allerfijnste  :)
Laatst gewijzigd door evds op ma 04 jun 2012, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Xerox
5-sterren
5-sterren

Bericht door Xerox »

Gelukkig maar!
marina
4-sterren
4-sterren

Bericht door marina »

Wat fijn!