weet het niet meer....

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: weet het niet meer....

zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

pike schreef: Dan zou ik het toch proberen met minder vaak voeren. Aanbieden, en wat niet gegeten wordt wegpakken. Zonder omhaal, zonder opmerkingen. En ook niet meer opnieuw aanbieden. Eerstvolgende voerbeurt over 2 dagen. En geen tussendoortjes of beloningsnoepjes e.d. geven.
aangezien de heupbotten eruit steken momenteel en je letterlijk haar ribben kan tellen ga ik geen 2 dagen overslaan. Het spijt me maar dat vind ik echt verwaarlozing. Als je nu een gezond etende hond hebt hebt vind ik dit iets anders, maar niet bij een hond die eruit ziet alsof ze alleen nog maar uit botten bestaat. Als de gedachtegang is dat ze dan wel echt honger moet hebben vergis je je. Als Kaya het niet moet, dan moet ze het ook niet. Ook niet als je haar 5 dagen hetzelfde voorzet (ook al geprobeerd) tussendoortjes krijgt ze nauwelijks en beloningsnoepjes lust ze niet.

Ik bied het nu dus meerdere keren per dag aan en dan neemt ze een paar muizenhapjes, maar er gaat tenminste iets in.
het opleuken met bouillion, jus en of andere dingen trapt ze niet in, ze likt de vloeistof op en laat de rest liggen. Toen ze nog brok kreeg zoog ze echt de brokjes af en spuugde die vervolgens terug de bak in! Het blijft gewoon een vreselijk moeilijke eter....
Voor vanavond is de kip alvast aan het ontdooien, samen met een stukkie paard,konijnenorgaan en een eitje. Wordt vervolgt.
Simone V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Simone V »

Extreme schreef: Zhiva, hoe krijgt zij haar eten?
Neerzetten....jij weglopen.....na 15 min terug komend....bak vol....weg....
Of geef je aandacht, probeer je haar over te halen om te eten? Negatieve aandacht is ook aandacht.
Krijgt ze voor jullie te eten?
Pff heb hier kliko's en het lijkt me echt heel erg om te zien dat je hond niet wilt eten, en ook lastig om het op te lossen,je zou evt een gedragdeskundige kunnen vragen er naar te kijken, misschien krijg je daarmee tips.

Zit  mee te denken en van alles gaat door me hoofd heen, wat als je het in e tuin neerkwakt , of er een zoekspel van maakt, offuh, net doet dat het jouw eten is, dat het op jouw bord heeft gelegen, jij net doen of je het eet, en dan de "rest"in haar bak ofzo geeft? Denk dat je al heel veel geprobeerd hebt, tjee lastig hoor, en als ze nu bij een ander is en daar te eten krijgt, eet ze dan wel?
En ja brok is niet je 1e keus, en met de pot mee eten ook niet, maar liever voer erin dan dat je moet gaan dwangvoeren omdat ze er aan onder door aan het gaan  is.
ik heb hier ook een lastige eter, bij haar komt het af en toe door pijn van de HD. is dat misschien ook aan de hand haar (pijn dus, geen HD uiteraard)? Afgelopen week was het heel mooi weer en wij aten buiten, mevrouw kreeg haar eten ook buiten. Fantastisch vond ze dat! Eerst alles onder het zand rollen en smullen maar  :o ik kan dan alleen maar denken WHATEVER? Als je maar eet!
En als die buurman jouw hond eten geeft? Ondertussen ligt er aardig wat druk op als jij het eten geeft en dan hoeven ze het ook al niet meer...
Sterkte en succes. vreselijk als je hond niet wil eten.....
zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

Nou het eten van vanavond was wederom geen succes. De kip welke altijd jummie is geweest heeft ze welgeteld 2 kleine stukjes van gegeten. En dat ook alleen maar omdat ik de bak naast de schutting (lees buurhond) heb gezet. De rest werd niet eens naar gekeken.
Wel verdedigd overigens... Ik heb haar hele gebit vanavond nog maar eens geïnspecteerd, niets te vinden. Ook gelijk maar een wormkuurtje erin gegooit, wie weet helpt het. Ze heeft vanaf vorige week woensdag dus de stop erop gezet. In totaal heeft ze denk ik hooguit 1,5 kilo naar binnen gewerkt tot vandaag. Terwijl ze dus 500 gr per dag moet hebben!
Net even een megahuilbui gehad, moedeloos word ik ervan :'(
Ik heb nu net een rol alaska zalm in het water gelegd om te ontdooien, dat had ik besteld om eens te proberen ivm vakantie's etc.  misschien dat ze dat wel wil. Ik ben onderhand in staat om macaroni te gaan koken....
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Wat ellendig voor je. Heel vroeger (meer dan 40 jaar geleden) had ik ook een hond die niet wilde eten. Zij kreeg toen kopvlees en pens met calcium, druivensuiker en zeewier (menu van de fokker). Van alles geprobeerd, maar ze at hooguit 2 x per week een beetje. Ik had haar op fokvoorwaarden en moest iedere week bij de fokker komen voor controle. Hij dreigde haar af te pakken omdat ze zo mager was.  Als ik echt wanhopig werd deed ik wat advocaat over haar eten dat likte ze wel op en nam dan ook wel wat eten. Toen ze twee was is ze toch gedekt (was haar eerste loopsheid). Ze kreeg 9 pups en had genoeg melk voor nog 5 pups van een ander nest (de melk van die moederhond was niet goed). Broodmager, maar kern gezond. Ze heeft uiteindelijk al haar pups overleefd. (misschien omdat zij toch redelijk goed te eten heeft gehad).  Het eten is haar hele leven een probleem gebleven, maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat een hond zich zelf niet uithongert. Anorexia kennen ze niet. En toen ik niet meer bang hoefde te zijn dat de fokker haar zou afpakken (en ik dus minder in paniek was als ze 3 of 4 dagen niet had gegeten) is ze wel wat  beter gaan eten, maar ze at nooit iedere dag.  Als de hond gezond is (en mijn hond was gezond, alleen op 13 jarige leeftijd een baarmoeder ontsteking)) en hij wil niet eten dan heeft hij er (naar mijn idee) geen behoefte aan. Je hebt ook magere mensen die gewoon geen behoefte hebben aan meer eten en je hebt mensen die de hele dag door kunnen eten.
Is je hond wel actief en levendig? Dan zou ik toch proberen er wat meer ontspannen mee om te gaan, want jouw stress breng je ook over op de hond.  Sterkte.
zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

Dank je Lida, jou verhaal geeft me weer wat moed. Hoewel ik het een doodeng idee vind dat ze haar hele leven dus dit kan blijven doen.
Ik was zo blij toen ik overstapte met BARF dat ik eindelijk een hond had die blij werd als ze een voerbak zag. Dat is dus nog steeds wel zo, maar zodra je de bak neerzet is het over. Ze kijkt/ruikt en negeert.

Even een goed momentje!  :D De alaska zalm is HALF op!!!! :D :D :D
Ik ben buiten gaan zitten met de bak en een vork, heb idd gedaan alsof ik het zelf at. Kaya een vork aangeboden en ze at het!
Zodra ik de bak neerzet loopt ze weg maar dat met die vork was wel heel intressant. Ik heb er net iets minder dan een halve worst ingekregen maar dat is toch mooi 300 gram. De kip heb ik weggehaald anders vreet ze door de schutting de buurhond op. Morgen maar eens een andere worst proberen  :biggrin2:
IraPablo
1-ster
1-ster

Bericht door IraPablo »

Hoi,
wat jij beschrijft zie ik als typische husky trekjes.
Mijn husky is bijna 4 maar met eten best moeilijk. Eerste half jaar Barf ging inderdaad perfect. Daarna ontstond orgaan 'lust ik niet', spiervlees 'hoef ik niet' en botten 'geef mij maar kip'.
Orgaan was op te lossen door het te bakken (nier en lever) of in kleine stukjes knippen en uit de hand voeren. Spiervlees aan 1 stuk gaat er bij hem nooit in; moet in kleine stukjes geknipt worden.
Botten 'anders dan kip' laat ik in z'n geheel. Zo af en toe (als ik vind dat hij echt te weinig krijgt) dan smeer ik de binnenkant van een karkas in met leverworst; dat doet wonderen.
In totaal heeft dit een klein jaartje geduurd. Nu ken ik mijn hond door en door.
Geen zin is bij hem geen zin. Dan eet hij niet. Ik laat het de hele avond staan. Niet op = kliko. Meestal eet hij wel, maar niet altijd alles. Dan doe ik die kunstjes van vroeger nog wel es. Typisch husky is ook dat eten moeilijker wordt zodra het boven de 15 graden wordt. Eind lente en hele zomer wordt veel minder gegeten. Zie ik nu als normaal.
Zodra het onder de 15 graden wordt, gaat er meer in.
Een andere eigenschap van een husky is dat deze niet voedsel georiënteerd zijn en onafhankelijk. Voor een husky is het een drama om vóór hem te beslissen wat hij nodig heeft. Hij bepaalt dat graag zelfstandig.
1x is hij ook graatmager geweest. En wij steeds maar weer eten geven, opnieuw aanbieden, bakken, koken, stukjes brood erbij enz. enz.
Pas toen ik echt de bak neerzette (en wel alle spier en orgaan in kleine stukjes knippen) en er niet meer naar omkeek, at hij wel wat op. Rest weggooien en volgende keer iets meer. Maar boven de 15 graden buiten gaat het een stuk minder. Ik heb z'n jaarmenu daarop aangepast. Van maart tot oktober een lager percentage (450 gr) en onder de 15 graden 600 gr. Tussendoortjes krijgt hij niet want hij lust niks. Behalve dan een stukje leverworst.
En die 15 graden moet je letterlijk nemen. Is het 16, dan eet hij minder.
's Morgens vroeg als het fris is, ca. 2 uur lopen en geen eten geven heeft hier als resultaat dat hij 's avonds honger heeft en wel eet.
In lastige periodes als juli en augustus (veel te warm) dan eet ie graag van een vork.
En ondanks dat wordt gezegd dat honden niet goed tegen melk kunnen, drinkt hij dan graag een beker melk. Een beker ja. Gaat het de bak in, dan hoeft hij het niet. Pablo's favoriet is zalm met een beker melk achteraf.
Succes met voeren.
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Zhiva, ik weet geen oplossing maar leef wel met je mee. ( ik heb hier een kat gehad die nauwelijks at, na een operatie, en je wilt zo graag dat ze eten, en je laat een traan, radeloos word je er van).

Het enigste wat ik wel zou doen was niet meerdere keren aanbieden, als je 2x pdag voert dan 2x aanbieden, enz. Eet zij het/iets, prima en anders weg. 2 dagen niet te eten geven voor een hond die al zo mager is zou ik ook niet doen, dat zou je kunnen doen als je wist dat zij na die 2 dagen enorm goed zou eten, dus eigenlijk de portie van de 2dagen, maar zo te lezen houd ze het langer vol dan jij.En wat irapablo schrijft over de husky eigenschappen, ik zou er zeker rekening mee houden dat jouw meisje misschien ook wel temperatuursgevoelig is, en ook dat ze zelf wilt beslissen of ze voer nodig heeft. Misschien idd een idee om het voer over een jaar te bekijken, lagere temperaturen dan meer voer. En misschien zijn er meer husky/poolhonden eigenaren hier die ervaring hebben met het voeren, en je zo tips kunnen geven(sorry heb 2 labjes en die eten tot nu toe goed)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

En als je nu eens je diersoorten in 2 groepen opdeelt?
Je voert dan een half jaar het ene en dan een half jaar het andere, zodat ze het niet beu kan raken, of dat je toch steeds weer iets kan veranderen als ze het beu is.
Ik kan me niet voorstellen dat ze iets wat ze altijd gelust heeft, zoals bv, de kip, nog steeds niet zou lusten nadat ze het een tijd niet gehad heeft.
Misschien heb je gewoon een hond die het beu wordt, en dan moet je gewoon zorgen dat ze die kans niet krijgt.  Iets dat ze dan een hele tijd niet gehad heeft, kan zo maar weer heel lekker zijn. Dan weet ze weer wat ze al die tijd gemist heeft en ben je weer maanden verder voor ze dat ook weer gewend is.

Tis maar een ideetje he. Ik weet ook niet of je dat haalbaar vind ivm vleesopslag en of je het kan mikken dat je spier, bot en orgaan precies op hetzelfde moment op raakt.
En je moet natuurlijk voldoende diersoorten hebben zodat je steeds toch nog met 4 diersoorten blijft zitten.  Al denk ik wel dat je de diersoorten van het gehele jaar samen mag tellen als algemene hoeveelheid diersoorten dat ze krijgt.  Ik ben niet zeker, maar goed.
Zelfs een iets eenzijdiger dieet lijkt me beter dan brok.
Naomi B
5-sterren
5-sterren

Bericht door Naomi B »

Klinkt misschien heel gek maar waar was je de bak mee af? Bedacht misschien bepaald luchtje of zo. Verder geen idee maar leef erg met je mee.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

zhiva schreef:   maar wat moet ik nu? Ik heb een hond die steevast voedsel weigert en weer broodmager wordt. Wat zouden jullie doen?
Ik zou kijken of de Satinballs er in gaan...in ieder geval iets om aan te komen...
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg351665
en wanneer ze dat lekker vind,dan gaan aanvullen met ander vlees erbij.
suzanne 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door suzanne 1 »

Goh wat naar zeg, weet er alles van. Jamey wou ook niet eten toen hij puberde. En wel zo dat het echt botjes met een velletje erover heen was.
Wij hebben zelf ook 2 husky's en idd als het warmer wordt dan eten ze moeilijker. Rossi (onze gesteriliseerde teef) heeft daar geen last van, eerder het tegenovergestelde. Haar vol knopje doet het niet meer. Maar dat komt door dat ze geholpen is.
Onze reu is er wel zo een die niet wil eten als het boven de 15 graden is. Wat ik dan doe is ze laten zwemmen/pootje baden. Hierdoor koelen ze af en dan willen ze vaak wel eten.  En 's avonds heel laat/'s ochtends heel vroeg voeren als het nog koel is wil ook wel helpen.
En ik zou idd met die satinballs haar proberen wat dikker te krijgen en dus je porties aanpassen naar zomermenu. Dus nu bijv. 350 gram voeren en in de winter 600. Dan kan ze de komende winter mooi een vetlaagje kweken voor als ze volgend jaar zomer weer niet wil eten.
Als ze dan wel goed eet in de winter zou ik zogauw het richting de 15 graden komt eten gaan minderen zodat je het stoppen met eten voor bent. Succes met de dame
zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

Allemaal bedankt voor het meedenken,
Ik heb vandaag de andere helft van de alaska zalm erin gekregen.  :D Met vork, dat dan wel weer, maar whatever! Weer bijna 400 gram erin gekregen!
Ik heb het idee dat ze het 'vies' vind haar bek in de bak te steken en vieze wangen te krijgen of zo. Ze zal vleesbot dan bijvoorbeeld ook nooit met haar poten vastpakken. Dus ik ga maar even met deze trent door.
De satinballs twijfel ik over ivm de granen, maar ja, om even aan te komen...
De tips over de temperatuur ga ik zeker ter harte nemen. Mijn schotties aten ook slecht als het warm werd maar ja dan had je het over 23+ graden.
De voerbak wordt eerst goed met heet water afgespoeld met een beetje afwasmiddel en gaat vervolgens in de vaatwasser. Wel heel goed bedacht dus ik ga een ander vaatwasmiddel proberen.
Het om het half jaar voeren zie ik niet gebeuren. Ik heb nu al moeite om 4 diersoorten te halen dus dan wordt het helemaal lastig... Goed idee, maar niet haalbaar.
Ik wist dat hussen moeilijk kunnen zijn met eten maar dit had ik even niet ingecalculeerd  :o
Iedereen nogmaals heel erg bedankt!
Ik heb nu de worst met kip te ondooien, ik ben heel benieuwd of ze dat gaat lusten. Kip was altijd jummie.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wat ik zou doen is eerst zorgen dat jij je niet meer zo "moeilijk" voelt over het eten. Dus gewoon er in proppen wat je er in gepropt krijgt, of dit nu brok, macaroni of die satinbals zijn. Kilo's kweken. Want ik denk dat je nu 2 problemen hebt. Het niet goed eten en jou zorgen daaromtrent, waardoor eten een enorm beladen en moeilijk iets gaat worden.

En daarna zou ik overstappen naar de techniek van minder vaak voeren, voeren op de koelste momenten, eerst hond af laten koelen voor het eten enz. Want daar lijkt mij de lange termijn oplossing zitten. Maar als jij je enorm rot blijft voelen over dat ze zo mager is en moet eten, dan gaat dat niet werken. Want om eerlijk te zijn, van een vork eten is bij mij al een deur te ver. Ik begrijp best dat je wat moet hoor, maar ik ben heel bang dat je het probleem alleen maar groter laat worden met dit soort oplossingen.

Dus volstoppen met wat er maar in gaat en daarna op regime. En dan nu al zoveel mogelijk zonder poespas proberen. Desnoods vandaag brokken, morgen die satinballs, overmorgen met de pot mee. Als ze maar eet en aanzet, zodat jij je schuldgevoel en zorgen los kan laten en de juiste weg kan gaan vinden.
zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

Heey Karin,

heerlijk zo direct als jij altijd bent hè?  ;) Daar kan een mens wat mee. Je hebt gelijk hoor, ik had ook NOOIT verwacht dat ik echt met een vork zou gaan voeren. Maar moet zeggen als je er lekker relaxed buiten bij kan gaan zitten is het nog best gezellig ook.  :biggrin2:
Ik snap je punt en ik ben ook zeker van plan met de adviezen hier iets te gaan doen. Nu is van belang dat ze aankomt, daarna zien we wel weer.
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn allereerste hond wilde ook nooit eten. Radeloos wordt je ervan. Ongerust en onzeker.
Hoe langer mijn hond niet at, (pupje van 3 maanden) hoe ongelukkiger ik werd en hoe meer ik ging uit proberen en dingen ging verzinnen om haar alsjeblieft toch maar iets te laten eten, hoe meer het eten haar ging tegenstaan.

Mijn advies is, die Alaska neerzetten en weglopen. Echt weglopen en niet gaan kijken of ze eet, die etensbak totaal negeren en als de je de hond aan het uitlaten bent, iemand de bak laten weghalen.
Dus als ze er niet bij is. Volgende maaltijd precies hetzelfde. Neerzetten, zonder iets te zeggen, weglopen en pas weghalen als ze er niet bij is.
En ik zou er zelf gewoon wat macaroni bijgeven. Waarom niet, ze moet aankomen en aansterken.

Maar het belangrijkste vind ik om geen aandacht te schenken aan eten en alles daaromheen, en vooral niet praten tegen haar als je haar haar eten geeft.
Zet haar even in de tuin, speel een leuk spel en zet zo neutraal mogelijk haar eten neer en loop weg.
Haar gewoon even achterlaten met het eten.

Het wel of niet eten, aanbieden op een vork, net doen of het jouw eten is en jij het opeet.... Nee, het werkt niet of maar heel even en je maakt er veel teveel een issue van.

Het niet willen eten (bij een gezonde hond) is ongewenst gedrag, dus dat zoveel mogelijk negeren.

Plaats reactie