Kosten per maand

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Kosten per maand

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Hier 2 honden van ongeveer 26 kilo. Beiden eten zo'n 6 kilo per week, samen dus 12 kilo per week. Dat is pakweg 52 kilo per maand voor 2 honden.
De prijs van het BARF materiaal hangt (net als bij kvv) ondermeer af van de kwaliteit die je kiest. Een goede kwaliteit kun soms voor heel aantrekkelijke prijzen vinden, bijvoorbeeld via de lijntjes hier. De mate waarin je daaraan deel kunt nemen hangt mede af van waar je woont, hoeveel je er voor wilt rijden en hoeveel tijd je wilt/kunt investeren.
Ik kies zelf nadrukkelijk voor mooie kwaliteit: spiervlees moet ook echt spiervlees zijn.

De prijs die ik gemiddeld betaal voor vleesbotten (afwisseling tussen konijn, haas, fazant, biologische kip, duif..) zal 2 euro p.kg. zijn.
De prijs die ik gemiddeld betaal voor spiervlees (lama, hert, runderstoofvlees, paardenstoofvlees, konijn, antiloop..) zal tegen de 3,50 euro p.kg. zijn
De prijs die ik gemiddeld betaal voor orgaan (hart, lever, nier van lam, geit, konijn, eend, paard..) ligt rond de 2,50 euro p.kg.
Deze prijzen zijn incl. de eventuele vervoerskosten van de diverse lijntjes als het op die wijze verkregen is.

Groenten haal ik bij de supermarkt, een variatie van zo'n 9 soorten. Ik ben zo'n 25 euro per maand kwijt aan de groentenmix voor mijn honden.
Vis krijgen ze in de vorm van Kiezebrink vette vismix (30% hele sardines, 30% hele haring, 40% zalmlijven) a 2,50 per kilo. Hiervan krijgen ze ieder een halve kilo per week, dus dat kost pakweg 10 euro per maand.

Mijn honden eten 45% vleesbot, 25% spiervlees, 10% orgaan (hart, lever, nier), 10% groenten, 8% vette vis en 2% ei
10 Kilo van hun voeding bestaat dus als ik er een kvv van zou draaien uit: 4,5 kilo vleesbot (9 euro), 2,5 kilo spiervlees (8,75), 1 kilo orgaanvlees (2,50 euro), 1 kilo groentenmix, 800 gram vette vismix en ei.
De kosten van vleesbot, spiervlees en orgaanvlees komen dan voor deze 10 kilo op 20,25 euro.

Let wel, dan heb je wel een héél andere kwaliteit!
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Volgens mij voer ik wel héél goedkoop?? :biggrin2:
Toch is het kwalitatief goed spul,ook wel lamsribben etc,daar staat dan ook wel VSE eend tegenover,
en 1x per week zalm(1euro voor 2 honden)dat drukt de prijs dan weer,
bovendien woon ik in Limburg,waar ik voor een redelijke prijs goed vlees kan krijgen. ;)
TessaThomas
5-sterren
5-sterren

Bericht door TessaThomas »

Leuk om te lezen zeg! Het valt me erg mee eigenlijk! Ik ben het oude topic aan het doorspitten, je ziet toch wel grote verschillen af en toe.

Ik heb nu nog maar een kleine vriezer, ik zou er graag een 2e (en 3e) bij willen. Ik kan nu 45 kilo KVV kwijt, lotgering rollen, en dan heb ik nog een vak over. Maar om goedkoop in te slaan, moet ik toch meer ruimte hebben. Ik vind het ook nog heel lastig om de lijntjes in de gaten te houden.  :-[ Maar voorlopig kan ik me nog orienteren en flink reken hoeveel we kwijt zouden zijn.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

TessaThomas schreef:Ik heb nu nog maar een kleine vriezer, ik zou er graag een 2e (en 3e) bij willen. Ik kan nu 45 kilo KVV kwijt, lotgering rollen, en dan heb ik nog een vak over. Maar om goedkoop in te slaan, moet ik toch meer ruimte hebben.
Goedkoop in slaan door veel vriesruimte te hebben, betekent ook dat je investeert in aanschaf van vrieskist(en) en de energie die deze verbruiken kost ook. Dus voor zover het is om goedkoper te kunnen inkopen is het de moeite waard te bekijken of de kosten die je er mee bespaard in inkoopprijs ook werkelijk bespaard worden als je aanschaf en energieverbruik van de vrieskist er tegen over zet ;)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Parelridder schreef: Goedkoop in slaan door veel vriesruimte te hebben, betekent ook dat je investeert in aanschaf van vrieskist(en) en de energie die deze verbruiken kost ook. Dus voor zover het is om goedkoper te kunnen inkopen is het de moeite waard te bekijken of de kosten die je er mee bespaard in inkoopprijs ook werkelijk bespaard worden als je aanschaf en energieverbruik van de vrieskist er tegen over zet ;)
Dat scheelt bij mij al snel veel; daardoor kan ik konijnkarkas bij Orinake kopen, tegen 1,50 per kilo ipv 2,50 bij de leverancier. En eendenruggen van vse van 0,90 per kilo, ipv 2 bij de leverancier.
En meer kipkarkas van slagerij west, van 0,50 cent. Doordat ik dus meer goedkoop bot kan kopen, kom ik al snel veel goedkoper uit, omdat je van bot het meeste voert natuurlijk. De variatie zit hem dan bij mij ook in het spiervlees; voor Gijs is dat; paard, rund, kip, lam, geit, hert, en lama. Ben ik tussen de 2 en 3,5 voor kwijt. Orgaan heb ik van paard, rund, lam, eend en kip, en een beetje haas. Gemiddeld 2 euro.
Voor Gijs ben ik dan ongeveer tussen de 1 en 2 euro per dag kwijt, en die krijgt 1800 gram.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Parelridder schreef: Goedkoop in slaan door veel vriesruimte te hebben, betekent ook dat je investeert in aanschaf van vrieskist(en) en de energie die deze verbruiken kost ook. Dus voor zover het is om goedkoper te kunnen inkopen is het de moeite waard te bekijken of de kosten die je er mee bespaard in inkoopprijs ook werkelijk bespaard worden als je aanschaf en energieverbruik van de vrieskist er tegen over zet ;)
Dat is wel echt een punt hoor, ik kan hier niets via bp kopen omdat het meeste met grote verpakkingen gaat, en daar heb ik simpelweg geen plek voor.
Dus haal ik alles nogal duur, en dat is wel echt jammer!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij is dat toch wel de investering waard.
Ik heb een vriezer waar zo'n 30-35kg bot, 35kg spier, 15kg orgaan en nog wat compleet spul in past.  Dat is voor mij wel het minimum om goed te kunnen werken en het betaalbaar te houden (ook al verbruik ik maar 12 kg in de maand). 
Zo kan ik 3 verschillende botsoorten aankopen via barfplaats aan 10kg, en een heleboel verschillende diersoorten spiervlees als het per 5kg gaat.  Soms lukt dat niet, en is het ook per 10kg, maar dan blijft het maar wat langer liggen.  Dat is natuurlijk een keuze die je maakt.  Bij mij is het niet alleen een keuze voor geld, maar ook voor veel diersoorten te kunnen voeren of enkel de noodzakelijke 4. 
En mooie kwaliteit vlees. Want dat vertrouw ik op barfplaats ook meer dan bij leveranciers.  Als je tegen de verwachting in plots erg vet vlees krijgt, kan je de helft weggooien (zeker zoals bij mij, bij katten) en dan is het plots erg duur vlees geworden.

Lotgering is trouwens ook een erg vette kvv.  Zou niet mijn keuze zijn om een pup te laten op opgroeien. Zeker een pup heeft toch alle waardevolle zaken in het vlees zo hard nodig en als je kvv dan zo vet is kan je er minder van voeren omdat de pup anders te dik wordt, en er zit nog minder echt vlees in.  Lijkt me dus niet ideaal. 
Voor een volwassen hond ook niet trouwens. 
Dus in je keuze tussen barf en lotgering, moet je niet enkel rekening houden met wat je ervoor zou kwijt zijn, maar ook met wat je ervoor in de plaats krijgt. Want als je even vet als lotgering zou gaan barfen, kan je wel heel goedkoop barfen, daar haalt de producent van lotgering zijn winst. ;)
fydgi
3-sterren
3-sterren

Bericht door fydgi »

Heb het hiernet eens uitgerekend voor onze amstaffpup van 4 maand, die krijgt momenteel 840g per dag en kost me 10.5 per week dus ongeveer 1.5 per dag of 46 per maand, wat dus echt heel goed meevalt :D ik verschiet er zelf van :D. Ik haal vooral de kostprijs naar beneden met mijn kipruggen aan 0.50euro de kg :D die geef ik dan 3 dagen in de week, ander vleesbot is konijnkop en eendnek aan 1.69 en 1.96/kg. Als spiervlees geef ik hert aan 3.13/kg, spiervlees wissel ik per 2 maand ongeveer af, gewoon elke bestelling eens een ander spiervleesje. Orgaan geef ik orgaanmix dus met rund, kip, lam, konijn aan 2.41/kg. Dat zal 1 van de duurste dingen zijn die ik geef :D Zalmmix 1.51/kg :D. Ik ben heel blij met de prijzen van Kiezebrink :D.

Zelfs voor zara haar eliminatiedieet van konijn zit ik goedkoop, die krijgt 600gram per dag waarvan konijnekop 300 en konijnevlees (1.22/kg) 300g en af en toe 100g konijnenier erbij. Dus ongeveer 1 euro per dag.

Fydgi eet slechts 250g maar die krijgt vanalles wat door elkaar, restjes kiezebrinkmixen, smuldier, kiprug, lupaworst, zalm, .... die zal me een gemiddelde 25cent per dag kosten :D
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

eelke schreef: Dat scheelt bij mij al snel veel; daardoor kan ik konijnkarkas bij Orinake kopen, tegen 1,50 per kilo ipv 2,50 bij de leverancier. En eendenruggen van vse van 0,90 per kilo, ipv 2 bij de leverancier.
En meer kipkarkas van slagerij west, van 0,50 cent. Doordat ik dus meer goedkoop bot kan kopen, kom ik al snel veel goedkoper uit, omdat je van bot het meeste voert natuurlijk. De variatie zit hem dan bij mij ook in het spiervlees; voor Gijs is dat; paard, rund, kip, lam, geit, hert, en lama. Ben ik tussen de 2 en 3,5 voor kwijt. Orgaan heb ik van paard, rund, lam, eend en kip, en een beetje haas. Gemiddeld 2 euro.
Voor Gijs ben ik dan ongeveer tussen de 1 en 2 euro per dag kwijt, en die krijgt 1800 gram.
Tamara/Orinake brengt e.e.a. vanuit Belgie naar het zuiden van Nederland. Die reiskosten komen er natuurlijk nog bij. Als je daar niet woont volgen er nog vervoerskosten vanaf die lokatie naar huis. De konijnkarkassen zijn daardoor geen 15,00 per 10 kilo maar tenminste zo'n 18,00 per 10 kilo (door de vervoerskosten die Tamara zelf maken moet om e.e.a. naar Nl te brengen). En dan in mijn geval ook nog vanaf het zuiden des lands naar Noord Holland... Lupa levert ook konijnkarkas per 10 kilo verpakt, aan huis, a 15,00 euro. Natuurlijk Rauw Voer levert ook konijnkarkas aan huis, met een prijs van 2 euro per kilo (per kilo verpakt).
Eendenruggen van VSE zijn tegenwoordig hele karkassen. Ook hebben de karkassen een heel andere vlees/bot verhouding dan de ruggen hadden. En ook die komen niet zonder vervoerskosten vanuit Harderwijk thuis. Wie ze haalt heeft daaraan onkosten die vanzelfsprekend gedeeld worden en vervolgens moeten ze daar opgehaald worden en ook de eigen auto rijdt niet gratis. Het blijft goedkope voeding, maar met 9 euro per 10 kilo kom je er niet als je niet naast de VSE woont.
De SW kipkarkasjes van 50 cent zijn helemaal kaal en van plofkip. Als je tegen dat laatste geen bezwaar hebt blijft het toch een feit dat er echt geen vlees op zit. Je zult dus die 50% spiervlees die idealiter aan het vleesbot zou zitten nog moeten toevoegen (even afgezien van de vraag of je zulke kale karkassen wilt voeren).
Zodoende dat koopjes er vaak wat goedkoper uit zien dan ze werkelijk zijn en groot inkopen en vullen van vrieskisten om daaraan deel te kunnen nemen niet per definitie voordeliger is dan kleiner inkopen en/of thuis laten leveren.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

pearlsofpassion schreef:Dus in je keuze tussen barf en lotgering, moet je niet enkel rekening houden met wat je ervoor zou kwijt zijn, maar ook met wat je ervoor in de plaats krijgt. Want als je even vet als lotgering zou gaan barfen, kan je wel heel goedkoop barfen, daar haalt de producent van lotgering zijn winst. ;)
Enorm mee eens!! Dat is precies wat ik probeerde te zeggen: er is meer dan de prijs, er zit ook een vreselijk groot verschil in kwaliteit!
TessaThomas
5-sterren
5-sterren

Bericht door TessaThomas »

Parelridder schreef: Enorm mee eens!! Dat is precies wat ik probeerde te zeggen: er is meer dan de prijs, er zit ook een vreselijk groot verschil in kwaliteit!
Daar zit ik idd mee, voor een pup zeker niet ideaal. Voor Tessa nu wel, die heeft dat vet nodig, vooral rond haar loopsheid. Dan valt ze namelijk af naar 23/24 kilo, met 1000 gram per dag. Maar door te gaan barfen hoop ik wel door betere kwaliteit vlees haar ook beter op gewicht te kunnen houden. Want betere kwaliteit vlees = meer bruikbare voedingsstoffen, toch? Toen we begonnen stond ze op Smuldier, 800 gram per dag en tijdens loopsheid 1200 gram, maar bleef rond loopsheid afvallen. Toen zijn we Lotgering gaan proberen en dat vindt ze lekkerder, maar het is idd niet het beste voer. Maar ik ga liever barfen dan een hele dure KVV voeren.

Ik ben er wel van overtuigd dat je meer naar kwaliteit moet kijken, maar vriend wil toch weten wat we ongeveer kwijt zouden zijn. Hij ziet het niet zitten om 200 euro per maand kwijt te zijn bij wijze van spreke, terwijl ze het nu 'goed' doet op zo'n 50 euro per maand.
Larkin
3-sterren
3-sterren

Bericht door Larkin »

ik heb de mazzel dat ik bij mij in de buurt mee kan liften op anderen....ik koop niet groot in ( geen 10 maar 5 of 3kilo) maar wel voor de leuke prijsjes.
Ik heb een tafel model vriezer daar kan ik heeeeel wat in kwijt. Heb nu 1,5 lade in gebruik voor kvv rollen 1,5 lade in gebruik voor knaagspullen enzo en dan het bovenste vak zit gedroogde snacks en voorbereid vlees voor de droogmachine in.
Ik zit nu vol en kan zon 45 dagen vooruit.

Mijn man en ik zijn laatst ook aan het rekenen geweest en in vergelijking met brok( proplan 14 kilo a €63) zouden wij ong 6 week mee doen ik voer nu gemiddeld voor €1 per dag.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens . Er is meer dan de prijs alleen . En het ergens goed op doen is ook een kwestie van naar de langere termijn kijken .
Dus m.a.w dan maar liever wat meer kwijt zijn dan 50 euro (als dat kan ) De kreet is tegenwoordig al gauw .... de hond doet het er prima op .
Ik betaal dus liever zelf wat meer voor biologische kip bv dan voor plofkip . Voor mij dus mede reden om de honden te laten barfen . Ik weet zelf wat erin gaat en zie de producten .
En wat er allemaal door de gemalen prakkies gaat ? Daarmee wil ik niet beweren dat ze allemaal slecht zijn hoor . Maar men maakt mij niet wijs dat ik voor een 2 euro bv een goede kvv heb . Maar goed , dat zal over een jaar of 5 a 10 wel blijken . Bedenk je verder ook dat als jouw hond echt goed eet dat dat je ook behoorlijk in de dierenarts kosten kan schelen . En dat bedoel ik ook met kijken naar de wat langere termijn . Een goed doorvoede barf hond kan tegen een aardig stootje bv .
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

TessaThomas schreef: Daar zit ik idd mee, voor een pup zeker niet ideaal. Voor Tessa nu wel, die heeft dat vet nodig, vooral rond haar loopsheid. Dan valt ze namelijk af naar 23/24 kilo, met 1000 gram per dag. Maar door te gaan barfen hoop ik wel door betere kwaliteit vlees haar ook beter op gewicht te kunnen houden. Want betere kwaliteit vlees = meer bruikbare voedingsstoffen, toch? Toen we begonnen stond ze op Smuldier, 800 gram per dag en tijdens loopsheid 1200 gram, maar bleef rond loopsheid afvallen. Toen zijn we Lotgering gaan proberen en dat vindt ze lekkerder, maar het is idd niet het beste voer. Maar ik ga liever barfen dan een hele dure KVV voeren.
Ik zou afvallen en aankomen eerder zoeken in meer kwalitatief goed voer, dan in vet voer. Tuurlijk hebben ze dat vet ook wel nodig, maar niet om dikker van te worden. Dikker wordt je van goede bouwstoffen, waar je spieren mee op kan bouwen.
Eira
3-sterren
3-sterren

Bericht door Eira »

Ik heb hier 1 hond van 20 kilo (9 maanden oud) die 650 gram per dag eet, dat is zo'n 20 kg. per maand. Voor spiervlees betaal ik gemiddeld €3,50 per kg. voor vleesbot €1,50 per kg. en orgaan €2,50 per kg. Dus ik ben gemiddeld zo'n €2,50 per kg. kwijt en dat is per maand ongeveer €50,00. Het is in de praktijk denk ik wat minder omdat je in verhouding weinig orgaan voert en ook wat minder spiervlees dan vleesbot. Maar daar zit natuurlijk de kosten van de vriezer en de benzine niet bij, heb alleen geen idee hoeveel dat is... dus ik zal met €50,00 per maand wel redelijk goed zitten.. denk ik :)

Plaats reactie