Kosten per maand

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Kosten per maand

Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Off topic:
ze eet 500 gram per dag (daarbij nog tussendoortjes, gedroogd dingen enzovoorts). Ze weegt 26 kilo, zou iets mogen aankomen, maar 30 kilo zal ze nooit halen. Erg rank en slank gebouwd.
Hier verbaas ik me toch wel even over?
Tessa is een prachtige Duitse Herderteef, maar weegt ze echt zo weinig??? 26 Kilo???

Een Duitse Herder teef weegt gewoonlijk volgens mij toch tussen de 34 en 38 kilo.

Ik heb een teefje van nu 6 jaar oud, die ook echt slank en rank gebouwd is.
Ze kwam 2,5 maand geleden hier en woog toen 28 kilo en was zeer mager.
Alle ribben kon je zien en zelfs zo je vingers in de holtes leggen.
Omdat ze moest aankomen heb ik haar (ze at 6 jaar brok) direct overgezet op Barf en ik begon met 2 %.
Opgebouwd naar 3,5 % en nu eet ze 3 % van inmiddels 33 kilo wat neerkomt op 990 gram per dag.
Ze heeft dit ook echt nodig, is met haar 6 jaar nog steeds erg energiek, in prima conditie en nog steeds slank maar de ribben zijn voelbaar maar niet meer zichtbaar.

Mijn vorige teef (ze heette ook Tessa ;)) woog 39/40 kilo en was groot en fors (67 cm) en daarmee 7 cm groter dan mijn huidige hond.
Mijn ervaring is dat de honden toch wat zwaarder worden op Barf dan op KVV.
Ze zijn langer bezig met verteren en nemen dus ook meer voedingsstoffen op.
Kvv daarin tegen gaat er zo snel in en weer eruit.

Ik denk dat als je jouw Tessa op Barf zet, ze zeker wel wat zal aankomen.
Een energieke hond mag denk ik best 2,5 % krijgen,  en bij Barf kun je zo mooi "op de hond voeren". Hiermee bedoel ik, de ene hond heeft wat meer orgaan nodig en de andere meer spiervlees.
De percentages kun je zelf per hond berekenen, je weet precies wat je hond eet en zoekt mooi orgaan en spiervlees uit. Ideaal vind ik.
Ik ben pro-vers en zeker pro-barf ;)

Mijn beide honden eten (1325 gram en 990 gram = 2315 gram per dag) 8225 gram Vleesbot, 2500 gram orgaan, 4200 gram spiervlees per week.

Bij elkaar 14.925 gram per week (uitgaande van 15 kilo (beetje stroom, brandstof en groente kosten)) en dan kom ik uit op 60 kilo per maand.
Als ik ervan uitga dat ik gemiddeld 2,- per kilo uitgeef (BP-koopjes 1.50/1.75, VSE 0,90 cent, Biologische kip 1,25 en mooi spiervlees rond de 3,-/3,50, dus neem een gemiddelde van 2,- per kilo) ben ik 120,- per maand kwijt voor 2 forse eters.
Laatst gewijzigd door Ramses1 op wo 13 jun 2012, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
TessaThomas
5-sterren
5-sterren

Bericht door TessaThomas »

Ramses1 schreef: Off topic:
Hier verbaas ik me toch wel even over?
Tessa is een prachtige Duitse Herderteef, maar weegt ze echt zo weinig??? 26 Kilo???
Als ze er mooi vol uitziet, dus geen ribben en holtes te zien, klein speklaagje op haar ribben, dan weegt ze 26/27 kilo. Ik moet eerlijk bekennen dat er dan wel wat meer spier opmag, waar we mee bezig zijn. Ze is stamboomloos. Ze is ook wel klein voor een DH, maar vooral heel smal. Heel smal borstkastje, krijg vaak de vraag of het geen kruising mechelaar is, door haar lichte kleur(wordt door de KVV donkerder) en formaat. (op foto's in onderschrift woog ze 23 kilo na haar loopsheid)

Ik ben nu voorzichtig een menu aan het maken met 2,5% om maar ergens te beginnen. Dan krijgt ze 650 gram ongeveer per dag, als we gaan beginnen. Maar als ik zo de prijzen hoor ben ik maar iets duurder uit voor, waarschijnlijk, een stuk betere kwaliteit!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik voer maar 400gr per dag en ik krijg het voor elkaar om voor 2,3€/kg inclusief vervoerskosten! te voeren.  Die vervoerskosten lopen vrij hoog op want ik moet het steeds minimum 50km ver gaan halen.  Zonder vervoerskost zit ik zeker onder de 2€/kg.
Ik voer wel niet biologisch, dat moet ik toegeven, maar ik voer ook enkel mooi spier.  Katten kunnen namelijk niets met vet of geaderd vlees.  Katten krijgen ook meer spier en orgaan dan honden en geen pens, en hun menu komt dan ook een stuk duurder uit.
Het kan dus zeker wel goedkoop.
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Als ze er mooi vol uitziet, dus geen ribben en holtes te zien, klein speklaagje op haar ribben, dan weegt ze 26/27 kilo. Ik moet eerlijk bekennen dat er dan wel wat meer spier opmag, waar we mee bezig zijn. Ze is stamboomloos. Ze is ook wel klein voor een DH, maar vooral heel smal. Heel smal borstkastje, krijg vaak de vraag of het geen kruising mechelaar is, door haar lichte kleur(wordt door de KVV donkerder) en formaat. (op foto's in onderschrift woog ze 23 kilo na haar loopsheid)

Ik ben nu voorzichtig een menu aan het maken met 2,5% om maar ergens te beginnen. Dan krijgt ze 650 gram ongeveer per dag, als we gaan beginnen. Maar als ik zo de prijzen hoor ben ik maar iets duurder uit voor, waarschijnlijk, een stuk betere kwaliteit!
Ik denk dat 2,5% voor Tessa ook mooi zou zijn zoals je haar beschrijft. Zoals ik al schreef denk ik dat ze gewoon meer voeding uit Barf halen dan uit Kvv en dan is Tessa ook zo op een goed gewicht.
Mijn reu kreeg het de eerste maanden ook (Naturis en Carnibest), met een maand of 10 overgestapt op Barf en hij was direct beter verzadigd en niet meer steeds zoekende naar eten. Hij is nu ook niet echt voedsel gericht. Hij eet zijn vlees met veel smaak en heel af en toe een tussendoortje. Dat vind hij genoeg ;)

Mijn teefje was (bij de vorige eigenaar) ook niet op een mooi gewicht te krijgen, omdat ze zo actief is bleef ze mager en was er moeilijk wat vlees op te krijgen. Meer brokken deed bij haar geen vlees op de botten afzetten.
Nu op Barf zat het er binnen een paar weken zo op. Ze is prachtig op gewicht en 33 kilo is heel mooi voor haar tengere bouw. Ze heeft een taille, de borstkas is goed te zien en bij de flanken valt ze mooi in.
Je kan haar bouw goed zien maar geen ribben tellen.
Ik onderneem veel met haar (zwemmen, rennen, fietsen, wandelen en Frisbee sport) en ze heeft echt 2,5 % nodig om niet te mager te worden.

Mijn reu van 1 jaar en 8 maanden trouwens ook, die heeft altijd vers gekregen en moet 3% krijgen anders is hij echt vel over been.
Die is erg groot, zwaar van bouw en weegt 45 kilo maar toch ik krijg vaak de opmerking dat mensen hem te mager vinden.
Maar ja dat zijn mensen die niet vers voeren en die willen toch vaker hun hond dikker hebben dan wat ik graag zie. Zeker bij nog zulke jonge honden is teveel gewicht echt niet goed.

En als ik mijn berekening bekijk en zie wat ze weg kauwen elke maand dan voer ik beslist niet te weinig haha.

Plaats reactie