Tekenbestrijding, wat is voor jullie de grens?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Tekenbestrijding, wat is voor jullie de grens?

fydgi
3-sterren
3-sterren

Bericht door fydgi »

kan je dit ook met een langharige hond doen?
nicolette
4-sterren
4-sterren

Bericht door nicolette »

Gaat er wel om dat je ze goed inwrijft. Honden vinden de stinklucht niet prettig. Daarom spuit ik eerst in mijn eigen hand dat het niet in zijn neus/ogen komt.

Het voordeel van een korte vacht (mijn hond heeft ook geen ondervacht) dat ik heel goed een tekencheck kan doen. Als een teek vastzit zie ik gelijk zijn haar overeind staan.

Nadeel van dit natuurlijke middel is dat het niet blijft zitten als de hond nat wordt. Voor mij niet erg omdat ik goed kan zien of er een teek zit.

Blijft gewoon moeilijk wat te doen bij tekenoverlast, soms kun je beter gif gebruiken, vooral met de meer voorkomende buitenlandse teken. Bij ons gaat appelazijn en checken goed.

Gr. Nicolette
java
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door java »

Gebruik al meer als 10 jaren geen gif tegen teken en kijk mijn 3 honden altijd na iedere wandeling goed na, helaas glipt er wel eens eentje tussen door..!!
Alle andere huis tuin en keukenmiddeltjes wel geprobeerd zonder resultaat.

Nu was mijn oudste hond, bijna 10 jaar niet helemaal fit, ach de leeftijd dacht ik. Toch voor alle zekerheid een uitgebreid bloedbeeld laten prikken.
En wat was de uitslag .. besmet met anaplasma phagocytofilia....verder waren alle uitslagen goed dus ook geen lyme. Wel vond de DA het opvallend dat ze
geen bloedarmoede had wat meestal voorkomt met deze besmetting van de teek, volgens hem. Dus een Doxyclin kuur van 30 dagen 300 mg per dag.
Volgens de DA herstelt ze volledig van deze tekenbesmetting.

Het blijft moeilijk met teken en wat te doen.
Lil

Bericht door Lil »

Boris heeft net een pipetje gehad. Ik haalde er weer eens 8 stuks per dag vanaf, dat heet sommige zag ik over het hoofd en vond ik volgezogen op de grond  :-\ :-X

Het is een echte tekenmagneet. Misschien in het najaar nog eens, maar vaker dan 2 keer per jaar geen pipetjes hier (binnekort gaan ze de bermen weer maaien en dan wordt het probleem een stuk minder).

Cayley krijgt ivm allergie geen pipetjes. Ze heeft een teekje of 2 per week. Vind ik zeer acceptabel.
Laatst gewijzigd door Lil op zo 10 jun 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Score hier van de week bij 1 hond, waren 50 loslopende teken alleen op de kop!!!! En de rest nog die we later op de dag vonden. En de volgende dag :( hier geen chemische middelen met meerdere epileptische honden in huis. Prudence krijgt er zeker 9 weken extra Epileptische aanvallen van.
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Ik weet het momenteel ook niet meer :-\ Milyck is nu bijna 4 jaar, de eerste 2 jaar heb ik, denk ik, in totaal 3 x Advantix gebruikt, meer preventief dan dat het nodig was, maar toen had ik me er nog niet zo in verdiept.  Vorig jaar helemaal niets gebruikt en heb ik er in totaal denk ik een teek of 6 ( vastgezogen) af moeten halen.

Maar dit jaar..... al 3 maal een volle teek van de grond geraapt en een teek of 20 eraf geplukt en het is nog maar juni. De grens is dus wel erg relatief, wat voor een aantal van jullie misschien niet veel is, is het dat voor mij weer wel vergeleken met wat ik gewend was :(

Daarbij komt dat Milyck een megadikke vacht heeft en ik ze dus niet zo makkelijk vind.  Krijg met name de kriebels van die volle teken op de grond, heb begrepen dat die dus eitjes kunnen gaan leggen ( correct me if I'm wrong) en  daar heb ik  dus  als beelddenker bepaald geen goed gevoel over :-X
droopyrocky
1-ster
1-ster

Bericht door droopyrocky »

droop is allergies voor teken, en wij gebruiken espree knout out spray,
en tot nu toe gaat dat goed, doe het er s'morgens op, en dan s'middags nog een beetje,
Elvira
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Elvira »

Nu gebruik ik advantix, anders 10-tallen teken per dag. Er zitten hier heel veel teken. Frontline werkt slecht, in de dierenzaak zeiden ze dat frontline maar tegen 1 tekensoort werkt en er hier 3 zitten. Ik weet niet of het waar is,maar heb ik het verleden frontline gebruikt als we naar Engeland gingen (verplicht) en het hielp absoluut niet tegen teken. Teatree wordt hij helemaal gek van, dan blijft hij rollen en wrijven, dus ik helaas geen alternatief. Ik kom elke dag in het bos met hem, dus hij heeft echt bescherming nodig
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Na op 1 dag 30 teken van Logi afgeplukt te hebben zijn de heren behandeld met Advantix. Dat is toch wel de grens voor mij. En wij wonen idd in een tekengebied, rand Veluwe. Tijdens de vakantie in Frankrijk geen teek gezien gelukkig.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Volgens mij is ook het echte gif geen 100% garantie dat alles teekvrij blijft. Ooit in een verleden Advantage gebruikt en teken bleven we vinden, hetzelfde met frontline (zo'n 15 jaar geleden).

hier zitten ook de wereld aan teken, ik ben zelf al 3x gebeten van de week :( Maar een lyme test als een hond negatief bevonden wordt (dus geen lyme heeft) Lyme is toch niet altijd gelijk te zien in het bloed. Heb gehoord dat het niet eens gelijk te zien is, kan soms een half jaar duren, soms een jaar? Hoe zit dat?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

charmed schreef: Volgens mij is ook het echte gif geen 100% garantie dat alles teekvrij blijft. Ooit in een verleden Advantage gebruikt en teken bleven we vinden, hetzelfde met frontline (zo'n 15 jaar geleden).
Advantage werkt ook niet tegen teken.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

*Dorothea* schreef: Advantage werkt ook niet tegen teken.
Psies, daarom gebruik ik ook Advantix. En ik heb niet de illusie dat ze daarmee 100% teekvrij blijven maar schelen doet het zeer zeker wel.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

*Dorothea* schreef: Advantage werkt ook niet tegen teken.
Advantage zou het veiligste chemische middel zijn voor Epileptische honden. Dacht dat al die middelen tegen vlooien en teken werkten. Niet dus ;)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Advantage bevat imidacloprid, dat werkt tegen vlooien. In Advantix zit daarnaast nog permethrine, tegen de teken. Je zou dus moeten uitzoeken of epilepsie en permethrine samengaan.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Mevroi Kruim schreef: Advantage bevat imidacloprid, dat werkt tegen vlooien. In Advantix zit daarnaast nog permethrine, tegen de teken. Je zou dus moeten uitzoeken of epilepsie en permethrine samengaan.
Prudence gaat van elk anti-vlo middel (anti-teekmiddel) onderuit. En dat niet 1x, maar net zo lang als het spul werkzaam is. Voor een anti-vlo/tekenmiddel staat gemiddeld 3 maanden. De laatste keer dat hier het middel ingespoten is op een hond heeft ze zolang het spul werkzaam was extra aanvallen gehad. Normaal heeft ze 1 aanval in de 6 weken, en toen had ze 27 aanvallen in de 3 maanden! En van advantage komt maar 1% in de bloedbaan, moet je een ander middel op haar gebruiken waar nog meer van in de bloedbaan terecht komt, ik moet er niet aan denken. Hier dus echt nooit geen chemische middelen meer!

Als je permethrine intypet in google, springen je haren overeind, allerlei waarschuwingen qua epilepsie, bij mensen, paarden en honden (en katten vergiftigd bij permethrine) En bij Epileptische honden is het altijd zo alles wat op het zenuwstelsel werkt moet je mijden ook niet chemische middelen gaat Prudence van onderuit, echt alles wat rustig maakt in het hoofd, of op het zenuwstelsel werkt daar gaat ze van onderuit.
Laatst gewijzigd door charmed op ma 18 jun 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie