leverontsteking - tumor update 05-07-14

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Na maagtorsie nu leverontsteking - update

Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Re: Na maagtorsie nu leverontsteking - update

Bericht door Eef+Stippels »

Even een update:

De leverontsteking is nog steeds niet over.
Na de eerste prednisonkuur (twee weken 30 mg per dag, twee weken 20 mg per dag, twee weken 10 mg per dag en twee weken 10 mg om de dag)
is er bloedonderzoek gedaan en weer een leverbiopt gemaakt. Uit het bloedonderzoek bleek dat de leverwaarden sterk waren gedaald, maar nog lang niet normaal, en uit het leverbiopt bleek dat de ontsteking verminderd was, maar niet genezen.

Daarna heeft ze nog een flinke stootkuur prednison gehad (6 weken 30 mg per dag) en hebben we daarna weer een bloedonderzoek laten doen.
Helaas bleek toen dat de leverwaarden weer gestegen waren. We zijn nu aan het afbouwen met de prednison om over 6 weken weer bloedonderzoek te laten doen. Al met al is de uitslag behoorlijk tegengevallen. Ik had eerlijk gezegd betere leverwaarden verwacht.
Ze voelt zich eigenlijk best goed, af en toe is ze 's avonds misselijk en rillerig, maar je merkt duidelijk dat dit bij het afbouwen van de prednison steeds minder wordt.

Wat voor mij nieuw was: een osteopaat kan ook bij leverontsteking goed ondersteuning bieden!
Verder gaan we gewoon door met de kruiden en supplementen, hopelijk krijgen we dan over 6 weken beter nieuws.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: leverontsteking - update

Bericht door choopy »

Je bent pas 14 weken verder. Dus dat de waardes nog niet normaal zijn, sta ik niet van te kijken.
Normaalwaarden hadden we bij Djilly pas na 10-12 maanden, zoiets.
Ook bij haar is het weer gaan stijgen wat een 2e acute ontsteking tot gevolg had, 6 maanden na de 1e keer.

Wel lekker dat ze weer wat beter in haar vel lijkt te zitten.
Gewoon lekker doorgaan, niet teveel van haar verlangen, haar lekker haar eigen ding laten doen.

Wat de ontstekingswaarden, heeft ze iets van artrose, spondylose?? Djilly heeft altijd wel iets een verhoogd ontstekingsbeeld in het bloed, maar dat linken wij aan haar spondylose, omdat ze verder echt nergens last van heeft.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

En hoe lang heeft Djilly prednison gehad? Was de leverontsteking wel over terwijl de leverwaarden nog niet normaal waren?
Hoeveel biopten heb jij laten doen?

Ze heeft verder geen artrose, spondylose of iets dergelijks. Voor zover we weten - en er zijn de afgelopen twee jaar behoorlijk wat onderzoeken gedaan - is ze op de leverontsteking na gezond.

We verlangen inderdaad niet teveel van haar en ze neemt zelf ook haar rust.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Prednison heeft Djilly helemaal niet gehad.  Wel heeft ze zeker een maand AB gehad.
We hebben het in april ontdekt, eind juni waren de leverwaarden weer zover gedaald dat ze iig weer meetbaar waren.
Ze heeft alleen de 1e keer een biopt gehad, verder niet meer.
mysmoothcollies
4-sterren
4-sterren

Bericht door mysmoothcollies »

Aangezien mijn teefje van 11 jaar nu herstellende is van een leverontsteking (hopelijk) en ook wij het hebben gehad over koperstapelingsziekte en of dit voor kwam/komt bij korthaar collies....ben ik eens rond gaan vragen en browsen op het www. Hierbij kwam ik op een onderzoek van Dr. Mandigers die onderzoek heeft gedaan bij 250 dobers met leverproblemen, 6 darvan hadden de koperstapelingsziekte. Dus als je ergens info vandaan wil hebben daarover dan zou ik dus naar Wageningen gaan....maar gelukkig heeft ze geen last van koperstapeling. Sterkte met je kanjer, weet wat het is......we zitten er zelf nog middenin.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Dat onderzoek ben ik ook tegengekomen inderdaad, maar bedankt voor het delen! Jij ook sterkte gewenst met jouw meisje!

Onze da raadde een derde leverbiopt aan, maar daar hebben we op dit moment niet voor gekozen.
Als de prednison niet helpt en de leverwaarden daar alleen van stijgen, dan heeft naar mijn idee een biopt ook geen zin want er zijn toch geen andere opties.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Re: leverontsteking - update 21-06-12

We zijn een paar maanden verder en van de week is er weer bloedcontrole geweest. De leverwaarden zijn sterk gedaald! Naar verwachting is de leverontsteking nu (zo goed als) hersteld  :D Het afbouwen van de prednison en de ondersteuning met kruiden, supplementen en osteopathie heeft zijn vruchten afgeworpen  :)

Helaas kreeg ik vandaag eveneens het bericht dat de bult die ze sinds kort op haar voorpoot heeft een kwaadardige tumor is... Ik ging zelf uit van een ontstekingsbult, omdat ze er daar al meerdere van had gehad, maar dat is dus niet het geval. De bult wordt zo snel mogelijk verwijderd, maar of hij compleet weggehaald kan worden is maar de vraag, zoveel huid is er niet op de poot, dus ze houdt al gauw een open wond over omdat er niet genoeg huid is om te hechten. Hoe we het precies gaan aanpakken ga ik morgen overleggen als ik de afspraak maak, maar dat wordt geen pretje voor mijn meisje.
sella

Bericht door sella »

Ach jee, ik hoop dat het goed verwijderd kan worden, en dat er toch iets gevonden wordt waardoor het makkelijker gaat sluiten.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Jij bent snel!  :biggrin2:
Ik zat net jouw topic te lezen. Helaas hebben we niet hetzelfde geluk.
Ik hoop ook op een oplossing voor die open wond, dat lijkt me nogal een drama voor haar... Ik vraag me af of we dan misschien een kleiner gedeelte moeten weghalen, maar ja dan is het misschien binnen een paar weken weer net zo groot en dan blijf je bezig...
sella

Bericht door sella »

Ik ging net even achter de flaptop en zag dat er een update was en wilde graag even goed nieuws lezen.
Het is bitterzoet lever beter, bult kwaadaardig. Ik weet niet of het daar met krammen kan, er is een stuk minder huid nodig dan met draad hechten, dat zie ik nu met de super gezwollen huid van Buffel, er was niets meer om mee te werken door het vocht, de nieten haalden het bij elkaar en het heelt netjes ondanks het lymfevocht.
Nee heb je, ik hoop dus dat het een optie is voor jullie meiske.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Goed te lezen dat de leverwaarden nu veel beter zijn. Balen van die bult, ik hoop dat die helemaal weggehaald kan worden. Heel veel sterkte en beterschap!
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

sella schreef: Ik ging net even achter de flaptop en zag dat er een update was en wilde graag even goed nieuws lezen.
Het is bitterzoet lever beter, bult kwaadaardig. Ik weet niet of het daar met krammen kan, er is een stuk minder huid nodig dan met draad hechten, dat zie ik nu met de super gezwollen huid van Buffel, er was niets meer om mee te werken door het vocht, de nieten haalden het bij elkaar en het heelt netjes ondanks het lymfevocht.
Ja het voelt ook heel dubbel, ik ben blij dat we na al deze maanden van intensieve zorg voor ons meisje goed bericht hebben gekregen. Maar nu beginnen we dus weer opnieuw met deze bult. Maar goed, jij weet precies hoe dat is.

Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen voorstellen. Ik zit nog even te denken, maar onze da zei al dat er 3 cm rond de bult weg moet, nou kijk maar eens naar een hondenpoot, dan weet je al dat dat een gat van jewelste wordt en dan haal je die 3 cm nog niet eens  :-X
Zouden ze er geen stukje huid op terug kunnen zetten, of doen ze dat niet bij dieren? Dat doen ze bij mensen toch, of heb ik het mis?
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ze kunnen wel huidtransplantaties doen, maar op zich kun je ook de wond zo dicht mogelijk maken, eventueel met wat ontspanningssnedes erbij, en het dan verder zelf laten genezen.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Hitam schreef: Ze kunnen wel huidtransplantaties doen, maar op zich kun je ook de wond zo dicht mogelijk maken, eventueel met wat ontspanningssnedes erbij, en het dan verder zelf laten genezen.
Is dat niet heel erg oncomfortabel, dat de wond open blijft totdat het helemaal is dichtgegroeid, of valt dat mee?
Ik neem aan dat ik ook in dit geval groene leem wondpasta kan gebruiken? Dat werkt zo goed. Of moet het afgedekt blijven met verband tot het dicht is?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

He bah Evelien, wat een rotnieuws.  :(
Om wat voor tumor gaat het? Is er een dunne naald biopt genomen? De reden dat ik dat vraag, is dat een dunne naald biopt niet altijd een betrouwbare uitslag geeft. Bij dit soort rigoreuze operaties is het misschien verstandig om de diagnose eerst te bevestigen met een  weefselbiopt.
sella schreef: Ik ging net even achter de flaptop en zag dat er een update was en wilde graag even goed nieuws lezen.
nee hoor, dat is niet waar....

Plaats reactie