advies honden step

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: advies honden step

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

henneke schreef: je mag in princiepe steppen waar je kan lopen , zo ook op de stoep dus het lijkt me dat je in schoorl gewoon mag steppen hoor
O dat is goed om te horen, ik dacht dat je alleen op fietspaden mocht of de rijbaan.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

*Dorothea* schreef: zo uh 20 km, daar moeten wij nog even voor trainen. Indy ook hoor, die is ook bekaf, terwijl hij best conditie heeft.
Voordeel van de walkydog is dat de hond dus niet in je spaken kan komen.
Mag je in de bossen van schoorl ook steppen of krijg je dan een bon? Zou namelijk wel ideaal zijn nu er geen loslopende honden zijn.
Ja dat mag en dat bedoelde ik dus met ideaal omdat je hond aangelijnd naast/voor je loopt. Erwin stept dus in Bakkum (honden aangelijnd en daarom wandelen we er bijna nooit) neemt een stuk strand mee en stept weer terug. Heeft wel een duinkaart moeten aanschaffen maar dat zijn de kosten niet  ;)
Ik ken ook iemand die heeeel fanatiek stept en haalt zelfs snelheden van 30km/uur. Die vertelde mij dat juist steppen zo heerlijk is op de fietspaden van Schoorl. Namelijk veel ruimte en door de weeks lekker rustig.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

*Dorothea* schreef: O dat is goed om te horen, ik dacht dat je alleen op fietspaden mocht of de rijbaan.
Wij gaan dus vaak juist niet op de fietspaden, houden van een uitdaging en avontuur  :biggrin2: vandaar ook de aanschaf van een Kickbike cross. Die is namelijk ook geschikt voor ruig terrein.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Fido schreef: Ja dat mag en dat bedoelde ik dus met ideaal omdat je hond aangelijnd naast/voor je loopt. Erwin stept dus in Bakkum (honden aangelijnd en daarom wandelen we er bijna nooit) neemt een stuk strand mee en stept weer terug. Heeft wel een duinkaart moeten aanschaffen maar dat zijn de kosten niet  ;)
Ik ken ook iemand die heeeel fanatiek stept en haalt zelfs snelheden van 30km/uur. Die vertelde mij dat juist steppen zo heerlijk is op de fietspaden van Schoorl. Namelijk veel ruimte en door de weeks lekker rustig.
ik heb laatst die zwarte route van 18 km bij bakkum gelopen, eh best vermoeiend met een hond die na 18 km nog steeds trekt aan de riem. Misschien nog eens over doen met step (en een stuk of 5 rustpauzes  :biggrin2: ) Voor Indy ligt het normale wandeltempo gewoon te laag.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

*Dorothea* schreef: Indy zat me net de hele tijd vragend aan te kijken, dus nog maar een rondje gestept. Ik zal morgen wel spierpijn hebben.  :biggrin2:

O miik jij doet zoiets als dit, haha dat doet Indy niet hoor, want van trekken word je moe.

Ja inderdaad.,... en we gaan net als de huskies joelend de straat uit ! Zo gaaf vinden ze het !
Maar alleen als het koud genoeg is in de winter. En ik zeg daarbij dat mn borders op mn stem te sturen en te remmen zijn.
Met echte sledehonden moet je wel veilig terrein opzoeken !
(oh deze manier doet niet zo heel veel voor de conditie van het baasje  ::)  :biggrin2:)
Malamoods
5-sterren
5-sterren

Bericht door Malamoods »

Wij hebben ook 'n step. Maar die staat op 't moment werkeloos in de schuur te staan... We hebben met Lex gestept (Les voor de step, trekken), maar toen we net lekker begonnen werd ie ziek...  :( Met Ikijok begonnen toen hij oud genoeg was, maar dat was met zijn stuiterbuien zelfmoord. Inmiddels laat mijn fibro het steppen niet echt toe. Ik verzuur al na enkele meters (zelfs van alleen op de treeplank staan). Inmiddels heb ik d.m.v. sporten en voeding (en andere "maatregelen") de pijn redelijk onder controle. Dus wie weet pak ik dat ding er binnenkort wel weer uit de schuur en ga ik eens kijken of het nu wel gaat... Ook de honden zijn een stuk beter te controleren en zijn steeds stabieler aan het worden.
Andere honden (zoals Dorothea ook schrijft), blijven lastig... Ook op de fiets...
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

*Dorothea* schreef: O dat is goed om te horen, ik dacht dat je alleen op fietspaden mocht of de rijbaan.
als je het van Schoorl zeker wil weten dan moet je even contact opnemen met Staatsbosbeheer joh , die kunnen het je wel vertellen .

En hoe is het vandaag met de spieren ?
pleuntje
5-sterren
5-sterren

Bericht door pleuntje »

Ik heb een dogatti. Om de 2dgn ongeveer ga ik met Bandit steppen. We gaan niet zover hoor. 5-7 km ongeveer. Hoop met Bandit op te bouwen tot 10 km. Verder gaat niet lukken denk ik. Het is ook goed voor jezelf hoor. Mijn bilspieren zijn toch behoorlijk stevig aan het worden. Cellulittis (of hoe je het ook schrijft), heb ik helemaal niet meer. Voordien had ik er wel last van. Maar het lukt niet altijd om te gaan. Vooral als het wat benauwd is dan ga ik niet.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

henneke schreef: als je het van Schoorl zeker wil weten dan moet je even contact opnemen met Staatsbosbeheer joh , die kunnen het je wel vertellen .

En hoe is het vandaag met de spieren ?
Ik heb nergens last van, waarschijnlijk te langzaam gestept. Maar ja dat lag aan Indy.  :P
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

*Dorothea* schreef: Ik heb nergens last van, waarschijnlijk te langzaam gestept. Maar ja dat lag aan Indy.  :P
2e dag is erger  :whistle:
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Gaan jullie van huis uit met de step? Of past ie ook op een fietsendrager op de auto?
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

miik schreef: Ik heb nu alweer 4 jaar een Dogatti en ben dr helemaal weg van !
Maar hoorde op animal event dat de Dogatti niet meer gemaakt wordt.
Mijn honden lopen ernaast, soms braaf draven, soms mogen ze trekken.
Vooral in de winter als het koud is dan zet ik ze in tuig ervoor en mogen ze trekken, en ja dat gaat heeel hard !
En nee, officieel mag dat niet met Borders  :P
Edith nog eentje gekocht ?
Als de honden voor de step lopen, waar zit het trekpunt dan aan de step bevestigd? Ik zit ook over een step te denken en dan de combinatie van nettjes naast lopen over de harde weg naar de zandpaden en daar evt. stukken trekken voor de step.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

evds schreef: Als de honden voor de step lopen, waar zit het trekpunt dan aan de step bevestigd? Ik zit ook over een step te denken en dan de combinatie van nettjes naast lopen over de harde weg naar de zandpaden en daar evt. stukken trekken voor de step.
Bij mij dmv een heupgordel maar dat wil ik veranderen omdat Karel voor mijn wielen slingert  ::) dus wordt het een walky dog aanschaffen.
Erwin heeft de lijn in zijn hand met Fido. Dat wil bij Fido wel lukken omdat die netjes naast blijft lopen. Ik wil ook nog een keer met Fido steppen maar dan om een keer het gevoel te krijgen dat de hond even meetrekt  :biggrin2: ik zal dan zeker de heupgordel omdoen.
madrike
2-sterren
2-sterren

Bericht door madrike »

Het lijkt me zo leuk om ook te gaan steppen.
Ons oudste colliedametje gaat mee met de fiets maar dat mag pas vanaf 1-1 1/2 jaar zeggen ze.
Daarbij komt dat ze (zonder bal ::)) niet zo heel snel loopt dus wordt fietsen al snel saai.
Steppen lijkt me dan ook een stuk leuker/actiever en dus ook beter voor mijn eigen conditie :yeah:
Ons jongste colliedametje is super actief en kan wel een beetje extra beweging gebruiken.
Ze is met haar 8 maanden nog te jong voor naast de fiets.
Zou ze al wel naast de step mee mogen? Omdat je (ik zeker nog niet) dan automatisch niet zo hard gaat?
Of moet ik dan ook nog even wachten.
Deesje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Deesje »

ik heb sinds kort de walky dog aan de step, stepte voorheen altijd met de heupgordel.. en allebei heeft zijn voors en tegens..

met walkydog ben ik veel meer bezig om niet áan mijn hond te trekken', als ik iets slinger moet hij meeslingeren anders 'zit ik dus aan het te trekken', de walkydog geeft wel iets mee maar relatief niet echt veel, met buikband heeft hij aanzienlijk meer ruimte..
met walkydog loopt hij 'stabieler' naast, kan niet rond het voorwiel drentelen en de lijn komt niet in de weg bij mijn handen aan het stuur.. soms aan de heupgordel als meneer een beetje enthousiast was kwam de lijn wel eens 'langs' mijn hand, dat zou je uit balans kunnen trekken als hij een keer echt een gekke sprint trekt.. dat is met de walkydog dus eigenlijk niet meer het geval, veilige afstand tot wiel is ook gegarandeerd en dat vind ik vooral heel fijn.

voordeel van de heupgrodel was wel dat bij plassen of poepen ik mijn step op zijn kant leg en even meeloop en weer verder kan.. ook als er iets zou zijn, kan ik hond zo losklikken (ik bedacht me laatst dat als ik ooit zou vallen met step ik mijn hond op de walkydog spies  :-\ zeg maar en dat vind ik wel een beetje een enge gedachte, naast het feit dat met hond-hond contacten als iem zijn hond niet bij zich kan houden ik ook niet zo makkelijk los kan klikken of weg kan lopen)..

met de fiets doe ik dus nog steeds heupgordel, ik vind het aan de fiets ook onhandig met walkydog, hond loopt voor mij op een onhandige plek, ik kan hem niet belonen zonder dat er druk op de lijn komt, hij houdt namelijk in om naast mijn been te komen lopen maar de lijn van de walkydog duwt hem dan naar voren, daarnaast heb ik te weinig óverzicht', hij loopt dan net half achter mijn been zeg maar... aan de fiets vind ik hem dus absooluut niet handig..

op de step wel maar wel met 'bedenken' van een aantal puntjes.. met twee honden gaan ze altijd aan de heupgordel, dan blijft de walkydog thuis..

trekken van de step (voor de step) vind ik niet alleen onverantwoord in de meeste gevallen, maar ook nog niet handig/gezond voor de hond, het is niet voor niets verboden voor alle rassen behalve de 5 (?) trekrassen. ik wil in ieder geval die 'krachten' die met trekken gepaard gaan niet op mijn hond.. vaak zit er veel druk op het borstbeen, en heb ik het idee dat er teveel druk vanuit stuwing van achteruit komt op de wervelkolom, schouder en borstkas zijn niet vrij, waardoor ademhaling beinvloed wordt... ik heb ook een elastische heupgordel-lijn die eventuele trekkrachten op vangt en de honden lopen naast de step..

in veel landen is nu bikejoring, zowel met fiets als step erg in.. in de landen in het oosten doen ze zelfs trekwedstrijden emt gewicht met vele rassen die er niet voor geschikt zijn (diepe borstkas enz) en op de een of andere manier is dat ook een vorm van égo' van de baas, kijk eens wat mijn hond kan...

Plaats reactie