Ik ga nu maar zoeken bij welke gewichtsklassen men over een grote hond praat.
Beginner...
Moderator: eelke
Re: Beginner...
Hmmm, ik ben het nog eens gaan nazoeken en lees dus echt via een post van Lizzy over alle percentages dat een pup begint met 5 tot 10% en dat die 5% geldt voor pups van grote rassen en 10% voor pups van kleine rassen. Ik heb begrepen dat je met kvv dan ook ietsje lager zit dan met normale barf. Vandaar dat ik 5 á 6 % aanhoudt. Ik kijk daarnaast niet alleen naar gewicht maar ook naar de totale hond en hoe de ribben voelbaar zijn. We zitten nu op zo'n 850 tot 900 gram voor Duke en hij weegt nu rond de 16,5 kg (ingeschat, een week geleden 15,6 kg). Dus langzaam aan gaan we richting half kvv half barf.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja, maar hoe oud is dat bericht? (niet dat de pups veranderen, maar misschien wel dat de ervaring leert?)
Ik heb recent een bericht van Lizzie gezien dat de meeste pups hoger zitten dan 6%.
Misschien even aan Lizzie zelf vragen als het niet duidelijk is?
Ik moet mijn gelijk niet halen hoor, voor moest je dat denken. Als ik ongelijk zou hebben, geef ik dat grif toe.
En het gaat over jouw, en niet mijn pup. Ik wil je alleen maar zo goed mogelijk helpen.
Ik hoop dat dat duidelijk is.
Ik heb recent een bericht van Lizzie gezien dat de meeste pups hoger zitten dan 6%.
Misschien even aan Lizzie zelf vragen als het niet duidelijk is?
Ik moet mijn gelijk niet halen hoor, voor moest je dat denken. Als ik ongelijk zou hebben, geef ik dat grif toe.
En het gaat over jouw, en niet mijn pup. Ik wil je alleen maar zo goed mogelijk helpen.
Ik hoop dat dat duidelijk is.
Even kijken, het staat in de bieb op 3 mei 2008. Er wordt naar verwezen in het item Barf voor beginners. En ja, daar ben ik natuurlijk begonnen met lezen toen.
Nee, maakt niet uit verder, maar ik ga nu twijfelen ook aan of hij wel onder de "grote" rassen valt dan.
Ben blij met alle hulp verder hoor. Daar zijn we toch ook hier voor. En van wat discussie houden we elkaar scherp.
Nee, maakt niet uit verder, maar ik ga nu twijfelen ook aan of hij wel onder de "grote" rassen valt dan.
Ben blij met alle hulp verder hoor. Daar zijn we toch ook hier voor. En van wat discussie houden we elkaar scherp.
Ik denk dat je niet zo moeilijk hoeft te denken. Als Duke goed groeit, niet te dik en niet te dun is, dan geef je hem genoeg te eten. Of hij nu in de grote honden tabel past of niet.
Wel zou ik bij lotgering (wat bij de analyse dus echt wel aan de vette kant bleek te zitten), magere/niet vette soorten bijvoeren, zoals konijn, paard, kikkarkas en dat soort dingen. Geen eend, lam en geit, dat zijn de vettere soorten. Doe je dat met half lotgering en half barf en je hond ziet er goed uit, houden zo!
Wel zou ik bij lotgering (wat bij de analyse dus echt wel aan de vette kant bleek te zitten), magere/niet vette soorten bijvoeren, zoals konijn, paard, kikkarkas en dat soort dingen. Geen eend, lam en geit, dat zijn de vettere soorten. Doe je dat met half lotgering en half barf en je hond ziet er goed uit, houden zo!
cooper is nu 7 maanden ,weegt 14 kilo, krijgt zon 400 gr. lotgering, en 2x in de week krijgt hij er wat eendennekken bij. overdag nog wat tussendoortjes, maar niet meer dan een ons. als ik hem 6% zou voeren, zou ik hem 840 gram moeten geven, dat past er toch helemaal niet in 
Hmmm na de kippennekjes en kip karkassen en Sardines ben ik nu juist met eendenkarkassen begonnen om hem langzaam aan het grovere spul te laten wennen. Konijn heeft hij gister ook voor het eerst op. Ik moet wel zeggen dat ik alle vetlellen van de karkassen weghaal. Die geef ik niet en ook niet het vel. Ik vond het er verder wel netjes uitzien. Kwartel eet hij ook. Aan rund en paard moet ik nog zien te komen. Tot nu toe geen lijntje in mijn buurt
Kan een pup van 18 weken een flinke kippenbout aan? Dat vroeg ik me ook af.
Afgezien daarvan. Duke krijgt ook best wat gedroogde kippenmaagjes en runderlong als beloning. Dat komt natuurlijk ook nog bij het orgaangedeelte.
Kan een pup van 18 weken een flinke kippenbout aan? Dat vroeg ik me ook af.
Afgezien daarvan. Duke krijgt ook best wat gedroogde kippenmaagjes en runderlong als beloning. Dat komt natuurlijk ook nog bij het orgaangedeelte.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik zou beide, maagjes en long gewoon als beloning rekenen.
Tenzij het erg veel wordt natuurlijk. Maar beide hebben niet zo'n erge waarde voor een hond. Maagjes is voor katten wel leuk (die hebben geen pens), en long bevat niet erg veel voedingswaarde. Het is daarom natuurlijk prima als beloning, maar als deel van het orgaanpakket maakt is dat niet erg waardevol.
Let vooral op je essentiele organen, dat je daar voldoende van voert. Hart, lever, nier en pens.
Al de rest van orgaan mag je natuurlijk voeren, en je mag het ook in je menu verrekenen, maar is extra. Ik laat standaard in mijn menu een klein percentage over voor zo'n extra organen. Maar ik calculeer het in hoeveel ik ervan in rekening breng, zodat ik zeker weet dat ze van de andere organen ook voldoende binnen krijgen.
Zo zou je die beloningen wel als orgaan in je menu mogen rekenen, maar ik zou niet meer dan een 3% in rekening brengen (als je al zoveel voert aan beloning), omwille van het feit dat het long en maagjes zijn. Als je ander orgaan als beloning gaat voeren, kan je dat van je hoeveelheid van dat orgaan aftrekken. Kan, maar niet iedereen doet dat vb met hart. Bij lever wel opletten ivm de vit A die je kan overdoseren.
Tenzij het erg veel wordt natuurlijk. Maar beide hebben niet zo'n erge waarde voor een hond. Maagjes is voor katten wel leuk (die hebben geen pens), en long bevat niet erg veel voedingswaarde. Het is daarom natuurlijk prima als beloning, maar als deel van het orgaanpakket maakt is dat niet erg waardevol.
Let vooral op je essentiele organen, dat je daar voldoende van voert. Hart, lever, nier en pens.
Zo zou je die beloningen wel als orgaan in je menu mogen rekenen, maar ik zou niet meer dan een 3% in rekening brengen (als je al zoveel voert aan beloning), omwille van het feit dat het long en maagjes zijn. Als je ander orgaan als beloning gaat voeren, kan je dat van je hoeveelheid van dat orgaan aftrekken. Kan, maar niet iedereen doet dat vb met hart. Bij lever wel opletten ivm de vit A die je kan overdoseren.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 27 jun 2012, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
tnx voor de tips. Ow ja, ik had ook pensstaven gegeven (gedroogde). In de kvv zit ook orgaan, dus ik moet goed uitkijken. Met een week of wat over op volledig, maar eerst even vlees vinden en inslaan.