Ben ik weer

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:Ben ik weer

Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Ik zit nog te bedenken.....zelf doe ik kruiden-mix van BIBI door het versvlees, dat is heel goed voor de darmen. Volgens mij heb je dat ook van Carnibest ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik weet het ook niet meer Wim. Zou bijna zeggen: Ga voeding koken voor Bumper. Ben zelf helemaal niet voor koken, maar ik vind zelf gekookte voeding nog altijd 100.000 keer beter dan die brokkensmurrie. Mocht je recepten willen hebben: ik kan ze je zo doorsturen!
Nelly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nelly »

Tjee Wim, wat een ellende. Zou het niet een virusje kunnen zijn? Heb je trouwens al eens geprobeerd om yoghurt te geven? Kan best helpen hoor.
Jacqueline74
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jacqueline74 »

Wat krijgt je hond nu precies te eten en hoeveel en hoevaak. Gekookt of rauw, snoepjes, yoghurt?

Misschien als je dit allemaal precies op schrijft kan iemand iets vinden wat de oorzaak kan zijn.

Maar blijf wel volhouden op kvv het is echt beter dan brokken en vooral op de lange termijn!

Heel veel sterkte!

Jacqueline
wimk
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door wimk »

Bumper krijt 4 maal per dag 125 gram Carnibest.
Ik geef hem nu een mix van 50 % light en 50 % natuur.
Als hij een koekje krijgt is dat een brokkie van Nutro's choice hier krijgt hij er zo'n 20 a 30 van per dag denk ik.
En dat is het zo'n beetje, en af entoe een stukje bullenpees, maar daar is hij niet zo gek op.

Wim
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bullepees is troep trouwens. Tenzij je die geeft van Farmfood. Da's de enige fatsoenlijke, de rest hoort in de kliko.

Maar goed Wim, je hebt dus geen interesse om zelf te koken voor Bumper?
Jacqueline74
5-sterren
5-sterren

zitten er in die brokjes geen suiker? daar reageert Cujo heel sterk op nl. en heb je toevalig Okugest van VSM in huis? dit is echt een wondermiddel! Probiotica geven of misschien de kruidenmix/fytomix proberen. Een schaaltje biogarde met een lepeltje rauwe honing en een scheutje rosvicee stopt wil ook nog wel eens helpen.

Of idd wat Lizzy zegt eten koken desnoods de Carnibest maar vooral blijven volhouden.

Dit zijn de dingen die bij Cujo hebben geholpen en vooral veel geduld houden.

Jacqueline
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik bedoel dus eigenlijk zelf samenstellen maar dan met een gekookte prak. Kijk, als Bumper een van de honden is die niet tegen versvlees ka (ik moet hier overigens direct denken aan Mogens Eliasen en wat hij hierover in zijn laatste boek geschreven heeft! Een van DE redenen waarom ik nooit een pup zou willen van brok etende ouders en een pup wil die afgespeend wordt met brokken), dan ben je gauw geneigd om brokken te gaan voeren. En het is allemaal leuk en aardig dat het dan 'goed' lijkt te gaan, maar in feite blijft een brok natuurlijk smerige troep van hier tot Tokyo. In dat soort uitzonderlijke gevallen zou ik persoonlijk voor mijn hond ZELF voeding gaan maken (koken).

Ik geef je een stukje uit een 'kookboek' voor honden van Rudy Edalati:

Eierschaalpoeder: eierschaalpoeder is absoluut de beste calciumbron die bestaat - steriliseer 12 of meer eierschalen door ze in de oven te bakken op 180 graden voor een minuut of 15 a 20. Maal de schalen daarna helemaal tot poeder. Het beste kun je hiervoor een koffieboonmaal-machientje proberen (note Lizzy: ik heb een koffieboonmaal-ding van Krups en deze was 20 euro maar ik heb er een hoop plezier van gehad! Ik maal daarin ook sesamzaad voor de honden. Sesamzaad bevat trouwens ook behoorlijk veel calcium). Bewaar het eierschaalpoeder op een donkere/koele plaats. Het is heel lang houdbaar, maar gooi het weg wanneer het van kleur veranderd of vies gaat ruiken. (note Lizzy: Ruby heeft het nergens vermeld maar ik gebruik 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees).

Oh, en met 1 kop bedoel ik ongeveer een kwart liter, dus een grote kop. Meer een mok eigenlijk.

Overschakeldieet - voor de eerste week
1 1/2 kop kip (zonder bot)
2 1/2 kop water
1 1/2 gekookte witte rijst

Kip ongeveer 30 tot 45 minuten koken in 2 1/2 kop water op een laag vuur. Mengen met gekookte rijst (iets langer koken dan aangegeven op verpakking), af laten koelen en serveren. Vul dit aan met eierschaalpoeder en eventueel wat vitamine B complex, kelp of zeewier en eventueel vitamine C. In de eerste week worden er nog geen groentes gegeven.

Overschakeldieet - voor de tweede week
1 1/2 kop kip (zonder bot)
2 1/2 kop water
1 kop broccoli, courgettes, of erwtjes
1 1/2 kop gekookte witte rijst

Kook de kip voor 30-45 minuten zoals in eerste recept. Kook de groentes totdat ze gaar zijn, ongeveer 20 minuten. Kook de rijst. Voeg alles bij elkaar en voeg er wat eierschaalpoeder, vitamine B complex, kelp of zeewier en eventueel vitamine C aan toe.

(OK, die eierschaalpoeder, vitamine B complex, kelp/zeewier en eventueel vitamine C: staat bij ieder menu genoemd dus dat laat ik vanaf nu weg). Vanaf het overschakel menu raadt ze ook aan om 5 dagen per week tarwekiemolie en lijnzaadolie toe te gaan voegen. Voor een middelgrote hond staat 1 eetlepel per dag per hond.

Derde week: Nu ga je de hoeveelheid groentes opvoeren totdat je evenveel groentes geeft als dat je rijst geeft. En, terwijl je steeds meer groentes gaat geven, ga je minder rijst geven totdat je van ieder 3/4 kop gebruikt. Hier mag je ongeveer 1 week over doen, over die omschakeling naar meer groentes en minder rijst. Na de vierde week hoeft niet alle vlees meer gekookt te worden maar kan het ook in olijfolie gebakken worden.

Bouillon
Wanneer je vlees en groentes kookt voor de hond, moet je het groente en vleesnat bewaren en invriezen.
Deze bouillon bevat veel vitamines en mineralen en kan aan de recepten toegevoegd worden. Maakt dus kip of kalkoen bouillon of rund of lam bouillon en groentebouillon. Wanneer het afkoelt wordt het gelatine-achtig. (note Lizzy: volgens mij kun je dit het gemakkelijkst invriezen in ijsklontbakjes. Je kunt er dan iedere keer een paar ijsklontjes uithalen en de rest weer in de vriezer zetten).

Rund met aardappel
1 1/2 kop in blokjes gesneden rundvlees. Mag vet zijn
2 eetlepels olijfolie
1 1/2 gekookte aardappel
1 eetlepel dille, vers of gedroogd
2 eetlepels geraspte parmazaanse kaas

Verhit de olijfolie en bak hierin het rundvlees. Je mag het vlees ook koken. Doe dit op een laag vuur. Laat het ongeveer 20 tot 30 minuten sudderen. Kook de aardappels. Doe het gebakken vlees en aardappel en dille door elkaar en gooi er geraspte parmazaanse kaas overheen.

Je kunt natuurlijk meerdere porties maken:

10 1/2 kop vlees. Je kunt dit afwisselen met rundvlees, lamsvlees, kip, kalkoen en dezelfde hoeveelheid aanhouden
1/2 kop olijfolie
10 1/2 kop gekookte aardappel
1/4 kop met dille
parmazaanse kaas.

Je kunt hier ook nog gekookte groentes aan toe voegen zoals gekookte worteltjes of courgette.

=======

Zo. En ik heb nog meer.
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Hè getsie Wim, wat balen :(. Maar je was toch bij Tannetje geweest? Neem anders nog eens contact met haar op, misschien dat zij nog iets weet. Ik vind het wel vreemd hoor, dat Bumper steeds maar diaree krijgt. En alle tips zijn volgens mij ook al gegeven, zucht... ik begrijp helemaal dat je er wanhopig van wordt. Voorlopig Bumpers eten maar even koken?
Sterkte

Zie nu pas Lizzy's voorstel, maar ik zou dat dan eens gaan proberen. Misschien dat je daarna over enige weken of maanden dan toch voorzichtig rauw kan proberen?
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 09 jan 2005, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacqueline74
5-sterren
5-sterren

Ja maar wat ik bedoel is dat we met Cujo ook heel lang hebben zitten tobben. Zijn ontlasting is ook heel lang niet goed geweest en als ik een snoepje met suiker geef dan is het metteen weer mis!. We zijn nu ongeveer een half jaar bezig met kvv en nu pas heb ik het idee dat het echt werkt. Minder ontlasting (1 a 2 keer per dag). En de ontlasting is beter! Nog niet altijd helemaal vast maar we gaan de goede kant op en we blijven volhouden. Dus daarom zeg ik ook geduld hebben je hond moet gewoon de tijd krijgen om over te kunnen schakelen.

Ik hoop echt dat het gaat lukken! Sterkte,

Jacqueline
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Hoe is het vandaag gegaan Wim?
wimk
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door wimk »

Nou ik ben van plan om Bumper JOJO te gaan noemen.

Vanochtend en vanmiddag goeie poep, en een hele drukke/enthousiaste hond vandaag.

Snap het echt niet, ik doe niks anders

Wim
Laatst gewijzigd door wimk op zo 09 jan 2005, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

;DJOJO haha ja ;) Maar het brengt je soms wel eens tot wanhoop he :-\.
Wanneer geef jij 'Jojo' het eten? Is er verandering in ontlasting als je op andere tijden eten geeft?
wimk
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door wimk »

Nee hij krijgt 4 maal 125 gram per dag.

om 7 uur om 12:30 om 16:30 en om 20:30.

Pin me niet vast op een paar minuten maar dit schema probeer ik een beetje vast te houden.

Of is het beter dat ik over ga naar 3 keer per dag?
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Met het voedsel te verspreiden over een dag, hebben ze vaak een minder vol gevoel in de maag.
Je zou inderdaad eens drie maaltijden kunnen geven, dus de hoeveelheid per dag verdelen.
Ik dacht namelijk ook aan het verteringsproces.
Hoe oud is "JOJO "( ;D) nu?

Plaats reactie