barf voor de hond

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: barf voor de hond

pleuntje
5-sterren
5-sterren

Bericht door pleuntje »

Ik heb hier weleens een artikel gelezen dat slachten op de islamitische wijze vaak sneller en diervriendelijker is dan onze manier van slachten. Oke, ik denk dat geeneen dier het prettig vind om geslacht te worden. Ik vind het dierentransport toch ook behoorlijk dieronvriendelijk hoor. Ik koop mijn vlees ook bij de islamitiche slager. NIet altijd, maar om de zoveel tijd.
Els01
1-ster
1-ster

Bericht door Els01 »

Ik geloof er helemaal niks van, dat de wijze van slachten op rituele manier sneller en diervriendelijker (?) is, dan "onze" manier van slachten. Hoe kan dat nou sneller gaan? Het dier ligt dood te bloeden, terwijl de dood gelijk intreedt bij "onze" manier.

Ook nog even terug te komen en verder te gaan, op reactie waarin aangegeven wordt, dat het er bij een kippenslachterij ook gruwelijk aan toe kan gaan, dat is ook vreselijk en (helaas) zijn er nog veel meer misselijkmakende wantoestanden wat dieren betreft.

Wat dacht je van het vreselijke afslachten (doodknuppelen) van jonge zeehondjes, de gruwelijke stierengevechten en de werkelijk mensonterende praktijken, die worden toegepast tijdens veetransport: staarten van koeien, die niet "meewerken" worden tussen 2 handen genomen en geknakt zodat ze breken!! Ogen worden met vingers in de oogkassen gedrukt!! De hazewindhonden in Spanje, die als ze niet meer "voldoen" in bomen worden opgehangen en de honden in China en Korea, die je letterlijk in de kookpot vind daar?  :'( :'( :'(

Zo zijn er nog veel afschuwelijke praktijken waar "mensen" (voor mij zijn dat de enige beesten, die er bestaan) mee bezig zijn.

Zelf ben ik vegetariër, maar geef mijn hond vlees omdat ik ervan overtuigd ben, dat een hond een èchte vleeseter is.

Het is zeker niet mijn bedoeling een hele discussie op te zetten, maar wilde dit "gewoon" ff kwijt.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Els01 schreef: Ik geloof er helemaal niks van, dat de wijze van slachten op rituele manier sneller en diervriendelijker (?) is, dan "onze" manier van slachten. Hoe kan dat nou sneller gaan? Het dier ligt dood te bloeden, terwijl de dood gelijk intreedt bij "onze" manier.

Ook nog even terug te komen en verder te gaan, op reactie waarin aangegeven wordt, dat het er bij een kippenslachterij ook gruwelijk aan toe kan gaan, dat is ook vreselijk en (helaas) zijn er nog veel meer misselijkmakende wantoestanden wat dieren betreft.

Wat dacht je van het vreselijke afslachten (doodknuppelen) van jonge zeehondjes, de gruwelijke stierengevechten en de werkelijk mensonterende praktijken, die worden toegepast tijdens veetransport: staarten van koeien, die niet "meewerken" worden tussen 2 handen genomen en geknakt zodat ze breken!! Ogen worden met vingers in de oogkassen gedrukt!! De hazewindhonden in Spanje, die als ze niet meer "voldoen" in bomen worden opgehangen en de honden in China en Korea, die je letterlijk in de kookpot vind daar?  :'( :'( :'(

Zo zijn er nog veel afschuwelijke praktijken waar "mensen" (voor mij zijn dat de enige beesten, die er bestaan) mee bezig zijn.

Zelf ben ik vegetariër, maar geef mijn hond vlees omdat ik ervan overtuigd ben, dat een hond een èchte vleeseter is.

Het is zeker niet mijn bedoeling een hele discussie op te zetten, maar wilde dit "gewoon" ff kwijt.
ik vind die dingen die jij noemt ook allemaal veel erger dan het ritueel slachten. ook omdat voor mij de godsdienstvrijheid erg belangrijk is en compenseert voor hoe naar ik het voor de beesten vind. (los van dat ik dus niet overtuigd ben of ritueel slachten wel echt dieronvriendelijker is) de veetransporten bijvoorbeeld, daar kan ik me drukker om maken. ook omdat dat op veel grotere schaal gebeurt als het ritueel slachten.
malimaniac
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door malimaniac »

Slachten is nooit diervriendelijk! Maar om een oordeel te kunnen vellen zou je eens moeten gaan kijken bij verschillende slachthuizen. Ik ben er nog nooit geweest, dus kan ook niet zeggen wat er nou erger is ritueel slachten of zoals wij het doen.
borderrose
1-ster
1-ster

Bericht door borderrose »

De beste oplossing lijkt mij dat je volgende huisdier dan een konijn zal zijn........
Dan hoeven er geen andere dieren meer geslacht te worden om jouw honden te kunnen laten eten, toch?

Is niet bedoeld als een nare opmerking trouwens, maar ik denk er zelf ook wel eens aan.
Niet zo zeer aan het ritueel slachten maar aan het feit dat er zoveel honden gevoerd moeten worden en of dat een must is in dit leven om er zoveel te hebben. Ik had er zelf zes, nu nog vier. In de toekomst is eentje misschien ook wel genoeg ook al moet ik er niet aan denken dat ik ze zou moeten missen....... :o
Els01
1-ster
1-ster

Bericht door Els01 »

Nou,....het slachten van al die dieren is niet om de honden van eten te voorzien hoor,...de mens (!!!) meent zonodig vlees te moeten consumeren en dáárom worden de dieren geslacht.

Het is ook zeker niet mijn bedoeling beledigend te zijn o.i.d. met deze opmerking èn konijntje is zeker leuk als huisdier, mits deze goed gehuisvest wordt (en...eigenlijk niet in zijn of haar eentje in hok of ren). OOohoh...van het een komt het ander!!  ;) konijnendiscussie :biggrin2:
borderrose
1-ster
1-ster

Bericht door borderrose »

Dus als ik het goed begrijp dan worden al onze honden spontaan vegetarier zodra de mensheid stopt met het eten van vlees? (FUN)
miruske
3-sterren
3-sterren

Bericht door miruske »

ik ben het eens met het feit dat het erg is voor de dieren om zo geslachht te worden. Ik vind ook dat het beest zo min mogelijk moet lijden. Maar ...eh.... wel eens gezien hoe een leeuw een antilope vangt. Ook niet altijd leuk voor het beest. Die is ook niet altijd meteen dood. Maar wat dan wel een beetje eerlijker is, is dat die dieren hun prooi gewoon helemaal benutten!!!

Dat wij een kip zijn kop afslaan en in de soep douwen vind ik zelf geen enkel probleem. Zelf geslachte konijnen en reeen doen het ook goed in mijn keuken. Maar.... niet meer dan nodig is en ook zoveel mogelijk van het beest gebruiken. Als je ziet wat wij verspillen. Hoeveel dieren onnodig sterven. Dat is dan wel weer jammer!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet ook niet bij welke manier van slachten het dier nu meer lijdt.  Ik ben dan ook niet tegen het ritueel slachten.  Ik vind het (net zoals voorgaande reactie aangeeft) wel een natuurlijkere manier van sterven. 
Maar ik vind niet dat het zou moeten mogen, ómdat het over godsdienstvrijheid gaat.  Ik vind niet dat eender wel geloof een mens het recht geeft een dier slecht te behandelen.  Het dier heeft daar toch niets mee te maken? Geloof wat je wil, zolang je er niemand ander (mens of dier) kwaad mee berokkend. Dat vind ik te ver gaan en zou volgens mij niet meer onder 'vrijheid' mogen geschaard worden. 
Maar ik weet dus niet of het wel een dier kwaad berokkend, ik zeg alleen dat het in mijn ogen daar niet vanaf zou mogen hangen maar van andere criteria.  Geloof zou het niet goed mogen praten, het zou zelfs niet in overweging genomen mogen worden wanneer men zou nagaan wat nu voor het dier het belastend is. 
Maar ik vind ook dat het hele leven ervoor en het hele proces rond de slacht minstens even belangrijk is als de manier van doden.  Ik weet niet hoe dat nu gedaan wordt bij islamslagers maar ik weet wel dat in Belgie organen enkel van dit soort slachten verkocht mag worden en niet van dieren die in het slachthuis geslacht worden.  Ik vraag mij af waarom...  :-\
mona
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door mona »

ik ben ook niet tegen op ritueel slachten.

wij vinden onszelf altijd heel beschaafd, maar eigenlijk zijn wij ook gewoon een diersoort. ( dit zal wel weer veel kritiek opleveren)
in de natuur gaat het nu eenmaal niet altijd even leuk voor het dier wat opgegeten gaat worden.
de katten die spelen met het te doden diertje voordat ze het op je stoep neer leggen.
een orca die loopt over te gooien met de zeeleeuw die dan ook aardig gestrest raakt.
de cheeta die een antilopejong alleen maar verwond zodat haar kleintjes erop kunnen oefenen.
en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

het ritueel slachten en daar hoort inderdaad ook het leven van zo'n beest en de dingen die hij mag eten is niet eens zo heel erg slecht.
en wat betreft het gebruiken van het vlees.
ik denk dat de gemiddelde moslim meer eet van het geslachte dier dan wij.
en dan hebben wij gelukkig onze hondjes die ook nog een groot deel van het slachtafval gebruiken.

maar goed iedereen heeft hier zijn eigen mening over en dat mag gelukkig ook in nederland.
neon
1-ster
1-ster

Bericht door neon »

ok ik ben net nieuw hier en wil hier even op inspringen.
slachten uit godsdienstig oogpunt vind ik een geweldig goed.
waarom? de dieren worden tot aan de slachting goed verzorgt en het slachten gaat erg snel met weinig fouten zoals dat met onze wijze gebeurt.
het is veel diervriendelijker eig.

ik ben een vleeseter mijn, honden zijn beginnend vleeseter en ik bepaal ook zelf waar ik mijn vlees haal en vind vrijheid hierin belangrijk.

en als we terug gaan naar de oorsprong van het slachten zoals wij dit ook bij onze vleesetende honden doen dan is het begrijpelijk waarom ik dit vind
Laatst gewijzigd door neon op za 23 jun 2012, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Els01
1-ster
1-ster

Bericht door Els01 »

Met moeite houd ik me in betreffende bovenstaande reactie!! Wil er verder niet op reageren.
miruske
3-sterren
3-sterren

Bericht door miruske »

mona schreef: ik ben ook niet tegen op ritueel slachten.

wij vinden onszelf altijd heel beschaafd, maar eigenlijk zijn wij ook gewoon een diersoort. ( dit zal wel weer veel kritiek opleveren)
in de natuur gaat het nu eenmaal niet altijd even leuk voor het dier wat opgegeten gaat worden.
de katten die spelen met het te doden diertje voordat ze het op je stoep neer leggen.
een orca die loopt over te gooien met de zeeleeuw die dan ook aardig gestrest raakt.
de cheeta die een antilopejong alleen maar verwond zodat haar kleintjes erop kunnen oefenen.
en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

het ritueel slachten en daar hoort inderdaad ook het leven van zo'n beest en de dingen die hij mag eten is niet eens zo heel erg slecht.
en wat betreft het gebruiken van het vlees.
ik denk dat de gemiddelde moslim meer eet van het geslachte dier dan wij.
en dan hebben wij gelukkig onze hondjes die ook nog een groot deel van het slachtafval gebruiken.

maar goed iedereen heeft hier zijn eigen mening over en dat mag gelukkig ook in nederland.
nee hoor geen kritiek van mij
wij zijn ook gewoon een diersoort en als het bij ons nog een beetje zoals in de natuur zou gaan zou dat in mijn ogen op vele punten beter voor ons ras zijn. En dat het in de natuur er niet zachtzinnig aan toe gaat is waar. Wat ik dan het verschil vind met ons als mensen is dat die orca het beest wel bijna helemaal benut en wij vaak de beesten slachten en wat over blijft wordt vernietigd. Bij ons op de boerderij wordt nog wel eens een zelf opgefokte kip of konijn geslacht en van zijn ingewanden ontdaan en in de stoofpot of soep verwerkt. De organen voor de hond. Het bontje of de veren voor kussen of handschoentjes nou dat vind ik best mooi. Noem mij dan maar gek
mona
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door mona »

miruske schreef: nee hoor geen kritiek van mij
wij zijn ook gewoon een diersoort en als het bij ons nog een beetje zoals in de natuur zou gaan zou dat in mijn ogen op vele punten beter voor ons ras zijn. En dat het in de natuur er niet zachtzinnig aan toe gaat is waar. Wat ik dan het verschil vind met ons als mensen is dat die orca het beest wel bijna helemaal benut en wij vaak de beesten slachten en wat over blijft wordt vernietigd. Bij ons op de boerderij wordt nog wel eens een zelf opgefokte kip of konijn geslacht en van zijn ingewanden ontdaan en in de stoofpot of soep verwerkt. De organen voor de hond. Het bontje of de veren voor kussen of handschoentjes nou dat vind ik best mooi. Noem mij dan maar gek
nee hoor niet gek,
als we net als vroeger idd niet alleen het vlees gebruiken maar ook weer gewoon voor alles een bestemming hebben zou het veel beter zijn.
ik ben bijvoorbeeld helemaal tegen de walvisvangst.
behalve voor de groenladers toen ik daar was zag je dat die echt het hele dier benutten en dan is het geen verspilling maar gewoon een bron van voeding en andere zaken. ook de zeehond wordt volledig gebruikt. dan heb ik er geen moeite mee.
waar ik meer moeite mee heb dan met de islamslagers zijn de mensen die haaievinnen eten. deze worden levend van de haai afgesneden waarna het dier levend weer terug gegooid wordt en dus echt een pijnlijke en in mijn ogen onzinnige dood sterft. maar daar hoor je dan niemand over.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hoezo? Daar hoor je niemand over?  ???
Dat is toch geweten?

En er zit niet eens smaak in!

Plaats reactie