ganzen vlees drogen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: ganzen vlees drogen

madeleine
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door madeleine »

johanna25 schreef: Daarnaast gok ik dat je 1/4 van het totale gewicht overhoudt na het drogen.
Ik denk dat je er met 24 uur wel mee goed zit, maar ik droog al mijn vlees heel goed zodat ik het buiten de vriezer kan bewaren.

van een kilo maar 250 gram over ? oei dat is wel erg weinig en ook maar voor 2,50 voor 250 gram eigenlijk dus per kilo ik denk dat dit het dus niet gaat worden. Ik heb onbeperkte aanvoer als jager maar veel werk en daar relatief niets aan overhouden is toch ook niet de bedoeling.
pppfff 2,50 dan maar wat minder schade bestrijding de vriezer ligt nl weer vol ik begrijp nu wel waar die hogere prijs vandaan komt.
Ik ben bezig om alles wat ik droog daar de grammen van gewicht voor en na het drogen en de droogtijd naast elkaar te zetten. Hoewel het wel een gok is, meeste spiervlees zit net op de 1/4, neem ik dit maar aan.  1/3 van het gewicht blijft sowieso niet over :(
Maar wellicht kun je de nekken drogen? Daar blijft ongeveer 1/2 van het gewicht aan over.
johanna25

Bericht door johanna25 »

madeleine schreef: Ik ben bezig om alles wat ik droog daar de grammen van gewicht voor en na het drogen en de droogtijd naast elkaar te zetten. Hoewel het wel een gok is, meeste spiervlees zit net op de 1/4, neem ik dit maar aan.  1/3 van het gewicht blijft sowieso niet over :(
Maar wellicht kun je de nekken drogen? Daar blijft ongeveer 1/2 van het gewicht aan over.
Dank voor je reactie, ik was het topic even vergeten.
Als De helft van het gewicht van een ganzennek overblijft is het misschien wel leuk om eens te proberen, heb je een richtprijs voor mij, en een algemen vraag of hier interesse voor zou zijn.

groeten en een prettig weekend.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

johanna25 schreef: Dank voor je reactie, ik was het topic even vergeten.
Als De helft van het gewicht van een ganzennek overblijft is het misschien wel leuk om eens te proberen, heb je een richtprijs voor mij, en een algemen vraag of hier interesse voor zou zijn.
groeten en een prettig weekend.
Ik voer geen gedroogde botten, geef ze ook niet als snack  ;)
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Nee Bob hier ook geen gedroogde botten... vind dat maar eng...
Ik droog zelf veel ganzefilets en dat vinden ze wel erg lekker !
Zo heb ik ze aan de gans gekregen, want dat wilde ze eerst ook niet eten.
johanna25

Bericht door johanna25 »

miik schreef: Nee Bob hier ook geen gedroogde botten... vind dat maar eng...
Ik droog zelf veel ganzefilets en dat vinden ze wel erg lekker !
Zo heb ik ze aan de gans gekregen, want dat wilde ze eerst ook niet eten.
Vraagje snijd je de filets overdwars dus grote brede plakken of gewoon dwars zodat je meerdere strips krijgt, zeg maar zoals ze in amerika jerky maken?

dank voor je reactie, groeten Bob
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Het ligt eraan wat ik nodig heb.
De grotere dikke plakken is meer als kauwstaaf, lengte of breedte maakt dan niet zoveel uit.
Maar om te trainen heb ik kleine stukjes nodig en dan snij ik het in dunne reepjes. Die reepjes knip ik dan later in stukjes zodat ik kleine blokjes over houd om mee te trainen.
Ik knip ze na het drogen, omdat als ik ze eerst knip is het zo'n gepriegel om al die kleine stukjes netjes op mn drogertje neer te leggen ;)
johanna25

Bericht door johanna25 »

ah bedankt das is goeie tip, ik heb dit jaar al een jerkey gemaakt en het netjes verdelen van de reepjes vlees is inderdaad het meeste werk.
Trouwens het snijden vond ik in het begin ook een takkewerk.
Als je een paar kilo moet snijden en wel netjes, ivm droogtijd dan is dat eigenlijk een vervelend werkje.
Vandaar dat ik toen dat snij appparaat heb gekocht
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Tja, ik vond het schoonmaken van de snijmachien een drama, dus ik snij liever ;)
Als iets half bevroren is gaat het het gemakkellijkste.
Dingen die erg lastig zijn zoals long leg ik er in grote stukken op en droog het eerst een paar uur. Het is dan niet meer glibberig en nog wel iets zacht en dus goed in reepjes te knippen. Daarna droog ik het dan verder.
johanna25

Bericht door johanna25 »

mijn snijmachine is zo schoon met de hogedrukspuit, daarna de stoomcleaner en dan in een ontsmettingsbad 10 minuten werk, en het snijden is bijna een uur als ik wat meer nodig heb, bovendien heb ik allemaal gelijke reepjes, een topapparaat dus.

groeten en voor straks welterusten.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

johanna25 schreef: mijn snijmachine is zo schoon met de hogedrukspuit, daarna de stoomcleaner en dan in een ontsmettingsbad 10 minuten werk, en het snijden is bijna een uur als ik wat meer nodig heb, bovendien heb ik allemaal gelijke reepjes, een topapparaat dus.

laten we dat nou nèt niet in huis hebben  :P
madeleine
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door madeleine »

johanna25 schreef: mijn snijmachine is zo schoon met de hogedrukspuit, daarna de stoomcleaner en dan in een ontsmettingsbad 10 minuten werk, en het snijden is bijna een uur als ik wat meer nodig heb, bovendien heb ik allemaal gelijke reepjes, een topapparaat dus.

En wat voor snijmachine heb je dan?
johanna25

Bericht door johanna25 »

bizerba met 3 verschillende messenblokken, valt onder de noemer belachelijk dure troep.
4 mm reepjes snijder
6 mm reepjes snijder
vermalser

daar hoef je in nederland niet naar te zoeken, 1 messenblok kost hier ca 1200,- euro
en het apparaat ca 2000,-
Ik ben 2 jaar a/h zoeken geweest en heb hem opgehaald uit duitsland.
evengoed nog niet goedkoop.
maar wel makkelijk/
geen spijt, wel arm. :-[
madeleine
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door madeleine »

Hihi vond het al zo knap.
Hier gewoon een simpele snijmachine en het schoonmaken kost nogal wat meer werk dan dat jij beschreef :biggrin2:

Nu gebruik ik mijn vleesmolen tegenwoordig wel meer dan de snijmachine maar hoewel de molen zwaarder is en meer onderdelen heeft vind ik die wel makkelijker schoonmaken.

Plaats reactie