Voor TS haar eigen geruststelling. Ik kan me niet voorstellen dat de waardes niet goed zouden zijn, maar ze vraagt het niet voor niets hier.*Dorothea* schreef: waarom zou je titeren? Hij heeft vorig jaar nog de grote cocktail gehad.
wel/niet inenten
Moderator: Lizzy
-
Alba
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: wel/niet inenten
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
maar als je het vaccinatieschema volgt, dan hoeft er enkel lepto te worden gegeven, ik vind het dan zo'n onzin om dan te titeren. Dat zou ik pas weer doen als het weer tijd is voor de grote cocktail.Alba schreef: Voor TS haar eigen geruststelling. Ik kan me niet voorstellen dat de waardes niet goed zouden zijn, maar ze vraagt het niet voor niets hier.
bij onze dierenarts is het tegenwoordig mogelijk om een vacci check te doen. zou dat hetzelfde zijn als titeren?
-
Lil
Boris nu 11 jaar wordt sinds afgelopen jaar helemaal niet meer geent. Ook geen lepto (weil) meer. De afgelopen 2 jaar alleen kleine coctail gehad en rabies, omdat ik continue door Belgie en Duitsland moet rijden. Hij wordt ziek van entingen, dus laat maar mooi zitten.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
ja dat is hetzelfdeyellowlab schreef: bij onze dierenarts is het tegenwoordig mogelijk om een vacci check te doen. zou dat hetzelfde zijn als titeren?
Gezien zijn leeftijd en de hoeveelheid entingen die gegeven zijn + de ouderdomklachtjes is gewoon niet enten. Beestje heeft voldoende antistoffen in zijn lichaam en als dat niet opgebouwd zou zijn was hij allang al ziek geweest.
Laat zijn immuumsysteem lekker met rust, iedere vac. Is een aanslag daar heeft ie de leeftijd niet meer voor
Laat zijn immuumsysteem lekker met rust, iedere vac. Is een aanslag daar heeft ie de leeftijd niet meer voor
-
Xada
- 5-sterren

- Contacteer:
Als ik oude honden had, heb ik altijd het advies van de DA's gekregen om niet meer te enten. Bij mijn berners gaven ze het advies om bij 8 jaar te stoppen. En dit was al in '85.
Ik ben meerdere keren (ca. 16 keer) verhuist en kreeg dan ook een andere DA. Maar het advies bleef hetzelfde.
Ik ben meerdere keren (ca. 16 keer) verhuist en kreeg dan ook een andere DA. Maar het advies bleef hetzelfde.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Was dat nog in Nederland?Xada schreef: Als ik oude honden had, heb ik altijd het advies van de DA's gekregen om niet meer te enten. Bij mijn berners gaven ze het advies om bij 8 jaar te stoppen. En dit was al in '85.
Ik vind het heel bijzonder dit te 'horen', ik heb zelf nooit een hond van 8 gehad, maar nooit van anderen gehoord dat dit geadviseerd werd. Ik vind het mooi dat er blijkbaar al lange tijd div. dierenartsen zijn die kritisch zijn over vaccineren, ook als dat hen inkomsten scheelt.
Ja, mijn vorige dierenarts zei dat ook altijd, oudere honden /katten niet meer enten hebben genoeg gehad, was 20 jaar geleden al zo.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Heej, ook katten?? Ik ben gestopt met entingen bij kat Sanne (afgelopen april werd ze 11 jaar) en heb daarover nog altijd wel eens mijn twijfels. 'k Begreep een poosje geleden op BP (ik meen in een topic wat ik middels de zoekfunktie vond) van Tannetje dat één van beide entingen wel verstandig blijft. Vooralsnog heb ik er geen laten zettenirmaa schreef: Ja, mijn vorige dierenarts zei dat ook altijd, oudere honden /katten niet meer enten hebben genoeg gehad, was 20 jaar geleden al zo.
Ik heb zulke dierenartsen in Nederland nog nooit meegemaakt. Niet bij mijn katten, niet bij mijn honden. En ik heb zo'n 10 dierenartsen "versleten".
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ik volg dit topic met belangstelling, want het wel/niet-enten-vraagstuk zit mij ook al een tijdje dwars. De reuen zijn inmiddels 8,5 en bijna 9, en altijd volgens schema geënt. (Vraag mij niet welk schema, want in Portugal, waar we ze destijds woonden en waar ze beide geboren zijn, moest je na de puppytijd iedere paar maanden een cocktail van het een of ander komen halen (ik was toen nog niet zo goed voorgelicht als sinds ik op bp zit
), in Italië vond de da 1 x per jaar voldoende, in Spanje en nu in Duitsland ook.) Dat verhaal van honden die ouder dan 8 zijn hoeven niet meer geënt worden had ik ook gehoord, en ik vroeg mijn Duitse da op een gegeven moment wat hij daarvan vond. Hem leek het beter om gewoon door te gaan met de jaarlijkse enting, om het zekere voor het onzekere te nemen (we reizen natuurlijk regelmatig over de grens met ze) en omdat ze er toch geen last van hebben, van het enten. "De risico's van enten zijn dan kleiner dan het risico dat ze tóch iets oplopen wanneer je ze niet ent," zei hij. (Het is geen standaard gelduitdezakklopper, overigens. Hij vindt versvoer prima en verkoopt zelfs geen brokken.
)
Maar jullie vinden dat dus onzin, dat zekere-voor-het-onzekere-enten? Of is 8,5 en 9 nog te vroeg om te stoppen? En als we wel zouden stoppen met de cocktails, zou dan Lepto in ieder geval wel geënt moeten worden? De reuen hebben trouwens allebei een schijthekel aan water (word je nat van
), dus de sloot in plonzen doen ze sowieso niet.
Vragen, vragen...
Maar jullie vinden dat dus onzin, dat zekere-voor-het-onzekere-enten? Of is 8,5 en 9 nog te vroeg om te stoppen? En als we wel zouden stoppen met de cocktails, zou dan Lepto in ieder geval wel geënt moeten worden? De reuen hebben trouwens allebei een schijthekel aan water (word je nat van
Vragen, vragen...
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Om ze de grens mee over te mogen nemen is rabies sowieso verplicht en als je regelmatig de honden mee de grens over neemt zou ik het risico niet nemen dat je 'betrapt' wordt op niet-geent zijn, al lijkt de kans daarop erg klein.
Als ze naar landen gaan waar besmettingsgevaar hoger is (geen enkel verstand van hoor!) dan sluit ik me sowieso aan bij je da. Ik denk dat het al dan niet zinvol zijn van vaccineren na 8 jaar mede afhankelijk is van je leefgewoonten. Ik kan me voor stellen dat het onnodig zijn van enten na 8 jaar niet alleen een kwestie is van "dikke kans voldoende beschermd te zijn", maar ook in combinatie met afnemende aktiviteit, wat gemíddeld zo is. Ik zou dus kijken naar het totaal: gezondheid van je hond en het ras, reactie op entingen tot nu toe, maar ook de aktiviteiten/risico's.
Titeren kan je wellicht gerust stellen, maar ook daarover lopen discussies t.a.v. voor hoe lang dit iets voorspelt en de betrouwbaarheid. En wat als één onderdeel wat laag is, dan weer enten of de gok nemen dat ze niet net dát op lopen..?
Als ze naar landen gaan waar besmettingsgevaar hoger is (geen enkel verstand van hoor!) dan sluit ik me sowieso aan bij je da. Ik denk dat het al dan niet zinvol zijn van vaccineren na 8 jaar mede afhankelijk is van je leefgewoonten. Ik kan me voor stellen dat het onnodig zijn van enten na 8 jaar niet alleen een kwestie is van "dikke kans voldoende beschermd te zijn", maar ook in combinatie met afnemende aktiviteit, wat gemíddeld zo is. Ik zou dus kijken naar het totaal: gezondheid van je hond en het ras, reactie op entingen tot nu toe, maar ook de aktiviteiten/risico's.
Titeren kan je wellicht gerust stellen, maar ook daarover lopen discussies t.a.v. voor hoe lang dit iets voorspelt en de betrouwbaarheid. En wat als één onderdeel wat laag is, dan weer enten of de gok nemen dat ze niet net dát op lopen..?
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Even inhakend op jouw bericht Anne:Anne in Duitsland schreef: Ik volg dit topic met belangstelling, want het wel/niet-enten-vraagstuk zit mij ook al een tijdje dwars. De reuen zijn inmiddels 8,5 en bijna 9, en altijd volgens schema geënt. (Vraag mij niet welk schema, want in Portugal, waar we ze destijds woonden en waar ze beide geboren zijn, moest je na de puppytijd iedere paar maanden een cocktail van het een of ander komen halen (ik was toen nog niet zo goed voorgelicht als sinds ik op bp zit), in Italië vond de da 1 x per jaar voldoende, in Spanje en nu in Duitsland ook.) Dat verhaal van honden die ouder dan 8 zijn hoeven niet meer geënt worden had ik ook gehoord, en ik vroeg mijn Duitse da op een gegeven moment wat hij daarvan vond. Hem leek het beter om gewoon door te gaan met de jaarlijkse enting, om het zekere voor het onzekere te nemen (we reizen natuurlijk regelmatig over de grens met ze) en omdat ze er toch geen last van hebben, van het enten. "De risico's van enten zijn dan kleiner dan het risico dat ze tóch iets oplopen wanneer je ze niet ent," zei hij. (Het is geen standaard gelduitdezakklopper, overigens. Hij vindt versvoer prima en verkoopt zelfs geen brokken.
)
Maar jullie vinden dat dus onzin, dat zekere-voor-het-onzekere-enten? Of is 8,5 en 9 nog te vroeg om te stoppen? En als we wel zouden stoppen met de cocktails, zou dan Lepto in ieder geval wel geënt moeten worden? De reuen hebben trouwens allebei een schijthekel aan water (word je nat van), dus de sloot in plonzen doen ze sowieso niet.
Vragen, vragen...
In Nederland huisdieren van mijn ouders, katten en een hond, vanaf de jaren begin 60 tot rond 2000. Allen kregen hun puppy en kitten-entingen, daarna geen entingen meer.
Hond heeft wel de Rabies enting gehad, dat was in de jaren 60, maar toen de verplichting hiervoor werd afgeschaft, zijn zij er ook subiet mee gestopt.
De hond en katten liepen veel in het bos, later in de Hoeksche Waard midden in het dorp, dus veel blootstelling aan andere beesten (lees ook katten). Maar hebben desondanks of dankzij geen ziektes ooit opgelopen.
Mijn beesteboel hier in Italie, alleen puppy-en kitten entingen, daarna totale stop. Geen Weil ooit laten geven voor de honden, zij kwamen ook zelden of nooit in sloten terecht.
Ik heb altijd veel zwervers hier door de tuin banjeren, komen ook brutaalweg mee-eten uit de bakjes van mijn ex-zwervers.
Geen problemen ooit gehad, vrienden van mij doen en deden idem, ook nooit problemen gehad.
Ik heb ooit een hond gehad, die bij mijn 3 honden als pup erbij kwam. Deze pup bleek een scala aan pup-ziektes onder de leden te hebben, (kwam van broodfokker vandaan!! enting-boekje zou in orde zijn) en met haar zijn wij dik een half jaar aan het dokteren geweest.
Ondanks de ziektes van deze pup, hebben mijn andere honden niets van haar overgenomen.
In Italie wordt met klem het vaccin anti-filaria aangeraden, ook deze laat ik niet zetten. Een vrindin die het nooit heeft laten geven aan haar honden en altijd gezonde honden had, is uiteindelijk door het ontzettende aandringen van DA door de knieeen gegaan en heeft haar hond, toen een jaar of 10 dit vaccin laten zetten.
Gevolg: hond werd ongeneeslijk ziek; in Duitsland naar de DA gebracht: DA daar zegt dat het vaccin de ziekte heeft getriggerd.
Waar? niet waar? We zullen het nooit weten in dit geval.
Als je hond die leeftijd bereikt heeft en altijd trouw zijn vaccinatie's gekregen heeft zou ik er niets meer inspuiten. Keet is op haar 10 de voor het laatst ingeënt en 13 geworden. Dus de laatste 3 jaar niet meer ingeënt.
Luna is net 3 geworden, voor zover ik weet heeft ze jaarlijks de voorgeschreven meuk ingespoten gekregen dus eigenlijk vind ik het wel genoeg. We willen aankomend voorjaar, als ze eigenlijk weer aan de beurt is, laten titeren en dan zien we wel.
Luna is net 3 geworden, voor zover ik weet heeft ze jaarlijks de voorgeschreven meuk ingespoten gekregen dus eigenlijk vind ik het wel genoeg. We willen aankomend voorjaar, als ze eigenlijk weer aan de beurt is, laten titeren en dan zien we wel.