Vitamine B1 - Thiamine tekort

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Vitamine B1 - Thiamine tekort

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Euhm, je geeft brokjes bij ivm de vitaminen?  ???
Toen ik nog brok gaf, deed ik net het omgekeerde.  Vers vlees toevoegen ivm vitaminen.
Vers vlees is namelijk niet verhit en bevat nog al zijn natuurlijke vitaminen.  Bij brokjes zijn ze gewoon synthetisch toegevoegd, dat kan het verse nooit helemaal vervangen.  Om ook in natuurlijke vitaminen te voorzien gaf ik vlees (ook voor de tanden en andere goede stofjes, maar goed). Tot ik helemaal over kon.

Er werd toch net uitgelegd waarom het niet nodig is om extra vit B toe te voegen bij kvv?
Of je groenten wil toevoegen, is je eigen keuze.  Dat moet iedereen zelf beslissen.  Er is geen 1 waarheid. Sommigen voeren groenten, anderen niet. Je kan best zelf inlezen en zelf je keuze maken, gebaseerd op de argumenten voor en tegen.
Maar dat je eitjes zou moeten gaan voeren ivm vit B terwijl je rauw vlees voert, dat vind ik toch wel wat krom.
Eitjes zijn zeker een waardevolle toevoeging, maar om andere redenen dan op de vit B. Want die zit dus voldoende in rauw vlees. En weegt dat beetje in een ei per week wel op tegen al dat vlees in die week?  Het is niet omdat iemand ergens beweerd dat er niet voldoende in vlees zou zitten, dat dat waar is. Men beweert zoveel.  Het is beter even goed rond te lezen en alle bronnen te raadplegen.  En dan pas conclusie's trekken.
Nantastic
1-ster
1-ster

Bericht door Nantastic »

Dan lees je toch echt verkeerd...

Ik ben tegen brokken voeren omdat het goed zou zijn...

Ik voer ze ook geen brokken, ze krijgen het als een beloning, dat is wel een groot verschil natuurlijk.

Als ik brokken zou voeren deed ik dit wel twee keer per dag..  ;)

En ik doe het niet voor vitamine, ik doe het als beloning, heb alle soorten daarvoor al gehad, taste of the wild bijvoorbeeld en andere graanvrije brokjes en dit zorgde bij 2 stuks al voor diarree. Nu deze en die gaan prima en werken perfect als beloning.

Dat ik het voor vitamine geef snap ik niet helemaal hoe je dit dan gelezen hebt. Ik zeg dat ik brokjes als beloning geef en daar zitten volgens mij ook weer vitamines en toevoegingen in. Zodoende dat ik het me afvraag.

Ik vraag ook niet wat hier al gezegt is, ik vraag naar ervaringen hierin.

Ik vraag dus iets heel normaals in deze lijkt me, of het dan krom is of niet, daar ben ik dan inderdaad benieuwd naar.

Ik ga niet op beweringen af, ik vraag hier even hoe anderen mensen dit doen die kvv geven en of die er rekening mee houden.

Jammer trouwens dat je zo een manier van reageren hebt, ik ben namelijk zelf ook veel met voeding bezig. Dat ik hier niet actief ben wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb.

Je doet in je reactie overkomen dat alles onzin is en waanzin omdat 1 iemand het roept.

Nee, geen waanzin en niet dom, dom bestaat namelijk niet, mensen kunnen alleen maar slimmer worden door informatie hierin uit te wisselen.

Dit is het Vit B topic, daar vraag ik iets, ik vraag niet of ik een heel forum door moet lezen...  :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Nantastic"]
Wat ik me meer afvraag is of je dingen bij moet voeren als je kvv geeft.

Neem mezelf, ik geef diverse merken kvv, ook merken zoals Carnibest en Alaska die gebruik maken van groenten.
Ik geef ze sowieso 2 keer in de week een kvv met groenten er in.

Ze krijgen voldoende smaken (Haas, Konijn, Fazant, Rund, Kip, Lam, Paard, Geit, Hert, Lama, Kalkoen, Eend) en van vis (Haring, Makreel, Zalm).

Verder krijgen ze aan voeding geen toevoegingen.

Vanwege het Vit B tekort verhaal krijgen ze binnenkort wel 1 keer in de week een eitje en dan 1 keer in de week wat fruitmix met huttenkase, honing en rauwe notenmix.

Ze hebben dit in het verleden trouwens vaak gehad (groentenmixen, fruitmixen, geitenyoghurt en geitenkarnemelk en ei) maar omdat ze geregeld slechte ontlasting hadden eens gestopt met alles. Nu gaat het super met hun ontlasting en daarom wil ik niet meer teveel toevoegingen geven.  1 keer de week dus zo een extratje wil ik wel eens proberen om te kijken hoe het gaat.  Ik heb maar kleine hondjes, dus dagelijks is in mijn ogen zeker niet nodig.

Ook vraag ik me af of ze die vit B etc niet binnen krijgen middels gedroogde snacks bijvoorbeeld?

Ook krijgen ze hier als beloningsbrokjes de brokjes van Lukullus, zijn niet meer dan 5 brokjes per dag trouwens, maar ook via die weg krijgen ze dan toch wat vitaminen weer binnen.

Ik ben gewoon erg benieuwd naar hoe anderen mensen dit doen die kvv geven en hoe die er precies in staan als het om het Vit B verhaal gaat.
[/quote]

Het kan zijn dat je het hebt gemist, dus voor de volledigheid nog maar een keer: de B vitamines zitten in vlees en vooral in orgaanvlees. KVV bevat in ruime mate orgaanvlees. En dus hoef je je daar geen zorgen om te maken.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Maar wat kreeg die hond nou precies te eten, daar ben ik wel benieuwd naar.
pearlsofpassion
Moderator

[quote="Nantastic"]
Dan lees je toch echt verkeerd...

Ik ben tegen brokken voeren omdat het goed zou zijn...

Ik voer ze ook geen brokken, ze krijgen het als een beloning, dat is wel een groot verschil natuurlijk.

Als ik brokken zou voeren deed ik dit wel twee keer per dag..  ;)

En ik doe het niet voor vitamine, ik doe het als beloning, heb alle soorten daarvoor al gehad, taste of the wild bijvoorbeeld en andere graanvrije brokjes en dit zorgde bij 2 stuks al voor diarree. Nu deze en die gaan prima en werken perfect als beloning.

Dat ik het voor vitamine geef snap ik niet helemaal hoe je dit dan gelezen hebt. Ik zeg dat ik brokjes als beloning geef en daar zitten volgens mij ook weer vitamines en toevoegingen in. Zodoende dat ik het me afvraag.

Ik vraag ook niet wat hier al gezegt is, ik vraag naar ervaringen hierin.

Ik vraag dus iets heel normaals in deze lijkt me, of het dan krom is of niet, daar ben ik dan inderdaad benieuwd naar.

Ik ga niet op beweringen af, ik vraag hier even hoe anderen mensen dit doen die kvv geven en of die er rekening mee houden.

Jammer trouwens dat je zo een manier van reageren hebt, ik ben namelijk zelf ook veel met voeding bezig. Dat ik hier niet actief ben wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb.

Je doet in je reactie overkomen dat alles onzin is en waanzin omdat 1 iemand het roept.

Nee, geen waanzin en niet dom, dom bestaat namelijk niet, mensen kunnen alleen maar slimmer worden door informatie hierin uit te wisselen.

Dit is het Vit B topic, daar vraag ik iets, ik vraag niet of ik een heel forum door moet lezen...  :)
[/quote]

Sorry als ik het verkeerd begrepen heb.
Ik las uit je bericht inderdaad dat je allerlei manieren zocht om vit B toe te voegen aan het menu van kvv. 
Het spijt me als dat niet je bedoeling was, dan trek ik mijn woorden in.
Ik heb je bericht nogmaals gelezen, en ik lees het er nog steeds in, maar ik kan er ook uit geloven dat het niet de bedoeling was.  Sorry dus.

[quote="*Dorothea*"]
[/quote]

Dat vraag ik me dus ook af. Zonder die informatie kan je natuurlijk weinig zinnigs over de oorzaak zeggen.  Dan blijft het gokken.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

[quote="*Dorothea*"]
[/quote]
Hond waar het topic om gaat?
Hoofdzakelijk KVV.
pearlsofpassion
Moderator

[quote="Kaio"]
Hoofdzakelijk KVV.
[/quote]

Teveel vis of niet?
Want dat kan met kvv natuurlijk ook.
En wordt het dooivocht erbij gegeven? Aangezien het om gemalen en daarna ingevroren voer gaat, kan er natuurlijk wel veel in het dooivocht verloren gaan....
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

En je hebt kvv en je hebt kvv. En ook kvv kan je te eenzijdig voeren. Maar een B1 tekort kan ook het gevolg zijn van een aangeboren afwijking.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

[quote="Kaio"]
Hoofdzakelijk KVV.
[/quote]

Ja maar welk merk?
Nantastic
1-ster
1-ster

Bericht door Nantastic »

[quote="pearlsofpassion"]
Sorry als ik het verkeerd begrepen heb.
Ik las uit je bericht inderdaad dat je allerlei manieren zocht om vit B toe te voegen aan het menu van kvv. 
Het spijt me als dat niet je bedoeling was, dan trek ik mijn woorden in.
Ik heb je bericht nogmaals gelezen, en ik lees het er nog steeds in, maar ik kan er ook uit geloven dat het niet de bedoeling was.  Sorry dus.

Dat vraag ik me dus ook af. Zonder die informatie kan je natuurlijk weinig zinnigs over de oorzaak zeggen.  Dan blijft het gokken.
[/quote]

Misschien verwarrend van typen, dan kunnen dingen anders overkomen.

Ik geloof in KVV, anders zou ik het niet voeren, ik denk dat als je een goede afwissling hebt je een hond geen tekort doet.
Vooral als je soms ook merken geeft met groentes erbij (Carnibest, Alaska, Darf Eko bijvoorbeeld).

Alleen ben ik benieuwd of mensen er anders over denken of andere ervaringen hebben.

Dit meer omdat er gezegt wordt dat als je vlees invriest de Vit B voor een groot deel verloren gaat.

Wat daar van waar is.. Maar nieuwschierigheid gewekt of je dan beter wel of geen dingen toe kan voegen, daarom mijn voorbeelden.

In mijn ogen niks beters dan vlees, daar blijf ik bij.

Wel denk ik dat soms wat fruit, ei, huttenkase (geitentoghurt) , honing en noten geen kwaad kunnen maar ben benieuwd of het ook echt een betere toevoeging is voor als je wel bang zou zijn dat je te weinig B1 zou geven.

Misschien is het nu wat duidelijker.

Ik weet qua voeding voor mezelf wel genoeg, maar ik denk dat het altijd goed is om nog meer bij te leren en ervaringen uit te wisselen.

Ik vind dit B1 verhaal een goed discussiepunt en daarom dat ik het zeker volg.

En ja, er staat dat het in vlees en orgaan voldoende zit, maar er staat ook dat er tekorten kunnen zijn.

Ik geloof niet dat er tekorten zijn trouwens, dat daar gelaten.

Maar dek mezelf altijd graag in, ik kan het mis hebben, net als ieder ander.

Als dan een ei, wat huttenkase, fruit en noten *zeg 1 keer in de week* een zekerheid in aanvulling zijn, tjah, dan geef ik ze dat graag natuurlijk.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Ik heb net even op een Italiaanse site over vlees gelezen dat bij invriezen van vlees/vis de Vit. B groep behouden blijft, daarentegen bij verhitting gaat er veel aan Vit B verloren. (vlees en vis in brok worden verhit!)
Bij enkele vlees- en vissoorten wordt het gehalte aan Vit. B groep zelfs meer door invriezen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

[quote="*Dorothea*"]
Ja maar welk merk?
[/quote]
euh, zal eens navragen
Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

De hond waar het topic over gaat is Fedor, mijn Newfoundlander-reu.
Hij heeft 1,5 week op de intensive care in Utrecht gelegen, omdat hij ineens door al z'n poten zakte en niet meer kon opstaan. De oorzaak ervan is nog onbekend, ze verwachten een gif of een parasiet. Er zijn heel veel onderzoeken bij hem gedaan, waaruit tevens bleek dat hij een tekort heeft aan thiaminese (vitamine B1). Ons is aangeraden om over te stappen op een commercieel merk voer als Royal Canin, Hills of Eukanuba, maar daar sta ik totaal niet achter, vandaar ook dat ik dit topic met veel interesse lees.

Hij krijgt (en kreeg) hoofdzakelijk KVV als maaltijd, afgewisseld met BARF. We wisselen veel af met merken, maar de merken die we het meeste voeren zijn TinLo Barfmenu, Shaweca en Alaska. Hij krijgt ook af en toe Tammenga en Kiezebrink-mixen en inmiddels ben ik Haaksbarf en Carnibest gaan bijvoeren. Hij eet gevarieerd en krijgt genoeg verschillende diersoorten (lam, schaap, rund, kip, kalkoen, eend, konijn, geit, zalm en makreel) en we voeren hem voornamelijk 'compleet' voer. Ook krijgt hij regelmatig wat groenten; in verband met zijn gezondheid heb ik nu ook TinLo Groentemix in huis gehaald en ben ik me aan het inlezen om zelf mixen te gaan samenstellen.
We geven hem maximaal 1 dag in de week vis en hierbij voornamelijk zalm.

We wachten op dit moment nog op een uitslag uit Liverpool, welke ons gaat vertellen of een parasiet (neospora) de oorzaak kan zijn van zijn plotselinge verlammingsverschijnselen. Nu is ons verteld dat deze parasiet ook voor kan komen in rauwe voeding en dit is iets wat me nog altijd beangstigd; hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

[quote="Yundor"]
De hond waar het topic over gaat is Fedor, mijn Newfoundlander-reu.
Hij heeft 1,5 week op de intensive care in Utrecht gelegen, omdat hij ineens door al z'n poten zakte en niet meer kon opstaan. De oorzaak ervan is nog onbekend, ze verwachten een gif of een parasiet. Er zijn heel veel onderzoeken bij hem gedaan, waaruit tevens bleek dat hij een tekort heeft aan thiaminese (vitamine B1). Ons is aangeraden om over te stappen op een commercieel merk voer als Royal Canin, Hills of Eukanuba, maar daar sta ik totaal niet achter, vandaar ook dat ik dit topic met veel interesse lees.

Hij krijgt (en kreeg) hoofdzakelijk KVV als maaltijd, afgewisseld met BARF. We wisselen veel af met merken, maar de merken die we het meeste voeren zijn TinLo Barfmenu, Shaweca en Alaska. Hij krijgt ook af en toe Tammenga en Kiezebrink-mixen en inmiddels ben ik Haaksbarf en Carnibest gaan bijvoeren. Hij eet gevarieerd en krijgt genoeg verschillende diersoorten (lam, schaap, rund, kip, kalkoen, eend, konijn, geit, zalm en makreel) en we voeren hem voornamelijk 'compleet' voer. Ook krijgt hij regelmatig wat groenten; in verband met zijn gezondheid heb ik nu ook TinLo Groentemix in huis gehaald en ben ik me aan het inlezen om zelf mixen te gaan samenstellen.
We geven hem maximaal 1 dag in de week vis en hierbij voornamelijk zalm.

We wachten op dit moment nog op een uitslag uit Liverpool, welke ons gaat vertellen of een parasiet (neospora) de oorzaak kan zijn van zijn plotselinge verlammingsverschijnselen. Nu is ons verteld dat deze parasiet ook voor kan komen in rauwe voeding en dit is iets wat me nog altijd beangstigd; hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
[/quote]

Fijn dat je hier even reageert. Gaat het inmiddels weer met je hond?

Zij denken dus ook een parasiet of vergiftiging, heeft dus niet direkt met het voer te maken gelukkig.
Ik dacht altijd dat honden niet ziek werden van neospora en slechts eindgastheer zijn.
Yundor
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Yundor »

Hij is nu exact een week ontslagen van de intensive care, om thuis te herstellen. En sindsdien merken we gelukkig wel veel verbetering; hij is een stuk alerter en loopt alweer, iets wat praktisch alle dierenartsen in Utrecht heeft doen verbazen. Wel is hij nog snel moe en werkte de hitte van de afgelopen dagen niet in positieve zin mee, maar we hebben goede moed dat het allemaal weer goedkomt. We gaan dinsdag
starten met hydrotherapie, om zijn spieren nog extra te ondersteunen en we hopen daar positief resultaat uit te krijgen.

En wat ik begrepen heb van neospora, is dat honden meestal inderdaad enkel eindgastheer zijn. Echter zijn er ook honden die er zodanig door besmet worden, dat ze verlammingsverschijnselen kunnen krijgen. Ik weet er zelf ook niet heel veel van, maar ik blijf het iets engs vinden. Wat raar is, is dat onze andere hond (Yuna) ook ineens soortgelijke symptomen kreeg; stijf lopen, snel vermoeid, moeite met ademhalen... we weten niet of zij hetzelfde heeft gehad als Fedor, maar het zet wel aan het denken.
Maar hoe staan jullie tegenover mogelijke parasieten/bacteriën in rauwe voeding? Is daar meer over bekend?

Plaats reactie