vaccineren en titeren pup

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: vaccineren en titeren pup

ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Hitam schreef: klopt. Als er antilichamen zijn heeft het geen zin om te enten, want dan slaat een enting niet aan. Het kan best zijn dat de teef die ik toen getiterd en geënt heb toch nog wat antilichamen had en daarom de enting niet is aangeslagen.
Dank je , het is duidelijk.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Alba schreef: Alba moest begin juni geent worden officieel. Dat heb ik niet gedaan aangezien ze 31 mei is bevallen en ik ga geen drachtige of lacterende teef enten.

Ik maak me over de pups geen zorgen, over Alba zelf ook niet want zij is volgens het gewone schema geent tot nu toe met als klap op de vuurpijl vorig jaar een grote cocktail terwijl dat pas dit jaar had gehoeven (ze is in maart 3 geworden). Zonder overleg erin geknald en ik geef meer mezelf de schuld dan de dierenarts, maar ik was wel erg boos toen ik het zag.

Alba is dus eigenlijk overent :( dus ik verwacht dat haar titers hoog zat zijn. Ik ga haar ook laten titeren, dus die waardes zal ik hier ook laten weten.

Toch wel interessant hoor, dit filmpje. Dat Alba dus overgevaccineerd is, zegt niks. Het gaat erom of zij voldoende antilichamen heeft, waardoor de pups goed en lang beschermt zijn. En dat weet je dus alleen als je de teef laat titeren voor de dracht. Ik ga Karen nog een keer bellen vanavond om haar te vragen hoe dat zit, hoe je exact kan bepalen hoe lang de pups beschermt zullen zijn door maternale immuniteit door de moeder te titeren en te kijken naar die uitslag. Want daar snap ik voor alsnog geen hout van.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat er weinig verband is tussen de hoeveelheid antilichamen van de moeder en die van de pups, maar ik weet niet meer wie dat was en hoe betrouwbaar dat dus is. Maar ik zou het wel graag willen weten.

Overigens zie ik dat overgevaccineerde honden niet meer antilichamen hebben dan honden die maar heel weinig gevaccineerd zijn. Integendeel. Honden die elk jaar gevaccineerd zijn hebben vaak lagere titers dan honden die alleen maar gevaccineerd zijn als de antilichamen weg zijn. Dan worden de titers pas echt mooi hoog.
luuntje
3-sterren
3-sterren

Bericht door luuntje »

En hoe zit het dan met de uitslag? Mag je na titeren met goede uitslag reizen naar duitsland? 
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Lizzy schreef:

Toch wel interessant hoor, dit filmpje. Dat Alba dus overgevaccineerd is, zegt niks. Het gaat erom of zij voldoende antilichamen heeft, waardoor de pups goed en lang beschermt zijn. En dat weet je dus alleen als je de teef laat titeren voor de dracht. Ik ga Karen nog een keer bellen vanavond om haar te vragen hoe dat zit, hoe je exact kan bepalen hoe lang de pups beschermt zullen zijn door maternale immuniteit door de moeder te titeren en te kijken naar die uitslag. Want daar snap ik voor alsnog geen hout van.
Hitam schreef: Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat er weinig verband is tussen de hoeveelheid antilichamen van de moeder en die van de pups, maar ik weet niet meer wie dat was en hoe betrouwbaar dat dus is. Maar ik zou het wel graag willen weten.

Overigens zie ik dat overgevaccineerde honden niet meer antilichamen hebben dan honden die maar heel weinig gevaccineerd zijn. Integendeel. Honden die elk jaar gevaccineerd zijn hebben vaak lagere titers dan honden die alleen maar gevaccineerd zijn als de antilichamen weg zijn. Dan worden de titers pas echt mooi hoog.
Ik heb Alba nog nooit laten titeren, maar ga haar aankomende vrijdag wel ook laten doen. Hoewel het dus niet gezegd is dat Alba=hoog ook pups=hoog, ben ik wel benieuwd naar de 'verhouding'. Voor serieus onderzoek is het waardeloos, dat zie ik ook wel. Bij een eventueel volgend nest zou ik dat ook weer anders doen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Alba schreef: Ik heb Alba nog nooit laten titeren, maar ga haar aankomende vrijdag wel ook laten doen. Hoewel het dus niet gezegd is dat Alba=hoog ook pups=hoog, ben ik wel benieuwd naar de 'verhouding'. Voor serieus onderzoek is het waardeloos, dat zie ik ook wel. Bij een eventueel volgend nest zou ik dat ook weer anders doen.
Nou, vooralsnog zeggen Karen Becker en Ron Schultz dat dit wel het geval is in dit filmpje. En ik neem Ron toch wel zeer serieus. Ik denk persoonlijk dat er weinig mensen zoveel van vaccinatie/titer/antilichamen/geheugencellen bij honden en katten weet als Dr. Schultz himself. Dat neem ik persoonlijk serieuzer dan dat Tannetje iemand ooit heeft horen zeggen dat er weinig verband is tussen de hoeveelheid antilichamen van de moeder en die van de pups, maar zij vooralsnog niet meer weet wie dit heeft gezegd en ook niet weet hoe betrouwbaar dat dus is. Tannetje is daar kennelijk zelf net zo benieuwd naar dus ik zou deze conclusie, die jij hier boven trekt, zomaar niet trekken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 01 aug 2012, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Hitam schreef: Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat er weinig verband is tussen de hoeveelheid antilichamen van de moeder en die van de pups, maar ik weet niet meer wie dat was en hoe betrouwbaar dat dus is. Maar ik zou het wel graag willen weten.

Volgens de bijsluiter moet je weer vaccineren als de titers lager dan 3 zijn.
Zou jij liever wachten tot ze helemaal weg zijn?
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Lizzy schreef: Nou, vooralsnog zeggen Karen Becker en Ron Schultz dat dit wel het geval is in dit filmpje. En ik neem Ron toch wel zeer serieus. Ik denk persoonlijk dat er weinig mensen zoveel van vaccinatie/titer/antilichamen/geheugencellen bij honden en katten weet als Dr. Schultz himself. Dat neem ik persoonlijk serieuzer dan dat Tannetje iemand ooit heeft horen zeggen dat er weinig verband is tussen de hoeveelheid antilichamen van de moeder en die van de pups, maar zij vooralsnog niet meer weet wie dit heeft gezegd en ook niet weet hoe betrouwbaar dat dus is. Tannetje is daar kennelijk zelf net zo benieuwd naar dus ik zou deze conclusie, die jij hier boven trekt, zomaar niet trekken.
Tja, ik weet het niet en ik trek ook geen conclusie. Er is blijkbaar geen echte conclusie over.
Ik vind mezelf vrij suf dat ik er niet eerder bij nagedacht heb. Niet dat 1 geval nou bewijs is, maar als ik Alba voor de dracht had laten titeren had ik wel iets nuttigers kunnen zeggen wat dat betreft. Weer iets geleerd dus, voor als ik weer eens een nest fok.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Alba schreef: Tja, ik weet het niet en ik trek ook geen conclusie. Er is blijkbaar geen echte conclusie over.
Ik vind mezelf vrij suf dat ik er niet eerder bij nagedacht heb. Niet dat 1 geval nou bewijs is, maar als ik Alba voor de dracht had laten titeren had ik wel iets nuttigers kunnen zeggen wat dat betreft. Weer iets geleerd dus, voor als ik weer eens een nest fok.
Sorry, ik las je verkeerd, ik dacht dat jij de conclusie trok dat je geen conclusie kon trekken uit de hoogte van de titer van Alba. Niet goed gelezen. Ik heb Karen gisteren niet meer te pakken kunnen krijgen maar ik probeer het nog wel deze week. Ik ben ook heel benieuwd wat zij daar meer over kan zeggen. En ja, als je alles van te voren weet..........
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

*Dorothea* schreef: Volgens de bijsluiter moet je weer vaccineren als de titers lager dan 3 zijn.
Zou jij liever wachten tot ze helemaal weg zijn?
Ja, ik heb gemerkt dat als je ent als de titers net iets lichter zijn dan de controle dat een enting dan vaak niet aanslaat. In het begin dacht ik dan dat het aan de hond lag dat hij niet reageerde op de enting. Tot het onderzoek dat ze in Utrecht deden en daar hadden ze het over een borderline groep. Daar is de titer lager dan de controle maar een enting slaat niet altijd of slecht aan.
Ik denk ook dat daarom een hond die elk jaar geënt wordt soms lagere titers heeft dan een hond die heel spaarzaam geënt is, of op effect. Als er nog antilichamen zijn slaat een enting minder goed aan.

Dus ik wacht nu tot ze echt heel licht of helemaal weg zijn. Bij parvo durf ik niet te wachten tot ze helemaal weg zijn maar bij de andere twee wel.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Hitam schreef: Ja, ik heb gemerkt dat als je ent als de titers net iets lichter zijn dan de controle dat een enting dan vaak niet aanslaat. In het begin dacht ik dan dat het aan de hond lag dat hij niet reageerde op de enting. Tot het onderzoek dat ze in Utrecht deden en daar hadden ze het over een borderline groep. Daar is de titer lager dan de controle maar een enting slaat niet altijd of slecht aan.
Ik denk ook dat daarom een hond die elk jaar geënt wordt soms lagere titers heeft dan een hond die heel spaarzaam geënt is, of op effect. Als er nog antilichamen zijn slaat een enting minder goed aan.

Dus ik wacht nu tot ze echt heel licht of helemaal weg zijn. Bij parvo durf ik niet te wachten tot ze helemaal weg zijn maar bij de andere twee wel.
Dank voor je uitleg. Ik vind het lastig hoor, dat is dan net dat grijze gebied tussen te weinig antlichamen om beschermd te zijn, maar teveel om een vaccinatie te doen aanslaan. Maar goed als je dan wel vaccineert dan slaat het ook niet aan en zijn ze ook niet beschermd (even los van de cellulaire immuniteit)
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ja, dat is ook lastig. Ik vertrouw dan liever op de cellulaire immuniteit en wacht net iets langer met enten. Dan slaat hij ook duidelijk beter aan.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Dit gaat weliswaar over katten maar ze vertellen ook een en ander over honden.

http://www.biomedcentral.com/content/pd ... 8-8-62.pdf
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Interessant topic !

Op 2 juni heb ik Abby laten titeren. Omdat ik eind van het jaar een nestje wil van haar en ik zeker wilde zijn dat het goed zat !
Ze had 3 jaar daarvoor haar grote cocktail gehad.
Nu had ze te lage waardes en daarom hebben we haar geent met L+ DHP.
Dit durfde ik te doen, omdat er naar mijn idee voldoende tijd tussen zit, tot aan haar dekking.
Ik verwacht haar loopsheid in oktober.

Als ik voorgaande berichtjes lees, zou het dus interessant zijn om haar nog een keer te titeren om te zien hoe ze haar dracht in gaat.
En wat voor effect dit heeft op de pups.... Toch nog maar eens overwegen... Jammer dat Tannetje zo'n eind weg woont...
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Nou, we zijn vandaag geweest. Een hele prettige dierenarts, Stefan Veenstra, van Natuurlijk Gezonde Dieren in Amsterdam.
Hij vond dat Alba niet getiterd hoefde te worden, ze heeft Weil en Rabies gehad.

We hebben 1 van de pups getiterd en hij verwachtte dat het wel goed zou zijn maar de Parvo was matig en de rest laag. Dus ze zijn geent.
Op zich 'prettig' want nu gaan de nieuwe eigenaren geen gemekker krijgen van hondenscholen die persé de eerste 2 entingen gehad willen hebben. Mijn doel is ook bereikt, namelijk niet onder de 9 weken geent én niet onnodig geent. En ik ben nog steeds wel tevreden dat ik het zo heb gedaan.

Voor een eventueel volgend nest ga ik Alba ervoor laten titeren. En de pups denk ik met 6 of 7 weken, in de hoop dat ze dan ook kunnen wachten tot na de 9 weken oud (of later).

Plaats reactie