Als ik even denk aan de geschoten ganzen uit de schade bestrijding, dan vind ik dat prima barfvoer, al moeten ze wel van de veren ontdaan zijn. Ik geef niks in de veren. Dus ook geen kip
Maar als ik aan schade bestrijding van de dijken denk, en denk dan aan bisamratten of muskusratten, dan laat ik die mooi voorbij gaan ratten en muizen komen dus hier er echt niet in.
Overigens: kan een hond de ziekte van Weil krijgen door het eten van een wilde rat?
Ik voer geen rat of muis, zou ook niet weten waar ik het kopen kan. Over varken sta ik in dubio. Ik kan alleen aan organen van kippen en kalkoenen komen en dan is het lever, hart en maagjes. Orgaan van varken ligt hier volop, maar het is zo'n troep als je dat moet koken. Ook zou ik geen huisdieren (hond, kat oid konijn wel weer) voeren.
Verder heb ik geen principes, geef wel kip en in het verleden ook met veren etc. Ik had in januari 2 dood geboren lammetjes. Die zijn de vriezer in gegaan en heb ze later verdeeld over de honden. Een paar weken geleden hebben we mijn grote bok geslacht en daar voer ik nu ook van. Straks moeten er nog een bok en geit geslacht worden, maar de geiten zijn drachtig dus dat duurt nog even.
Xada schreef:
Ik voer geen rat of muis, zou ook niet weten waar ik het kopen kan. Over varken sta ik in dubio. Ik kan alleen aan organen van kippen en kalkoenen komen en dan is het lever, hart en maagjes. Orgaan van varken ligt hier volop, maar het is zo'n troep als je dat moet koken. Ook zou ik geen huisdieren (hond, kat oid konijn wel weer) voeren.
Verder heb ik geen principes, geef wel kip en in het verleden ook met veren etc. Ik had in januari 2 dood geboren lammetjes. Die zijn de vriezer in gegaan en heb ze later verdeeld over de honden. Een paar weken geleden hebben we mijn grote bok geslacht en daar voer ik nu ook van. Straks moeten er nog een bok en geit geslacht worden, maar de geiten zijn drachtig dus dat duurt nog even.
Hee, zou jij ook eventueel varken voeren? Ik zit er van alles over te lezen, en af te wegen welk risico ik loop met rauw verrekensvlees. Ben er nog niet uit, hoor.
In Italie wordt het veelal gewoon gegeven, ook rauw. Van organen (varken) weet ik het niet.
nova schreef:
Overigens: kan een hond de ziekte van Weil krijgen door het eten van een wilde rat?
Ik verwacht van wel. Want als hij het al kan krijgen van het slijm en de urine van een besmette rat, zal hij het ook kunnen krijgen van de hele rat.
Hier wordt veel varkensvlees aan honden gevoerd. Maar mijn buurman zegt dat je het dan 3 uur moet koken. De DA zegt 1 uur. Er mag dan geen bot in zitten. Maar als ik die nieren, ballen of ander orgaan kook vind ik het er zo smerig uit zien. Een grijze smurrie met slierten.
Had het gister ook bij een paar worstjes voor mezelf. Toen ze helemaal gebakken waren was het weg en het smaakte prima. Zou dat bij de hond ook zo gaan? Mijn honden eten het perfect.
Laatst gewijzigd door Xada op do 16 aug 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Xada schreef:
Ik verwacht van wel. Want als hij het al kan krijgen van het slijm en de urine van een besmette rat, zal hij het ook kunnen krijgen van de hele rat.
Hier wordt veel varkensvlees aan honden gevoerd. Maar mijn buurman zegt dat je het dan 3 uur moet koken. De DA zegt 1 uur. Er mag dan geen bot in zitten. Maar als ik die nieren, ballen of ander orgaan kook vind ik het er zo smerig uit zien. Een grijze smurrie met slierten.
Had het gister ook bij een paar worstjes voor mezelf. Toen ze helemaal gebakken waren was het weg en het smaakte prima. Zou dat bij de hond ook zo gaan? Mijn honden eten het perfect.
20 minuten de kook erover zou genoeg moeten zijn. Het moet dan wel ook echt gaar zijn diep binnenin, dan zijn zeker de bacterien dod, en is er ook absoluut geen risico meer op Aujeszki.
Ok, ik begrijp dus, dat ook daar geen rauw varken wordt gegeven?
Ik weet niet of varken hier rauw gevoerd wordt, maar zou het zelf niet doen. Ik wil geen kans lopen op de ziekte van aujeszky.
Ik kan hier alleen orgaan krijgen van kip en kalkoen, hart en lever. En verder alleen van varkens. Laatst had ik de organen eerst in stukken gesneden, dan gaat alles een stuk sneller. Maar het is zo'n vies goedje om te zien, maar dat maakt de honden niet uit.
Wat zouden jullie doen als je geen andere organen kunt krijgen van andere diersoorten als varken?
Ik denk dat ik dan de organen van het varken zou koken ookal wordt het dan een vieze troep. Maar het hart en de lever wel rauw van kip en kalkoen geven. Kan je wel aan pens komen?
Alleen aan die schoon gemaakte witte pens. Dus dat is ook niets. Ben ook al bij het slachthuis geweest, maar daar mogen ze het niet verkopen. En een ander slachthuis is er niet in de buurt. (binnen een straal van 150 km).
Ik voer geen paard.... En geen varken, maar dat is omdat het sowieso niet mag.. Maar zou het wel mogen zou ik het ook niet doen, eet het zelf ook niet dus...
ronithvm schreef:
Ik voer geen paard.... En geen varken, maar dat is omdat het sowieso niet mag.. Maar zou het wel mogen zou ik het ook niet doen, eet het zelf ook niet dus...
ik eet het ook niet zelf, maar ik vind die varkensribbetjes er zo aantrekkelijk uitzien als barfvoer.
Deze kan ik namelijk wel heeeeel makkelijk kopen, de lams - en geitribben niet.
Vandaar dus mijn overdenkingen.
Annemarie Rijnveld schreef:
ik eet het ook niet zelf, maar ik vind die varkensribbetjes er zo aantrekkelijk uitzien als barfvoer.
Deze kan ik namelijk wel heeeeel makkelijk kopen, de lams - en geitribben niet.
Vandaar dus mijn overdenkingen.
Varkensvlees moet door en door verhit zijn om de ziekte van Aujesky uit te sluiten. Dus kom je met het bot in de ribben te zitten, want bot mag niet verhit worden.
Xada schreef:
Varkensvlees moet door en door verhit zijn om de ziekte van Aujesky uit te sluiten. Dus kom je met het bot in de ribben te zitten, want bot mag niet verhit worden.
Hier ben ik dus nog steeds niet over uit, en misschien kom ik er nooit uit.
Ik weet niet of het volledig klopt, maar ik las het volgende :
Om de ziekte van Aujeszki te bestrijden is men in de Europese Unie overgegaan tot uitroeiing van de ziekte. Hiertoe worden per land alle varkens verplicht gevaccineerd tegen de ziekte. Landen die vrij zijn van de ziekte kunnen stoppen met vaccineren. Voor de ziekte bestaat een aangifteplicht.
wolfdolf schreef:
Ik weet niet of het volledig klopt, maar ik las het volgende :
Ja ja, bestaat een heel topic over hier op BP.
Officieel is NL vrij, en de meeste andere europese landen ook, maar niet allemaal. En je weet nooit dat er eentje door de mazen van het net glipt. Vrij wil trouwens ook zeggen dat er een paar mogen per jaar of zoiets. Een heel klein percentage.
Men is het er eens over dat de kans ontzettend klein is dat je hond een besmet stukje vlees zou eten, maar het punt is dat àls hij het binnenkrijgt, hij er wel aan sterft. Moet je zelf weten of je dat risico wil lopen... De meeste mensen niet.