bevriezen na ontdooien

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: bevriezen na ontdooien

202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Marjo en Kiba schreef: Ik hoop dat ik het hier plaats en ik niet over een zelfde topic heen gelezen heb.. Anders mijn excuses!

Ik vroeg me af hoe het nou zit met het bevriezen van vlees nadat het ontdooit, of iig gedeeltelijk ontdooit, is. Ik weet dat het voor mensen niet goed is maar geld dit nou ook voor honden? Ooit heb ik ergens gelezen dat dat niet erg is voor honden.. maarja.. waar en zo weet ik ook niet meer.
Wanneer je op "ZOEK" alleen "ontdooien en opnieuw invriezen" intikt...dan kijg je tig pages met antwoorden ;)
Anthraciet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anthraciet »

Bertine schreef: Als ik veel vlees binnenkrijg in bijv porties van 10 kilo dan laat ik dat dus eerst in de koelkast een beetje ontdooien ( daar ontkom je niet aan), bij 4 graden is dat altijd beter dan wanneer je het op het aanrecht laat liggen bij ong 15 graden. Bij 4 graden ontdooien geeft minder vleesvocht, omdat de vleescellen beter gesloten blijven. Als je dat in een goede plastic zak of dichte bak doet kan je vocht in iedergeval niet op je andere voedsel lopen. En komen er geen bacterien op je vlees van producten die al in je koelkast staan. ( daarom dus altijd ALLES afdekken in je koelkast).

Als ik begin met snijden leg ik ALLES klaar wat ik nodig heb. Handschoentjes aan. Als ik vlees aan het snijden ben pak ik geen andere dingen vast ( kraan, pen, plastic zakjes, telefoon, deurbel, deurklink etc etc)
Ik laat het zo ver ontdooiden dat ik het kan snijden. Leg het blok in een vergiet boven de gootsteen, zodat het vocht direct wegloopt. snij blokken op het juiste gewicht, gooi die in een bak. Als ik alles, of een gedeelte gesneden heb, gooi ik de handschoentjes weg en pak ik de stukken vlees aan met de binnenkant van een plastic zakje en trek het zakje zo over het vlees, knoop erin en in een diepvriesla die op het aanrecht staat. Als het gesneden vlees in de lade ligt, lade in de vriezer die op supervries staat en weer snel invriezen tot -25 gr.

Daarna evt een volgend blok. Soms helpt mijn zoon en die ik het werk waarbij ik vlees moet aanraken en hij het stuk waarbij hij het vlees zelf niet hoeft aan te raken.

Na afloop alles afwassen onder heet stromen water, daarna nog in de vatwasser. Aanrecht en weegschaal schoonmaken met natte doek en na doen met Dettol doekjes of Dettol spray. Chloor kan ook.

Vlees bot schijn je ook goed te kunnen hakken met een keukenbijl of takkenschaar. Ik doe het met een goed vleesmes, dat lukt tot nu toe goed.

Een beetje ontdooien ontkom je dus niet aan, daarnaast zorgen dat het niet te warm wordt in de ruimte waar je werkt en dat het vlees zo kort mogelijk buiten de koelkast/vriezer is. dan werk je veilig en is je vlees nog goed genoeg voor je hond om te eten hoor. je moet er goed voor zorgen dat je werkplek echt schoon is nadien, omdat je daar ook met je eigen voedsel werkt en dat je je eigen voedsel besmet met bacterien uit het vlees doordat je werkplek niet goed schoon was is, denk ik, een groter gevaar dan dat je hond ziek wordt omdat je je vlees deels ontdooid hebt.
Jeetje, wat werk jij netjes Bertine, petje af! :o

Hier niet dus... ik pak alles gewoon met blote handen vast en ben ook bij het verdelen van het vlees meestal 3 dingen tegelijk aan het doen :-[ :biggrin2:
Wel was ik tussendoor vaak mijn handen 8)
Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

Anthraciet schreef: Jeetje, wat werk jij netjes Bertine, petje af! :o

Hier niet dus... ik pak alles gewoon met blote handen vast en ben ook bij het verdelen van het vlees meestal 3 dingen tegelijk aan het doen :-[ :biggrin2:
Wel was ik tussendoor vaak mijn handen 8)
hahah ja microbioloog van beroep, ergens in een ver verleden. Al ben ik niet zo bang aangelegd hoor. enne nooit of zelden ziek.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik neem het ook gewoon met blote handen.
Ik heb een handdoek waar ik mijn handen aan afveeg als ik even iets anders moet vastnemen. Als ik echt iets anders ga doen was ik ook mijn handen.

Ik hou het dooivocht wel bij en voer dat, omdat het bij katten erg belangrijk is de taurine te behouden en dat gaat verloren in het dooivocht.

Erna poets ik gewoon zoals ik anders doe. Met wat afwasmiddel. 
Als ik voor mezelf vlees klaarmaak, neem ik ook niet zoveel maatregelen.  Ik ben verder van mening dat zo ontsmetten ook niet gezond is.  Als je altijd in een ontsmette omgeving leeft, gaat je immuunsysteem meer slapen en ben je net vatbaarder.  De aarde zit ook vol bacteriën en nog engere zaken, maar als kind groef ik ook gewoon met mijn handen in de aarde en daarna in mijn mond.  Ik vind het ongezond om daar zo bang van te zijn. Niet enkel echt voor je gezondheid maar vooral voor je plezier en in je hoofd. 
Ik ben ook niet bang van wat rauw vlees.
Mijn zusje heeft salmonella gehad, maar niet van rauw vlees. Dus mag je nog voorzorgen nemen, krijg je het toch ergens anders.
Bertine
4-sterren
4-sterren

Bericht door Bertine »

Je eigen vlees dat wordt nog verhit, daarmee dood je de bacterien die erop zitten.

Ik ben verder in huis en tuin helemaal niet zo super schoon en poetserig. met dit vleesgebeuren ligt dat blijkbaar gevoesmatig toch anders.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Bertine schreef: Je eigen vlees dat wordt nog verhit, daarmee dood je de bacterien die erop zitten.

Ik ben verder in huis en tuin helemaal niet zo super schoon en poetserig. met dit vleesgebeuren ligt dat blijkbaar gevoesmatig toch anders.
Ja, maar je plank of aanrecht toch niet? ;)
Daar heb ik het over. 
Het gerief van de katten behandel ik niet anders dan bij mijn eigen voedsel.  Wel houdt ik de spullen gescheiden en probeer zo heet mogelijk af te wassen.  Maar dat zou ik ook doen als ik voor mezelf een berg vlees zou snijden. ;)
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Ik ben helemaal geen propere ziel vrees ik. Klompen vlees worden in bad ontdooit, neem ik wat zakjes, snij er stukken af en plof dat in een zakje. Allemaal met de blote hand.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nee, hier ook niet zo pietje precies.

Ik laat de wasbak vollopen met warm water, waarin in mijn handen even kan soppen, om erna af te vegen aan theedoek of mijn schort. Voor tussendoor. Als ik echt er mee stop was ik ze inderdaad. Schoonmaken met afwasmiddel.

Oke, toen er laatst door onhandige actie een hoop dooivocht van mijn snijplank in mijn bestekbak liep, vond ik het iets minder grappig  :-X
Borders2Love
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Borders2Love »

Ik laat het ook wat ontdooien anders is het geen doen.
Zodra ik bijv de kippennekken en de kwartelkwarkassen los kan krijgen verpak ik ze direct (heb ik wel ijshanden erna hihi)

Overige ga ik ook pas snijden zodra dat mogelijk is...
grando
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door grando »

Hier wordt ook regelmatig wat licht ontdooit en terug ingevroren... Ik doe het al jaren zo en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Plaats reactie