BARF portioneren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: BARF portioneren

pleuntje
5-sterren
5-sterren

Bericht door pleuntje »

Ik heb nu ook een grotere vriezer aangeschaft omdat er op  korte termijn 40 kg vlees aankomt van lijntjes op barfplaats. Het scheelt gewoon heel veel geld. Je hoeft dit niet te doen natuurlijk. Je kunt ook voor 2- 4 weken bestellen. Dan ben je wat duurder uit, maar een kleiner bedrag per keer. Het nadeel van de lijntjes is inderdaad dat je een bepaald soort vlees besteld en van iets anders bijna niks meer hebt. Je moet bestellen wat er op dat moment aangeboden wordt. Voor mij geen probleem, maar je moet dan wel een beetje overzicht hebben in je vriezer, zodat je weet wat je nog hebt. Bij een bedrijf bestel je in een keer een heel menu.
Zie je het nut van een grote vriezer niet in dan doe je dat niet. Over een tijdje wil je misschien toch wat groters inslaan en dan kan dat altijd nog. Misschien krijg je die behoefte nooit.
Zelf vond ik het altijd fijn om dagporties in de vriezer te hebben liggen. Maar met de lijntjes gaat dat niet omdat je niet alles bij elkaar binnenkrijgt. Ik heb van die miniboodschappenkratten gekocht. In de een heb ik spier liggen, in de ander orgaan en de vleesbotten heb ik per soort in een kratje. Zo zie ik precies wat ik allemaal heb. Ik portioneer meteen bij binnenkomst zodat ik niet voor verrassingen kan komen te staan.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Ik lees dat je een stafford gaat krijgen.
Die eten nog aardig wat, dat maakt het dan weer makkelijker.
Als je voor 2 weken voorraad kwijt kan, zou ik gewoon per 2 weken compleet inkopen.
Dat een beetje verdelen dat je bot/vlees, bot/orgaan enz. portie's hebt.
Niet te moeilijk doen want je koopt al compleet in, alleen wel zo dat de ontlasting goed blijft dat je bot combineert met orgaan en/of vlees.
Dan blijf je ook nauwelijks met "restjes" zitten.

Ikzelf portioneer alles op hetzelfde gewicht.
Nu is dat per kilo met 7 honden.
Maar voorheen met 3 kleinere honden ging het bot per kilo (aten ze 2 dagen van)
Spiervlees per 300gr
Orgaan per 300gr
Pens per 800gr
En dan groenteportie's per 200gr

Dat combineerde ik zo dat de week precies klopte en pakte gewoon gevarieerd.
Ik kocht ongeveer per maand in.
Nu koop ik heel wisselend net wat ik nodig heb, maar dan wel veel per keer zodat ik dat even niet hoef te bestellen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Het is inderdaad afwegen wat voor jouzelf het beste werkt.
In het begin kocht ik ook voor langere periodes in en was daardoor veel tijd kwijt met het portioneren. Bij dat, ik vergat vaak wat ik nog in de vriezer had liggen en ik vind het zoeken in al die tassen ook eigenlijk een ellende.

Zolang het om pups gaat, veranderen de gewichten per portie iedere keer, en dan zit je met je voorraad porties die het juiste gewicht niet meer hebben. Dat is dan iedere keer weer een hoop gepuzzel en hak- en breekwerk extra.

Voor mij werkt dus het beste het korte termijn-systeem, ik koop per week, hooguit per 2 weken in. Hierdoor is het in de vriezer overzichtelijker, en in mijn hoofd rustiger.

Succes.
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Voor mijn pup doe ik het nog steeds zoals in het begin, hij is nu 6 maanden.
Ik maak een schatting van de hoeveelheden voor 6 weken - bot, spiervlees en orgaanvlees en dat bestel ik.
Bij levering gooi ik alles in de vriezer, het is dan vaak nog goed bevroren.
Op zaterdag weeg ik Ilan, dan reken ik uit wat hij die week moet eten. Die hoeveelheden ontdooi ik en dan maak ik in een minuut of 20 de porties per dag, hij krijgt per dag compleet. De rest van de week hoef ik alleen een pakketje uit de vriezer te halen en klaar.
Of ik het zo blijf doen als hij op een stabiele portie zit moet ik nog even zien, maar ik vind het voor nu heel fijn werken.
Carla
1-ster
1-ster

Bericht door Carla »

ik heb net van Caroba het een en ander binnen gekregen en krijg binnenkort ook nog van lijntjes vlees binnen.
Ik heb er ook nog niet een systeem inzitten en ben nog zoekende.
Ik wil het zo gaan doen. Ik heb een grote vriezer met 7 lades eigenlijk 6 want in de bovenste gaat ons brood.
In een la heb ik orgaan ook gedroogd want dat had ik al een hoop gedroogd voordat ik met barf begon als snack. Die wil ik nu toch als gewoon orgaan gaan geven kan dat? Ik heb 2 honden en alleen voor onze Cocker wil ik Barf omdat onze Boomer met haar oud gebitje nogal moeite heeft met kauwen en dan ben ik bang dat ze tekort komt.

Maar dus in 1 la orgaan 2 of  3 weet ik nog niet bot en 2 spier. dan heb ik nog 1 la over voor kvv voor de Boomer.
Ik bestel ook Kiezenbrink onze honden eten in 2 dagen samen 1 kg weg en die mixen vul ik dan aan met spiervlees.
Pens heb ik wel voor allebei in 1 portie verdeeld

Ik heb een tijd terug bij Lidl een planbord gekocht met de dagen van de week daarop wil ik nu per la schrijven wat er in zit en als ik het er uit haal uitvegen en in het vak daarnaast schrijven. Zo hoop ik overzicht te houden van wat ik nog heb.

Ik heb ook nog een tafelmodel vriezer die staat nu (nog) niet aan misschien straks als ik van die lijntjes vlees binnen krijg.

Ik weet niet of dit systeem werkt want ik ga het nog uit proberen.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

klinkt goed  ;)
detopzter
1-ster
1-ster

Bericht door detopzter »

Carla schreef: ik heb net van Caroba het een en ander binnen gekregen en krijg binnenkort ook nog van lijntjes vlees binnen.
Ik heb er ook nog niet een systeem inzitten en ben nog zoekende.
Ik wil het zo gaan doen. Ik heb een grote vriezer met 7 lades eigenlijk 6 want in de bovenste gaat ons brood.
In een la heb ik orgaan ook gedroogd want dat had ik al een hoop gedroogd voordat ik met barf begon als snack. Die wil ik nu toch als gewoon orgaan gaan geven kan dat? Ik heb 2 honden en alleen voor onze Cocker wil ik Barf omdat onze Boomer met haar oud gebitje nogal moeite heeft met kauwen en dan ben ik bang dat ze tekort komt.

Maar dus in 1 la orgaan 2 of  3 weet ik nog niet bot en 2 spier. dan heb ik nog 1 la over voor kvv voor de Boomer.
Ik bestel ook Kiezenbrink onze honden eten in 2 dagen samen 1 kg weg en die mixen vul ik dan aan met spiervlees.
Pens heb ik wel voor allebei in 1 portie verdeeld

Ik heb een tijd terug bij Lidl een planbord gekocht met de dagen van de week daarop wil ik nu per la schrijven wat er in zit en als ik het er uit haal uitvegen en in het vak daarnaast schrijven. Zo hoop ik overzicht te houden van wat ik nog heb.

Ik heb ook nog een tafelmodel vriezer die staat nu (nog) niet aan misschien straks als ik van die lijntjes vlees binnen krijg.

Ik weet niet of dit systeem werkt want ik ga het nog uit proberen.
Gewoon uitproberen, doe ik ook, ik heb plastic tasjes waar ik verschillenden vlees in doe en daar een sticker opgeplakt met wat er in zit.
Hoezo heb je gedroogde orgaan in je vriezer? Als het gedroogd is hoeft dat juist niet. Ik zou dat niet gewoon als orgaan gaan geven, beste is toch vers.
Kan je hondje ook geen kippenbot wegkauwen of andere zachte botten? Mijn hond is 10 en echt bijna geen tand meer te zien, maar die krijgt dat wel weg zeg maar. Ik zou gewoon proberen, dat lijkt mij toch het best. En anders zou je het in kleine stukjes kunnen hakken.

groetjes Arjen

Plaats reactie