Zout toevoegen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Zout toevoegen?

Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

pike schreef: Volgens mij is dat omdat het verslavend werkt. Als je zonder zout gaat eten, vind je het in het begin smakeloos, maar naar verloop van tijd wen je erraan en ga je de smaken van het voedsel zelf leren proeven, kennen en waarderen. Neem je dan op een gegeven moment iets dat gezouten is dan vind je dat echt niet smakelijker maar eerder gewoon vies zout, dat de smaak van je eten verbloemd. Althans, dat is mijn ervaring.
Helemaal waar. Mijn man was gewend vreselijk zout te eten, dus mijn kookkkunsten werden niet altijd zo gewaardeerd.
We zijn nu al weer heel wat jaartjes verder, en manlief kreeg bloeddrukproblemen. Door de pillen die hij ervoor kreeg is hij in de pronto soccorso beland, voor hem genoeg om een andere weg in te slaan.
Dus, geen pillentroep, maar veel minder zout door het eten :biggrin2:
Hij is er nu aan gewend, en de keren dat ik te royaal met de zoutpot heb gestrooid, vindt hij de errepels niet meer om te eten!!
nicolette
4-sterren
4-sterren

Bericht door nicolette »

We geven wel een andere draai aan dit topic.

Ik kook groente, aardappels, pasta etc in Keltisch zeezout. Het is veel minder zout dan gewoon zeezout en er zitten heel veel mineralen in. Volgens de site verlaagt keltisch zeezout je bloeddruk. Tip voor je man.

Het is zeer aan te bevelen. Ben lange tijd heel ziek geweest en ben toen sole gaan drinken met schindlers clay, kokosolie en de gluten laten staan en ben soort herboren.

Gr. Nicolette
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Annemarie Rijnveld schreef: Hoi Nicolette, ik weet dat jij dit produkt gebruikt, dat heb ik gelezen hier bovenaan.
Maar mijn zorg was niet mijzelf maar de hond en katten.
Toch bedankt voor je tip en uitleg. Kan altijd nog eens van pas komen.
Wat jij schrijft over hond + zeewater drinken: in de dierenwinkel werd ik ervoor gewaarschuwd absoluut de hond geen zeewater te laten drinken, want dan gaan ze aan de dunne. Ook is er een heel groot uitdrogingsgevaar, juist doordat het zeewater betreft.
En daar hebben ze dan weer een of ander spulletje voor, wat je dan gelijk de hond te drinken moet geven voordat je weer op huis aangaat.
Had er nog nooit van gehoord, maar nu jij zo expliciet schrijft ''Alleen bij heel warm weer en veel zeewater krijgt hij waterpoep.'' begrijp ik waarom het bij ons dus wel zaak is goed op te letten.
Dank je voor de tips.
Denk dat het hier om electrolytenpoeder gaat. Dat los je op in het drinkwater en is een mengsel van mineralen. Het vult heel snel de lichaamszouten weer aan. Wordt vaak gebruikt bij paarden na intensieve training/wedstrijd. Die zweten over hun hele lijf en verliezen daarmee ook veel zouten. Bij honden wordt het wel gegeven bij ernstige diarree.
Annemarie Rijnveld schreef:

Haha, met zeewater moeten we oppassen dan. Lijkt me niet leuk als de brandwaterspuit open gaat in de auto. :biggrin2:
Overigens was dit Oostzeewater, dat is zelfs minder zout ...
en een éénmalige gebeurtenis.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Electrolytenpoeder, ja dat kan heel goed, ik ben de naam kwijt.
Zou de Adriatische zee erg zout water bevatten? Moet ik eens navragen bij dees of gene.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Oei, ik zal wel weer de vreemde eend in de bijt zijn, maar mijn honden krijgen een paar keer per week enkele korrels jodiumarm zout. Er zijn perioden waarin ik meer of iig dagelijks zout geef. Voor Lizzy is dat de loopsheid en voor allen rondom het plukken (ik heb ruwharen).
Waarom?
Ik heb met Lizzy een groot opstart probleem gehad als pup na het 'cold turkey' overzetten op vers. Dat sloop er in en binnen twee weken had ik een pup die lusteloos was en niet meer wilde eten. Radeloos was ik, weer een zieke hond in huis gehaald? Ik ben toen tussendoor geglipt op de wachtlijst bij een holistisch DA en die zelf ruwhaar Teckel fokster was. Ik kreeg iets mee om de slijmvliezen weer in balans te brengen en de simpele tip om enkele korrels jodiumarm zoet toe te voegen. De eerste dagen wat meer, en zoute vis, dat soort dingen. Binnen een dag had ik een hond die weer at en opgeknapt was. Ondanks dat hier toen op het forum gezegt is dat ze die tip altijd geeft, vond ik het prima, voor ons werkte het! Het schijnt ook iets met de ruwharige vachtstructuur te maken te hebben, dat ruwharige honden een grotere zoutbehoefte hebben. Er verdomd dat Lizzy in haar 'rui' periode het echt nodig heeft. Waarom bij de loopsheid weet ik niet, ze wordt wat flauwer en lusteloos en dan denk ik weer aan het zout. Paar korrels maar en ze knapt er van op.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Jantina schreef: Oei, ik zal wel weer de vreemde eend in de bijt zijn, maar mijn honden krijgen een paar keer per week enkele korrels jodiumarm zout. Er zijn perioden waarin ik meer of iig dagelijks zout geef. Voor Lizzy is dat de loopsheid en voor allen rondom het plukken (ik heb ruwharen).
Waarom?
Ik heb met Lizzy een groot opstart probleem gehad als pup na het 'cold turkey' overzetten op vers. Dat sloop er in en binnen twee weken had ik een pup die lusteloos was en niet meer wilde eten. Radeloos was ik, weer een zieke hond in huis gehaald? Ik ben toen tussendoor geglipt op de wachtlijst bij een holistisch DA en die zelf ruwhaar Teckel fokster was. Ik kreeg iets mee om de slijmvliezen weer in balans te brengen en de simpele tip om enkele korrels jodiumarm zoet toe te voegen. De eerste dagen wat meer, en zoute vis, dat soort dingen. Binnen een dag had ik een hond die weer at en opgeknapt was. Ondanks dat hier toen op het forum gezegt is dat ze die tip altijd geeft, vond ik het prima, voor ons werkte het! Het schijnt ook iets met de ruwharige vachtstructuur te maken te hebben, dat ruwharige honden een grotere zoutbehoefte hebben. Er verdomd dat Lizzy in haar 'rui' periode het echt nodig heeft. Waarom bij de loopsheid weet ik niet, ze wordt wat flauwer en lusteloos en dan denk ik weer aan het zout. Paar korrels maar en ze knapt er van op.
:biggrin2:, ja je gooit echt een kogel door de kerk, hoor!!
Nu denk ik in mijn onkunde dat het extra zout toevoegen aan de ene kant een hoop nuttige dingen kan uitrichten, maar aan de andere kant...ook een hoop kwaad.
Maar waarom probeer je dan de Diatomeeenaarde niet eens, als Lizzy deze problemen heeft? Daarin zitten allerlei nuttige stofjes, die misschien ook kunnen helpen bij deze problemen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ze heeft inmiddels geen problemen meer hoor,.slechts af en toe wat zout nodig. en ik heb daar geeen probleem mee.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Kan me niet voorstellen dat enkele korrels een probleem zouden vormen. Kan me anderzijds ook slecht voorstellen dat die enkele korrels dan iets uit zouden maken  :-\ maar oké als je meerdere malen per week dat doet of wat meer af en toe zal het inderdaad wel iets uit kunnen maken. maar ik heb hier 3 ruwharen en ik herken het probleem niet. Althans niet rond de pluk, loops worden ze hier niet  :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Met betrekking tot zeewater kwam ik het volgende nog tegen:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3390: "Alleen een zoutoplossing van 9 gram per liter loopt ongehinderd door de maag naar de darmen."

VOlgens wikipedia bevat 1 liter zeewater 35 gram zouten (waarvan 24 gram natriumchloride). Niet zo gek dus dat bij Pike de brandweerspuit open ging  ::)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

pike schreef: Met betrekking tot zeewater kwam ik het volgende nog tegen:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3390: "Alleen een zoutoplossing van 9 gram per liter loopt ongehinderd door de maag naar de darmen."

VOlgens wikipedia bevat 1 liter zeewater 35 gram zouten (waarvan 24 gram natriumchloride). Niet zo gek dus dat bij Pike de brandweerspuit open ging  ::)
Hee, bedankt. Weer wat geleerd.
En die enkele korrels zout bij de hond van Jantine zorgen er dan zeker voor dat het ''circulerend bloedvolume'' in het bloedcompartiment gaat stijgen, waardoor de hond zich beter gaat voelen.
nicolette
4-sterren
4-sterren

Bericht door nicolette »

Keltisch zeezout heeft de laagste waardes van natriumchloride.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

nicolette schreef: Keltisch zeezout heeft de laagste waardes van natriumchloride.
Wat zit er dan wel in?
Andere mineralen die je vb ook in kelp vind?
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

"Welke mineralen bevat het

Voor 84% bestaat het uit:  (NaCl) Natrium Cloride
Voor 14% uit: Sulur, magnesium, calcium, potasium
Voor 1,99% uit:  Carbon, bromine, silicon, nitrogen, ammonium, fluorine, phosphorus, iodine, boron, lithium
Voor 0,0003% uit: Argon, rubidium, copper, barium, helium, indium, molybdenum, nickel, arsic, uranium, manganese, vanadium, aluminum, cobalt, antimony, silver, zinc, krypton, chromium, mercury, neon, cadmium, erbium, germanium, exnon, scandium, gallium, zirconium, lead, bismuth, noibium, gold, thulium, thallium, lanthanum, neodymium, thorium, cerium, cesium, terbium, ytterbium, yttrium, dysprosium, selenium, lutetium, hafnium, gadolinium, praseodymium, tin, beryllium, samarium, holmium, tantalum, europium"

bron
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Mevroi Kruim schreef: "Welke mineralen bevat het

Voor 84% bestaat het uit:  (NaCl) Natrium Cloride
Voor 14% uit: Sulur, magnesium, calcium, potasium
Voor 1,99% uit:  Carbon, bromine, silicon, nitrogen, ammonium, fluorine, phosphorus, iodine, boron, lithium
Voor 0,0003% uit: Argon, rubidium, copper, barium, helium, indium, molybdenum, nickel, arsic, uranium, manganese, vanadium, aluminum, cobalt, antimony, silver, zinc, krypton, chromium, mercury, neon, cadmium, erbium, germanium, exnon, scandium, gallium, zirconium, lead, bismuth, noibium, gold, thulium, thallium, lanthanum, neodymium, thorium, cerium, cesium, terbium, ytterbium, yttrium, dysprosium, selenium, lutetium, hafnium, gadolinium, praseodymium, tin, beryllium, samarium, holmium, tantalum, europium"

bron
Die 84% vind ik nog steeds behoorlijk veel. :-\
Maar die 0,0003%, bestaande uit 54 verschillende mineralen; gemiddeld per mineraal is dat al niet meer in een eenvoudig getalletje uit te drukken zo weinig blijft daar van over :-X Wie kan mij uitleggen wat deze niet meer meetbare kleine hoeveelheden bijdragen aan de gezondheid.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Sommigen zijn spore-elementen, die je nodig hebt in kleine hoeveelheden, maar zo vind je ze ook wel in je voeding.
Andere zijn zelfs schadelijk, zoals de cadmium.  Daar krijgen we ook te veel van binnen tegenwoordig met de vervuiling, en het is behoorlijk schadelijk.

Ik zie er het nut niet van in zo'n speciaal zout te eten of toe te voegen aan je hond's dieet.
Ofwel wil je zout toevoegen en dan zou ik gewoon zeezout nemen, ofwel voeg je geen zout toe, maar dan ook niet zo'n zout dat minder zout bevat, want waar ben je dan mee bezig?

Plaats reactie