zalmkop delen
Moderator: Lizzy
-
Xada
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: zalmkop delen
Kunnen ze bij de visboer waar je ze koopt ze niet doormidden laten zagen?
Hier hebben ze een lintzaag in de supermarkt en ze zagen ze zo in stukken.
Ook met grote stukken vlees (bv. kalkoenpoten) hakken ze voor iedereen in stukken.
Hier hebben ze een lintzaag in de supermarkt en ze zagen ze zo in stukken.
Ook met grote stukken vlees (bv. kalkoenpoten) hakken ze voor iedereen in stukken.
Hier net als Chantalkrijn, ik zet 'm gewoon neer met de bek omhoog en dan duw ik met mes met twee handen, één op handvat en één bijna op de punt van het mes, via de mondhoeken naar beneden. Geen snijbeweging alleen ietwat wisselende druk van linker- en rechterhand. Grote viskoppen van 800-900 zijn zo geen probleem. Ik ontdooi wel. De halve die ik over heb gaat daarna gewoon weer de vriezer in.
Oechh jakkesnienk schreef: precies. gloep,
ik weet niet wat jij doet, maar ik heb geeneens visspetters.nova schreef: als je dan met een bijl ertegenaan gaat, dan hang je onder de visspetters.![]()
En daar is nu net het topic voor gestart.
Dus ik ga voor het delen van een (deels) bevroren kop
misschien heb ik andere zalmkoppenAntheman schreef: ik weet niet wat jij doet, maar ik heb geeneens visspetters.
Maar ik heb me het volgende bedacht:
Men neme: een grote schroevendraaier, en dan zet je die met het handvat vast in de bankschroef, punt omhoog. Dan wil ik de zalmkop vastprikken op de schroevendraaier, en dan kan ik de kop snijden of zagen. Door een afvalzakje door de schroevedraaier te prikken heb ik een soort hoesje voor de bankschroef, anders blijf ik de vis ruiken.
Ik ga geen ogen uitploepen
Gisteren heb ik een zalmkop uitgelegd voor Diva, vanavond ga ik mn methode toepassen (of niet)
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Succes!!! En laat je de uitkomst nog even weten???
Ik heb de zalmkop gedeeld volgens de bankschoef+schroevedraaier methode . Mes dwars door de mond in de mondhoeken en snijden zo, het was een makkie en voor herhaling vatbaar. Mn bankschroef is schoongeblevenAnnemarie Rijnveld schreef:![]()
![]()
![]()
Succes!!! En laat je de uitkomst nog even weten???
Laatst gewijzigd door nova op wo 26 sep 2012, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

nova schreef: Ik heb de zalmkop gedeeld volgens de bankschoef+schroevedraaier methode . Mes dwars door de mond in de mondhoeken en snijden zo, het was een makkie en voor herhaling vatbaar. Mn bankschroef is schoongebleven![]()
![]()
Op het risico om een domme vraag te stellen: waarom moet de zalmkop eigenlijk gedeeld worden? Heeft het eerder met het bevorderen van het verteren te maken of omdat bvb de hond gulzig eet?
Ik hoop het laatste want ik heb een rustige eter en zie mezelf nog niet zo'n zalmkop doormidden splijten met hakbijl.
Ik hoop het laatste want ik heb een rustige eter en zie mezelf nog niet zo'n zalmkop doormidden splijten met hakbijl.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Ik had het gedaan omdat ik nog niet wist hoe Yuma erop zou reageren. De volgende keer geef ik hem inderdaad in zijn geheel. Maar ik denk dat voor sommige maat honden 1 kop misschien teveel aan grammen is, en daarom wordt gedeeld.chess schreef: Op het risico om een domme vraag te stellen: waarom moet de zalmkop eigenlijk gedeeld worden? Heeft het eerder met het bevorderen van het verteren te maken of omdat bvb de hond gulzig eet?
Een kop is glibberig, veel honden hebben moeite met grip krijgen op zo een kop. Diva idem. Ervaren honden lukt het vaak wel om een kop kapot te bijten.chess schreef: Op het risico om een domme vraag te stellen: waarom moet de zalmkop eigenlijk gedeeld worden? Heeft het eerder met het bevorderen van het verteren te maken of omdat bvb de hond gulzig eet?
Diva mag een kilo voer per dag, een kop is al snel goed voor 1 dag vleesbot
En ja, als het teveel aan gewicht is, dan moet je ook delen
Bindi mag geen kop die krijgt zalmreepjes, en mijn vorige honden moesten steevast k*tsen na een kop
Laatst gewijzigd door nova op wo 26 sep 2012, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee dat snap ik dus ook niet. Ik kom er ook gemakkelijk doorheen, maar ik doe het met een snoeischaar en een mes. Mijn linkerhand gaat in een handschoen, daar houd ik de kop mee vast zodat hij niet wegglibbert. Ik werk niet vanuit de mondhoeken, maar knip/snij hem in een linker en rechterhelft, precies (nou ja, min of meer) door het midden. Er wordt niet gehakt, geen schroevedraaier of bankschroef gebruikt. Gewoon op de snijplank.Annemarie Rijnveld schreef: Maar daar snap ik het dus niet, dat er problemen zijn met het doorsnijden van een volledig ontdooide zalmkop.
Ik kom er heel makkelijk doorheen met een vlijmscherp groot mes, dit mes zet ik in de mondhoeken en dan druk ik door met een zagende beweging. De kop houd ik vast met een keukenhandschoen.
Ik hoef dus absoluut niet te hakken met een hakbijl en ik heb echt niet veel kracht in mijn handen of armen.
En waarom ze doormidden gaan? Omdat ik soms koppen heb van 800 gram en dat is een beetje teveel voor mijn honden. Als ze bv. 400 gram zijn krijgen ze een hele. Bij Pike, de muts, floept hij dan inderdaad telkens tussen de kiezen vandaan, die gaat dan ook eerst eens kijken wat die andere twee te eten gekregen hebben. Oh bah, hetzelfde. Nou dan ga ik het maar weer proberen. Floep daar gaat die kop weer
Ah ok, dank je wel allemaal. Het is dus van belang dat ik kleine zalmkopjes koop. 
@pike:
Ik heb een ontdooide kop met een bijl gedeeld, toen vlogen met de zalmharses of o om de oren
, dat wil ik dus niet. Een bevroren delen kop heb je geen last van spetters, maar die blijft niet goed staan. Bovendien ben ik zuinig op mn vingers.
Ontdooide koppen blijven al evenmin staan, en ogen uitploepen doe ik niet
. Ik zocht duidelijk houvast voor de kop, en als je dat hebt is het idd aan makkie om een kop te delen met een mes.
En ook al gaat het probleemloos, ik blijf het ook nog s smerig vinden
Ik heb een ontdooide kop met een bijl gedeeld, toen vlogen met de zalmharses of o om de oren
Ontdooide koppen blijven al evenmin staan, en ogen uitploepen doe ik niet
En ook al gaat het probleemloos, ik blijf het ook nog s smerig vinden
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Amen