Zout toevoegen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Zout toevoegen?

Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

nicolette schreef: We geven wel een andere draai aan dit topic.

Ik kook groente, aardappels, pasta etc in Keltisch zeezout. Het is veel minder zout dan gewoon zeezout en er zitten heel veel mineralen in. Volgens de site verlaagt keltisch zeezout je bloeddruk. Tip voor je man.

Het is zeer aan te bevelen. Ben lange tijd heel ziek geweest en ben toen sole gaan drinken met schindlers clay, kokosolie en de gluten laten staan en ben soort herboren.

Gr. Nicolette
Sorry Nicolette, ik geloof dat ik op dit bericht niet heb gereageerd, volkomen overheen gelezen.
Ik vind het een goed idee het te gaan gebruiken in de keuken. Alleen...had ik wel graag gejodeerd zout.
Nu zit er iets iodium in Keltisch zout, maar of dat genoeg is?
Weet jij dat misschien?
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: Sommigen zijn spore-elementen, die je nodig hebt in kleine hoeveelheden, maar zo vind je ze ook wel in je voeding.
Andere zijn zelfs schadelijk, zoals de cadmium.  Daar krijgen we ook te veel van binnen tegenwoordig met de vervuiling, en het is behoorlijk schadelijk.

Ik zie er het nut niet van in zo'n speciaal zout te eten of toe te voegen aan je hond's dieet.
Ofwel wil je zout toevoegen en dan zou ik gewoon zeezout nemen, ofwel voeg je geen zout toe, maar dan ook niet zo'n zout dat minder zout bevat, want waar ben je dan mee bezig?
Ik vind het best wel verwarrend allemaal. Je wil zo goed mogelijk je hond/kat te eten geven, en dan ga je lezen en uitzoeken, waarbij je van alles tegenkomt natuurlijk.
En dan denk je, ja, hier zie ik de logica wel van in om dan even later een ander artikel tegen te komen waarin het tegendeel wordt beweerd.
Bijvoorbeeld het zout dus. Er zijn mensen die geven algen of Kelp en dat is dan toch ook weer zoutig, anderen geven een korreltje zout, weer anderen helemaal geen zout zoals ik.

Ik weet het dus helemaal niet meer, ik denk dat ik voor de veiligheid maar gewoon helemaal geen zout blijf geven, Yuma tot nog toe doet het goed op haar dieet. Mochten er problemen komen, dan kijk ik weer verder.
nicolette
4-sterren
4-sterren

Bericht door nicolette »

http://www.keltischzeezout.com/vraag_en_antwoord.aspx

Hier vind je vragen en antwoorden over Keltisch zeezout. Er zit gewoon natuurlijk Jodium in Keltisch zeezout. Alles wat uit de zee komt, zit Jodium in.

Ik voeg geen zout toe aan de maaltijden van Vito. Wel krijgt hij af en toe vis, zeewier en hij lebbert zeewater. Weet ook niet of dat schade geeft. Alles met mate en denk als het daar in Italie heel warm is, jouw hondje best wat meer zoute vis etc kan gebruiken.

Gr. Nicolette
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: Sommigen zijn spore-elementen, die je nodig hebt in kleine hoeveelheden, maar zo vind je ze ook wel in je voeding.
Andere zijn zelfs schadelijk, zoals de cadmium.  Daar krijgen we ook te veel van binnen tegenwoordig met de vervuiling, en het is behoorlijk schadelijk.

Ik zie er het nut niet van in zo'n speciaal zout te eten of toe te voegen aan je hond's dieet.
Ofwel wil je zout toevoegen en dan zou ik gewoon zeezout nemen, ofwel voeg je geen zout toe, maar dan ook niet zo'n zout dat minder zout bevat, want waar ben je dan mee bezig?
Dit is dus wat ik ook zo'n beetje dacht. Diverse sporenelementen waarvan je inderdaad een heel klein beetje nodig hebt, maar, dat is doorgaans nog uit te drukken in microgrammen. En dat zijn de elementen in het Keltisch zout niet meer, die zijn aanwezig in hoeveelheden van x tot de macht - zoveel. Het wordt naar mijn idee veel mooier gebracht dan het in werkelijkheid is. En dan betaal je heel veel geld voor iets minder natriumchloride, dus kan je net zo goed iets minder van het gewone zeezout gebruiken.
nicolette schreef:
Ik voeg geen zout toe aan de maaltijden van Vito. Wel krijgt hij af en toe vis, zeewier en hij lebbert zeewater. Weet ook niet of dat schade geeft. Alles met mate en denk als het daar in Italie heel warm is, jouw hondje best wat meer zoute vis etc kan gebruiken.

Gr. Nicolette
Waarom? omdat de hond dan meer vocht vasthoudt of zo? Zie ook hier de logica niet zo van in  :-\ 

Ik geef geen zout aan mijn honden en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Volgens mij zitten er voldoende zouten in hun verse vlees, de vis, en in het zeewier dat ze met regelmaat krijgen.  En met de vis en het zeewier krijgen ze ook jodium binnen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

nicolette schreef: http://www.keltischzeezout.com/vraag_en_antwoord.aspx

Hier vind je vragen en antwoorden over Keltisch zeezout. Er zit gewoon natuurlijk Jodium in Keltisch zeezout. Alles wat uit de zee komt, zit Jodium in.

Gr. Nicolette
Bedankt voor de link, Nicolette. Bijzonder interessant.
Ik geef ook inderdaad 3x per week een vet vissie, en zo 1x in de twee weken een hele zalmkop. Zoals ik in de link heb gelezen is ook selderij hiervoor heel handig.
Dit gaat ook met zekere regelmaat door de groenten.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Waarom geef je zo vaak vis? 1x in de week is in principe toch voldoende? Vis is i.h.a. vervuild met gifstoffen (zeker vette vis, want het gif wordt opgeslagen in het vet) dus ik zou het niet graag zo vaak geven. Daarnaast zit in veel van die "vette visjes" een anti-vitamine dat B1 afbreekt (maar niet in zalm), en als je veel vette vis geeft moet je in feite ook weer anti-oxidanten gaan toevoegen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

pike schreef: Waarom geef je zo vaak vis? 1x in de week is in principe toch voldoende? Vis is i.h.a. vervuild met gifstoffen (zeker vette vis, want het gif wordt opgeslagen in het vet) dus ik zou het niet graag zo vaak geven. Daarnaast zit in veel van die "vette visjes" een anti-vitamine dat B1 afbreekt (maar niet in zalm), en als je veel vette vis geeft moet je in feite ook weer anti-oxidanten gaan toevoegen.
Het zijn kleine visjes Pike. Een sardientje, een ansjovisje, makreeltje, dit soort vis. Das toch niet zo veel? Zij wegen zo tussen de 50 en de 100 gr.
Dit zijn de zg. ''blauwe vissen'' (pesce azzurro in Italie), kleine vissoorten die rijk zijn aan omega 3 en onverzadigde vetzuren, anti-oxidanten vit. B, enz..
Bovendien bevatten deze kleine visjes minder gif als kwik, tonijn bijvoorbeeld weer wèl, omdat zij een niet zo lange levensduur hebben.
Ik dacht juist dat je met zalm moet oppassen ivm thiamine, hmmm, moet het weer even nazoeken. Ga ik morgen even naar kijken.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Nee, in zalm zit juist géén thiaminase. Thiaminase breekt thiamine (B1) af. Deze thiaminase zit o.a. wel in ansjovis, sardien, haring en makreel.
Overigens zegt het gewicht van een vis niet zoveel, wel als je daar het gewicht van de hond tegenover zet  ;)
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Alles met mate en denk als het daar in Italie heel warm is, jouw hondje best wat meer zoute vis etc kan gebruiken.
Wanneer het 'n heel heet klimaat is en er word veel gezweet door de mensen,dan is het soms nodig om zout tablet in te nemen of 'n sports drink met electrolytes zoals Gatorade te drinken, maar 'n hond zweet niet zoals de mense en verlies geen zout, krijgt misschien meer dorst, maar geen enkele hond hoeft extra zout bij 'te eten te hebben,
er zit voldoende zout in de vlees,kip en vis ,en er word afgeraden om extra zout toe te voegen want ze hebben echt geen extra zout nodig.
Wanneer je 'n mespuntje kelp wil toevoegen,dan heeft dat meer waardes en is gezonder dan gewoon zout of  zeezout.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 30 sep 2012, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

pike schreef: Nee, in zalm zit juist géén thiaminase. Thiaminase breekt thiamine (B1) af. Deze thiaminase zit o.a. wel in ansjovis, sardien, haring en makreel.
Overigens zegt het gewicht van een vis niet zoveel, wel als je daar het gewicht van de hond tegenover zet  ;)
Ja, je hebt helemaal gelijk, zalm bevat geen thiaminase. Over sardien en ansjovis kan ik het niet vinden, makreel inderdaad wel.
Ga nog wel verder kijken.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Aha, OK, dank voor je link: nou ik heb gevonden dat mijn makreeltje uit de Middellandse Zee de Scomber scombrus is, dus die is gelukkig alvast OK.
Mijn ansjovis is de Engraulis encrasicolus, maar ik weet niet of het dezelfde kan zijn als de ''verboden''  E. mordax. Dus dit is een open vraag.
Sardine is Sardina pilchardus is niet vermeld, dus blijft ook een open vraag.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Mijn sardien (Sardina pilchardus):
vitamina A (100 UI), complesso B (B1: 80 e B2: 210 mcg), Calcio (38 mg); Ferro (1.2 mg) e Fosforo (264 mg).
Geen idee of het veel of weinig Vit B1 is.

Mijn ansjovis (Engraulis enchrasicholus): complesso B (B1: 80 e B2: 210 mcg),

Makreel (Scomber scombrus) complesso B (B1: 80 e B2: 210 mcg)

Ik kan helaas op de italiaanse sites over het enzym thiaminase in vette vis (pesce azzurro) bijzonder weinig vinden.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op zo 30 sep 2012, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie