sil61 schreef:
Maar goed, mijn KVV ziet er nu zo uit:
580 gram kippenlevers
600 gram kippenmagen
450 gram kalfslever
2 hele kippen (wel schoon maar met bot) samen 3 kilo
2 hele cornish hens samen 1,25 kilo
1 kalkoennek (waar m'n molen bijna in stikte) 450 gram (hier moet ik iets anders voor verzinnen anders sloop ik het masjien)
2 kilo rundvlees
500 gram hele kwartel
900 gram. Lamsvlees
500 gram buffelvlees
Wat denken jullie hier van? Lijkt dit er een beetje op? Is het volledig genoeg en is het van een goede samenstelling?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Sil
Welkom!
Ik heb eens zitten rekenen aan jouw lijstje.
Ik ga er van uit dat je 50% bot-20% spiervlees-20% orgaanvlees-10% groente voert (heb geen groente in je lijstje gezien?)
Dan neem ik als uitgangspunt je bottenwerk:
De hele kippen, hennen en kwartel, die wegen totaal 4750 gram. Die complete dieren daar hoeft dus geen spiervlees meer bij. Wel orgaan want dat zit er niet meer in (toch?) Ze maken 70% uit van de 100 dus daar zou je dan nog 1355 gram orgaanvlees bij kunnen doen en 675 gram groentemix.
De kalkoennek van 450 gram vormt 50%, daar hoort dan 180 gram spiervlees en 180 gram orgaanvlees en 90 gram aan groente bij.
je hebt aan spiervlees: 3,4 kg. Je hebt maar nodig 180 gram! Dus je hebt veel en veel te veel spiervlees.
je hebt aan orgaanvlees: 1630 gram en je hebt nodig 1535 gram. Dat is 100 gram te veel valt nog wel mee...
Maar, lever maakt een veel te groot deel uit van je orgaanvlees, namelijk 63%. Dus wel te veel lever.
Wat ik mis is hart. Vind ik toch wel een erg belangrijk ingredient.
Dus je moet ofwel aan meer bot zien te komen, ofwel je mix maken met beduidend minder vlees en ook veel minder lever in je orgaandeel stoppen. Maar wel hart toevoegen aan je menu.
Misschien is eierschaalpoeder nog een optie.
Ik denk dat je hondjes van deze samenstelling met een overdaad aan vlees en lever aan de racepoep gaan.