Nieuwe hond, maar hoe ging barfen ook alweer?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Re: Nieuwe hond, maar hoe ging barfen ook alweer?

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Als Duke wat te mager is én afvalt, dan zou ik dat doen, want dan gaat het ten koste van zijn bespiering en conditie. Als we op vakantie zijn, waar m'n honden meer verbruiken door alle avontuur, krijgen ze gedurende die weken ook meer te eten dan het gebruikelijke. Kennelijk heeft Duke nu (even?) meer nodig ;)
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

[quote="Parelridder"]
Als Duke wat te mager is én afvalt, dan zou ik dat doen, want dan gaat het ten koste van zijn bespiering en conditie. Als we op vakantie zijn, waar m'n honden meer verbruiken door alle avontuur, krijgen ze gedurende die weken ook meer te eten dan het gebruikelijke. Kennelijk heeft Duke nu (even?) meer nodig ;)
[/quote]

Thnx!
Tja, veel beweging sinds hij bij mij is, daarvoor zat hij in het asiel.....
Maar fijn dat ik dus gewoon qua percentage omhoog kan gaan.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

De percentages bij bepaalde leeftijden zijn richtlijnen, gemiddelden, maar uiteindelijk verbrand de een meer dan de ander, afhankelijk van aktiviteiten, aanleg, temperament, etc. Dus altijd het percentage aan passen op wat je handen en ogen je vertellen over het lichaamsgewicht!
Hoe bevalt het Duke om te BARFen tot nu toe?
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

[quote="Parelridder"]
Hoe bevalt het Duke om te BARFen tot nu toe?
[/quote]

Duke is een echte barfer! Ik heb hem in een week van brok naar barf omgezet en hij lust alles!
Lever....vond mijn vorige hond vies, maar Duke vindt het heerlijk.
Een bovenmaatse, rauwe ongepekelde haring vol met kuit? Hij staat die kwispelend weg te kauwen.
Straks ga ik de zalmkoppen, de konijnorgaanmix, parelhoen en kipkarkassen halen en de nieuwe pakketten voor de komende weken samenstellen.
De groentemix heb ik gelukkig al gemaakt....dat vind ik een rotklus!
Tot hij op gewicht is laat ik hem op 4%, daarna schroef ik terug naar 3%...even kijen hoe hij het daar op doet.
Maar idd. handen en ogen....en af en toe de weegschaal bij de dierenarts.... ;)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Nou, ik heb hier niets aan toe te voegen, hoor! Volgens mij ben je het barfen nog niet verleerd! ;D Het percentage wat je voert is inderdaad helemaal afhankelijk van de behoefte van je hond; bij mij eten er ook twee zo rond de 3,5-3-8%, terwijl de derde bij 2% eigenlijk al op het randje zit en best iets minder mag hebben. Maar ja, ik vind het ook sneu om hem één eendennekje te geven terwijl de andere twee een berg voedsel staan te verorberen... :biggrin2:

Fijn dat Duke het barfen helemaal ziet zitten!
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

Ik ben zo blij met mijn poelier!
Eéns in de week staat hij op de markt hier in Scheveningen.
Hij heeft zelf een Rotweiller die ook barft, dus hij weet precies waar ik het over heb.
Nu ik Duke op 4% ga zetten heb ik dus een pond vleesbotten per dag nodig. Best veel.
Net heb ik 2 kilo parelhoenkarkas, 1 kilo kipkarkas en 1 kilo kippennek opgehaald. Kosten voor 4 kilo vleesbot 5 euro. Dat is niet duur, vind ik.
Voor volgende week heb ik 1 kilo eendenkarkassen, 1 1/5 kg parelhoenkarkas en 1 kilo kippennek besteld.
Ook heb ik 2 kilo hertenafsnijsels besteld. Dat is zulk mooi vlees dat ik er ook wel eens voor mezelf een stoofpot van heb gemaakt.  ;)
De week daarna krijgt hij ook konijnenkarkassen mét kop en haaskarkassen.
Zo kan ik Duke qua vleesbot iedere dag wat anders aanbieden. 
Ik kreeg vandaag gratis een zakje hertenafsnijsels mee...... :)
Laatst gewijzigd door Nugget op do 18 okt 2012, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Naomi B
5-sterren
5-sterren

Bericht door Naomi B »

Fijn, zo'n poelier!  :thumbup:
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

Van de slager kreeg ik gratis 2 "haksels???" mee. Het is een prachtige dikke runderknook overdwars doormidden gezaagd zodat ook alle merg eruit gesabbeld/gelikt kan worden.
Er zit ook nog aardig wat vlees op aan de buitenkant.
Maar volgens zijn collega moest ik dit geval eerst koken, want botspinters....bladiebladiebla.
Duke heeft al eerder een heel runderonderbeen, een bilpijp gehad, bevleesd en nu knaagt hij er gewoon aan, nu het vlees eraf is.
Het is veel te hard om door te bijten.
Zo'n "haksel" mag dan toch ook gewoon?
Iemand...ik begin helemaal te twijfelen door die slager..... ???
Bij de Dobey heb ik 2 zalmkoppen opgehaald, om als vleesbot te gaan gebruiken, 1 keer in de week.....ze wogen 800!!!!! gram per stuk. Ik heb ze maar doormidden gezaagd. Overdwars, dus aan beide kanten een oog. ze waren 2 euro per kop, nette prijs volgens mij.
Thea
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Thea »

Ik zou hem niet te lan op het bot laten kauwen. Zijn tandenslopers :-\
En pas op dat de bek niet klem komt te zitten in het bot. Als hij het merg eruit likt. ;)
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

[quote="Thea"]
Ik zou hem niet te lan op het bot laten kauwen. Zijn tandenslopers :-\
En pas op dat de bek niet klem komt te zitten in het bot. Als hij het merg eruit likt. ;)
[/quote]

Het doormidden gekliefde bot is net zo groot als zijn hoofd.
Volgens mij kan hij niet klem komen te zitten.
En hij knaagt op zijn oude bot, hij schraapt restjes eraf, als je begrijpt wat ik bedoel.
Degomeat verkoopt ze ook en ik zie heel vaak foto's van barfende honden die een enorm been afkluiven.
Maar nog meer mensen, ik neem graag alles ter advies aan.  :)
judith vd
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith vd »

Als ik dit aan Diza zou geven, dan heeft ze de volgende dag veel te harde poep.
Daarnaast zou ik ook wat huiverig zijn voor haar gebit.

Wat goed dat jouw hond zo geniet van barf!

Groet,

Judith
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

Duke heeft net zijn eerste zalmkop op. Nou ja, een halve dan daar het enrome gevaarte meer dan 800 gram woog! :D
Hij heeft er exact 7 minuten over gedaan......daarna was hij nog minstens 5 minuten bezig om zijn lippen af te likken.
Vanavond krijgt hij dan zijn vlees, organen en groentemix.
Hij is helaas, ondanks dat hij nu een paar dagen op 4% staat nog niet aangekomen.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

geduld , hij wordt heust wel zwaarder  ;) ..... maar hij heeft er in ieder geval veel plezier aan  :)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Botten NOOOOOOOIIIIIIITTTTTTTT koken, wat je slager of wie dan ook beweert. Alleen onverhit bot heeft nog de structuur (en de voedingswaarde) waar je hond iets mee kan.

In principe is zo'n groot bot een ware tandensloper, dus blijf erbij als je hem eraan laat knagen. Zorg dat hij niet probeert er stukken van af te bijten. Doet hij dat wel, en krijgt hij er te veel van binnen, kan dat tot verstopping leiden, en dat wil je echt niet.

In Duitsland zijn zulke megabotten ook heel gewoon, en daardoor ben ik er iets minder huiverig voor dan hier op bp de richtlijn is, maar het is bij die botten nooit de bedoeling - ook in Duitsland niet volgens mij - dat de hond ze echt EET. Meer om het vlees af te schrapen en zo de tanden schoon te houden. Ik heb laatst mijn honden zo'n reus gegeven, omdat de reuen nogal wat tandsteen op hun hoektanden hebben, en ik moet zeggen dat ik bij Max kan zien dat er inderdaad minder tandsteen is nu. Maar dan zit ik dus naast hem terwijl hij knaagt, en zodra hij probeerde met zijn kiezen een stuk af te bijten, zei ik "Nee", en als hij dan verder ging met schrapen met zijn hoektanden zei ik "Goed zo", en dat had hij wel vrij snel in de gaten. (Bij Scotch was er geen effect qua tandsteen, want het was vrij kaal bot, en daar vond hij niets aan; Laika heeft het toen van hem overgenomen en die begrijpt heel goed dat ze niet moet proberen te kraken, dus die schraapte zelf al zoals het hoorde.)

Dus als je zulke botten geeft, dan altijd ONgekookt, nooit te lang, en blijf er in godsnaam bij!
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

Anne en Judith, Duke is een knager in die zin dat hij vleesresten er af schraapt. Hij knaagt/kauwt niet op het bot.
Overigens was het enorm dik bevleesd met veel merg. En toen het kaal was bleek het geen bot te zijn maar gewrichten.....
Die hij verder liet liggen.
Omdat het zo enorm dik bevleesd en omringd door merg was kon ik niet goed zien wat het was...... :)
Geen bot dus, die andere slager, die zei dat ik het moest 'koken" moet nog maar eens naar school, er zat niet eens bot in!

Plaats reactie