hond dood door eten van botten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: hond dood door eten van botten

smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Anne in Duitsland schreef: Het is natuurlijk verschrikkelijk om een hond op die manier te verliezen, maar als ik zo'n bericht lees, stel ik me altijd eerst een paar vragen:

1- Wat voor bot heeft de hond gegeten? Helemaal als het de derde darmperforatie was, zou je denken dat de hond veel te grote, veel te zware botten heeft gehad - type runderpoot. Zulke botten worden hier op bp categorisch afgeraden!

1a- Was het kaal bot? Dus zonder of met weinig vlees? Was er nog iets bij gegeven, of kreeg de hond alleen dat kale bot?

1b- Was het bot wel rauw? Is de schuldige niet toevallig een gekookte kippenpoot of een gerookt bot uit de dierenwinkel?

2- Waarom verteerde de hond het bot niet? Was ie ziek? Barfte hij nog maar net en kreeg hij een bot dat geen beginnersbot was? Had hij zo'n groot stuk naar binnen geschrokt dat het niet helemaal verteerd uit de maag kwam?

3- Kwam het ook echt door het bot? Sommige honden zijn dol op takken en knabbelen daar graag op. Dat kan ook problemen opleveren.

Ik stel die vragen omdat wij hier met z'n duizenden op bp rondhangen en je bijna nooit iets hoort over darmperforaties, en nog minder vaak dat een hond daaraan gestorven is. En áls dat toch zo is, dan blijkt er meestal sprake te zijn van verkeerd botwerk.
Niemand hier voert z'n honden barf onder het motto: ach, we zien wel. Als de honden bij bosjes neervielen als gevolg van darmperforaties, zouden we onze honden geen hele botten voeren!

Hoe je dit kunt voorkomen, wil je weten: nou, ten eerste door dus geen foute botten te geven. Ten tweede door geen kale botten te geven; er moet flink wat vlees aan zitten, dat pakt de botsplinters in. Ten derde door ervoor te zorgen dat je hond niet schrokt maar goed op zijn botten kauwt. Dat kun je een hond leren.

Natuurlijk bestaat er zoiets als vette pech. Maar nogmaals, als je alles doet volgens de regels die hier op bp gehanteerd worden, is de kans dat dit soort dingen gebeuren echt heel klein.

Geheel mee eens ! Maar ook met Nova haar reactie . En verder Miranda ... ik zou zeggen blijf hier vooral meelezen , zeker als je nog niet zolang bezig bent kan dit je knap onzeker maken . Maar idd ook mij valt het op dat we hier op BP weinig ongelukken lezen . En Barf is ook je eigen hond goed (leren) kennen , hoe langer je bezig bent samen met je hond , hoe meer je ontdekt . En dat geld ook voor de vleesbotten . Ook daar ontwikkel je een barfoog door . Op een gegeven moment vind je je weg , en zul je gaan denken ... dit wil ik mijn hond wel of juist niet voeren . De laatste tijd moet je hierin best kritisch zijn , iedereen heeft ""het licht gezien "" vers voer levert geld op . En het is aan ons om tegen een poelier , leverancier of wie dan ook te zeggen ..... dat wil ik hebben , en dat mag je houden .
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, er overlijden af en toe honden aan het eten van botten. En het aantal honden dat in de afgelopen 10 jaar overleden is: dat is op 1 hand te tellen hoor. Maar, wij stoppen dat hier op Barfplaats niet weg, we negeren het niet, het is geen taboe om over te praten. Vanaf dag 1 dat Barfplaats bestaat, waarschuwen wij voor ongeschikte vleesbotten. En we hanteren daarbij uiterst strenge 'regels'. Om de kans op ongelukken te minimaliseren. We zijn daarvoor meer dan eens belachelijk gemaakt en uitgelachen op andere fora. Maar, we deden dat 9 jaar geleden en we blijven dat doen. En ja, er overlijd dus wel eens een hond aan het eten van vleesbot. En meestal betreft dit dan toch een hond die een ongeschikt vleesbot te eten heeft gekregen. In bijna alle gevallen betrof het een bot van een groot en volwassen dier (rund) of betrof het 1 enkele rib of betrof het een dragend deel van een groot dier. Bij mijn weten is er nog nooit een hond overleden aan een geschikt vleesbot en al zeker niet door een geschikt vleesbot, geschikt voor beginners. Er is pas nog wel iets bijna mis gegaan, dit betrof een hond met een specifieke vorm van kaak/bek. En ook daar dien je dus als eigenaar je vleesbotten op aan te passen, op je eigen individuele hond.

Maar ja, blijft een feit dat je geen garanties krijgt in het leven. Zo ook niet wanneer je je hond vleesbotten voert. Ja, daar schuilt een (klein) gevaar in. Maar hoeveel gevaar schuilt er in het niet voeren van vleesbot? Ik verwijs je daarvoor naar het boek van Tom Lonsdale, Raw Meaty Bones. Je kunt daar lezen hoe gevaarlijk het is om honden geen vleesbotten te voeren, 1 heel dik boek vol. Je kunt dan zelf de gevaren van het een en het ander tegen elkaar afwegen. En je moet je dan vervolgens bedenken dat er ook doorlopend honden dood gaan aan de alternatieven van vleesbot. Honden die stikken in buffelhuid. Honden die darmdraaiingen krijgen door buffelhuid. Honden die obstructies oplopen door allerlei plastic en rubberen alternatieve kauwmaterialen. Daar is alleen iedereen ZO aan gewend, dat we er niet meer van opkijken. En bovendien worden ongelukken met vleesbotten steeds weer onder de loep gelegd (ook door dierenartsen), omdat ze belang hebben bij dat wij terug gaan in ons BARF hol en er niet meer uit komen en we allemaal weer braaf brokjes gaan voeren.
connie63
5-sterren
5-sterren

Bericht door connie63 »

nova schreef: Ik heb  het bericht op FB gelezen en de schrijver is me bekend.

Nu begrijp ik ook de reactie, en van verder commentaar zal ik me maar onthouden.  ::)
Maar zij voerde toch ook eerst vers , ondanks dat ik nu af en een bepaalde reclame voorbij zie schuiven bij haar  ::)
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Tja als beginner kan ik misschien geen "ervarings" stukje hier tikken, maar wel mijn mening  ;)
Ik denk dat als je overstapt op barf, dat dit een overwogen keuze is, dat je je van te voren ingelezen hebt. En gelukkig is hier een site, BP, die voldoet om zo veel mogelijk te weten, te leren over barfen. En twijfel je over iets, heb je vragen, dan word het hier op BP gesteld en vaak binnen de kortste keren heb je je antwoord, door mensen die er (meer) ervaring mee hebben.
Sommige leren misschien sneller dan andere, heb je bv altijd zachte botten/ribben dan herken je de hardere snel, heb je altijd wat hardere botten dan valt het misschien niet zo erg op dat die ene bot net ff te hard zou kunnen zijn.
"Wij" hebben hier de site BP met enorm veel info en ervaringen, hoe zit dat met de brokken voerders?? op welke pro brokken site kan ik lezen dat wat ze toevoegen gevaarlijk kan zijn, dat daar ook fotorolletjes mee ontwikkeld worden? Op welke brok zak staat dat granen een allergie kunnen veroorzaken? Bij welke dierenwinkel of dierenarts hangt er een bordje met:  deze brokken voeren is op eigen risico, de mogelijke gevaren zijn.........

Ik vind het heel zielig voor de des betreffende hond en eigenaar, dat zeker, maar ik vraag me af dat als je hond al 2x problemen hebt gehad door botten, dat je je niet gaat afvragen wat is er fout aan, geef ik wel de goeie botten, of kan mijn hond (deze) botten wel aan? Waarom dan toch doorgaan met (deze) botten, waarom dan niet gemalen geven??

Welke ervaren barfer zou als zijn/haar hond tot 2x aan toe ernstige problemen heeft gehad nog (deze) botten geven??? En wat voor alternatief zou je zoeken/kiezen?
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Extreme schreef:

Ik vind het heel zielig voor de des betreffende hond en eigenaar, dat zeker, maar ik vraag me af dat als je hond al 2x problemen hebt gehad door botten, dat je je niet gaat afvragen wat is er fout aan, geef ik wel de goeie botten, of kan mijn hond (deze) botten wel aan? Waarom dan toch doorgaan met (deze) botten, waarom dan niet gemalen geven??

Welke ervaren barfer zou als zijn/haar hond tot 2x aan toe ernstige problemen heeft gehad nog (deze) botten geven??? En wat voor alternatief zou je zoeken/kiezen?

dat vraag ik me dus ook af.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,62788.msg1415403.html#msg1415403

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,97304.msg2220850.html#msg2220850

Bindi heeft 3x een afsluiting gehad die NIET  te wijten is aan verkeerd botwerk, maar met als  postoperatief gevolg dat ze darmverklevingen is gaan maken .

En last but not least, de eerste keer werd de afsluiting niet meteen herkend door  de DA.  DANKZIJ BP-ers die mij toen adviseerden om terug te gaan naar de DA,  ben ik idd  teruggegaan en  werd de afsluiting wél herkend. Dezelfde avond nog is Bindi geopereerd.

Ik vraag me dus serieus af of er wel tijdig hulp is ingeroepen, en is dat probleem  ook herkend  bij de DA.

En  wat doe ik nu m.b.t. botten voor Bindi?

Bindi krijgt het minimum aan botwerk, 30 % vleesboot, en alles gaat door de kenwood.
Eendenvoetje of runderlip is er niet meer bij  :-\ ,  Met belonen beperk ik me tot het geven van  gedroogde lamspens die ik in stukjes scheur  ter  grootte van een muntstuk.  Kleine stukjes gedroogd vlees of long kan ook.  Verder wat bij haar maaltijd  zodat het lekker schuift, dat kan yoghurt zijn, groente,  chlorella  zwarte gewelde pruimen, pruimensap, noem maar op.

Voor zover ik aan Bindi kan merken heeft ze geen last  van  de operaties,  ik ben wel als de dood  dat ze zich ergens wat verkeerds opraapt  :-\
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

Miranda 1 schreef: . het vrouwtje voelt zich zo verantwoordelijk nu en naar mijn mening is dat terecht.
Dit had voorkomen kunnen worden door haar gewoon voer te geven, [/i]
Heel verdrietig dat dit is gebeurd...
Maar wat bedoel je met "gewoon voer? brok??
Brokken is "makkelijk" voer....rauw is normaal/gewoon voer.
En wanneer dit al de derde keer is, dan zeg ik ook dat de eigenaar dan beter gemalen botten had kunnen geven.
Je kijkt naar wat je hond doet op 't voer wat je geeft, na 2 x 'n perforatie hebben zou ik nooit geen hele bot meer geven.
net zoals na dat hier 2 x pancreatitis is geweest, gingen nooit geen extra vette vleesbotten meer in.
wolfdolf
3-sterren
3-sterren

Bericht door wolfdolf »

aan de gevolgen van een darmperforatie, de derde al,
Ik kan me niet voorstellen dat iemand vleesbot blijft voeren na 2 darmperfortaties.
Kan het zijn dat de persoon die het bericht heeft geplaatst wat overdreven heeft?
Martine.
3-sterren
3-sterren

Bericht door Martine. »

Ik vind het verhaal eigenlijk veel te vaag om er ook maar iets van te kunnen maken of het daadwerkelijk juiste barf botten zijn die de oorzaak zijn. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de hond de gelegenheid heeft gezien om gebraden kippenbot te pikken of dat er iets grondig mis is met de botten die werden gevoerd. Ik leg het met een zeer gerust hart naast mij neer in elk geval. 
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

wolfdolf schreef: Ik kan me niet voorstellen dat iemand vleesbot blijft voeren na 2 darmperfortaties.
Kan het zijn dat de persoon die het bericht heeft geplaatst wat overdreven heeft?
Ik heb eerlijk gezegd al twijfel wanneer het over ik heb "ergens gelezen" Of "ik heb gehoord van de buurvoruw haar tante d'r zoon had 'n vriend die z'n Oom had 'n hond die dit ook had" verhalen...
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

wolfdolf schreef: Ik kan me niet voorstellen dat iemand vleesbot blijft voeren na 2 darmperfortaties.
Dat was ook het eerste wat ik dacht....
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Ik vraag me ook af wat voor een bot het dan geweest is.

En ik ga met extreme mee. Als mijn hond een perforatie heeft gehad door zijn voer, ga ik dat onder de loep nemen. Heb ik wel de juiste botten gegeven? Kan ik niet beter in de toekomst het bot malen? En dat je denkt bij de eerste keer 'kan gebeuren, is het risico', dat kan ik me ook nog voorstellen, maar na de 2e keer is het geen toeval meer en ga je al helemaal uitzoeken waardoor het komt, of je er iets aan kan veranderen.

Kijk naar Nova, Bindi zit met haar darmen, Nova maalt nu alles om er voor te zorgen dat Bindi echt geen verstopping meer krijgt en ze is overal allert op. Honden eten gescheiden zodat Bindi écht geen karkasje oid te pakken kan krijgen.
Zij heeft iets in haar menu veranderd om het risico tot het minimum te beperken, namelijk alles malen.

Als de eigenaar eens raad had gevraagd aan mensen die er verstand van hadden, dan had ze of te horen gekregen dat het bot wat ze voert niet geschikt is of dat ze het bot in de toekomst beter kan malen of gemalen moet inkopen.

Ik denk zeker dat dit sterfgeval voorkomen had kunnen worden :-\
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Het heeft mij wel aan het denken gezet, maar misschien komt dat ook doordat ik nog niet lang barf, pas 1 jaar.

Mijn Berner krijgt 700 gram bot per dag, waaronder een paar keer per weer haas wat over het algemeen kaler is. Ik geef dus nu zijn vlees bij het bot. Wat hier ook geschreven is dat het dan als het ware ingepakt wordt. De hoeveelheid bot maakt dan misschienn iet uit, maar het lijkt me wel beter.

Mijn Berner krijgt nu tabletten waardoor ik ze nog steeds 2 keer per dag voer. Maar ik zit er toch hard over na te denken dat wanneer dat niet meer hoeft ze 1 keer per dag te voeren. Moet ik alleen gaan kijken hoe dit praktisch kan, omdat ik onregelmatig werk.
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Miranda 1 schreef:

Mijn Berner krijgt 700 gram bot per dag, waaronder een paar keer per weer haas wat over het algemeen kaler is. Ik geef dus nu zijn vlees bij het bot. Wat hier ook geschreven is dat het dan als het ware ingepakt wordt. De hoeveelheid bot maakt dan misschienn iet uit, maar het lijkt me wel beter.

700 gr bot of vleesbot?

Zelfs  700gr vleesbot vind ik veel
Hoeveel eet hij per dag?
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Hij eet 1400 gram perr dag en de helft vleesbot. Dat heeft hij ook wel nodig anders wordt zijn ontlasting te dun.

Ik wil het overzetten naar 1200 gram.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een kater die maagontstekingen krijgt van zelfgekraakt bot.
Zelfs compleet platgemepte eendennek gaat niet altijd goed en die blijf ik dus ook malen.
Konijnenribbetjes, hoe zachtje botjes ook, zijn garantie voor overgeven een paar uur later en dagenlang niet willen eten.

Dat doen we dus gewoon niet meer, das toch logisch?
En bij Luis is het dan nog redelijk onschuldig, hij zou er niet aan sterven. Maar om de 2 weken een een paar dagen ziek zijn en buikpijn hebben, dat doe je je dier gewoon niet aan. Punt.
Dus hier wordt konijn en eend ook gewoon gemalen.  Ookal krijgt hij daar serieus tandsteen van.  Gelukkig gaat kip (gemept), vis en kuiken wel ongemalen. 
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je iets opnieuw doet als je dier er ziek van wordt.

Plaats reactie