Anne in Duitsland schreef: Het is natuurlijk verschrikkelijk om een hond op die manier te verliezen, maar als ik zo'n bericht lees, stel ik me altijd eerst een paar vragen:
1- Wat voor bot heeft de hond gegeten? Helemaal als het de derde darmperforatie was, zou je denken dat de hond veel te grote, veel te zware botten heeft gehad - type runderpoot. Zulke botten worden hier op bp categorisch afgeraden!
1a- Was het kaal bot? Dus zonder of met weinig vlees? Was er nog iets bij gegeven, of kreeg de hond alleen dat kale bot?
1b- Was het bot wel rauw? Is de schuldige niet toevallig een gekookte kippenpoot of een gerookt bot uit de dierenwinkel?
2- Waarom verteerde de hond het bot niet? Was ie ziek? Barfte hij nog maar net en kreeg hij een bot dat geen beginnersbot was? Had hij zo'n groot stuk naar binnen geschrokt dat het niet helemaal verteerd uit de maag kwam?
3- Kwam het ook echt door het bot? Sommige honden zijn dol op takken en knabbelen daar graag op. Dat kan ook problemen opleveren.
Ik stel die vragen omdat wij hier met z'n duizenden op bp rondhangen en je bijna nooit iets hoort over darmperforaties, en nog minder vaak dat een hond daaraan gestorven is. En áls dat toch zo is, dan blijkt er meestal sprake te zijn van verkeerd botwerk.
Niemand hier voert z'n honden barf onder het motto: ach, we zien wel. Als de honden bij bosjes neervielen als gevolg van darmperforaties, zouden we onze honden geen hele botten voeren!
Hoe je dit kunt voorkomen, wil je weten: nou, ten eerste door dus geen foute botten te geven. Ten tweede door geen kale botten te geven; er moet flink wat vlees aan zitten, dat pakt de botsplinters in. Ten derde door ervoor te zorgen dat je hond niet schrokt maar goed op zijn botten kauwt. Dat kun je een hond leren.
Natuurlijk bestaat er zoiets als vette pech. Maar nogmaals, als je alles doet volgens de regels die hier op bp gehanteerd worden, is de kans dat dit soort dingen gebeuren echt heel klein.
Geheel mee eens ! Maar ook met Nova haar reactie . En verder Miranda ... ik zou zeggen blijf hier vooral meelezen , zeker als je nog niet zolang bezig bent kan dit je knap onzeker maken . Maar idd ook mij valt het op dat we hier op BP weinig ongelukken lezen . En Barf is ook je eigen hond goed (leren) kennen , hoe langer je bezig bent samen met je hond , hoe meer je ontdekt . En dat geld ook voor de vleesbotten . Ook daar ontwikkel je een barfoog door . Op een gegeven moment vind je je weg , en zul je gaan denken ... dit wil ik mijn hond wel of juist niet voeren . De laatste tijd moet je hierin best kritisch zijn , iedereen heeft ""het licht gezien "" vers voer levert geld op . En het is aan ons om tegen een poelier , leverancier of wie dan ook te zeggen ..... dat wil ik hebben , en dat mag je houden .