Op vakantie naar buitenland met getiterde honden

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Op vakantie naar buitenland met getiterde honden

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

bosnimf1976 schreef: Vorig jaar onze hond laten enten voor rabies. Ze is erg allergisch maar dacht dat het wel mee zou vallen maar er was toen echt een jeuk en eczeem explosie. Ze heeft toen gelijk ook andere entingen gehad. Ze heeft het voor het eerst zo heftig gehad en vermoed dat de rabies wel mee heeft gespeeld dus zou het zelf wel op een moment doen dat hond minste last heeft/ redelijk stabiel is. Is een Golden trouwens. Weet niet of jouw hond ook een Golden is die allergisch is?
Ja :)
Voor de andere entingen doe ik niet meer enten maar titeren. En ook de rabiës ga ik niet zo maar zetten, wil er wel even gigantisch goed over nadenken. Zeker ook niet voor een vakantie in het buitenland...dan blijven we maar gewoon lekker in nederland...
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

eelke schreef: Maar op rabiës is niet te titeren toch?
Ze hebben hem sowieso nog nooit gehad, dus hier valt er sowieso nooit op te titeren.
Bij mensen wordt er wèl getiterd op Rabies, dus waarom zou het dan niet kunnen bij honden? In Nederland gaat het om hetzelfde vaccin.
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Annemarie Rijnveld schreef: Bij mensen wordt er wèl getiterd op Rabies, dus waarom zou het dan niet kunnen bij honden? In Nederland gaat het om hetzelfde vaccin.
Je kunt je hond inderdaad ook laten titeren op Rabies via het laboratorium.
Alleen heb je niets aan deze uitslag als je de grens over wil, dan moeten de vaccinaties in je boekje kloppen.
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Een paar jaar geleden was je verplicht de lab.uitslagen van het titeren voor Rabies bij je te hebben als je naar Zweden ging.
Die verplichting is eraf, maar ik weet niet of het toch nog waarde kan hebben.
Is na te vragen bij de Zweedse ambassade meen ik.
kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

Als je dan wel wilt laten doen, doe dan de eenjarige, daar hebben de honden het minste last van.

Zelf ent ik ook niet meer, en we gaan dus ook niet meer naar het buitenland met de honden. Zie wel bij de dierenarts regulier heel groot in de computer staan dat onze honden niet geent zijn. Ze spreken ons er nooit op aan, maar ze hebben het wel genoteerd. Ik durf zelf overigens niet zonder rabies prik de grens over te gaan, risico op controle heb je toch en ook als je hond gewoon iets krijgt (snee in de poot o.i.d.) en je moet naar de dierenarts loop je de kans dat ze naar de entingspapieren vragen en je een probleem hebt.
beesteboelmona
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door beesteboelmona »

Oei dit wist ik niet.
iemand enig idee of dit alleen voor echt buitenland geld of ook voor duitsland?
Ik woon aan de grens in groningen dus als ik naar het zuiden moet is het vaak korter en sneller om via duitsland te gaan.
kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

Ja dat geldt ook voor Duitsland. Dus als je over Duitsland rijdt moeten jouw honden formeel een enting hebben voor rabiës. Als je controle krijgt en je kunt het niet aantonen ben je de hond een tijdje kwijt. Ik blijf met de honden dus echt op Nederlandse grond.
beesteboelmona
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door beesteboelmona »

kira schreef: Ja dat geldt ook voor Duitsland. Dus als je over Duitsland rijdt moeten jouw honden formeel een enting hebben voor rabiës. Als je controle krijgt en je kunt het niet aantonen ben je de hond een tijdje kwijt. Ik blijf met de honden dus echt op Nederlandse grond.
Zucht dan zal meneer dus toch weer moeten worden geent.
Wat een geneuzel zeg.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ben nu bezig met een soort van vaste oppas. Mochten we dan eens van zulke dingen hebben, is dat dan de oplossing. Wel zonde, net over de grens/op de grens zulke mooie bossen...kalmthoutse heide....
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

hamada schreef: Een paar jaar geleden was je verplicht de lab.uitslagen van het titeren voor Rabies bij je te hebben als je naar Zweden ging.
Die verplichting is eraf, maar ik weet niet of het toch nog waarde kan hebben.
Is na te vragen bij de Zweedse ambassade meen ik.
Nee niet dus, de hond moet nu gewoon geënt zijn, titer of geen titer maakt niet uit als hij maar geënt is. Vroeger moest de hond ook geënt zijn, maar dan wel mét voorafgaande titer met een goede uitslag. Zelf heb ik zoiets van: Je weet maar nooit of die Zweden weer terugvallen op hun oude regels, dus ik zorg ervoor dat mijn titer niet verloopt. Ik her-ent dus volgens de oude regels, op tijd, zodat ik, als ze de boel terugdraaien naar vroeger, niet opnieuw weer een rabies titer hoef te laten doen. Naar het buitenland ga ik zowiezo elk jaar, enten moet ik dus toch.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

eelke schreef: Ben nu bezig met een soort van vaste oppas. Mochten we dan eens van zulke dingen hebben, is dat dan de oplossing. Wel zonde, net over de grens/op de grens zulke mooie bossen...kalmthoutse heide....
Ik snap alle bezwaren en ook de officiele regeltjes. Wat ik niet snap is wat die landsgrens nu uitmaakt die toevallig net een paar km verder ligt. Ik zou dus gewoon gezellig met Joep en Gijsje gaan wandelen op de kalmthoutse hei.
Stel, je gaat wandelen op de veluwe. Dat is echt veel verder dan kalmthout. En voor de veluwe zou je geen rabiesshot nodig hebben en voor kalmthout wel? Da's toch raar. Overigens komt er op de kalmthoutse hei echt geen rabies voor. In de Ardennen wel, maar daar wandel je niet zomaar even tussendoor.

Ik heb 2 katten. Sien komt uit Hoogerheide. Ot net een paar minuutjes verder, uit Brasschaat. Officieel had Ot dus een rabiesvaccinatie moeten hebben voordat ze met mij mee zou mogen. Ze heeft nog geen half uurtje in de auto gezeten.

Als er wel ineens rabies hier zou gaan heersen, dan stoppen die vossen en vleermuizen echt niet ineens bij de grens.
En hoe is dat met mensen die in Putte wonen? Je loopt de straat uit en je zit al officieel in het buitenland.
Ik zou pas gaan vaccineren voor rabies op het moment dat je naar een risicogebied (bv de Ardennen) gaat.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

koekje schreef: Ik snap alle bezwaren en ook de officiele regeltjes. Wat ik niet snap is wat die landsgrens nu uitmaakt die toevallig net een paar km verder ligt. Ik zou dus gewoon gezellig met Joep en Gijsje gaan wandelen op de kalmthoutse hei.
Stel, je gaat wandelen op de veluwe. Dat is echt veel verder dan kalmthout. En voor de veluwe zou je geen rabiesshot nodig hebben en voor kalmthout wel? Da's toch raar. Overigens komt er op de kalmthoutse hei echt geen rabies voor. In de Ardennen wel, maar daar wandel je niet zomaar even tussendoor.

Ik heb 2 katten. Sien komt uit Hoogerheide. Ot net een paar minuutjes verder, uit Brasschaat. Officieel had Ot dus een rabiesvaccinatie moeten hebben voordat ze met mij mee zou mogen. Ze heeft nog geen half uurtje in de auto gezeten.

Als er wel ineens rabies hier zou gaan heersen, dan stoppen die vossen en vleermuizen echt niet ineens bij de grens.
En hoe is dat met mensen die in Putte wonen? Je loopt de straat uit en je zit al officieel in het buitenland.
Ik zou pas gaan vaccineren voor rabies op het moment dat je naar een risicogebied (bv de Ardennen) gaat.
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat er ook belgische boswachters zijn, denk ik. En je zal maar aangehouden worden... hier kom ik de boswachter ook regelmatig tegen. Het probleem is, dat als ze moeilijk doen, je hond gewoon in beslag genomen wordt. Krijg je hem niet meer mee. Als het een boete zou zijn, zou ik er mee kunnen leven...
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

hannabelgje schreef: Alleen rabies is verplicht, voor de rest niks volgens mij.
psies :)

Vandaag met Bindi de rabies prik gehaald, Nu ben ik niet zo bang voor een Rabies- besmetting, maar wel dat mn honden in beslag worden genomen :-\ Ik wil dat ten kosten van alles voorkomen
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

nova schreef: psies :)

Vandaag met Bindi de rabies prik gehaald, Nu ben ik niet zo bang voor een Rabies- besmetting, maar wel dat mn honden in beslag worden genomen :-\ Ik wil dat ten kosten van alles voorkomen
Nova, ik ben nog steeds zoekende: welke rabies-prik heb jij laten zetten?
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Als je een meedenkende DA hebt kun je het volgende suggereren indien je hond echt niet tegen entingen kan.
Laat titeren. Bij voldoende goede uitslag krijg je WEL een stempel en handtekening in je boekje maar wordt de feitelijke enting niet gezet.

Dit vereist een paar dingen:
- een medewerkende DA (want ja, het IS fraude)
- een voldoende goede titer
- jouw bereidheid dubbel te betalen: het titeren en de (niet -gezette)enting.

Ik ben hier GEEN voorstandrer van maar als de hond echt niet tgen de enting kan en je wel over de landsgrens "moet" kunnen.....

Suzanne

Plaats reactie