Maagzuur past zich idd voor zover wij weten aan. Maar als je brok en vers tegelijk voert, waaraan moet het maagzuur zich dan aanpassen? En ook als je het in verschillende maaltijden geeft moet de maag zich dus elke keer weer aanpassen aan zetmeel verteren. Daar maak je het met name een gevoelige maag dus alleen maar lastiger mee. Dus als je al wilt combineren zou ik dat kort doen, zo kort mogelijk. Waarschijnlijk kan je hond vers beter verteren dan brok en dan is langdurig beide geven ook helemaal niet nodig en zelfs af te raden.Atina schreef: Ik heb begrepen dat maagzuur zich aan gaat passen aan hetgeen er voorgeschoteld word. Als mijn hond geregeld kvv krijgt (nu in combi. met Prins omdat dit een geperste brok is, en deze vertering meer in de buurt komt met de kvv, dan de geextrudeerde brok) ook meerdere dg achter elkaar kvv krijgt, lijkt mij dat het maagzuur ook hier aan zal wennen....
Een wolf heeft toch ook wel dg ertussen zitten dat hij niet aan vlees kan komen en besjes etc gaat eten?
Zowel in de Prins brok zitten geen geur kleur en smaak stoffen, natuurlijke antioxidanten, vetten die niet gekraakt zijn door hoge verhitting...en een beter verteerbare brok.
Ik ben aan het zoeken naar wat het beste is zowel in de overstap als evt in de toekomst volledig.
Na veel gelezen te hebben zou ik mijn hond ook het liefst volledig op vers zetten, maar het is toch een overgang en gewennings fase niet alleen voor de hond.
Wolven eten idd alles als ze voldoende honger hebben. Maar in de natuur iig geen granen of producten daarvan, en ook geen piepers of andere zetmeelbronnen. Bessen bevatten geen zetmeel, wel suikers maar die verteren heel anders. En verder maken dat soort plantaardige zaken maar een heel klein deel uit van het dieet van een wolf. Een wolf die langere tijd alleen van bessen en uitgegraven knollen moet bestaan elgt gewoon het loodje, daar is hij niet op gebouwd.
Ik heb ff gekeken naar de samenstelling van een Prins brok.
"Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, suiker, gist, vitaminen en mineralen. "
Het belangrijkste ingrediënt is dus granen, daarvan zit er procentsgewijs het meeste in. Daarnaast zitten er ook nog eens niet nader gedefinieerde plantaardige bijproducten in. Alles bij elkaar dus veel meer granen en planten dan vlees en dierlijke bijproducten.
Verder zit er suiker! in godbetert. En gist.
Oftewel, het grootste deel van die brok bestaat uit zaken die een hond niet nodig heeft, of die ongezond of zelfs ronduit slecht voor hem zijn.
Volgens het promo-filmpje gaan er idd alleen 'natuurlijke' ingrediënten in. Dat is fijn. Alleen wordt nergens uitgelegd wat we daaronder zouden moeten verstaan. En dat Prins zelf geen kunstmatige conserveringsmiddelen toevoegt is ook fijn, maar dat betekent niet dat ze niet in de brok zitten. Stoffen die de leveranciers van de brokkenboer nl toevoegen hoeft die brokkenboer niet te vermelden. Ook wat die leverancier verder met z'n grondstoffen heeft uitgevoerd, waaronder gegarandeerd heel wat hoger verhitten dan 75º, hoef meneer Prins niet te melden.
En 75º is best heet, iig heet genoeg om eiwitten te denatureren.