Wie laat zijn hond vasten en waarom?
Moderator: Lizzy
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Re: Wie laat zijn hond vasten en waarom?
@Ulla, dank je wel. Dan ben ik gerustgesteld, horende dat er rustig meer dan 2 Kg. in de maag kan.
-
Martine-Tom
Volgens mij scheelt dat wel per hond hoor, was het niet Allard die een poosje terug van 1 van de 2 honden vertelde dat die een paar kilo spier of pens oid gegeten had? Is goed gegaan maar de hond heeft wel heeeeel lang uitgebuikt 
Tom en onbeperkt...hij eet normaal 100 gram, 130 is een feestmaal en 180 een onmogelijke opgave

Tom en onbeperkt...hij eet normaal 100 gram, 130 is een feestmaal en 180 een onmogelijke opgave
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Ja OK, ik snap dat jouw Tom maar beter niet een hele eend achterover moet slaan, maar een middelgrote hond denk ik toch wel?martine-tom schreef: Volgens mij scheelt dat wel per hond hoor, was het niet Allard die een poosje terug van 1 van de 2 honden vertelde dat die een paar kilo spier of pens oid gegeten had? Is goed gegaan maar de hond heeft wel heeeeel lang uitgebuikt
Tom en onbeperkt...hij eet normaal 100 gram, 130 is een feestmaal en 180 een onmogelijke opgave![]()
![]()
-
Martine-Tom
Geen idee, probeer het eens zou ik zeggenAnnemarie Rijnveld schreef: Ja OK, ik snap dat jouw Tom maar beter niet een hele eend achterover moet slaan, maar een middelgrote hond denk ik toch wel?
Onze hond weegt 16 kilo, 17-18kg zou mooier zijn, maar ik krijg er niet meer gewicht aan.
Ze eet 800-900 gram per dag, dus 5% gaat er elke dag standaard in, in 1 maaltijd.
4% is dus zoiezo (wat voor sommige dus een dubbele portie is) weinig voor haar, ik vind haar bak nu al flink gevuld voor zo'n klein wurmpie.
Daarom ben ik dus benieuwd tot hoever ik dit kan opvoeren in 1 maaltijd, want ze lijkt het op twee maaltijden minder goed te doen, qua vertering.
Het laten afhangen van wat ze zelf wil is vrees ik geen optie, want ze lijkt onverzadigbaar; als ze ooit niet wil eten ga ik met gillende sirene naar de dokter......
Ze eet 800-900 gram per dag, dus 5% gaat er elke dag standaard in, in 1 maaltijd.
4% is dus zoiezo (wat voor sommige dus een dubbele portie is) weinig voor haar, ik vind haar bak nu al flink gevuld voor zo'n klein wurmpie.
Daarom ben ik dus benieuwd tot hoever ik dit kan opvoeren in 1 maaltijd, want ze lijkt het op twee maaltijden minder goed te doen, qua vertering.
Het laten afhangen van wat ze zelf wil is vrees ik geen optie, want ze lijkt onverzadigbaar; als ze ooit niet wil eten ga ik met gillende sirene naar de dokter......
Sally weegt ongeveer 16/17 kilo. Ze krijgt van mij ongeveer 300 gram per dag, maar kluift graag. Ze krijgt van mij wel eens dubbele porties en vast dan die dag erop. Puur gemak voor mij (ik hoef niet te hakken) en puur plezier voor haar (ze heeft echt wat te kluiven).
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Nou, ik weet niet of ik het ooit zal gaan redden met een vastendag invoeren.
Ik heb Yuma nu sinds kort geheel op 1x per dag voeren (wat voor haar hetzelfde is als vasten), maar ik voel mij een monster met haar.
Ze smakt heel de dag, en kijkt mij telkens met smekende ogen aan.
Hebben jullie honden geen last ervan wanneer er lekkere kookluchtjes in huis zwieren en jullie aan tafel lekker zitten te eten? Hoe lossen jullie dat op?
Ik heb Yuma nu sinds kort geheel op 1x per dag voeren (wat voor haar hetzelfde is als vasten), maar ik voel mij een monster met haar.
Ze smakt heel de dag, en kijkt mij telkens met smekende ogen aan.
Hebben jullie honden geen last ervan wanneer er lekkere kookluchtjes in huis zwieren en jullie aan tafel lekker zitten te eten? Hoe lossen jullie dat op?
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Hier wordt niet gevast. Sowieso doe ik dat niet met een hartpatient én weet ik uit de ervaringen maar al te goed dat je niet weet of je hond een gezond hart heeft als je dat niet laat screenen.
Los van het niet laten vasten van een hond met een hartspierziekte gaan mijn honden onbedaarlijk bosgrond/modder, gras en bladeren vreten als ze trek hebben. Dat betekent dat ik de hele wandeling - dwars door luilekkerland - moet waarschuwen en mopperen. Om die reden eten ze dus ook 2 maal daags: zonder ontbijt hebben we geen gezellige boswandeling in het verschiet.
Los van het niet laten vasten van een hond met een hartspierziekte gaan mijn honden onbedaarlijk bosgrond/modder, gras en bladeren vreten als ze trek hebben. Dat betekent dat ik de hele wandeling - dwars door luilekkerland - moet waarschuwen en mopperen. Om die reden eten ze dus ook 2 maal daags: zonder ontbijt hebben we geen gezellige boswandeling in het verschiet.
Poe geen idee, totaal geen last van. Ondanks dat ze altijd honger (vindt ze zelf) heeft en ook werkelijk álles lust.
Als ik haar voerbak pak dan vliegt ze naar haar bench, maar verder zeurt ze echt nooit om eten.
Ze krijgt werkelijk nooit iets tussendoor, misschien scheelt dat?? Krijgt ze veel tussendoortjes of ook iets als jullie eten??
Tijdens het wandelen neem ik wel snackjes mee om de aandacht er een beetje bij te houden, anders doet ze aan zelfbediening en vreet ze bladeren, paarden- en kattenpoep, afval en ga zo maar daar.
Als ik haar voerbak pak dan vliegt ze naar haar bench, maar verder zeurt ze echt nooit om eten.
Ze krijgt werkelijk nooit iets tussendoor, misschien scheelt dat?? Krijgt ze veel tussendoortjes of ook iets als jullie eten??
Tijdens het wandelen neem ik wel snackjes mee om de aandacht er een beetje bij te houden, anders doet ze aan zelfbediening en vreet ze bladeren, paarden- en kattenpoep, afval en ga zo maar daar.
Heb met Vito geen vastendag. Krijgt zo'n 1300 gram per dag, weegt 28 en heeft echt elke gram nodig.Annemarie Rijnveld schreef: Hebben jullie honden geen last ervan wanneer er lekkere kookluchtjes in huis zwieren en jullie aan tafel lekker zitten te eten? Hoe lossen jullie dat op?
verleden maand kreeg hij nog 1500 gr maar liet wat hij minder lekker vond liggen. Nu hij iets minder krijgt gaat alles schoon op. Meer geven laat hij dus liggen, maar heeft alle grammen nodig omdat er geen gram teveel op zit.
Bedelen doet hij alleen bij iemand die ook wel eens wat geeft. Ik maak vlees/kip schoon en hij blijft heerlijk op zijn kussen liggen snurken. Maakt mijn man kip of wat lekker ruikt schoon dan staat hij gelijk naast hem in de keuken. Ze zijn zo slim die beesten. Gewoon volhouden en terug steuren naar haar plaats. Moet wel zeggen dat ik ook bijna nooit hondensnacks geef aan Vito. Denk er gewoon niet aan, dus hij is gewend dat ik alleen zijn avondeten maak en geef. Behalve een banaan, die deel ik wel met hem, even vergeten. Dat weet hij dus ook. Banaan lekker kwijlen naast zijn vrouwtje.
Gr. Nicolette
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Nee, ik geef geen tussendoortjes, nooit gedaan. Zij krijgt alleen haar snekkies wanneer ik oefeningen met haar doe (buiten), en wanneer zij onmiddellijk terugkomt op mijn commando, dat soort zaken.
ik denk dat ik het vasten maar niet in voer, ik zou het gedaan hebben omdat men zegt dat de hond dan eens alle afvalstoffen kan kwijtraken, maar mijn honden verwijzen totaal niet naar een vastendag en springen elke ochtend enthousiast rond in afwachting van hun eten. Verder vind ik het ook niet lastig om elke avond hun eten klaar te nemen. Dus waarom zou ik het dan wel doen ... 8)
Hier wordt niet gevast. Ik vind het niet nodig en Jamie heeft zo al altijd trek.
De reden tot vasten die ik heb kunnen vinden is de volgende:
De maag van een hond is heel klein maar zit aan de binnenkant helemaal vol met klieren. Deze klieren zorgen voor de enzymen die het voedsel helpen verteren. Als de hond zijn maag dus maar voor een kwart vol eet werken maar een kwart van de klieren. Helemaal voleten zorgt dus voor een optimale vertering.
Niet zoals bij de mens waarbij het eten van kleine hoeveelheden juist voor beter verteren zorgt.
Wat heel gevaarlijk is is het vergelijken van de hond met de mens. Zij hebben echt een heel ander stelsel dan wij. bijv. Rauwe groenten zijn goed voor ons, maar een hond kan dit helemaal niet afbreken. Dat kunnen ze pas als de planten fijngemalen of gekookt zijn. Zo is het ook gevaarlijk om de hond nog helemaal te vergelijken met de wolf. De wolf had/ heeft immers een heel ander leefpatroon. De hond mag dan genitisch nogwel 99% gelijk zijn aan de wolf. De omstandigheden waaronder hij leeft zijn duidelijk anders.
Zo moet een wolf jagen voor zijn eten terwijl onze honden rustig uit hun mand kunnen stappen om hun alvast voorgesneden eten te kunnen oppeuzelen. Een wolf verbruikt dus veel meer en op een andere manier energie. Dat allemaal terzijde, maar geeft aan waarom ik ervoor kies om niet te vasten.
weer een heel verhaal sorry
De reden tot vasten die ik heb kunnen vinden is de volgende:
De maag van een hond is heel klein maar zit aan de binnenkant helemaal vol met klieren. Deze klieren zorgen voor de enzymen die het voedsel helpen verteren. Als de hond zijn maag dus maar voor een kwart vol eet werken maar een kwart van de klieren. Helemaal voleten zorgt dus voor een optimale vertering.
Niet zoals bij de mens waarbij het eten van kleine hoeveelheden juist voor beter verteren zorgt.
Wat heel gevaarlijk is is het vergelijken van de hond met de mens. Zij hebben echt een heel ander stelsel dan wij. bijv. Rauwe groenten zijn goed voor ons, maar een hond kan dit helemaal niet afbreken. Dat kunnen ze pas als de planten fijngemalen of gekookt zijn. Zo is het ook gevaarlijk om de hond nog helemaal te vergelijken met de wolf. De wolf had/ heeft immers een heel ander leefpatroon. De hond mag dan genitisch nogwel 99% gelijk zijn aan de wolf. De omstandigheden waaronder hij leeft zijn duidelijk anders.
Zo moet een wolf jagen voor zijn eten terwijl onze honden rustig uit hun mand kunnen stappen om hun alvast voorgesneden eten te kunnen oppeuzelen. Een wolf verbruikt dus veel meer en op een andere manier energie. Dat allemaal terzijde, maar geeft aan waarom ik ervoor kies om niet te vasten.
weer een heel verhaal sorry
hey miruske dat van die klieren in de maag is wel heel interessant!
- choopy
- 5-sterren

- Contacteer:
Hier wordt alleen gevast als het zo uitkomt.
Dat kan betekenen vergeten vlees uit de vriezer te halen. Erg laat thuis waardoor het eten naar de volgende dag verschuift.
Het is hier dus niet bewust vasten, maar wel bewust op verschillende tijden eten.
Dat kan betekenen vergeten vlees uit de vriezer te halen. Erg laat thuis waardoor het eten naar de volgende dag verschuift.
Het is hier dus niet bewust vasten, maar wel bewust op verschillende tijden eten.