Goede Brok vb Orijen beter dan Barf met 'antibiotica kip en rund'?
Moderator: Lizzy
Re: Goede Brok vb Orijen beter dan Barf met 'antibiotica kip en rund'?
http://www.nu.nl/binnenland/2728572/99- ... esmet.html
In dit artikel lees ik niets heel concreets over het minderen van het antibiotica gebruik in de intensieve veeteelt. Ja, ze zijn er mee bezig, maar er wordt niets concreets gezegd. Ik meen me te herinneren dat de overheid ook pas over een paar jaar maatregelen gaat nemen om dit te veranderen.
Ik ga even kijken of ik daar een artikel over kan vinden.
In dit artikel lees ik niets heel concreets over het minderen van het antibiotica gebruik in de intensieve veeteelt. Ja, ze zijn er mee bezig, maar er wordt niets concreets gezegd. Ik meen me te herinneren dat de overheid ook pas over een paar jaar maatregelen gaat nemen om dit te veranderen.
Ik ga even kijken of ik daar een artikel over kan vinden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/31/bij ... jk-is-dat/
Nog een artikel. Volgens het artikel is het verhitten van kip voldoende om die bacteriën niet binnen te krijgen. Ik heb daar sterk mijn twijfels over..
Ben ook erg benieuwd hoeveel minder de bacterie voorkomt in de biologische kip, want dat wordt niet geschreven. Ook wordt niet geschreven welke maatregelen er genomen gaan worden om het antibiotica gebruik in de intensieve veeteelt te verminderen of er wel maatregelen genomen gaan worden.
Nog een artikel. Volgens het artikel is het verhitten van kip voldoende om die bacteriën niet binnen te krijgen. Ik heb daar sterk mijn twijfels over..
Ben ook erg benieuwd hoeveel minder de bacterie voorkomt in de biologische kip, want dat wordt niet geschreven. Ook wordt niet geschreven welke maatregelen er genomen gaan worden om het antibiotica gebruik in de intensieve veeteelt te verminderen of er wel maatregelen genomen gaan worden.
Waarom heb je over het verhitten van kip je twijfels?
Ik zal zo even zoeken naar informatie vanuit een andere hoek. De sector zelf ;-)
En nee, niet preventief nee, in de biologische sector. Maar dat mag eigenlijk in de gewone sector ook niet meer. De reden daarvoor is weliswaar niet onze voedselveiligheid, maar de toenemende antibiotica-resistentie, maar goed, dat komt voor dit verhaal op hetzelfde neer. Daardoor zit er minder in het vlees dan vroeger.
Of er bij biologisch langere wachttijden zijn (worden gehanteerd) durf ik even niets over te zeggen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat dat zo is.
Ik zal zo even zoeken naar informatie vanuit een andere hoek. De sector zelf ;-)
En nee, niet preventief nee, in de biologische sector. Maar dat mag eigenlijk in de gewone sector ook niet meer. De reden daarvoor is weliswaar niet onze voedselveiligheid, maar de toenemende antibiotica-resistentie, maar goed, dat komt voor dit verhaal op hetzelfde neer. Daardoor zit er minder in het vlees dan vroeger.
Of er bij biologisch langere wachttijden zijn (worden gehanteerd) durf ik even niets over te zeggen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat dat zo is.
Omdat ik me afvraag of de mensen die resistent zijn tegen antibiotia (die honderd gevallen die in het artikel vermeld staan), en er dus bij deze gevallen sprake is van besmetting met dezelfde bacterie als de bacterie in het Hollandse kippenvlees, allemaal niet goed doorbakken kipfilet hebben gegeten.
En dan vraag ik me ook af waarom de consumentenbond zegt dat het eten van kippenvlees niet veilig is, want als het een kwestie is van goed doorbakken, dan is het gevaar niet zo groot.
Maar goed, hierdoor heb ik wel weer mijn twijfels over het geven van rauw kippenvlees aan de honden...
En dan vraag ik me ook af waarom de consumentenbond zegt dat het eten van kippenvlees niet veilig is, want als het een kwestie is van goed doorbakken, dan is het gevaar niet zo groot.
Maar goed, hierdoor heb ik wel weer mijn twijfels over het geven van rauw kippenvlees aan de honden...
Dat begrijp ik dan weer niet:Yuka 2004 schreef: Omdat ik me afvraag of de mensen die resistent zijn tegen antibiotia (die honderd gevallen die in het artikel vermeld staan), en er dus bij deze gevallen sprake is van besmetting met dezelfde bacterie als de bacterie in het Hollandse kippenvlees, allemaal niet goed doorbakken kipfilet hebben gegeten.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg446230
Maar wat heeft dat dan met salmonella te maken? Het gaat hier om bacteriën die resistent zijn aan antibiotica, waardoor mijn honden dus ook resistent kunnen worden. Dus wat heeft de informatie in de link daarmee te maken?
Ja maar, als die bacterieën net als Salmonella het maagzuur niet overleven, waar zit dan het probleem?
Volgens mij zit het probleem in de antibiotica die in het vlees zit, niet in de bacterieën zelf. Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen
Volgens mij zit het probleem in de antibiotica die in het vlees zit, niet in de bacterieën zelf. Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen
Nee, het probleem zit hem in de resistente bacteriën die op/in het vlees zitten en die bacteriën werden dus ook gevonden bij de mensen die resistent bleken, dezelfde bacteriën die op 99% van het bio-industrie kippenvlees zitten. Tenminste dat is wat ik begrijp.pike schreef: Ja maar, als die bacterieën net als Salmonella het maagzuur niet overleven, waar zit dan het probleem?
Volgens mij zit het probleem in de antibiotica die in het vlees zit, niet in de bacterieën zelf. Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen![]()
Ik betwijfel dus of deze bacteriën het maagzuur van de hond niet overleven, ik ga ervanuit dat dit wel sterke bacteriën zijn. Maar Pike, ik heb te weinig verstand van dit soort zaken. Ik vind het wel zorgwekkend.
Dus het gaat niet om de anti-biotica zelf, het gaat om de bacteriën die zich bij de kippen hebben ontwikkeld door preventief gebruik van antibiotica door het kippenvoer. Of ik begrijp het helemaal verkeerd hoor.
Nee het klopt wel zoals je het zegt: We eten resistente bacterieën, we worden ziek van de bacterieën, en die krijgen we niet weg met antibiotica omdat ze al resistent zijn. Waarbij men er echter weer van uit gaat dat met het goed verhitten die bacterieën dood gaan (en bij de hond het maagzuur niet overleven) en je er voor zorgt dat er nergens kruisbesmetting optreedt. Maar heb je (of de hond) een gebrekkige afweer door ziekte, ouderdom of wat dan ook zou het weer wel een probleem kunnen vormen.
Overigens stond er in het artikel dat hierboven werd aangehaald dat de betreffende bacterie ook op rauwe groentes is aangetroffen. Was toch echt niet van plan al mijn groentes te gaan koken. En wat de kip betreft: Eco-kip is dan toch een in alle opzichten gezonder alternatief.
.
Overigens stond er in het artikel dat hierboven werd aangehaald dat de betreffende bacterie ook op rauwe groentes is aangetroffen. Was toch echt niet van plan al mijn groentes te gaan koken. En wat de kip betreft: Eco-kip is dan toch een in alle opzichten gezonder alternatief.
.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Salmonella gaat niet dood door maagzuur.pike schreef: Ja maar, als die bacterieën net als Salmonella het maagzuur niet overleven, waar zit dan het probleem?
Volgens mij zit het probleem in de antibiotica die in het vlees zit, niet in de bacterieën zelf. Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen![]()
dus dit klopt niet volgens jou?:*Dorothea* schreef: Salmonella gaat niet dood door maagzuur.
"Kan rauw voedsel Salmonella bacterieen bevatten?:
Ja, het is mogelijk dat voedsel besmet is met salmonella en sommige mensen vermijden rauwe voeding, zonder eerst na te denken over alle feiten. Ten eerste hebben honden een zeer zuurrijk maagzuur (pH 1), een milieu dat niet bacterie-vriendelijk is. Salmonella kan op dat pH niveau niet overleven en vergt tenminste een pH waarde van 4 of hoger om te vermenigvuldigen. Salmonella vermenigvuldigt zich het beste bij een pH waarde tussen de 6.5-7.5. "
(afkomstig van
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg446230)
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Zijn we dan niet heel gevaarlijk bezig door onze honden rauwe kip te voeren?*Dorothea* schreef: Salmonella gaat niet dood door maagzuur.
Dan zou 't hier moeten regenen van de salmonella en andere bacterieele besmettingen...
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Dit lees ik over een lage pH-level en Salmonella:
http://www.octagon-services.co.uk/artic ... onella.htm
Why should a differently processed feed have such an effect and how does it have an impact on salmonella? They showed that with the finely ground feed the stomach contents were more uniform and took upto five hours to reach a low pH (acidity) of about 2, (the level that kills salmonella). The coarse feed however caused stratification of the stomach contents with the coarser material in the lower (distal) part and the pH reached 2 at about two hours, thereby exposing the contents and the salmonella more quickly and longer to a killing level of acid before they passed into the small intestine. This was shown to have a marked effect on the numbers of enterobacteria in the stomach and their reduction broadly mirrored the pH level.
En ook:
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Stomach
Carnivores: Cats
Special Environment
The ability of the carnivore stomach to secrete hydrochloric acid is phenomenal. Carnivores are able to maintain their gastric pH around 1-2 even with food present. This is mandatory to kill the abundant dangerous bacteria often found in flesh foods and to facilitate protein breakdown. [9]
Microbes
Bacteria such as Salmonella, Shigella, Escherichia coli (E.Coli) O157:H7 and other food borne pathogens are skillfully handled by the extended time in the strongly acidic environment of the stomach. The extremely low pH characteristic of the stomach is mandatory in order to deal with the bacteria that enter by consuming raw meat of the prey.[10]
http://www.octagon-services.co.uk/artic ... onella.htm
Why should a differently processed feed have such an effect and how does it have an impact on salmonella? They showed that with the finely ground feed the stomach contents were more uniform and took upto five hours to reach a low pH (acidity) of about 2, (the level that kills salmonella). The coarse feed however caused stratification of the stomach contents with the coarser material in the lower (distal) part and the pH reached 2 at about two hours, thereby exposing the contents and the salmonella more quickly and longer to a killing level of acid before they passed into the small intestine. This was shown to have a marked effect on the numbers of enterobacteria in the stomach and their reduction broadly mirrored the pH level.
En ook:
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Stomach
Carnivores: Cats
Special Environment
The ability of the carnivore stomach to secrete hydrochloric acid is phenomenal. Carnivores are able to maintain their gastric pH around 1-2 even with food present. This is mandatory to kill the abundant dangerous bacteria often found in flesh foods and to facilitate protein breakdown. [9]
Microbes
Bacteria such as Salmonella, Shigella, Escherichia coli (E.Coli) O157:H7 and other food borne pathogens are skillfully handled by the extended time in the strongly acidic environment of the stomach. The extremely low pH characteristic of the stomach is mandatory in order to deal with the bacteria that enter by consuming raw meat of the prey.[10]
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op do 29 nov 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.