Tweede diersoort lijkt niet goed te gaan, wat nu??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Tweede diersoort lijkt niet goed te gaan, wat nu??

nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Wil je bij KVV blijven, of zou je ook zelf willen samenstellen voor haar?

Hier komt namelijk regelmatig hert/ en hertorgaan  voorbij.
Haas en  haasorgaan ook ,maar dan heb je nog geen bot. Haaskarkas is denk ik wat hard . Een zalmkop kan je aan bot (calcium ) helpen. Eendenekken  zijn ook  goed verkrijgbaar  en geschikt voor een klein hondje
Maar  dan zou je zelf moeten samenstellen  ;)

Carnibest heeft overigens een eendversie ;)

De verkrijgbaarheid en gebrek aan opslagruimte maakt het idd lastiger  :-\,  in welke omgeving woon je?
Laatst gewijzigd door nova op vr 21 dec 2012, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

[quote="nienk"]
nou er is iets met de samenstelling van vis waardoor je er niet te veel van moet voeren. het fijne weet ik er niet precies van moet ik toegeven, maar dat kan je via de zoekfunctie vast vinden. Ik weet alleen dat het niet voor niks is dat in een BARF-menu wordt aangeraden maximaal 1 vis dag te houden. Nou kan het denk ik geen kwaad als je een korte periode wel veel vis voert, maar omdat je nooit weet hoe je eliminatie dieet verloopt, zou het zomaar kunnen dat het er op neer komt dat je even een tijdje (weken, of maanden) geen nieuwe diersoort toe kunt voegen. bijvoorbeeld doordat de hond ziek wordt, vlooien heeft, of iets anders wat het elimineren verstoord.

[/quote]

Nienke, bedoel je soms het thiaminase-probleem (een stof die in vis zit en die vitamine-B afbreekt; zoek anders effe op "thiaminase")? Dan is zalm geen probleem, want zalm bevat juist geen thiaminase. Andere vette vis als makreel, haring etc. wel.
Jolan
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jolan »

Nova, ik zou best zelf willen samenstellen, maar met de kleine vriezerruimte die ik heb gaat me dat niet lukken vrees ik  :-[

Carnibest kan zij niet tegen, daar ben ik maanden geleden mee begonnen als kvv.

Anne, zou ik dan wel zalm kunnen proberen?
Ik ga vandaag nog meer uitzoekwerk doen denk ik.
Ach Daisy houd me zo wel lekker aan het werk  ;D
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

[quote="Anne in Duitsland"]
Nienke, bedoel je soms het thiaminase-probleem (een stof die in vis zit en die vitamine-B afbreekt; zoek anders effe op "thiaminase")? Dan is zalm geen probleem, want zalm bevat juist geen thiaminase. Andere vette vis als makreel, haring etc. wel.
[/quote]

dat zou het wel eens kunnen zijn ja. maar of dat het enige is weet ik niet.

[quote="Jolan"]
Nova, ik zou best zelf willen samenstellen, maar met de kleine vriezerruimte die ik heb gaat me dat niet lukken vrees ik  :-[

Anne, zou ik dan wel zalm kunnen proberen?
Ik ga vandaag nog meer uitzoekwerk doen denk ik.
Ach Daisy houd me zo wel lekker aan het werk  ;D
[/quote]

in de gewone kvv's van Carnibest zit rijst, grote kans dat ze daarop reageerde. Carnibest heeft ook Eend Diabetes, een gewone eenden kvv, maar zonder rijst.
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

[quote="Jolan"]

[/quote]
Jolan, welke carnibest heb je toen geprobeerd?
In veel soorten van carnibest zit rund, of rijst, wat hierboven al gemeld werd carnibest heeft idd een diabetes soort, eend en ik dacht ook lam, daar zit alleen het dier in zonder rijst.
Ik zelf zit ook in de mallemolen van zoek maar tegen welk dier je hond wel of niet kan, grijze haren krijg ik er van  :D, en heb nu eend diabetes in  de vriezer liggen, ben benieuwd hoe dat gaat.
Als je hier bij andere forumleden mee leest, leer je ook wat vaak wel of juist niet goed gaat, en ook dan is het een "persoonlijk" iets, dus per hond verschillend.
Als ik het goed heb begrepen kan het zelfs zo zijn dat als jouw hond allergisch is voor koe, dat ze/hij ook allergisch kan reageren op bv hert of geit(de ervaren elimineerster weten dit veel beter, en zullen evt een correctie hierop aan brengen, ben zelf ook maar een startster in het uitzoekhoofdstukje  ;)), een ezelsbruggetje is dacht ik enkel of meerhoevig, dus een paard heeft aan een poot(been) 1 hoef, een koe 2, een geit 2. Hier reageert mijn hond slecht op oa rund, maar ook op KVV hert(2 hoevig). Ik zou zelf eerder een KVV  proberen die idd enkelvoudig is, dus niks verder aantoegevoegd is.
Succes met zoeken  8)
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ja over de logica achter het samengaan van verschillende dierlijkeiwitallergieën (want daar hebben we het over), is geloof ik niet echt een duidig iets bekend. de een zegt dit, en de ander zegt dat. je zult het bij iedere hond toch echt apart moeten uit proberen, want betrouwbare gegevens zijn er dus niet over.

over het algemeen wordt wel veel gezegd dat rund en kip de vaakst voorkomende allergieën zijn. Dit is, vermoed ik, omdat rund en kip in veruit het meeste commerciële hondenvoer verwerkt zit. rund en kip eten wij mensen natuurlijk enorm veel van, dus daar is ook veel van 'over' wat mooi naar de Pedigree en Hills fabrieken kan. de meeste honden met voedingsallergieën die hier tot nu to voor bij zijn gekomen op het forum, zijn ooit begonnen op brok of blik, en vermoedelijk ook daar op af gespeend. dan is het opbouwen van een allergie voor rund en/of kip eigenlijk ook de meest voor de hand liggende. (in Lam & Rijst brokken, errug populair, zit immers ook niet alleen maar Lam meestal)

maaarrr honden kunnen (net als mensen) ook allergisch zijn voor iets wat ze nog helemaal nooit gegeten hebben, zoals meerdere baasjes hier op het forum tijdens hun eliminatie dieet ervaren hebben.

zelf heb ik er bij Reus zijn dieet naar gestreefd om zo snel mogelijk 'van alles eentje' te voeren. dus een knager (konijn), gevogelte (eend), vis (zalm), wild (hert), grazer (lam), pens (lam). gevoelsmatig lijkt me dat de meeste nuttige afwisseling voor de hond. daarna ben ik nog wel andere diersoorten gaan toevoegen, want hoe minder een hond van een diersoort eet, des te kleiner de kans dat hij er een allergie tegen opbouwt. dus hoe meer diersoorten je hebt, hoe meer je kan afwisselen en des te minder je van iedere diersoort voert.
Jolan
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jolan »

Ik heb verschillende soorten Carnibest geprobeerd destijd, maar niet de diabetes versie want die hadden ze niet.
In de diabetes lam zit trouwens wel kip (en ook groenten) zag ik, dus die is geen optie, maar er is ook nog een eend en een kalkoen versie.
Tja helaas weer nergens te krijgen in de omgeving, ja wel te bestellen per grote doos die ik dan moet afnemen...
Dus nog even zoeken naar een adres die het wel heeft.

Het valt nog niet mee inderdaad, maar ik leer elke dag weer bij en we gaan gewoon vol goede moed door.
Jolan
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jolan »

Ik heb een uurtje hiervandaan een adres gevonden (koelbox mee en dan moet het toch goed gaan lijkt me) die Carnibest Diabetes heeft.

Zij hebben ook Naturis, zou deze ook geschikt zijn om te proberen bij Daisy?
KingCharlie
2-sterren
2-sterren

Bericht door KingCharlie »

Naturis compleet? Ja dat lijkt me ook wel geschikt voor een eliminatiedieet. Er zit een premix in dus hoef je je al geen zorgen te maken over mogelijke tekorten.
Enige nadeel, in Naturis compleet zit zeewier, daar kan je hond dan ook weer een reactie op geven..

In Carnibest zit dan weer plantaardige olie, waar sommige honden ook niet goed op reageren.
Jolan
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jolan »

Tja ik weet het anders ook niet meer  :-\
Voorlopig ben ik toch echt op kvv aangewezen (in ieder geval zo lang manlief nog niet om is) en in bijna elke kvv zit wel iets...of groente of olie of...
Ben daarbij ook afhankelijk van wat ik kan krijgen in kleine hoeveelheden omdat ik niet zo veel ruimte heb.

Nu begin ik weer te twijfelen, maar ja kan haar ook niet alleen op haaks barf paard laten staan  :-\
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

het lijkt me het belangrijkste dat je nu bedenkt welke diersoort je gaat toevoegen. denk in diersoorten, niet in kvv merken. het merk zegt namelijk maar heel erg weinig over of een hond er tegen kan of niet.
Jolan
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jolan »

Tja ik weet inmiddels niet meer welke diersoort ik het beste kan proberen, het is net russische roulette haha.

Ik moet toch op pad voor de haaks barf paard en denk dat ik dan wat smaken naturis mee ga nemen.
Mijn meiden hebben al eens eerder zeewier gehad (bij mijn zusje) en daar hadden ze geen van allen last van, dus denk niet dat dat een probleem zal zijn.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

[quote="Jolan"]
Tja ik weet inmiddels niet meer welke diersoort ik het beste kan proberen, het is net russische roulette haha.

Ik moet toch op pad voor de haaks barf paard en denk dat ik dan wat smaken naturis mee ga nemen.
Mijn meiden hebben al eens eerder zeewier gehad (bij mijn zusje) en daar hadden ze geen van allen last van, dus denk niet dat dat een probleem zal zijn.
[/quote]

'wat smaken' is dus geen goed idee. je moet 1 diersoort kiezen die je gaat toevoegen, naast de haaksbarf paard. en dat echt even een paar weken voeren om te kijken of het goed gaat en haar lijf tot rust kan komen.

1 keer zeewier eten en daar geen last van hebben, zegt maar beperkt iets over of het goed gaat als ze het langere tijd eet. je moet echt alles als nieuwe toevoeging beschouwen en dat een paar weken geven voordat je iets niets kan toevoegen. als je nu een kvv geeft waar naast alleen maar diersoort X ook iets anders in zit, en ze krijgt een reactie, dan weet je nooit helemaal zeker waar ze nou op reageert en weet je dus eigenlijk nog niks. daarom is het echt belangrijk dat je tijdens je eliminatie dieet alleen maar enkelvoudige, 100% 1 diersoort kvv's geeft, of barft.

ik weet dat het lastig is, maar goed elimineren kan je maar 1 keer doen. dan moet het dus goed en betrouwbaar. mocht je het nu even niet kunnen bedenken, blijf dan gewoon even alleen maar die haaksbarf paard geven en echt NIETS anders (ook snackjes alleen van paard en geen andere tussendoortjes). daar doet ze het goed op, en geeft jou de tijd alles op een rijtje te zetten en een keuze te maken voor de volgende stap. dat je dan heel eenzijdig voert is echt ondergeschikt aan het belang van goed elimineren.

hoelang eet Daisy nu alleen paard?

en wat heeft ze daarvoor allemaal aan diersoorten gegeten?
Jolan
3-sterren
3-sterren

Bericht door Jolan »

Ja maar als ik van de haaks barf zo weinig kan krijgen hier, dan moet ik toch een ander merk gaan zoeken.
Enkelvoudig zonder groente, olie of zeewier....nou dan kan ik meteen wel stoppen want dan kan ik hier dus nergens vinden.
Barfen, ja dat zou ideaal zijn, maar zoals ik al zei ik heb er de ruimte niet voor en een vent die niet mee wil werken dus ik probeer het beste te doen met wat ik heb.

Daisy eet nu ruim 2 maanden paard en dat gaat goed.
Konijn van haaks barf geprobeerd en dat ging mis.
Nu weer alleen paard.
Heb ook nog zalm liggen, maar dat was niet goed om langere tijd te geven dus die laat ik even liggen.

Ze krijgt niks anders dan alleen paard en als snack gedroogd paardenvlees.

Ik moet zowiezo voor mijn andere hondje ook weer kvv halen, dus denk dat ik die op naturis zet (krijgt nu carnibest) want zij kan overal tegen, vandaar dat ik wat smaken mee zal nemen.
Daarvan wil ik dan één smaak voor Daisy uitkiezen, maar ik weet nog niet wat en nu weet ik het helemaal niet meer want als jij zegt dat ik beter bij de haaks barf kan blijven...tja als ik daar nou niet meer smaken van kan krijgen hier...???
Weet het echt ff niet meer  :'(
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Je kunt zalm best langere tijd geven - hier krijgen ze het ook iedere week - maar je kunt er per week niet te veel van voeren, omdat zalm meestal gekweekte zalm is en daar gaat vaak ook nogal wat troep in (medicamenten, verkeerd voer). Om die reden wordt aangeraden zalm niet vaker dan één keer per week te voeren. Maar je kunt natuurlijk ook die weekhoeveelheid over meerdere dagen verspreiden, dus als je bv. 200 gram zalm in de week voert, die niet op één dag geven, maar bv. over vier dagen van elk 50 gram verdelen (en dan op die dagen 50 gram minder paard, uiteraard). Met kvv is dat makkelijk te portioneren. Qua eliminatie maakt dat waarschijnlijk niets uit, of je het in één keer voert of verdeeld over een paar dagen, maar het lichaam van je hond kan er zo waarschijnlijk beter mee omgaan; veel honden krijgen er last van als ze te veel zalm (of vis in het algemeen) in één keer eten.

Woon je niet toevallig een beetje in de buurt van Duitsland? Hier zijn veel diersoorten en "onderdelen" gemalen verkrijgbaar zonder dat het om complete voeders gaat. Je maakt het dan compleet door het zelf te combineren. Dan koop je bv. gemalen kalkoennekken, en die combineer je met gemalen kalkoenhartjes en gemalen kalkoenvlees - zit allemaal in aparte rollen, en je weet dan zeker dat er geen andere diersoorten doorheen gemalen zitten. Veel Duitse barfleveranciers versturen ook naar NL, maar ja, dan moet je dus wel een vriezertje hebben.

En je schrijft hier en daar: "...dat kan ik hier dus nergens vinden". Wat bedoel je met "hier"? In de winkels bij jou in de buurt? Als dat zo is, zit er dan misschien een medebarfer bij jou in de buurt met wie je iets kunt meebestellen af en toe?

Plaats reactie