haaskarkas kaal?
Moderator: Lizzy
Re: haaskarkas kaal?
Hoe bepalen of jullie iets te hard vinden? Zet je dan je snoeischaar echt op een wervel zelf of bekijk je hoe de hond het eet? Ik voer nml erg graag haaskarkas omdat dit een van de weinige diersoorten zijn waarbij er helemaal geen orgaan in het karkas zit en hier het orgaanpercentage erg nauw luistert ivm schtijterijovergevoeligheid.
Ik bepaal het met een een of andere mega huishoudschaar. Maar ook door er naar te kijken en te voelen en te luisteren. Als je de haaskarkas door knipt of je geeft het zo aan je honden, dan hoor je het gewoon kraken en knetteren. En de uitsteeksels zijn gewoon scherp, doet gewoon zeer aan je handen! En dat is bijv. met "mijn" lams en geitenribben niet hoor. En die knip ik in de regel makkelijker door dan de haaskarkassen.
Oh Cindy, dank je wel voor je aanbod, je bent een schat
. Maar wij hebben nog steeds zelf deze staan:

Best handig ook, met de pups
Oh Cindy, dank je wel voor je aanbod, je bent een schat
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Lizzy schreef:
Oh Cindy, dank je wel voor je aanbod, je bent een schat. Maar wij hebben nog steeds zelf deze staan:
Cupcake schreef: Hoe bepalen of jullie iets te hard vinden? Zet je dan je snoeischaar echt op een wervel zelf of bekijk je hoe de hond het eet? Ik voer nml erg graag haaskarkas omdat dit een van de weinige diersoorten zijn waarbij er helemaal geen orgaan in het karkas zit en hier het orgaanpercentage erg nauw luistert ivm schtijterijovergevoeligheid.
Ja, ik doe het altijd met de snoeischaar , maar daar moet ik makkelijk doorheen komen . Vind ik dat ik teveel kracht moet gebruiken dan voer ik het niet
Zie ik dat iets te scherp is , idem . En dat gebeurt met name met haaskarkas , ribben of ganskarkas . Maar je ontwikkelt er a.hw vanzelf een oog , een gevoel bij, is mijn ervaring
Mijn honden eten netjes , schrokken niet . Maar mijn eigen gevoel moet er goed bij zijn . Ik heb er wel eentje met erg veel kaakkracht , slopen kan ze alles . Maar goed je zult de rest wel begrijpen . En wat hier al door meer mensen is gepost , bij twijfel liever een keer in de klko dan een hond die schade oploopt
En zo verschilt het natuurlijk ook erg per hond / baas . Waar de ene baas zegt ... na een aantal maanden durf ik ribben , haas etc aan , zegt de ander .... nee , nog even niet
Ik heb dat zelf met ribbetjes gehad , ik moest erg aan het idee wennen , en vertrouwen krijgen . Nou , dan maar een half jaar later .... of helemaal niet
Ik voer om die reden ook geen kalkoennek of karkas , mijn eigen gevoel is er gewoon niet goed bij
Ik moet zeggen dat ik de harde haaskarkassen ook zo in tweeën kan breken. Maar, dat is dus de rug die breekt, op één bepaald plekje. Voor de rest valt er niks aan te breken 
-
Kim en Casper
- 4-sterren

Ik krijg vrijdag haaskarkassen binnen van degomeat. Ben erg benieuwd... Maar heb ook la sloppen besteld omdat Casper goed en graag knaagt...
-
Indigostar
Zal straks hier een foto plaatsen van de haaskarkassen die ik heb. Ben druk aan het inventariseren nu...
-
Martine-Tom
Het gaat toch niet alleen om het knagen, de stoffen uit hard bot worden toch ook minder goed opgenomen, dat is toch ook 1 van de redenen om geen te hard bot te voeren?
Bij mijn haaskarkassen kan ik de ribbetjes er ook zo afbuigen/trekken/breken.pike schreef: Ik moet zeggen dat ik de harde haaskarkassen ook zo in tweeën kan breken. Maar, dat is dus de rug die breekt, op één bepaald plekje. Voor de rest valt er niks aan te breken![]()
Ik heb dat net ook eens gedaan bij een parelhoenkarkas en de weerstand van een rib was niet groter dan bij mijn haaskarkas.
Overigens komen mijn haaskarkassen van mijn poelier Kukeleku.
Het zijn Nederlandse wilde hazen en nog aardig bevleesd.
-
robbiekomvoor
- 5-sterren

Ik voer bv geen geiten en lamsribben,tenzij ik ze met een keukenschaar kan knippen,ook kalkoenkk/nekken durf ik niet te geven.
Nu ik dit lees over haaskk,ben ik ook wat angstig geworden,terwijl ze het altijd lekker weg knabbelden en ik niet de indruk had dat het erg hard en scherp was.
Nu ik dit lees over haaskk,ben ik ook wat angstig geworden,terwijl ze het altijd lekker weg knabbelden en ik niet de indruk had dat het erg hard en scherp was.
Hier eten ze graag haaskarkas, zelfs de katten (voor hen kraak ik het wel voor met de snoeischaar). Nooit problemen mee, ik geef het graag bij de pens, juist omdat er minder vlees aan zit, dan gaan ze niet aan de race van de pens. 
Ik voer het hier in aangepaste percentages, voor de allergiehond met lamavlees en voor de andere met lamavlees en pens. Vleespercentage iets omhoog, gaat prima zo!
Ik word ook wat huiverig door het lezen van dit topic, haas wordt hier als favoriet gegeten en ik ging er vanuit dat het even veilig is als bijv konijn.
Ribben durf ik niet te voeren en botten waar nog vel overheen zit, zoals bijv kwartel, worden niet gegeten.
Hoe divers qua botten is het het beste om te voeren??
Verder voer ik eend, wild en tam, kip, konijn en fazant, allemaal karkas.
Ribben durf ik niet te voeren en botten waar nog vel overheen zit, zoals bijv kwartel, worden niet gegeten.
-
robbiekomvoor
- 5-sterren

Ik ga het zeker niet schrappen van m'n menu lijstje,ga wel van te voren vragen of het gaat om harde of zachte karkassen. 
Als je deze vleesbotten voert, voer je meer dan genoeg hoor! Maar haas kun je ook prima voeren. Ik voer het ook. Ik sla het alleen plat en voer het met pens en/of spiervlees. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar ja, ik geef er dus voor de zekerheid wel wat klappen op.Cupcake schreef: Ik word ook wat huiverig door het lezen van dit topic, haas wordt hier als favoriet gegeten en ik ging er vanuit dat het even veilig is als bijv konijn.