uniteddogs schreef:
ik ben al een tijdje bezig met wel of niet enten.
heb mijn honden net wel laten enten tegen parvo/weill, maar leer nu dat zeker de Parvo niet ndoig was. baal ook eigenlijk dat ik het gedaan heb.
Zeg je dat naar aanleidng van mijn berichtje over Flea? Dat was namelijk alleen van toepassing op zijn situatie. Ik heb zijn titers laten bepalen door een test, dus hoeveel antistoffen er nog in zijn bloed aanwezig waren. En dat was bij hem erg goed. Maar hoewel ik ervan overtuigd ben dat entingen (veeeeeeel) langer werken dan nu wordt aangenomen en te veel enten zeker niet goed is, kun je niet zomaar stellen dat een bepaalde enting geen nut heeft.
was wel haast 2 jaar geleden en nadat er een hond warschijnlijk is dood gegaan aan de ziekte van weill in de praktijk.
enten jullie ivm zwemmen ook niet tegen weill?
Zoals hierboven te lezen is (en in een heel topic over weil/leptospirose) ben ik er in ieder geval nog niet over uit.
en wat zouden jullie aanraden voor een pup? hij heeft nu zijn eerste enting gehad. begrijp dat jullie enten met 12 weken. maar welke enting dan?
Flea is met 6 weken geënt bij de fokker. Ik heb de 9-weken-enting overgeslagen en was van plan wel de 12-weken enting te laten zetten, maar heb toch eerst de titers laten bepalen en toen bleek dat de enting niet nodig was ivm voldoende afweer. Met een half jaar of een jaar laat ik de titers weer bepalen en aan de hand daarvan bepaal ik of er geënt wordt of niet. Weil weet ik nog niet, als ik die wel laat zetten is dat begin/midden zomer, aangezien de piektiijd van de ziekte eind-zomer/herfst is.
mijn andere honden zijn 1 t/m 14. de oudste ent ik niet meer.
maar wat ik me ook afvraag, komen de ziektes niet terug als mensen stoppen met enten? parvo komt natuurlijk nog steeds voor.
Ik ent selectief en ik laat nakijken (voor zover mogelijk) hoe het met de weerstand van mijn honden gesteld is. Het is niet 'zomar niet enten' Er wordt over nagedacht en het gaat in de eerste plaats juist om de gezondheid van de honden. Naar mijn mening gaat de weerstand juist omlaag door te veel enten en zijn honden dan juist gevoeliger voor allerhande ziektes.
misschien staat het antwoord al ergens op deze site.
excuus dan

heb gezocht maar niet gevonden.
Bovenin zit een knopje om te kunnen zoeken. heb je dat al geprobeerd?
heb ook al het boekje gelezen van nature animal consulting maar krijg niet echt antwoorden op mijn vragen.
gebruiken jullie nosede?
Nee ikke niet. iin ieder geval niet als vervanging voor vaccinatie. Waarschijnlijk als je zoekt op 'nosodes' vind je vanalles daarover. Hieronder staat volgens mij ook een recent topic over nosodes.
alvast bedankt voor het antwoorden.
geen dank
o'ja is er niet ergens een lezing over dit onderwerp?
Dat zou ik niet weten.
groetjes Eva