Zullen we een lijntje opzetten?smulpaap schreef:
Yep , welkom bij de snoeischarenclub 8) Misschien krijgen we groepskorting bij de Praxis![]()
Gevogelte schaar / wild schaar
Moderator: Lizzy
-
Martine-Tom
Re: Gevogelte schaar / wild schaar
Martine-Tom schreef: Zullen we een lijntje opzetten?![]()
Strak plan
Hahhaa.. korting op 7 euro :p
-
Martine-Tom
Zal voor de gein eens naar de praxis gaan. vraag me af wat ze denken als ik ze uitleg waar ik die 200 tuinscharen voor nodig hebsmulpaap schreef:
Strak plan![]()
-
**Jolanda**
- 5-sterren

Pens snijden vind ik een ramp! Geen enkel mes wat ik heb kan 1 runderpens aan zonder mega bot te worden. Dus als ik een runderpens moet snijden moet ik het mes van te voren scherp maken en tussendoor nog minstens 1x.Roosj schreef: Haha, ik ben overtuigd.. Geen wildschaar!
Ik las dat een hakmes/keukenschaar ook ging, dus ik wacht mijn bestelling af en probeer dat dan eerst.
Penslappen zijn toch ook gewoon met een mes te snijden?
Het snijden schijnt wel makkelijker te zijn wanneer de pens hangt ipv ligt.
Ik zweer bij mijn kinderschaar van de hema a 3euro (zeg ik uit mijn hoofd) die heeft al zoveel vlees en orgaan geknipt
Ik gebruik die kinderscharen van de Hema om de hond te knippen :p Ze zijn inderdaad lekker scherp, maar hebben een ronde "punt" (oftewel geen punt) en daardoor kun je nooit in je hond prikken als die ineens haar poot weg trekt of iets dergelijks. Maar ze zijn wel wat aan de kleine kant voor mijn dikke vingers**Jolanda** schreef: Pens snijden vind ik een ramp! Geen enkel mes wat ik heb kan 1 runderpens aan zonder mega bot te worden. Dus als ik een runderpens moet snijden moet ik het mes van te voren scherp maken en tussendoor nog minstens 1x.
Het snijden schijnt wel makkelijker te zijn wanneer de pens hangt ipv ligt.
Ik zweer bij mijn kinderschaar van de hema a 3euro (zeg ik uit mijn hoofd) die heeft al zoveel vlees en orgaan gekniptNiet bot te krijgen en gaat soepel door het vlees heen (ik vraag me nog altijd af waarom zo'n kinderschaar zo lekker scherp is dat het zo makkelijk door vlees heen gaat, want zelfs mijn 3 keukenscharen gaan niet zo makkelijk door vlees of orgaan heen)
En de pens ophangen.. No way dat ik dat in mijn keuken ga doen hahahahaha
Ik ga wel kijken voor een goedkope snoeischaar, lijkt mij een beter plan..
-
Martine-Tom
Voor pens gaat dat niet werken hoorRoosj schreef: Ik gebruik die kinderscharen van de Hema om de hond te knippen :p Ze zijn inderdaad lekker scherp, maar hebben een ronde "punt" (oftewel geen punt) en daardoor kun je nooit in je hond prikken als die ineens haar poot weg trekt of iets dergelijks. Maar ze zijn wel wat aan de kleine kant voor mijn dikke vingers
En de pens ophangen.. No way dat ik dat in mijn keuken ga doen hahahahaha
Ik ga wel kijken voor een goedkope snoeischaar, lijkt mij een beter plan..
Een gewone huis-tuin-keuken schaar werkt daar nog het best voor, het allerbest vind ik pens half bevroren in stukken te snijden
Een snoeischaar gaat alleen door bot, niet door vlees en pens. Dat zal je moeten snijden of knippen met een schaar. Zelf gebruik ik daarvoor een goed mes. Het is normaal dat je een mes tijdens gebruik opnieuw moet aanzetten om het scherp te houden, zeker als je pens snijdt of stoofvlees met bindweefsel.
Mmm.. Ik maak regelmatig voor mezelf (stoof) vlees, maar heb nog nooit mijn messen moeten slijpen... Die messen heb ik toch al zeker 6 jaar en was de goedkoopste set die ik destijds vinden kon :ppike schreef: Een snoeischaar gaat alleen door bot, niet door vlees en pens. Dat zal je moeten snijden of knippen met een schaar. Zelf gebruik ik daarvoor een goed mes. Het is normaal dat je een mes tijdens gebruik opnieuw moet aanzetten om het scherp te houden, zeker als je pens snijdt of stoofvlees met bindweefsel.
Sinds een paar weken (iets meer dan een maand?) snij ik er ook bevroren kvv rollen mee en ik heb een poging gedaan om een zalmkop ermee te snijden, maar nogsteeds niet bot..
Er zijn heel veel mensen die hun messen pas bot vinden als ze zelfs door een professioneel slijper niet meer te redden zijn. Ik heb mn messen altijd vlijmscherp en vind alles wat dat niet is dus al bot.Roosj schreef: Mmm.. Ik maak regelmatig voor mezelf (stoof) vlees, maar heb nog nooit mijn messen moeten slijpen... Die messen heb ik toch al zeker 6 jaar en was de goedkoopste set die ik destijds vinden kon :p
Sinds een paar weken (iets meer dan een maand?) snij ik er ook bevroren kvv rollen mee en ik heb een poging gedaan om een zalmkop ermee te snijden, maar nogsteeds niet bot..
- Joyce1985
- 5-sterren

Ik snij eigenlijk niks, maar knip alles!
Met een hele dure schaar van de Ikea. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Schaar is € 0,99 per stuk! Ideaal. Ik neem er altijd een zooitje mee als ik weer is bij Ikea ben, en dan kan ik weer even vooruit.
Een kwartelkarkas knip je met die schaar met gemak doormidden. Het enige waar die moeite mee heeft zijn hertenribben, maar uiteindelijk lukt dat ook wel.
Volgens mij is het deze; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50045143/
Met een hele dure schaar van de Ikea. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Een kwartelkarkas knip je met die schaar met gemak doormidden. Het enige waar die moeite mee heeft zijn hertenribben, maar uiteindelijk lukt dat ook wel.
Volgens mij is het deze; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50045143/
Hier ook, als ze niet vlijmscherp zijn zijn ze bij mij bot. Het scheelt je veel tijd en vooral energie als je ze scherp houdt. Mijn messen gaan eens per 1 tot 1,5 jaarr naar de slijper omdat ik ze dan niet meer goed scherp krijg met aanzetten.koekje schreef: Er zijn heel veel mensen die hun messen pas bot vinden als ze zelfs door een professioneel slijper niet meer te redden zijn. Ik heb mn messen altijd vlijmscherp en vind alles wat dat niet is dus al bot.
Dan kan je goed aanzetten!pike schreef: Hier ook, als ze niet vlijmscherp zijn zijn ze bij mij bot. Het scheelt je veel tijd en vooral energie als je ze scherp houdt. Mijn messen gaan eens per 1 tot 1,5 jaarr naar de slijper omdat ik ze dan niet meer goed scherp krijg met aanzetten.
Mijn koksmessen mogen altijd binnen een jaar na de vorige keer naar de slijper. Het hakmes zelfs 2x per jaar, want daar hak ik primair bot mee. In de praktijk gaat het hakmes niet 2x per jaar naar de slijper, want ik hoef er niet zo netjes en precies mee te snijden.
Ik heb mn messen vlijmscherp omdat ik dan meer en beter kan koken (en barf portioneren mbt hakmes). Het is ergonomisch veel verantwoorder om scherpe messen te gebruiken.
Ook voor onhandige mensen zijn scherpe messen beter. je hoeft dus minder druk te zetten, dus minder kans op uitschieten en het missen van (stukjes van) vingers en/of ledematen van jezelf. En als het dan toch eens raak is, dan is er een mooiere rechtere snee en deze zijn meestal niet zo pijnlijk.
-
Martine-Tom
Mijn hakbijl is kapot
Gister heeft hij de strijd verloren tegen een weerbarstig stuk bot...hij heeft nu een gebroken rug, reanimatie mocht niet meer baten...moge hij rusten in vrede 
Martine-Tom schreef: Mijn hakbijl is kapotGister heeft hij de strijd verloren tegen een weerbarstig stuk bot...hij heeft nu een gebroken rug, reanimatie mocht niet meer baten...moge hij rusten in vrede
![]()
Mijn innige deelneming hoor