Gevogelte schaar / wild schaar

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Gevogelte schaar / wild schaar

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

koekje schreef: Dan kan je goed aanzetten!
Mijn koksmessen mogen altijd binnen een jaar na de vorige keer naar de slijper. Het hakmes zelfs 2x per jaar, want daar hak ik primair bot mee. In de praktijk gaat het hakmes niet 2x per jaar naar de slijper, want ik hoef er niet zo netjes en precies mee te snijden.
Het slijpen stel ik altijd zo lang mogelijk uit, want ik ben ze dan 3 weken kwijt. Dus dat moet wel een beetje uitkomen (doet het nooit natuurlijk). Eigenlijk zou je van alles 2 moeten hebben maar ja, ze zijn een beetje prijzig.

Ik heb mn messen vlijmscherp omdat ik dan meer en beter kan koken (en barf portioneren mbt hakmes). Het is ergonomisch veel verantwoorder om scherpe messen te gebruiken.
Ook voor onhandige mensen zijn scherpe messen beter. je hoeft dus minder druk te zetten, dus minder kans op uitschieten en het missen van (stukjes van) vingers en/of ledematen van jezelf. En als het dan toch eens raak is, dan is er een mooiere rechtere snee en deze zijn meestal niet zo pijnlijk.
Dat is ook wat ik bedoelde met dat het tijd scheelt en energie. Een scherp mes vindt als vanzelf zijn weg door het vlees. En inderdaad, als je dan toch in je vinger gaat voel je dat wel maar het doet dus vreemd genoeg geen pijn, en een scherpse, mooie snee heelt snel en netjesl. Een bot mes maakt lelijke wonden.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Gelukkig snij ik nooit in mijn vingers (ff afkloppen). Ik vind mijn messen prima werken, dus ga er geen moeite en geld aan verslinden. Ik heb gewoon een goedkoop messenblok, dat werkt prima.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Als je tevreden bent met je messen dan moet je het gewoon zo houden.
Een messenblok echter, dat vind ik een onhygiënisch ding. Die sleuven die zijn niet schoon te houden.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Als je tevreden bent met je messen dan moet je het gewoon zo houden.
Een messenblok echter, dat vind ik een onhygiënisch ding. Die sleuven die zijn niet schoon te houden.
Je doet je messen er dan ook niet vies in ;)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Het staat in de keuken, er komt hoe dan ook viezigheid in terecht. Er komt vet in en stof. Wat bijv. bovenop je keukenkastjes neerdaalt komt ook in je messsenblok terecht. Maar je kan gelukkig niet zien wat er in zit  ::)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Het staat in de keuken, er komt hoe dan ook viezigheid in terecht. Er komt vet in en stof. Wat bijv. bovenop je keukenkastjes neerdaalt komt ook in je messsenblok terecht. Maar je kan gelukkig niet zien wat er in zit  ::)
Bij mij zitten er gaten in, die door het hele messenblok zitten, dus van boven naar beneden. Even de stoom er op en alle bacterien zijn dood en het stof is eruit geblazen :)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Maar na de stoomreiniger is de binnenkant nat en dat is weer een broedplaats voor beestjes. Ik ben van de messenmagneet. En toen ik die nog niet had, gewoon in de la (apart vakje voor de grote scherpe messen, dat is veiliger met erin graven).

Het is natuurlijk altijd maar net wat je gewend bent, maar dat wil niet zeggen dat je met prut genoegen hoeft te nemen.
Ik was heel blij met mn koksmesje van de Hema toen ik op mezelf ging wonen. Dat was al een grote verbetering tov de botte aardappelschilmesjes waar ik thuis bij moeders mee mocht snijden en koken. En toen kreeg ik er eens 1 bij een online kookwinkel met een grote bestelling (volgens mij was dat mn vleesmolen oa) en dat was weer veel beter dan het Hemamesje. En zo ga je vanzelf op zoek naar fijne messen voor je eigen kooktechnieken en handformaat.
Maar in de openingspost vraag je zelf naar makkelijk en snel en tips hiervoor, dus ga ik er vanuit dat je de portioneertechniek die je nu gebruikt, niet helemaal prettig vindt en zelf ruimte voor verbetering ziet.
Ik doe overigens ook niet aan messen van 100 euro, dat past niet bij mijn portemonnee. Maar een goed koksmes gaat heel lang mee en de iets grotere investering haal je er dan makkelijk uit. Voor kattenvoer gebruik ik een zwaar hakmes, maar dat is omdat ik er ook een eend (harder dan kwartel) mee wil kunnen portioneren.
Laatst gewijzigd door koekje op ma 07 jan 2013, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

koekje schreef: Maar na de stoomreiniger is de binnenkant nat en dat is weer een broedplaats voor beestjes. Ik ben van de messenmagneet. En toen ik die nog niet had, gewoon in de la (apart vakje voor de grote scherpe messen, dat is veiliger met erin graven).

Het is natuurlijk altijd maar net wat je gewend bent, maar dat wil niet zeggen dat je met prut genoegen hoeft te nemen.
Ik was heel blij met mn koksmesje van de Hema toen ik op mezelf ging wonen. Dat was al een grote verbetering tov de botte aardappelschilmesjes waar ik thuis bij moeders mee mocht snijden en koken. En toen kreeg ik er eens 1 bij een online kookwinkel met een grote bestelling (volgens mij was dat mn vleesmolen oa) en dat was weer veel beter dan het Hemamesje. En zo ga je vanzelf op zoek naar fijne messen voor je eigen kooktechnieken en handformaat.
Maar in de openingspost vraag je zelf naar makkelijk en snel en tips hiervoor, dus ga ik er vanuit dat je de portioneertechniek die je nu gebruikt, niet helemaal prettig vindt en zelf ruimte voor verbetering ziet.
Ik doe overigens ook niet aan messen van 100 euro, dat past niet bij mijn portemonnee. Maar een goed koksmes gaat heel lang mee en de iets grotere investering haal je er dan makkelijk uit. Voor kattenvoer gebruik ik een zwaar hakmes, maar dat is omdat ik er ook een eend (harder dan kwartel) mee wil kunnen portioneren.
Nu geef ik alleen kvv en dat is prima, maar straks krijgt mijn poes 1 dag een karkasje. Die moet ik in porties snijden. Ik dacht dat een wildschaar/gevogelte schaar hiervoor was en dus dat ik dat moest hebben, maar dan zie je prijzen van 4 tot 60 euro en dus vroeg ik me af welke ik moest hebben. Uit dit topic kwam naar voren dat mensen genoegen nemen met:
- Snoeischaar van 7 euro bij de Praxis
- Mes
- Goedkope schaar

Maar absoluut geen wildschaar/gevogelte schaar.

Volgens mij heb ik nu een samenvatting van het hele topic :p
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ja dat klopt wel zo ongeveer. Voor 1x per week een karkasje zou ik inderdaad een héél goedkope snoeischaar nemen  ;).
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Voor kwartelkarkasjes zou ik gewoon een hakmes gebruiken.
Ik gebruik de snoeischaar voor grotere zaken en vooral moeilijkere zaken. Zoals vb konijnrug in de lengte doorknippen of zalmkarkas (anders doet mijn molen moeilijk).  In de breedte erdoor doe ik ook gewoon met het hakmes. Tussen de ribbetjes door snijden en dan de rug door hakken.  Eendennekken ook gewoon hakmes erop.
Kwartelkarkasjes kan je gewoon doorduwen met een goed scherp hakmes. Dan lijkt me een schaar net lastiger.

Het enige punt is, dat ik sterke twijfels heb of je het op termijn wel bij enkel een kwartelkarkasje gaat houden...  8)
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Ik heb een wildschaar gekocht in een speciale scharenwinkel. De schaar heeft zo'n 30,- gekost maar was binnen een half jr al kapot. De veer tussen de schaar in lag eruit.

Als ik er weer een koop is het dus zonder die veer.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pearlsofpassion schreef: Voor kwartelkarkasjes zou ik gewoon een hakmes gebruiken.
Ik gebruik de snoeischaar voor grotere zaken en vooral moeilijkere zaken. Zoals vb konijnrug in de lengte doorknippen of zalmkarkas (anders doet mijn molen moeilijk).  In de breedte erdoor doe ik ook gewoon met het hakmes. Tussen de ribbetjes door snijden en dan de rug door hakken.  Eendennekken ook gewoon hakmes erop.
Kwartelkarkasjes kan je gewoon doorduwen met een goed scherp hakmes. Dan lijkt me een schaar net lastiger.

Het enige punt is, dat ik sterke twijfels heb of je het op termijn wel bij enkel een kwartelkarkasje gaat houden...  8)
Haha.. Tja, dat weet ik nog zo net niet hoor... Ik ben een held op sokken wat dode dieren betreft...
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Roosj schreef: Haha.. Tja, dat weet ik nog zo net niet hoor... Ik ben een held op sokken wat dode dieren betreft...
Dat went, vroeger viel ik al flauw van een rauw tartaartje en nu sta ik met gemak een konijn uit te benen...je groeit erin mee zeg maar  ;D
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Martine-Tom schreef: Dat went, vroeger viel ik al flauw van een rauw tartaartje en nu sta ik met gemak een konijn uit te benen...je groeit erin mee zeg maar  ;D
Hahha...

Tja, mijn ma zei van de week nog: "Vroeger als iemand op een vogel schoot, stond je te janken en nu sta je met rauwe eend in je handen voor je honden..." Tja.. Ik wilde eerst ook geen kvv, maar mijn nierprobleem herder met allergiën gaf mij geen andere keus.. Vooral de pens vind ik erg vies.. Maar de eerste keer stond ik er inderdaad kokhalsend en heb ik zelf de hele dag niets gegeten. Nu weet ik op de een of andere manier niets te ruiken en gaat het beter, maar nog vind ik het niet joepie...
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Als vegetariër herken ik dit heel erg. Mijn moeder zegt ook altijd "zelf geen vlees eten dan moet je ook geen BARF geven aan je honden.

Plaats reactie