entingen: ja of nee?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: entingen: ja of nee?

Nathalie + Berry
1-ster
1-ster

Bericht door Nathalie + Berry »

ik ben dus niet de enige die niet tot een duidelijke conclusie komt!  Ik denk dat ik die regel ook maar ga hanteren, bedankt!
Shera
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shera »

Het had mijn vraag kunnen zijn. Tot voor kort enten ik ook netjes de honden. Vroeger nooit. Maar toen een hond van mijn broer op vreselijke wijze door parvo is overleden zat de schrik er goed in en ben ik gaan enten. Daarvoor vond ik het vette onzin. Dus jaren laten hersenspoelen door da dat dit echt het beste was en wie wil de dood van zijn hond op zijn geweten. Nu anderhalf jaar geleden hoorde ik opeens steeds meer mensen dat die niet enten en waarom en het klonk me heel logisch in mijn oren. Sindsdien doe ik het niet meer. Maar eerlijk gezegd ik blijf het soms eng vinden. Want wat met de ziekte van Weil en wat als er hier in 1 van de vele bossen een hondsdolle vos word gevonden of zoals verleden jaar dat er een hondsdolhondje nederland in komt en mijn honden komen er mee in aanraking .......
Ik weet wel dat het een afkickreactie is van het gehersenspoel de laatste 15 jaar, maar soms ....
1 van de honden heeft is sinds gister ziek en ja hoor daar komt de twijfel ..... toch geen parvo .... heb ik het dan toch verkeerd ?? Tuurlijk niet, gewoon een virusje ,mensen krijgen griep en honden krijgen af en toe virus. Maar toch .....

Dus hoe verbaasd sommige mensen hier ook zijn dat er nog steeds mensen zijn die enten ... de hersenspoelingen van da hebben gewoon bij sommige mensen ( lees bij mij) langere tijd nodig om uit te werken. Ik ent dus al anderhalf jaar niet en mijn honden zijn tussen de 3 en 4 en half. Maar die rot twijfel af en toe ... grrrrrrrr Over jaartje  hoop ik dat ik er 100% zeker van ben. Nu heb ik soms nog 10 % twijfel.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Beiden hebben voors en tegens en dat is het lastige er juist aan. Voor mij geld dat ik niet meer ent en dat ik er vrede mee zou hebben als dat nadelige gevolgen zou hebben, ik zou er meer moeite mee hebben als ze door een enting ziek worden.
Ik heb een chronisch zieke kat en een hond die al een heftige entreactie achter de rug heeft dus dat heeft de beslissing gesterkt. Wel vind ik het lastig dat ik ook de jaarlijkse booster niet kan zetten, dat had ik eigenlijk nog wel willen doen en dat leverd nog steeds een intern dilemma op, mijn da staat er wel volledig achter om niet meer te enten dus dat scheelt toch wel..

Als je echt erg twijfelt kan je mss eens overwegen om te titeren  :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nathalie + Berry schreef: Ja, die mening ben ik ook toegedaan nu. Maar ik kreeg erg weinig info hieromtrent in 'real life' (bij verschillende da bedoel ik dan) vandaar dat ik op advies van een ander lid, hier eens kom kijken.
Ik snap dat het op jullie misschien vreemd overkomt dat ik nog steeds ent, maar da's me altijd gezegd en ik wil 't beste voor mijn hond, uiteraard. We hebben ook nooit problemen met onze vorige honden gehad, dat even vooropgesteld. Ik ben dus heel blij met jullie reacties, omdat ik er nu achter kom dat er meer onder de zon is!
Nee hoor. Wij zijn ook niet allemaal met deze wetenschap geboren en hebben ook later pas bijgeleerd. Ik heb toe staan kijken hoe mijn eerste pup totaal naar de grootjes werd gevaccineerd. Wist ik veel, ik dacht dat ik juist een goede baas was, als ik deed wat de dierenarts adviseerde. Ik ben door schade en schande wijzer geworden.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Misschien kan het je iets geruststellen als ik je vertel dat mijn honden en katten al sinds mensenheugenis :-X alleen de puppy-entingen kregen en daarna nooooooit meer iets erin? Zij zijn nooit ziek geweest, behalve heel af en toe eens een virusje, maar verder niets bijzonders.
Van titeren had ik toen geen benul, heeft de DA ook nooit aangeraden. Volgens hem was de vaccinatie beschermend voor heel hun leven. (dit in Italie al meer dan 30 jaar geleden).

Maar ook daarvòòr in Nederland was de desbetreffende Da van mening dat een puppy-enting voldoende was.
Shera
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shera »

Dus titeren is ook niet nodig ? Of doen jullie dat altijd wel ?
Om dat nu alleen maar te doen om mezelf beter te voelen is ook zo wat. 2 van mijn honden zijn toch echt niet blij met bloedprikken de ander laat het geladen over zich heen gaan. Dus als ik dat doe dan moet het wel in hun belang zijn anders vind ik dat ook weer sneu voor ze.

Het gekke is, mijn katten ent ik nooit en die zijn nooit ziek en de oudste is 17. Hoe een kronkel kan je hebben dat ik zo'n verschil maak.

En zijn ze trouwens voldoende geent ?
Ze zijn allemaal tot hun 2-de geent.
Laatst gewijzigd door Shera op wo 16 jan 2013, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Nee, begrijp me niet verkeerd! Ik zeg niet dat titeren overbodig is, absoluut niet. Alleen wist ik er niets van, heb er voor het eerst over gehoord toen ik hier op het forum kwam.

Volgens mij is titeren juist een uitkomst, aangezien het je de zekerheid geeft dat de antistoffen nog aanwezig zijn!
(Niet iedere enting kan worden getiterd, trouwens)
Volgens mij hoeft er ook niet ieder jaar getiterd te worden.

Als je de zoekfunctie ''titeren'' gebruikt, kan je vast een hoop info er over vinden.
Shera
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shera »

Dank je wel, ga nog even verder snuffelen dan.
Zag trouwens dat op de lijst van da die titeren ook de naam van 1 van de da uit de praktijk staan waar wij heen gaan. Heel vreemd want toen ik het er de laatste keer over had toen ik daar kwam was hun stelling toch duidelijk dat je enten moest omdat dit het beste was. Er werd met geen woord gerept dat dus 1 van hun dit doet.Ook niet toen ik vertelde dat die mogelijkheid van bloedonderzoek er ook nog was.
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Nathalie + Berry schreef: ik ben dus niet de enige die niet tot een duidelijke conclusie komt! Ik denk dat ik die regel ook maar ga hanteren, bedankt!
Ik zou eerder na de puppie-entingen (dan hebben ze alles gehad toch?) gaan titeren. Als je tot 4 jaar ent geef je waarschijnlijk nog steeds nutteloze entingen, door het titeren weet je of, en zo ja welke entingen, enten nodig is.
Shanti heeft tot haar derde "braaf" alle entingen gehad maar wij gaan dit jaar titeren, misschien heeft ze wel genoeg anti-stoffen maar dat willen we wel zeker weten. :)
CaneCorsoChanty
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door CaneCorsoChanty »

Na het lezen van de info op deze website...  :-\  http://www.huisjebiobeestje.nl/page/vac ... ja-of-neey denk ik dat ik ermee stop, althans ik ga me laten adviseren door een holistische/homeopathische dierenarts. Maar chemische goedjes komen er niet meer in bij mijn hond !!
Shera
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shera »

Nou dat zet je goed aan het denken zeg. MIjn twijfel of ik wel een injectie moet laten geven voor ziekte van Weil is nu tenminste helemaal weg. Die krijgen ze dus niet.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Mijn hond ook niet!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Dit is ook een interessant topic mbt wel/niet weil enten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 886.0.html
Nathalie + Berry
1-ster
1-ster

Bericht door Nathalie + Berry »

Ik ben heel blij met alle reacties en toch ook wel een beetje te lezen dat ik niet de enige ben die tot nu toe altijd geënt heeft en er nu vragen bij gaat stellen. Zo gaat het meestal denk ik, als iets niet meer lijkt te werken ga je vragen stellen. En het klopt wel een beetje wat Shera zegt, ik heb nooit iets anders gehoord dan dat een hond ieder jaar geënt moet worden. Ik vraag me al langer af waarom dat zo vaak moet (even in het midden gelaten of ze ieder jaar dezelfde enting krijgen of niet) aangezien wij als mensen ook niet ieder jaar geënt hoeven te worden. Misschien een verkeerde vergelijking, maar ik ben geen arts...

En Lizzy; bedankt hiervoor:

Lizzy schreef: Nee hoor. Wij zijn ook niet allemaal met deze wetenschap geboren en hebben ook later pas bijgeleerd. Ik heb toe staan kijken hoe mijn eerste pup totaal naar de grootjes werd gevaccineerd. Wist ik veel, ik dacht dat ik juist een goede baas was, als ik deed wat de dierenarts adviseerde. Ik ben door schade en schande wijzer geworden.
da's precies wat ik wilde zeggen!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Hoe zat dat ook alweer met de leeftijd: als je hond een bepaalde leeftijd heeft, heeft enten sowieso geen zin meer, want...? Mijn reuen zijn hun hele leven jaarlijks geënt, a: omdat we niet beter wisten, b: omdat we in landen woonden waar veel zwerfhonden liepen die diverse ziektes meedragen en c: omdat we veel naar het buitenland reisden en reizen. Scotch is nu negen, Max wordt in april negen. We wonen nu in Duitsland, en reizen eigenlijk alleen nog maar naar NL of Zweden. Rabiës is dus hoe dan ook verplicht, maar die krijgen ze nu nog maar één keer in de drie jaar. Moet ik de heren nu nog laten titeren voor de andere entingen, of zijn ze sowieso immuun, vanwege de leeftijd en de hoeveelheid entingen die ze al hebben gehad in hun leven (waar ze overigens nooit bijwerkingen van hebben gehad).

En hoe zit het met de katten? Ik heb hun entingen vorig jaar laten uitvallen omdat ze niet meegingen naar Zweden (ze hebben wel twee jaar geleden ook de driejarige rabiësenting gehad). Ik ga niet graag met ze naar de da, omdat dat een hoop stress oplevert (al is dat bij mijn homeo-da minder dan bij de reguliere da). Kunnen katten ook gewoon getiterd worden en op basis daarvan al dan niet geënt?

Plaats reactie